Розробка підсумкової контрольної роботи з біології в 11 класі (І семестр). Рівень - Стандарт. Включає тестові завдання, одну задачу із генетики та питання, що потребують відкритої відповіді. Обсяг завдань можна довільно змінювати, залежно від рівня підготовки учнів, змін у календарному плануванні тощо.
Варіант 1
І рівень
1. Укажіть, який генетичний метод неможливо застосовувати під час вивчення генетики людини:
А. цитологічний Б. гібридологічний В. генеалогічний Г. близнюків
2. Спарювання родинних (близькоспоріднених) організмів називається:
А. аналізуючим схрещуванням Б. інбридингом В. гермафродитизмом
3. Фенілкетонурія – це спадкове захворювання, що пов’язане із:
А. порушенням обміну речовин Б. збільшення кількості пальців
В. порушенням згортання крові
4. Мутації викликані у лабораторних умовах називаються:
А. індукованими Б. спонтанними В. зворотними
5. Перерозподіл генетичного матеріалу в потомстві, що вказує на повторну дію, називається:
А. репарацією Б. рекомбінацією В. резистентністю
6. Схрещування з особиною рецесивною за досліджуваною ознакою є основою:
А. схрещування зчепленого зі статтю Б. аналізуючого схрещування
В. кодомінування
7. При схрещуванні між собою гібридів І-го покоління спостерігається розщеплення ознак у співвідношенні 3:1 – це формулювання:
А. Першого закону Менделя
Б. Другого закону Менделя
В. Третього закону Менделя
8. Збільшення кількості гомологічних хромосом на одну і більше – це:
А. Анеуплоїдія Б. Поліплоїдія В.Рекомбінація
9. Оогенезом називається процес:
А. дозрівання яйцеклітин Б. дозрівання сперматозоїдів В. дозрівання зигот
10. Із запропонованих мутагенів виберіть супермутагени:
А.ретро-віруси Б.етиловий спирт Б. рентгенівські промені
ІІ рівень
1. Сформулюйте І та ІІ Закон Менделя, як основу закономірностей спадковості.
2. Коротко сформулюйте визначення «позитивна євгеніка». Висловіть своє ставлення до цього напряму.
3. У морської свинки хвиляста шерсть (А) домінує над прямою (а), сплюснута голова (В) над випуклою (b). Самця з генотипом ааBb схрестили із самкою з генотипом Ааbb. Визначте фенотипи батьківських форм, а також фенотипи й генотипи гібридів І покоління.
ІІІ рівень
Охарактеризуйте біотехнологію, як сучасний напрям генетичної науки. Вкажіть значення у житті людини.
Варіант 2
І рівень
1. Із запропонованих мутагенів виберіть супермутагени:
А.ретро-віруси Б.етиловий спирт Б. рентгенівські промені
2. Мутації викликані у лабораторних умовах називаються:
А. індукованими Б. спонтанними В. зворотними
3. При схрещуванні між собою гібридів І-го покоління спостерігається розщеплення ознак у співвідношенні 3:1 – це формулювання:
А. Першого закону Менделя
Б. Другого закону Менделя
В. Третього закону Менделя
4. Укажіть, який генетичний метод неможливо застосовувати під час вивчення генетики людини:
А. цитологічний Б. гібридологічний В. генеалогічний Г. близнюків
5. Фенілкетонурія – це спадкове захворювання, що пов’язане із:
А. порушенням обміну речовин Б. збільшення кількості пальців
В. порушенням згортання крові
6. Збільшення кількості гомологічних хромосом на одну і більше – це:
А. Анеуплоїдія Б. Поліплоїдія В.Рекомбінація
7. Спарювання родинних (близькоспоріднених) організмів називається:
А. аналізуючим схрещуванням Б. інбридингом В. гермафродитизмом
8. Перерозподіл генетичного матеріалу в потомстві, що вказує на повторну дію, називається:
А. репарацією Б. рекомбінацією В. резистентністю
9. Схрещування з особиною рецесивною за досліджуваною ознакою є основою:
А. схрещування зчепленого зі статтю Б. аналізуючого схрещування
В. кодомінування
10. Оогенезом називається процес:
А. дозрівання яйцеклітин Б. дозрівання сперматозоїдів В. дозрівання зигот
ІІ рівень
1. Сформулюйте ІІ та ІІІ Закон Менделя, як основу закономірностей спадковості.
2. Коротко сформулюйте визначення «негативна євгеніка». Висловіть своє ставлення до цього напряму.
3. У морської свинки хвиляста шерсть (А) домінує над прямою (а), сплюснута голова (В) над випуклою (b). Самця з генотипом АаBb схрестили із самкою з генотипом Ааbb. Визначте фенотипи батьківських форм, а також фенотипи й генотипи гібридів І покоління.
ІІІ рівень
Дайте коротку характеристику особливостей трансгенних і химерних організмів. Вкажіть їх значення у житті людини.
Байрачна Катерина Леонідівна, вчитель біології Перковецького НВК