Тема уроку: Координатний промінь. Шкала.
Мета уроку:
Епіграф: «Заняття геометрією непомітно приводить людський розум до винаходів»
Дені Дідро (Французький філософ)
1
Тема уроку: Координатний промінь. Шкала.
Мета уроку:
Епіграф: «Заняття геометрією непомітно приводить людський розум до винаходів»
Дені Дідро (Французький філософ)
Хід уроку
Дзвоник всім нам дав наказ —
До роботи швидше, клас.
Попрацюєм всі старанно,
Щоб пройшов Урок немарно.
586. Накресли промінь з початком у точці A. Відклади на ньому від точки A один за одним чотири відрізки по 2 см кожний.
588. Накресли пряму, познач на ній три точки. Виміряй довжини всіх утворених відрізків.
561. Накресли відрізок AB = 8 см. Познач на ньому точку C таку, що AC = CB.
Експрес опитування.
Відповідь . Будь-які дві точки можна сполучити лише одним відрізком.
Відповідь. мм, см, дм, м, км.
Відповідь. 1000 м.
Відповідь. 10 см.
Відповідь. Пряма не має початку і кінця.
Відповідь. Уявленння про частину площини дає , наприклад, поверхня стола, шибки, стелі, якщо уявити, що вони необмежено продовжені.
Відповідь. Точка, відрізок, промінь, пряма, площина.
Вчитель. Для того, щоб ви відчули впевненість у своїх силах, ми застосуємо повторений матеріал на практиці.
Відповідь. 1) перетинаються; 2) ні; 3) перетинаються.
Знайти довжину відрізка R K.
Сьогодні на yроці ми продовжимо працювати з геометричними фігурами.
Послухайте вірш
Серед променів звичайних особливий промінь є
Місце вказує він числам: «Це твоє, а це твоє»
Променя цього початок грає особливу роль
І йому відповідає особливе число – нуль.
Є й відрізок особливий. Він для променя важливий
Відтепер вам буде звичний. Цей відрізок одиничний
Промінь зліва йде на право. Слід з нуля нам починати
І робити гідну справy. Місця числам визначати
Якщо правила ти знаєш
Числа швидко порівняєш
Більше те, яке праворуч
Менше те, яке ліворуч
Саме з таким променем сьогодні ми ознайомимося.
21 листопада
Класна робота
«Координатний промінь і шкала»
Робота з підручником ст. 131
Поставте точкy О. Накресліть промінь OX горизонтально вправо від точки O і запишемо біля його початку число 0 . Виберемо будь-який відрізок AB, довжину якого візьмемо за одиницю. Такий відрізок називається одиничним відрізком.
Відкладемо від початку променя відрізок OK, що дорівнює одиничному відрізку. Проти K запишемо число 1. Кажуть, що точка K відповідає числу 1, або число 1 зображено точкою K. Коротко це записують так: K(1). Число 1 називають координатою точки K.
Щоб зобразити на промені число 2, треба відкласти від початку променя одним за одним два одиничних відрізки, число 3 три одиничних відрізка і т. д. Таким чином , кожному натуральному числу і числу 0 відповідає одна певна точка променя OX. Дістали координатний промінь. Точка О, що відповідає початку координатного променя, називається точкою відліку.
Числа, які відповідають точкам координатного променя називають координатами.
Якщо точка L на промені відповідає числу 6 , то довжина відрізка OL дорівнює 6 одиницям.
Координатний промінь дає змогу порівнювати натуральні числа. Якщо координатний промінь спрямований зліва направо, то з двох натуральних чисел більшому відповідає точка, яка лежить праворуч, а меншому ліворуч.
Приклад. 2, оскільки точка K(1) лежить ліворуч від точки L(6) .
Довжини відрізків вимірюють лінійкою з великими і малими поділкам.
Систему поділок разом з відповідними числами називають шкалою.
Шкали бувають не лише на лінійках, вони можуть бути різної форми.
Наприклад, координатний промінь, лінійка, кімнатний термометр приклади прямолінійних шкал.
Шкали годинника, спідометра криволінійні.
Щоб прочитати показання на шкалі, треба знати ціну поділки.
Що
Рис 6.
На шкалі спідометра між числами 20 і 40 десять поділок. Тому ціна однієї поділки (4020): 10 = 2.
5. Осмислення матеріалу і застосування практичних дій.
Початковий рівень. № 606
Яким числам відповідають точки A, B, C і D на координатному промені (рис. 7 і рис. 8)?
Відповідь. A (2), B(4), C(5) , D(0).
Відповідь. A (3), B (1), A (3), D (6), C (8).
Середній рівень.
№ 609. Яким числам відповідають точки на рисунку 9 ?
Відповідь. К(10), N(50), Q(100), M(130).
№ 611. Познач на координатному промені точки A(3), B(7), C(2), T(10).
Достатній рівень.
№ 623. Між числами 40 і 60 на шкалі є 4 поділки. Знайти ціну поділки цієї шкали.
Відповідь. 5.
№ 625. Накресли координатний промінь і познач на ньому всі натуральні числа, які: 1) менші від 8; 2) менші від 10 і більші за 5.
Відповідь. 1) 1, 2, 3, 4, 5, 6,7. 2) 6, 7, 8, 9.
Вчитель. Щоб кожний учень сказав, що досяг успіху, потрібно самостійно попрацювати.
Варіант 1.
Середній рівень.
№ 619. Яка з двох точок на координатному промені розміщена зліва від іншої: та, що відповідає числу 108, чи та, що числу 119?
Відповідь. 108.
Достатній рівень.
№ 628. Довжина одиничного відрізка координатного променя дорівнює 4см. На ньому позначено точки M(37) і N(40). Яка довжина відрізка MN?
Розв’язання. Між точками M і N міститься 3 відрізка по 4 см. Довжина відрізка M N становить 4 3 = 12 (см).
Відповідь. 12 см.
Варіант 2.
Середній рівень.
№ 620. Яка з двох точок на координатному промені розміщена справа від іншої: та, що відповідає числу 987, чи та, що числу 992?
Відповідь. 992.
Достатній рівень.
№ 629.
На координатному промені позначено точки A(42) і B(56). Довжина відрізка AB дорівнює 7 см. Знайти довжину одиничного відрізка цього променя.
Розв’язання. Між точками A і B міститься 14 відрізків. Довжина відрізка AB = 7 см. Переведемо 7 см у міліметри. Тоді 70 : 14 = 5 (мм).
Відповідь. 5 мм.
7. Підсумок уроку.
1. На сьогоднішньому уроці повторили, що таке пряма, промінь, відрізок, площина.
2. Вивчили, що таке координатний промінь, шкала.
3. Розв’язали ряд практичних задач.
4. Застосували набуті знання в стандартних і нестандартних ситуаціях
5. Робили висновки.
Ми переконалися, що дійсно координатний промінь дає змогу порівнювати натуральні числа, дізналися, що кожному натуральному числу і числу 0 відповідає одна певна точка променя ОХ.
Дізналися, що таке шкала, що шкали бувають не лише на лінійках, вони можуть бути різної форми. Щоб прочитати показання на шкалі, треба знати ціну поділки.
Повторити § 16, § 17 (за підр. Істер) .
Вивчити §18.
Розв’язати : №610; № 612; середній рівень
№ 624; № 629 – достатній і високий рівень
9. Оцінювання
10. Корекційна хвилинка. - Ми досягли бажаного і я бачу радість на ваших обличчях ( на партах - картки, учні домальовують обличчя і демонструють свій настрій).
або або