Ситуативні різнорівневі комбіновані завдання під час вивчення самостійної частин мови «Прикметник».
Завдання №1
1.Згрупуйте прикметники і запишіть їх у три колонки:
а). якісні;
б). відносні;
в). присвійні.
Узбецький, дзвінкий, Остапів, дрібний, добрий, слонячий, Амурський, вовчий (хвіст), убогий, Охтирський, Андріїв, стильний, письмовий, заячий (слід), свіжий.
Завдання № 2
а). якісні;
б). відносні;
в). присвійні;
Грошовий, солодкий, оборонний, Васьчин, легкий, родинний, онуків, овочевий, братній, лікарів,огрядний, центральний, Олегів, вузький, електронний, мамин, охайний, металевий.
Завдання №3
а). ті, що належать до твердої групи;
б). ті, що належать до м'якої групи;
Лимонний, античний, сусідній, гіркий, літній, історичний, останній, довічний, вечірній, народний, осінній, енергійний.
Завдання № 4
а). відносні і присвійні прикметники;
б). якісні прикметники.
Гусяча шкіра, крокодилячий хвіст, вовча натура, крокодилячі сльози, мамина каблучка, мамин синок, гусячі крила, бабусині яблучка, осине гніздо, бабські вигадки, вовче виття.
Завдання №5
(Дівча) коса, (золото) весілля, (лисиця) хвіст, (дівча) врода, (золото) перстень, (лисиця) вдача.
Завдання №6
а). з якісними прикметниками;
б). з відносними прикметниками;
(Камінь) ядро, (дуб) учень, (срібло) ніж, (камінь) серце, (золото) осінь, (липа) аналіз, (золото) злиток, (срібло) весілля, (дуб) кора.
2. Підкресліть у кожному другому слові другу букву. З цих слів почитайте початок вислову: «… - роби сміло».
3. Поясніть значення словосполучень першої колонки.
Завдання №7
а). відносні;
б). присвійні.
(Птах) дзьоб, (батько) університети, (птах) переліт, (лисиця) нора, (батько) брат, (лисиця) комір, (песець) ніжки.
Присвійні прикметники
Завдання №8
а). із суфіксом – ин - ;
б). із суфіксом – ів - ;
Петро, Параска, Ірина, Роман, соболь, Андрій, невістка, циган, Явдоха, Яшко.
Завдання №9
а). прикметники із суфіксом – ів - ;
б). із суфіксом - ов - ;
в). із суфіксом – ев - ;
(Сват) іменини, (батько) охоронець, (секретар) адреса, (кум) сміх, (дід) ласка, (Кармелюк) слава, (сторож) замок, (лікар) порада, (брат) риба, (Шевченко) край, (зять) ощадкнижка, (сусід) айва, (Кайдаш) син.
2. У наявних іменниках підкресліть другу від початку букву. Прочитайте закінчення приказки:» З великої…».
3. Серед іменників знайдіть ті, що належать до першої відміни.
Завдання №10
а). прикметники із суфіксом – ин - ;
б). прикметники із суфіксом – ів - ;
Псевдонім Панаса, олівець Галі, сюртук Миколи, хлів Михайла, молот коваля, одяг Марійки, лист Ольги, свояк Василя, розум Петра, онук Наталки, сапка Параски.
Творення прикметників
Завдання №11.
а). ті, що мають суфікс – ов - ;
б). ті, що мають суфікс – ев - ;
Березень, ліс, ізюм, рюш, алюміній, поле, птахи, тюль, акація, електроіскра.
Завдання №12
ягода, оборона, сукно, солома, глина, злидні, чавун, полотно, хвилина, звір, лимон, листя.
Завдання №13
а). прикметники, що мають суфікс – н - ;
б). прикметники, що мають суфікс – нн - .
(Дерево) короб, (лимон) сироп, (вікно) отвір, (птах) літ, (осінь) ліс, (глина) ідол, (солома) тюк, (туман) острів, (сукно) відріз, (ціна) ячмінь, (просо) колос, (весна) аромат.
2. Від перших букв іменників прочитайте два слова, пропущені у вислові»Золота … не тішить».
3. Поясніть значення цього вислову.
4. Подумайте, чи можна утворити від усіх іменників нові прикметники. Чому ні? Поясніть.
Завдання №14
а). із суфіксом - ов - ;
б). із суфіксом – ев - ;
(Снігур) зграя, (іграшка) набір, (дощ) погода, (ситець) блузка, (сталь) прокат, (слива) джем, (окунь) ікра, (акт) зала, (щавель) борщ, (казка) герой.
Завдання №15
1.Від іменників, що в дужках, утворіть прикметники і подані словосполучення запишіть у дві колонки:
а). із суфіксом – ян - ;
б). із суфіксом – ов - .
(Мед) збір, (калина) сопілка, (листя) оксамит, (колір) олівець, (пшоно) суп, (сосна) дошка, (вода) слід, (дуб) стіл, (трава) килим, (полотно) скатерть, (береза) каша.
Завдання №16
а). матеріалу;
б). призначення.
Тракторний, вугільний, олов’яний, вишневий, картонний, лексичний, ярмарковий, алюмінієвий, технічний.
Завдання №17
а). матеріалу;
б). місця.
Село, глина, область, ліс, ізумруд, округ, рис, держава, кислота, клас, овочі, Одеса.
Написання складних прикметників
Завдання №18
Круго/ світній, Східно/Китайське (мопе), світло/голубий, жовто/гарячий, азотно/кислий, кисло/солодкий, судно/будівний, блідо/рожевий, зимово/весняний, зміє/подібний, англо/український, мовно/літературний, сніго/очисний, чорно/морський, лютно/березневий..
Завдання №19
а). із вставним – е - ;
б). із вставним – о - ;
Слабий, сила; весь, світ; людина, подібний; окунь, подібний; насіння, очищати; один, кімната; мир, любити; сніг, очищати; праця, любити; кислий, молоко; зброя, носити.
Завдання № 20
а). ті, що пишуться разом;
б). ті, що пишуться через дефіс.
Спорт/маси, три/рік, електрика/музика, вокал/інструмент, машина/будувати, риба/консерви, історія/культура, ясний/око, темній/синій, вісім/метр, лірика/драма, ультра/червоний,Америка/Росія.
Завдання №21
а).із вставним – и - ;
б).із вставним – о – (ьо - );
2 сторони, 12 складів, 7 літ, елементи, 1 рік, 4 око, 5 відер, 2 дні, 8 екранів, 3 електроди, 1 час, 6 членів, 4 кути, 2 кімнати, 3 окиси, 4 осі.
2. Знайдіть першу букву вказаних іменників, підкресліть і прочитайте два слова, які пропущені у вислові:»Гостре… коле».
3. Визначте відміну, до якої належать ці слова.
4. Складіть чотири словосполучення (за вибором) із утворених складних прикметників. Запишіть їх.
5.Зясуйте лексичне значення слова час.
6. Розберіть за будовою два за вибором прикметники.
.