Контрольна робота з теми: УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ у другій половині XIX ст.

Про матеріал
Контрольна робота з теми: УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ у другій половині XIX ст. Містить різнорівневі завдання з використанням компетентностей.
Перегляд файлу

Контрольна робота з теми:

УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ у другій  половині XIX ст.

 

                                                                  9 клас

1.Установіть відповідність між портретами історичних діячів другої половини 19 століття та їхніми стислими характеристиками, назвіть їх прізвища.( 20 б.:за кожне правильне співвідношення 2,за правильне вказане прізвище-2б.)

               1.                         2.                                 3.                        4.                5.

drugomanoff.gifVolodymyr_Antonovych.jpgPavlo_Chybynskyi.jpg Грінченко_Борис2.jpg Ismail_Gasprinskiy.jpg

А. Дослідник української єтнографії та фольклористики, у 1869-1870 рр. очолював етнографічно-статистичні експедиції з вивчення України. Автор віршів «Ще не вмерла України..»

Б. Один із лідерів громадівського руху, згодом засуджував аполітичне культурництво «старих» українофілів. 15 років провів у Женеві, докладаючи зусиль для європеїзації українського руху.

В. Один із фундаторів «Братства тарасівців». Автор фундаментальних наукових праць, перших підручників з української мови й літератури, зокрема «Рідного слова»-книжки для читання в школі.

Г. Один із ініціаторів створення Загальної української безпартійної організації. Автор гімну «Боже великий єдиний, нам Україну храни».

Д. Усе своє життя докладав чимало зусиль, спрямованих на захист прав кримських татар,їх виживання як народу і національне відродження.

Е. Лідер та ідейний натхненник Київської громади протягом усього її існування. Один із ініціаторів «нової ери».

 

2. Історична вікторина (20 б.: за кожне правильно визначене поняття –2б.)

1.) Суспільна верства позбавлених засобів виробництва найманих робітників, джерелом існування яких є продаж своєї робочої сили власникам засобів виробництва.

2.) Сукупність проблем, пов’язаних із національним і політичним існуванням українського народу.

3.) Назва руху української ліберальної інтелігенції початку 60-х рр.19 ст. за зближення із селянством.

4.) Перебудова, зміна певних сторін суспільного життя, яка не знищує повністю основ чинного порядку.

5.) Політичний напрямок, прибічники якого виступають за панування церкви й духовенства в суспільно-політичному та духовному житті країни.

6.) Ділянка землі, яку селянська родина отримувала у користування.

7.) Багатий покровитель наук і мистецтв.

8.) Виняткове право приватних осіб, держави, організацій, фірм тощо в різних сферах діяльності.

9.) Установи місцевого самоврядування в Російській імперії за реформою 1864 р.

10.) Термін, поширений з другої половини 19ст.,означає любов до України, українського народу та його культури.

 3. Робота з документом.  (10б.)

 Ознайомтеся з фрагментом документа і дайте відповіді на запитання.

 «…Друкування і видання в імперії оригінальних творів і перекладів на тому ж наріччі заборонити, за винятком тільки: а) історичних документів і пам’яток та б) творів красного письменства, але з тим, щоб при друкуванні історичних пам’яток безумовно дотримуватися правопису оригіналів…заборонити також різні вистави і читання на малоросійському наріччі…припинити видання газети «Київський телеграф».

Коли відбулися події, описані в документі? (3б.)

Про яку подію йде мова в документі? (3б)

До яких наслідків мали призвести встановлені заборони? (4б).

4. Вставте пропуски у таблицю «Реформи 60-70 хх рр..19 століття».(за кожну правильно вказану дату-2б., назву реформи-2б.,зміст реформ-3б. Всього 20б.)

 

Дата

Назва

                                    Зміст реформи

1860

 

Створення Державного банку. Єдиний розпорядник усіх прибутків і видатків-Міністерство фінансів.

1861

Аграрна

 

1862

Військова

 

1864

 

Створено виборні органи місцевого самоуправління в губерніях і повітах. Сфера діяльності земств обмежувалася господарськими питаннями місцевого значення: утримання шляхів, лікарень,шкіл, ветеринарної та агрономічної служб тощо.

 

Судова

Суди ставали безстановими, незалежними від адміністративної влади.У судову практику впроваджувалися гласність, змагальність з участю в процесі присяжних засідателів, прокурора й адвоката.Уперше вводився нотаріат.

1864

Освітня

 

1865

 

Ліквідація попередньої цензури для оригінальних і перекладних творів невеликого обсягу, центральних періодичних ,урядових і наукових видань.

1870

Міська

 

 

5. Робота з карикатурою (10 б.)                                       

                                                                                    muzhichok-na-odnoj-noge.jpg

Розгляньте уважно карікатуру.

Які верстви населення уособлюють персонажі карикатури?

