Ситуативні різнорівневі комбіновані завдання під час вивчення самостійної частин мови «Прикметник».

Про матеріал
Ситуативні різнорівневі комбіновані завдання під час вивчення самостійної частини мови в 6 класі «Прикметник». Роботу можна використовувати під час закріплення теми або на уроках (диференційоване завдання для школярів).
Перегляд файлу

Ситуативні  різнорівневі комбіновані завдання під час вивчення самостійної частин мови «Прикметник».

 

     Завдання №1

1.Згрупуйте прикметники і запишіть їх у три колонки:

а). якісні;

б). відносні;

в). присвійні.

Узбецький, дзвінкий, Остапів, дрібний, добрий, слонячий, Амурський, вовчий (хвіст), убогий, Охтирський, Андріїв, стильний, письмовий, заячий (слід), свіжий.

  1. Із других букв прочитаєте фразеологічний зворот.
  2. Як ви розумієте цей вислів?
  3. Від яких іменників утворилися прикметники третьої колонки?

Завдання № 2

  1. Запишіть подані прикметники в три колонки:

а). якісні;

б). відносні;

в). присвійні;

Грошовий, солодкий, оборонний, Васьчин, легкий, родинний, онуків, овочевий, братній, лікарів,огрядний, центральний, Олегів, вузький, електронний, мамин, охайний, металевий.

  1. Підкресліть у кожному слові першу букву. Повинно скластися три слова, пропущені у вислові: «… вилетіть…, а  повернеться…»
  2.  Визначте, від яких слів утворені прикметники третьої колонки.

Завдання №3

  1. Згрупуйте прикметники і запишіть у дві колонки:

а). ті, що належать до твердої групи;

б). ті, що належать до м'якої групи;

Лимонний, античний, сусідній, гіркий, літній, історичний, останній, довічний, вечірній, народний, осінній, енергійний.

  1. Із перших букв прочитайте початок приказки: «… - ключ до серця».
  2. Серед поданих прикметників знайдіть якісні. Утворіть вищий і найвищій ступені порівняння.
  3. Поясніть лексичне значення слова літній.

Завдання № 4

  1. Запишіть подані словосполучення у дві колонки:

а). відносні і присвійні прикметники;

б). якісні прикметники.

Гусяча шкіра, крокодилячий хвіст, вовча натура, крокодилячі сльози, мамина каблучка, мамин синок, гусячі крила, бабусині яблучка, осине гніздо, бабські вигадки, вовче виття.

  1. Підкресліть у другому слові другу від початку букву. З цих букв прочитайте слова замість крапок у відомому вислові: «Без… і… немає України».
  2. Поясніть у якому значенні вжиті прикметники другої колонки. Складіть два речення.
  3. Знайдіть прикметник й утворіть словосполучення, де він був би якісним, відносним і присвійним.

Завдання №5

  1. Подані словосполучення згрупуйте і запишіть у такому порядку: якісні – відносні – присвійні:

(Дівча) коса, (золото) весілля, (лисиця) хвіст, (дівча) врода, (золото) перстень, (лисиця) вдача.

  1. Розкриваючи дужки, утворіть прикметники. Підкресліть у других словах другу від початку букву. Повинна бути відгадка до загадки: «Літом одежу одягає, а на зиму скидає».
  2. Утворіть від поданого слова – відгадки відносний прикметник. Складіть з ним два словосполучення.

Завдання №6

  1. Розкрийте дужки, утворіть подані словосполучення і запишіть їх у дві колонки:

а). з якісними прикметниками;

б). з відносними прикметниками;

(Камінь) ядро, (дуб) учень, (срібло) ніж, (камінь) серце, (золото) осінь, (липа) аналіз, (золото) злиток, (срібло) весілля, (дуб) кора.

2. Підкресліть у кожному другому слові другу букву. З цих слів почитайте початок вислову: «… - роби сміло».

3. Поясніть значення словосполучень першої колонки.

Завдання №7

  1. Розкриваючи дужки, утворіть словосполучення прикметників з іменниками, згрупуйте їх і запишіть у дві колонки:

а). відносні;

б). присвійні.

(Птах) дзьоб, (батько) університети, (птах) переліт, (лисиця) нора, (батько) брат, (лисиця) комір, (песець) ніжки.

  1. У кожному другому слові підкресліть другу від початку букву. Відгадайте загадку: «На синьому килимі жовті зерна посіяні».
  2. Зробіть фонетичний розбір слова дзьоб.
  3. Складіть із поданих прикметників (за вибором) словосполучення, де б вони мали ознаки якісних.
  4. Подумайте! Хто є для вас батьків брат?

