Розвиток творчих здібностей учнів 6 класу на уроці математики
на тему: «Координатна площина. Підготовка до контрольної роботи»
Подорож до Африки.
Вчитель математики
Полторацька Ю.А.
Мета: закріплення алгоритму побудови точок на координатній площині,; розвиток умінь застосовувати теоретичний матеріал на практиці, творчих здібностей учнів; виховання почуття відповідальності, взаємопідтримки, впевненості в собі
Тип: урок застосування знань, навичок і вмінь.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Вчитель. Діти, декілька уроків ми вивчали тему "Координатна площина". Ми наблизились до контрольної роботи. Сьогоднішнім уроком буде повтоорення теми "Координатна площина". Сьогодні ми вирушаємо в заочну подорож до Африки. Щоб наша подорож здійснилась ми повинні використати наші знання і уміння. До африканського континенту можна долетіти на літаку або доплисти на кораблі.
Хто бажає своїми руками побудувати літак або корабель, на якому відправиться в подорож?
Запрошуються 2 учні. (Роботи виконуються на дошці). Кожен отримує індивідуальне завдання:
Завдання «Літак».
Позначте на координатній площині точки і послідовно з'єднайте їх один з одним:
A(6;4), B(4;1), C(1;1), D(2;2), E(0;4), F(-3;1), H(-7;1), G(-9;-1), M(-3;-1), N(1;-3), P(3,-3), K(1;-1), T( 7;-1), S(7;4).
Завдання «Корабель»
Позначте на координатній площині точки і послідовно з'єднайте їх один з одним:
A(-7;-2), B(-9;1), C(-3;1), D(-3;5), E(-1;5), F(-1;1), H(0;1), M(0;4), N(2;4), K(2;1), P(9;1), R(7;-2).
Вчитель: А зараз кожен з вас зможе обрати вид транспорту, на якому дістанеться до берегів спекотної Африки. (Кожному учневі пропонується побудувати вид транспорту в своєму зошити).
Вчитель: Подивимося, як вдалося виконати свою роботу відважному капітанові й сміливому льотчику.
Можливі такі варіанти:
а) Якщо робота виконана без помилок.
Вчитель: І пілот і капітан без пригод дісталися Африки, отримують оцінки «5» і тепер приєднуються до нас.
б) Якщо в роботі були допущені помилки.
Вчитель: Наш корабель потрапив у бурю і йому відірвало частину труби. Капітан невдало вибрав маршрут. Тому отримує оцінку «4» і т.п.]
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Всім вдалося благополучно здійснити подорож. Але нам належить «митна перевірка багажу». Дайте відповіді на наступні питання:
• Які прямі називаються паралельними?
• Які прямі називаються перпендикулярними?
• Який кут називається прямим?
• Який кут називається розгорнутим?
• Який кут називається гострим?
• Який кут називається тупим?
• Як називаються осі координат?
• Якою точкою позначають початок координат?
• Які координати має точка О?
• Чому дорівнює ордината точки, що лежить на осі абсцис?
• Чому дорівнює абсциса точки, що лежить на осі ординат?
Для наступних питань текст завдання записується на дошці: A(5;16), B(-3;6), C(14;0), D(4;-8), E(0;18), F(-3;-8), K(2;2), M(-2;3), N(4;0), 0(0;0), P(1;0), R(-1;1), S(5;-5), T(0;-2), Z(-4;-6).
• Назвіть точки, які лежать вище осі абсцис?
• Назвіть точки, які лежать нижче осі абсцис?
• Назвіть точки, які лежать лівіше осі ординат?
• Назвіть точки, які лежать правіше осі ординат?
• Назвіть точки, які лежать на осі ординат?
• Назвіть точки, які лежать на осі абсцис?
ІІІ. Контроль засвоєння пройденого учбового матеріалу.
Вчитель: Продовжуємо наш шлях. Нам належить виконати перше практичне завдання.
• Уважно прочитайте його і опишіть, що ви повинні будете зробити.
Назвати ім'я точки і в дужках вказати її координати.)
• У якому порядку ви будете вказувати координати?
(Першої записують абсциссу, а потім ординату.)