Якій історичній події чи якому явищу вона присвячена?  

Що означає підпис під карикатурою?

Критерії оцінювання: пояснення події та підпису-5б.,

Встановлення верств населення-5б.

 

6. Вставте пропущені слова у текст.

( за кожне правильно вставлене слово-1. Всього-10б.)

…. «У Київському університеті виникло товариство_________ під назвою «Українська________».Це молоді вільнодумці…,які докладають усіх зусиль для здійснення думки про свободу________ та прагнуть зблизитися з простим ________, навчити його__________й поступово  навести його на думку про колишню_________Малоросії та принади свободи з тією саме метою, щоб згодом,коли уми простого_________підкоряться їхньому впливу,діяти на шкоду__________Із цією метою,наскільки відомо, видається малоросійський журнал__________,розсилаються пропаганди малоросійською мовою,пишеться історія________.....»

 

 

   7.  Робота з візуальним джерелом (10 б)  Завдання до характеристики пам’ятки.

- Назвіть історичного діяча, якому присвячена споруджена скульптура, рід його занять  та роки діяльності (2 б)

- В якій країні, в якому місті і чому могла бути встановлена пам’ятка культури? (2 б)

- Яку думку і якими художніми засобами хотів донести до нас автор? (2 б)

- В чому полягає значення  діяльності зображеного історичного діяча та які її наслідки? (4. б) 

1593335518_dsc_9673.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Відповіді:

 

1. 1.Установіть відповідність між портретами історичних діячів другої половини 19 століття та їхніми стислими характеристиками, назвіть їх прізвища.( 20 б.:за кожне правильне співвідношення 2,за правильне вказане прізвище-2б.)

 

1.Б. Михайло Драгоманов Один із лідерів громадівського руху, згодом засуджував аполітичне культурництво «старих» українофілів. 15 років провів у Женеві, докладаючи зусиль для європеїзації українського руху.

 

2.Е. Володимир Антонович Лідер та ідейний натхненник Київської громади протягом усього її існування. Один із ініціаторів «нової ери».

 

3.А.Павло Чубинський Дослідник української єтнографії та фольклористики, у 1869-1870 рр. очолював етнографічно-статистичні експедиції з вивчення України. Автор віршів «Ще не вмерла України..»

 

4.В. Борис Гринченко Один із фундаторів «Братства тарасівців». Автор фундаментальних наукових праць, перших підручників з української мови й літератури, зокрема «Рідного слова»-книжки для читання в школі.

 

5.Д.  Ізмаїл Гаспринський .Усе своє життя докладав чимало зусиль, спрямованих на захист прав кримських татар,їх виживання як народу і національне відродження.

 

2. 2. Історична вікторина (20 б.: за кожне правильно визначене поняття –2б.)

1. Пролетаріат.

2. Українське питання.

3. Хлопоманство.

4. Реформа.

5. Клерикалізм.

6. Наділ.

7. Меценат.

8. Монополія.

9. Земства

10.Українофільство.

 

3. Робота з документом. 

 В документі йде мова про Емський указ, який набув чинності 18(30) травня 1876р.

Емський указ в цілому повторював Валуєвський циркуляр, але з деякими відмінностями. Він різко посилив обмеження проти української культури, заборонивши ввезення книжок українською мовою, друкування й видання в Росії оригінальних українських творів та перекладів, п’єс для театральних вистав, текстів для нот, крім історичних пам’яток зі зображенням правопису оригіналу. Указ припинив діяльність громад, ліквідував Південно-Західний відділ імператорського Російського географічного товариства, установив суворий контроль над художніми творами українською мовою, які мали друкуватися російським правописом.

Емський указ негативно вплинув на український рух, а саме: обмежував засоби, за допомогою яких можна було впливати  на пробудження національної свідомості українського народу; на деякий час призвів до дезорганізації українського руху в Наддніпрянській Україні, але не до його припинення.

 

4. Вставьте пропуски у таблицю «Реформи 60-70 хх рр..19століття».

 

Дата

Назва

Зміст реформи

1860

Фінансова

Створення Державного банку. Єдиний розпорядник усіх прибутків і видатків-Міністерство фінансів.

1861

Аграрна

Надання селянам особистої свободи. Організація селянського самоуправління.Його основою була селянська громада.Створення інституту мирових посередників для контролю за діяльністю сільського самоуправління. Наділення селян земельними делянками в розмірах, установлених для кожного регіону, залежно від якості землі. Визначення повинностей тимчасовозобов’язаних селян. Викуп землі селянами.

1862

Військова

Поділ Росії на 16 військових округів. Введено загальну військову повинність з 21 р. замість рекрутських наборів. Строк служби з 25 р. скоротили до 6 р. Створювалися воєнні гімназії, училища, академії для покращення підготовки офіцерів. Було прискорено переозброєння армії новими технічними засобами .Створено військовий флот.