Присвійні прикметники

Завдання №8

  1. Утворіть від поданих іменників присвійні прикметники і запишіть їх у дві колонки:

а). із суфіксом – ин - ;

б). із суфіксом – ів - ;

Петро, Параска, Ірина, Роман, соболь, Андрій, невістка, циган, Явдоха, Яшко.

  1. Підкресліть у кожному слові першу букву. Повинно скластися два слова на початку вислову І. Я. Франка: «…і… 0 великі дві сили».
  2. Складіть чотири словосполучення із поданими прикметниками.
  3. Поясніть, яке явище відбувається при зміні деяких прикметників. Знайдіть їх.

Завдання №9

  1. Розкриваючи дужки, складіть подані словосполучення і запишіть їх у три колонки:

а). прикметники із суфіксом – ів - ;

б). із суфіксом  - ов - ;

в). із суфіксом – ев - ;

(Сват) іменини, (батько) охоронець, (секретар) адреса, (кум) сміх, (дід) ласка, (Кармелюк) слава, (сторож) замок, (лікар) порада, (брат) риба, (Шевченко) край, (зять) ощадкнижка, (сусід) айва, (Кайдаш) син.

2. У наявних іменниках підкресліть другу від початку букву. Прочитайте закінчення приказки:» З великої…».

3. Серед іменників знайдіть ті, що належать до першої відміни.

Завдання №10

  1. Подані словосполучення перебудуйте так, щоб із неузгоджених означень утворились узгоджені. Запишіть їх у дві колонки.:

а). прикметники із суфіксом – ин - ;

б). прикметники із суфіксом – ів - ;

Псевдонім Панаса, олівець Галі, сюртук Миколи, хлів Михайла, молот коваля, одяг Марійки, лист Ольги, свояк Василя,  розум Петра, онук Наталки,  сапка Параски.

  1. Підкресліть у кожному другому слові другу букву. Повинно скластися закінчення вислову «Бджола жалить жалом, а… - …».

Творення прикметників

Завдання №11.

  1. Від поданих іменників утворіть прикметники і запишіть їх у дві колонки:

а). ті, що мають суфікс – ов - ;

б). ті, що мають суфікс – ев - ;

Березень, ліс, ізюм, рюш, алюміній, поле, птахи, тюль, акація, електроіскра.

  1. Із перших букв прочитайте закінчення прислів’я: «Добрий сусід…».
  2. Складіть із поданими прикметниками чотири словосполучення. Уведіть одне з них у речення.

Завдання №12

  1. Утворіть від поданих іменників прикметники, які мають суфікс – нн – (1 колонка) і суфікс – н – (2 колонка):

ягода, оборона, сукно, солома, глина, злидні, чавун, полотно, хвилина, звір, лимон, листя.

  1. Підкресліть у кожному слові другу від початку букву. Повинні скластися два слова, пропущені у вислові:»До…треба й …».
  2. Серед наявних іменників знайдіть ті, що мають середній рід. До якої відміни вони належать?
  3. Від іменника звір утворіть прикметник з новим суфіксом. Складіть словосполучення.

Завдання №13

  1. Розкрийте й утворіть словосполучення. Запишіть їх у дві колонки:

а). прикметники, що мають суфікс – н - ;

б). прикметники, що мають суфікс – нн - .

(Дерево) короб, (лимон) сироп, (вікно) отвір, (птах) літ, (осінь) ліс, (глина) ідол, (солома) тюк, (туман) острів, (сукно) відріз, (ціна) ячмінь, (просо) колос, (весна) аромат.

2. Від перших букв іменників прочитайте два слова, пропущені у вислові»Золота … не тішить».

3. Поясніть значення цього вислову.

4. Подумайте, чи можна утворити від усіх іменників нові прикметники. Чому ні? Поясніть.

Завдання №14

  1. Утворіть прикметники розкриваючи дужки. Запишіть їх у дві колонки

а). із суфіксом  - ов - ;

б). із суфіксом – ев - ;

(Снігур) зграя, (іграшка) набір, (дощ) погода, (ситець) блузка, (сталь) прокат, (слива) джем, (окунь) ікра, (акт) зала, (щавель) борщ, (казка) герой.

  1. Підкресліть другу букву від початку в новоутворених прикметниках. Повинно скластися два слова, пропущені у прислів’ї:»Яка…, така й …».
  2. Утворіть, де можливо словосполучення із неузгодженими означеннями.

Завдання №15

1.Від іменників, що в дужках, утворіть прикметники і подані словосполучення запишіть у дві колонки:

а). із суфіксом – ян - ;

б). із суфіксом – ов - .