• На якій з осей ви будете шукати абсциссу, а на який - ординату?
(Абсцис треба шукати на осі ОХ, а ординату - на ОY)
• Які малюнки зображені у вас на координатній площині?
(Пальма. Страус.)
• Хто знає які плоди приносить пальма?
(Кокос, банани, фініки)
• Що ви знаєте про страусів?
(Птах, а не літає, швидко бігає, зариває голову в пісок)
• Я познайомлю вас з ще одним мешканцем Африки - це лелека. Всі знають, що лелека живе в середній смузі. Чому ж ми зустріли його в Африці?
(Лелеки зимують в Африці.)
Молодці! Ви відповіли на всі мої запитання. А хто хоче виконати це завдання у дошки?
Вариант I.
Назвіть координати точок <Рисунок 1>
Вариант II.
Назвіть координати точок <Рисунок 2>
Назвіть координати точок <Рисунок 3>
ФІЗКУЛЬТХВИЛИКА:
Час прийшов нам спочивати.
Тож піднімемо руки вгору,
Ніби глянемо на зорі.
А тепер всі руки в боки,
Як зайчата – скоки – скоки!
Десять! Дев’ять! Вісім! Сім!
Час за парти нам усім.
ІV. Закріплення знань і умінь:
Вчитель: Наш шлях лежить далі. А кого зустрінемо, дізнаємося, виконавши друге практичне завдання.
Варіант I.
Позначте на координатній площині точки і послідовно з'єднайте їх один з одним:
А(-14;-4), B(-13;2), C(-10;5), D(-6;7), E(-2;7), F(3;5), G(4;8), H(7;9), K(10;8), L(11;5), M(13;4), N(14;6), P(13;11), R(14;11), S(15;4), T(11;-1), W(9;0), V(10;2), Z(6;0), A1(3;-3), B1(3;-7), C1 (1;-7), D1 (-3;0), E1 (-1;-7), F1 (-3;-7), G1 (-3;-3), H1 (-7;-3), K1 (-7;-7), L1 (-9;-7), M1 (-10,-3), N1 (-10;-7), P1 (-12;-7), R1 (-14;-2).
Варіант IІ.
Позначте на координатній площині точки і послідовно з'єднайте їх один з одним:
A(-9;14), B(-11;13), C(-11;14), D(-10;15), E(-8;16), F(-8;17), G(-6;18),
H(-4;15), K(-5;6), L(-2;13), M(2;13), N(4;8), P(6;13), R(9;13), S(11;7), T(12;0), W(8;-16), V(7;-16), Z(9;-8), A1 (8;-2), B1 (5;-16), C1 (4;-16), D1 (5;-9), E1 (5;-2), F1 (1;-4), H1 (-5;-3), K1 (-6;-16), L1(-7;-16), M1 (-8;-2), N1 (-8;-16), P1 (-9;-16), R1 (-11;0), S1 (-11;5).
Учитель контролює і в міру необхідності коригує роботу учнів. Всі виконані роботи учнів демонструються і оцінюються.
По ходу виконання завдання учні будуть висловлювати припущення про те, яка тварина у них виходить. І коли вони здогадаються, можна поставити запитання:
• А що ви знаєте про цих тварин?
(1 Слон найбільша тварина на землі;. Замість носа у нього хобот і т.д.
2. У верблюдів є горб; вони бувають одногорбі і двогорбі, дуже довго можуть обходитися без води і т. д.
V. Перевірка домашнього завдання.
В якості домашнього завдання до уроку учням було запропоновано самостійно виконати малюнок на координатній площини, позначити точки, що утворюють його і записати координати цих точок.
Кожна робота демонструється класу. При оцінці обов'язково звернути увагу не тільки на правильність виконання завдання, а й на якість оформлення малюнка.
VI. Домашне завдання: побудувати на координатній площині улюблену тварину. Позначити й записати точки.
VII. Підсумок уроку:
Вчитель: Підведемо підсумки уроку.
• Який момент уроку вам здався більш цікавим?
• Яке завдання ви виконували без труднощів?
• Де в житті застосовуються координатна площина?
• Ви отримали наступні оцінки ...