1864

Земська

Створено виборні органи місцевого самоуправління в губерніях і повітах. Сфера діяльності земств обмежувалася господарськими питаннями місцевого значення: утримання шляхів, лікарень,шкіл, ветеринарної та агрономічної служб тощо.

1864

Судова

Суди ставали безстановими, незалежними від адміністративної влади.У судову практику впроваджувалися гласність, змагальність з участю в процесі присяжних засідателів, прокурора й адвоката.Уперше вводився нотаріат.

1864

Освітня

Єдина система безкоштовної початкової освіти. Право здобувати средню освіту в гімназіях надавалося представникам усіх станів. Однак навчання в середніх і вищих навчальних закладах залишалося платним. Вища освіта для жінок ,для них створювалися  приватні вищі жіночі курси.

1865

Цензурна

Ліквідація попередньої цензури для оригінальних і перекладних творів невеликого обсягу, центральних періодичних ,урядових і наукових видань.

1870

Міська

У містах виникли бестанові органи міського самоврядування (думи), що обиралися на основі майнового цензу. У свою чергу, думи створювали виконавчі органи-міські управи. Міське самоврядування опікувалося благоустроєм міста, охороною здоров’я, народною освітою тощо.

 

 

5. Робота з карикатурою.

На карикатурі зображені-селянин, який стоїть на одній нозі,бо іншу нема куди поставити, повсюди земля поміщика. Це період після аграрної реформи 1861 р.

Оскільки в переважній більшості повітів України земля була високої якості, тут встановлювалися менші порівняно з іншими районами Росії норми селянського землеволодіння (від 3 до 6,5 десятини на ревізьку душу в південних губерніях і від 3 до 4,5 десятини у лівобережних). Поміщикам надавалися широкі можливості зменшувати площі селянських земель, надавати їм неповні душові наділи.

У селах Лівобережжя і Півдня було відрізано близько 1 млн. десятин, або 15% загальної площі землекористування. Із загальної кількості 2,5 млн. ревізьких душ колишніх поміщицьких селян в Україні 220 тис. (із сім'ями - 440 тис. осіб) були зовсім позбавлено землі. Майже 100 тис. одержали наділи до 1 десятини на ревізьку душу. Наділи, менші за 5 десятин, тобто менші за прожитковий мінімум, одержали 94% ревізьких душ. До того ж поміщики залишали собі найкращі землі, а селянам віддавали найгірші, позбавляли селян випасів, водопоїв, луків, лісів та інших угідь. Інтересам поміщиків відповідала також закупівельна операція, яку здійснював царський уряд. Загалом селяни повинні були внести закупівельних платежів на суму, що приблизно в чотири рази перевищувала тогочасну ринкову вартість землі.

  6. Вставте пропущені слова у текст.

…. «У Київському університеті виникло товариство малоросів  під назвою «Українська громада ».Це молоді вільнодумці…,які докладають усіх зусиль для здійснення думки про свободу Малоросії та прагнуть зблизитися з простим народом, навчити його грамоти  й поступово  навести його на думку про колишню славу Малоросії та принади свободи з тією саме метою, щоб згодом,коли уми простого народу підкоряться їхньому впливу,діяти на шкоду монархії .Із цією метою, наскільки відомо, видається малоросійський журнал «Основа»,розсилаються пропаганди малоросійською мовою, пишеться історія України.....»

 

7.  Робота з візуальним джерелом.

 Цей пам’ятник присвячений Павло Чубинському.Роки життя-(1884-1939). 26 червня 2020 року Бориспіль вшанував свого видатного земляка, етнографа, фольклориста, громадського діяча, автора слів Державного Гімну України Павла Платоновича Чубинського. Перший в Україні пам’ятник визначному українцеві відкрили на Книшовому меморіальному парковому комплексі.

 Павло Чубинський брав активну участь у діяльності української громади в Петербурзі, осередком якої стала редакція журналу «Основа», де працювали Т. Шевченко, П. Куліш, М. Костомаров. Отримавши блискучу освіту, Чубинський повернувся в Україну і став лідером «Київської громади», просвітницької організації, яка мала кілька недільних шкіл. Тоді у громаді виникла ідея написати пісню, яка б стала девізом і об’єднуючим символом патріотичних сил України. Павло Платонович створив пісню «Ще не вмерла Україна», а хор під його керівництвом розучив текст і мелодію. Пісня «пішла в хід». Наукова діяльність етнографа принесла йому славу талановитого дослідника Російської Півночі.

Вчений працював у надзвичайно складних умовах переслідування царським урядом української культури і за своє недовге життя встиг зробити стільки, що, за висловом його друга і співробітника Федіра Вовка, його заслуг вистачило б і на декількох професіональних учених.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гронюк Ганна Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 жовтня 2021
Переглядів
9377
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку