I. Організаційний момент.
II. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Запитання до учнів.
IV. Опрацювання нового матеріалу.
Звичаї-скарб народу
Кожен народ має свої звичаї, що вироблялися протягом багатьох століть і освячені віками.
Але звичаї не відокремлене явище в житті народу, а втілені в рухи і дію світовідчуття та взаємини між окремими людьми, які, у свою чергу, впливають на духовну культуру нації.
Звичаї — це ті неписані закони, якими керуються в найменших щоденних і найбільших всенаціональних справах.
Звичаї і мова — ось ті найміцніші елементи, що об’єднують окремих людей в один народ, в одну націю.
В усіх народів світу існує повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Наш великий поет Тарас Шевченко, звертаючись до України, як до матері, що вічно страждає, питається:
Чи ти рано до схід-сонця
Богу не молилась?
Чи ти діточок непевних
Звичаю не вчила?
Як бачимо з цих слів Шевченка, не вчити своїх дітей звичаїв — то такий же великий гріх для матері, як і гріх — не молитися Богові.
(За О. Воропаєм; 145 слів).
Словникова робота
1.З’ясуйте лексичне значення слів:
звичаї-правила достойної поведінки, прийняті в певному середовищі
нація-конкретно-історична форма спільності людей, об’єднаних єдиною мовою і територією, глибокими внутрішніми економічними зв’язками, певними рисами культури і характеру
елемент-неподільна складова частина чого-небудь
повір’я-перекази, легенди, в основі яких лежать своєрідні народні уявлення про зв’язки між явищами навколишнього світу і долею людини.
2. Доберіть синоніми до слова скарб-коштовності, цінні речі ,статки, гроші
Орієнтовний план тексту
1. Звичаї освячені віками.
2. Духовна культура нації.
3. Неписані закони, якими керуються люди.
4. Що об’єднує людей в один народ?
5. Народне повір’я про звичаї.
6. Звернення Тараса Шевченка до України.
7. Не вчити дітей звичаїв-то великий гріх
Прочитайте текст та перекажіть самому собі, що запам’ятали.
4. Повторне читання тексту
5. Самостійна робота:
1. Підготовка чорнового варіанту переказу
2. Редагування тексту та переписування начисто
V. Підсумки уроку
Відкритий мікрофон (рефлексія)
“Що нового ви дізналися на уроці…”
“Сьогодні на уроці для мене найбільшим відкриттям було…”
“Якими думками про цей урок ти поділишся з батьками, товаришами…”