(Мед) збір, (калина) сопілка, (листя) оксамит, (колір) олівець, (пшоно) суп, (сосна) дошка, (вода) слід, (дуб) стіл, (трава) килим, (полотно) скатерть, (береза) каша.

  1. Від других букв других слів повинні скластися два слова, пропущені у вислові:»Всяк… до свого… звик».
  2. Знайдіть словосполучення, які вжиті у переносному значенні.
  3. Зробіть фонетичний розбір слова олівець.

Завдання №16

  1. Згрупуйте подані прикметники за значенням і запишіть у дві колонки слова, які стосуються:

а). матеріалу;

б). призначення.

Тракторний, вугільний, олов’яний, вишневий, картонний, лексичний, ярмарковий, алюмінієвий, технічний.

  1. Підкресліть першу букву. Прочитайте пропущені два слова з приказки: « Поставили… … стерегти».
  2. Як ви розумієте цей вислів?
  3. Утворіть від поданих прикметників іменники. Знайдіть ті, що належать до І відміни.

Завдання №17

  1. Від поданих іменників утворіть прикметники і запишіть у дві колонки ті, що стосуються:

а). матеріалу;

б). місця.

Село, глина, область, ліс, ізумруд, округ, рис, держава, кислота, клас, овочі, Одеса.

  1. Від перших букв повинні скластися два слова, пропущені у прислів’ї: «…зробиш - …з'їси».
  2. Утворіть за допомогою інших суфіксів прикметники від слів: село, ліс, клас. Складіть пари словосполучень.

Написання складних прикметників

Завдання №18

  1. Запишіть складні прикметники у дві колонки:
  2. а)ю ті, що пишуться разом;
  3. б). ті, що пишуться через дефіс:

Круго/ світній, Східно/Китайське (мопе), світло/голубий, жовто/гарячий, азотно/кислий, кисло/солодкий, судно/будівний, блідо/рожевий, зимово/весняний, зміє/подібний, англо/український, мовно/літературний, сніго/очисний, чорно/морський, лютно/березневий..

  1. Підкресліть другу від початку букву. Прочитайте два слова замість крапок у вислові: «… жит - … дорожити».
  2. Визначте, з яких частин мови утворені складні прикметники першої колонки. Проаналізуйте три з них.

Завдання №19

  1. Утворіть складні прикметники від поданих сполучень слів. Запишіть їх у дві колонки:

а). із вставним – е - ;

б). із вставним – о - ;

Слабий, сила; весь, світ; людина, подібний; окунь, подібний; насіння, очищати; один, кімната; мир, любити; сніг, очищати; праця, любити; кислий, молоко; зброя, носити.

  1. Підкресліть другу від початку букву. Прочитайте закінчення відомого вислову:»Розум - …».
  2. Зробіть фонетичний розбір слова насіння.
  3. З'ясуйте лексичне значення слова праця. Побудуйте два речення.

Завдання № 20

  1. Згрупуйте подані словосполучення слів, утворіть складні прикметники і запишіть їх у дві колонки:

а). ті, що пишуться разом;

б). ті, що пишуться через дефіс.

Спорт/маси, три/рік, електрика/музика, вокал/інструмент, машина/будувати, риба/консерви, історія/культура, ясний/око, темній/синій, вісім/метр, лірика/драма, ультра/червоний,Америка/Росія.

  1. Підкресліть у кожному слові першу букву. Повинні скластися два слова пропущені у прислів’ї:»Хто в … дивиться, той од…кривиться».
  2. Знайдіть сполучення слів, де є числівники й іменники. Побудуйте з ними речення.
  3. Утворіть від слова музика нові прикметники. Складіть із ними словосполучення.

Завдання №21

  1. Від поданих сполучень утворіть складні прикметники. Згрупуйте їх і запишіть у дві колонки:

а).із вставним – и - ;

б).із вставним – о – (ьо - );

2 сторони, 12 складів, 7 літ, елементи, 1 рік, 4 око, 5 відер, 2 дні, 8 екранів, 3 електроди, 1 час, 6 членів, 4 кути, 2 кімнати, 3 окиси, 4 осі.

2. Знайдіть першу букву вказаних іменників, підкресліть і прочитайте два слова, які пропущені у вислові:»Гостре… коле».

3. Визначте відміну, до якої належать ці слова.

4. Складіть чотири словосполучення (за вибором) із утворених складних прикметників. Запишіть їх.

5.Зясуйте лексичне значення слова час.

6. Розберіть за будовою два за вибором прикметники.

 

 

 

.

 

 

doc
Додав(-ла)
Тимченко Елена
Додано
4 квітня 2021
Переглядів
842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку