Контрольний письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною на матеріалі відомих полотен українських пейзажистів А. Куїнджі,
С. Васильківського, І. Айвазовського
українська мова, 6 клас
Мета: розвивати вміння шестикласників осягати зміст живописного твору, виражальні засоби, помічати всі важливі і другорядні деталі, розкрити майстерність художника; удосконалювати культуру писемного мовлення, сприяти збагаченню й уточненню словникового запасу шестикласників; якнайповніше використати естетичний і моральний потенціал художнього полотна для духовного розвитку учнів.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів-синонімів (у тому числі контекстуальних).
Міжпредметні зв’язки: письмовий опис змісту і художніх засобів у творах живопису, що зображують пейзаж (образотворче мистецтво).
Обладнання: репродукція картини «Пейзаж з вітряком» Катерини Білокур.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Ознайомлення шестикласників з темою, метою і завданнями уроку
III. Актуалізація мотиваційних резервів шестикласників
Перед тим як розглядати репродукцію картини … , учитель проводить бесіду з учнями за питаннями:
1. Яка різниця між такими видами образотворчого мистецтва, як живопис і графіка?
2. Що називається пейзажем, натюрмортом?
3. Імена яких відомих художників України ви знаєте?
4. Які ознаки має художній стиль мовлення?
1. На які типи мовлення поділяються тексти?
2. Назвіть основні ознаки твору-опису.
3. Чим відрізняються науковий та художній описи природи?
4. Пригадайте основні ознаки художнього стилю. (Очікувані відповіді учнів: образність, поетичність, естетика мовлення, суб’єктивність сприйняття).
5. Що називають пейзажем?
6. Імена яких відомих художників України ви знаєте? (Очікувані відповіді учнів: Катерина Білокур, Архип Куїнджі, Іван Марчук, Микола Пимоненко та ін.)
- Сьогодні ми ознайомимося з творчими доробкоми відомих українських художників А. Куїнджі, С. Васильківським, І. Айвазовським , зокрема їхніми картинами … , і напишемо твір-опис за картинами.
IV. Підготовча робота до складання письмового твору-опису природи за картиною в художньому стилі
1. Коротке повідомлення учня про автора та картини.
2. Осмислення художнього полотна (аналіз картини)
1. Що зображено на картині?
2. Давайте разом визначимо тему й основну думку художнього полотна.
3. Що зобразив художник на першому плані картини, на що звертає увагу на другому плані?
4. Яка кольорова гама картини? Чому?
5. Яку пору року зобразив Сергій Васильківський на полотні? Чи можна визначити час доби?
6. Хто зображений на полотні окрім природи?
7. Описуючи цю картину, що б ви хотіли написати, які почуття передати, які емоції викликає зображення?
І група
Стежки – вузькі, широкі, звивисті, витоптані, місцями порослі, як стрічечка та ін..
Дерева – високі, стрункі, низенькі, розлогі, посохлі, буйнолисті, поодинокі.
Трава – пишна, суха, густа, польова, висока, низькоросла, зелена, пожовкла, як килим.
ІІ група
Кущі – низенькі, придорожні, темно-зелені, густі.
Квіти – польові, маленькі, білуваті, високорослі, невибагливі.
Небо – блакитне, ясне, сонячне, низьке.
Хмари – білі, густі, навислі, низькі.
ІІІ група
Тінь – густа, чітка, вказує на час доби.
Воли – втомлені далекою дорогою, білий віл, гнідий віл.
Поле – як жовтий килим, широке, пшеничне, щедре.
- Доберіть синоніми до слова пейзаж. (Краєвид, ландшафт)
V. Складаня письмового твору опису в художньому стилі за картинами …
Скласти письмовий твір-опис за картиною, дотримуючись плану:
1. Загальне враження від побаченого твору мистецтва.
2. Ознаки предметів або явищ далекого і близького плану описати з використанням художніх засобів.
3. Використання художником кольорів як засобу увиразнення основної думки твору.
4. Естетична оцінка зображуваного.
VІ Підсумок уроку
Рефлексія
· Сьогодні на уроці найкраще в мене вийшло…
· Я відчув (-ла) труднощі під час виконання…
VІІ Домашнє завдання
З енциклопедії чи інших довідників випишіть опис природи у науковому стилі. Поясніть, чим він відрізняється від вашого твору-опису.