Контрольна робота з української мови" Фразеологія.Лексикологія"

Про матеріал
Завдання (1-2 варіант) для проведення комбінованої контрольної роботи з української мови для учнів 6 класу з теми «Лексикологія. Фразеологія».
Перегляд файлу

Контрольна  робота

з української мови для учнів 6 класу

 Лексикологія. Фразеологія

І варіант

 

  1. Запишіть речення, додаючи замість крапок фразеологізми з довідки (2 б.)

А.  Місто він знає як …  .

Б.  Нові будинки ростуть як…  .

В.  Після хорошої зарядки сон як…  .

Г.  Село було видно як…  .

Довідка: рукою зняло;  гриби після дощу; свої п‘ять пальців; на долоні.

 

 2. Який з наведених фразеологізмів відповідає слову  ніколи ? (0,5 б.)      

 А.  Тоді як рак свисне.                                         Б.   Бити байдики.

        В.   Дійти до краю.                                               Г.   У свинячий голос.

 

  3. Установіть відповідність між  фразеологізмом і його тлумаченням  ( 2 б.):

1

Біла ворона

А

викрити

2

Біла кістка

Б

незвичайний

3

Зірвати маску

В

червоніти

4

Пекти раків

Г

знатного походження

 

 

Д

перемогти

1

2

3

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. До власне українських належать усі слова рядка: (0,5 б.)

 А.   Акціонер, іврит, еволюція.                    Б.    Вареник, оберемок, рушник .

 В.    Ікона, економія, форпост.                      Г.    Альтанка, імпульс, фотографія.

 

  1. Речення, що містить застарілі слова, у рядку: (0,5 б.)

А.  Мова – універсальна, але користування  нею вкрай індивідуальне.

Б .  Слово – зброя, як усяку зброю, його треба чистити й доглядати.

В.   Тут всякі були цехмістри, і ротмани, і бургомістри.

Г.    Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.

 

  1.  Прочитайте подані речення та виконайте завдання 6.1. та 6.2. ( 1б.)
  1. Собака ластилась з удячності, що її відчепили від ланця, і шукала квапно мордою по землі поживу.
  2. Князь Ярослав ішов з дружиною по Дніпру, а за князем ішов товар, поверталися княжі прислужники, сторожа, бояри…
  3. Весна! Весна! Яка блакить! Який кругом прозор! Садками ходить брунькоцвіт, а в небі злотозор.
  4. На ливарному дворі холов чавун попереднього топлення, рухався кран, канавники метушилися, домна гула рівним робочим голосом.

 

  1.        Укажіть речення, в якому вжито професійні слова і терміни:

А.  Перше.                                                   Б. Друге.

В.  Третє.                                                     Г. Четверте.

  1.        Укажіть речення, в якому вжито  застарілі  слова:

              А.  Перше.                                                   Б. Друге.

              В.  Третє.                                                     Г. Четверте.

 

7. Установіть  відповідність  між поняттям та визначенням (1 б.):

1

Стійкі словосполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову (словосполученню)

А

Просторічні слова

2

 Слова, що вживаються лише в усному побутовому мовленні

Б

Лексикологія

3

 Розділ науки про мову, що вивчає лексику

В

Фразеологізми

4

 Витіснені  синонімами назви понять, що існують і в наш час

Г

Історизми

 

 

Д

Архаїзми

1

 

2

 

3

 

4

 

 

8.  Виділіть рядок, у якому словосполучення належать до офіційно-ділової лексики  (0,5 б.)

 А.   Зазнати щастя, про людське око, згідно з графіком.

 Б.   Подати заяву, відповідно до наказу, зробити висновки.

 В.   Писати охайно, взяти дарунок, пристосуватися до обставин.

 Г.   Узяти відпустку, перемагати в конкурсі, коритися долі.

 

9.Складіть  та запишіть  два речення  із використанням слів, що належать до офіційно-ділової лексики (1 б.).

 

10 . Відгадайте, про  кого або про що йдеться. На місці крапок запишіть відгадане  слово. (1 б.) 

 

Свіжий, смачний, священний, батьківський, пшеничний, пухкий, рум’яний, білий, чорний - …    .

Кирпатий, орлиний, плескатий, картоплиною, рівний, римський - ...    .

 

11. Відредагуйте речення і запишіть (2 б.)

         П‘ятий клас приймав  участь у  першому етапі Всеукраїнського конкурсу з української мови і літератури імені Тараса Шевченка. 

        Я продовжую переписуватися зі своїми друзями з табору «Космос».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна  робота

 з української мови для учнів 6 класу

 Лексикологія. Фразеологія

ІІ варіант

 

1. Запишіть речення, додаючи замість крапок фразеологізми з довідки  (2 б.)

 

А.  Що йому не кажи, йому все як    .

Б.   Пішов козак …   .

В.   Увесь клас після уроків як…  .

Г.   Петро все слухав  пояснення  та…  . 

Довідка: світ за очі;  на вус мотав; з гуся вода;  як вітром здуло;

 

2. Який з наведених фразеологізмів відповідає слову   сумний ? (0,5 б.)       

         А.   Мов у воду опущений.

         Б.    Нести хрест.

         В.    Горить у руках.

         Г.    Бити байдики.

 

3. Установити відповідність між  фразеологізмом і його тлумаченням ( 2 б.).

 

1

Грати на нервах

А

неочікувано

2

Взяти гору

Б

дошкуляти

3

Сніг на голову

В

перекусити

4

Заморити черв‘ячка

Г

перемогти

 

 

Д

утаїти

1

2

3

4

 

 

 

 

 

 

 

 

4. До власне українських належать усі слова рядка: (0,5 б.).

 А.    Фотографія,  табір, революція.

 Б.     Дочка, джерело, стежка.

 В.     Плагіат, економіка,  біологія.

 Г.     Телевізор,  ін‘єкція, бульвар .

 

5. Речення, що містить застарілі слова, у рядку (0,5 б.)

А.  Запорізькі козаки з великою прихильністю ставилися до своєї зброї.

Б.   Володимир Вернадський присвятив своє життя вивченню Землі.

В.   Козацький бунчук переважить бурмистерську  патерицю.

Г.   Містом-родоначальником української кінематографії став Харків.

 

6.  Прочитайте подані речення та виконайте завдання 6.1. та 6.2. ( 1 б.)

1) Метал починають добувати без доменного процесу, прямим відновленням з

          руди, а незабаром винайдено буде й нові способи прокату металу.

2) Ви лягайте, а я борзо зладжуся й піду, і за годинку буду тут  знов.

3) Князь з княгинею сиділи біля столу, як лебідь з лебідкою, і мовчки дивилися одне на одного.

4) Город  до того переповнявсь рослинами, що десь серед літа вони вже не вміщалися в ньому.

 

 

6.1. Укажіть речення, в якому вжито  діалектні  слова:

А.  Перше.                                                   Б. Друге.

В.  Третє.                                                     Г. Четверте.

 

6.2. Укажіть речення, в якому вжито   професійні слова й терміни:

А.  Перше.                                                   Б. Друге.

В.  Третє.                                                     Г. Четверте.

 

7. Установіть  відповідність  між поняттям та визначенням (1 б.):

 

1

Розділ науки про мову, який вивчає фразеологізми, їхнє значення і вживання

А

Лексика

2

Слова, які вживають лише люди, котрі проживають у певній місцевості

Б

Фразеологія

3

Сукупність слів мови, її словниковий склад

В

Історизми

4

 Слова, що вийшли з ужитку, тому що зникли названі ними предмети чи поняття

Г

Діалектизми

 

 

Д

 Лексикологія

1

 

2

 

3

 

4

 

 

8.  Виділіть рядок, у якому словосполучення належать до офіційно-ділової лексики  (0,5 б.).

 А.   Зазнати  невдач, про випадок , згідно  плану.

 Б.    Подати  позов, відповідно до розпорядження,  інструкція з обліку дітей.

 В.    Писати охайно, взяти дарунок, пристосуватися до обставин.

 Г.    Узяти  реванш, зустрітися на ринзі, підкоритися долі.

 

9. Складіть та запишіть два речення  із використанням слів, що належать до офіційно-ділової лексики. (1 б.)

 

10 . Відгадайте, про  кого або про що йдеться. На місці крапок запишіть відгадане  слово. (0,5 б.) 

Важка, легка, людська, натхненна, приємна, щоденна, сумлінна, улюблена, чесна, корисна, копітка, титанічна - … .

Свіжий, смачний, священний, батьківський, пшеничний, пухкий, рум’яний, білий, чорний - … .

 

 

 11.Відредагуйте речення і запишіть (2 б.).

        

П‘ятий клас  готується провести міроприємство на осінніх канікулах. Всі учні прийматимуть участь у театралізованій виставі «Осіннні барви».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шумбарська Ірина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 березня 2021
Переглядів
4994
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку