Корекційна спрямованість трудового навчання в спеціальних та інклюзивних закладах освіти з дітьми, які мають порушення зору

Про матеріал
Трудове навчання є складовою єдиної системи спеціального навчання, виховання і розвитку учнів з порушеннями зору, сприяє формуванню предметних, міжпредметних, та ключових компетентностей учнів на основі врахування індивідуальних психофізичних можливостей дитини з порушеннями зору і покликане створювати умови для формування особистості, підготовленої до життя та активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного суспільства. Зміст трудового навчання в школі для дітей з порушеннями зору має ті ж самі цілі й завдання, що і в загальноосвітній школі, які реалізуються з урахуванням психофізичних особливостей цієї категорії учнів, корекції недоліків у фізичному і сенсомоторному розвитку, але суттєво відрізняються методи та організація трудової діяльності. Учні таких шкіл навчаються за спеціальною програмою для 5-10 класів для дітей сліпих та зі зниженим зором, розробленою лабораторією тифлопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України під редакцією Синьової Є.П., Вавіної Л.С., Легкого О.М. Ця програма є оригінальною та специфічною, розтягнутою у часі і складеною на основі врахування індивідуальних зорових можливостей дітей з порушеннями зору та має корекційну направленість. На всіх уроках присутні корекційні моменти, де обов’язково відбувається розвиток дрібної та загальної моторики, дотикової чутливості за рахунок збережених аналізаторів (слух. нюх, дотик, залишковий зір). В презентації описано сутність корекційної роботи на уроках трудового навчання в спеціальному закладі освіти.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

КОРЕКЦІЙНА СПРЯМОВАНІСТЬ ТРУДОВОго навчання В СПЕЦІАЛЬНИХ ТА ІНКЛЮЗИВНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ З ДІТЬМИ, ЯКІ МАЮТЬ ПОРУШЕННЯ ЗОРУФедосова Вікторія Борисівна, вчитель трудового навчання та технологій спеціального закладу освіти для дітей з ООП

Номер слайду 2

Вторинні відхилення у розвитку дитини з порушеннями зору пов’язані:із ослабленням пізнавальних процесів;із змінами у фізичному розвитку, в тому числі і формуванні рухових функцій; обмеженням можливостей формування умінь і навичок, які в нормі формуються за наслідування;обмеженням можливостей оволодіння соціальним досвідом.

Номер слайду 3

Корекція це:сукупність педагогічних та лікувальних засобів, спрямованих на поліпшення цілісного процесу розвитку дитини та виправлення цього процесу; виправлення окремих відхилень у розвитку дітей.

Номер слайду 4

Компенсація порушених функцій – це складний процес перебудови функцій організму при порушеннях або відсутності будь-яких функцій. Компенсаторні навички дають можливість використовувати збережені аналізатори:пізнанні навколишньої дійсності, збагаченні чуттєвого досвіду, успішній соціалізації.

Номер слайду 5

Спрямованість корекційно-розвиткової роботи на уроках трудового навчання:а) виправлення недоліків у тій чи іншій сфері розвитку дитини; б) сприяння подальшому розвиткові особистості. ефективне використання збережених систем та функцій; цілеспрямований розвиток психічних процесів; відповідну освіченість дитини; успішну інтеграцію в суспільство.

Номер слайду 6

Напрями корекції вторинних відхилень у розвитку дитини з порушеннями зору в процесі трудової діяльності:предметна корекція;сенсорна корекція;мовленнєва корекція;особистісна корекція.

Номер слайду 7

Порушення зору безпосередньо впливають на сенсорні функції: сприймання, саморегуляція, самоконтроль рухів, орієнтування в просторі Як результат:труднощі у засвоєнні знань, умінь і навичок у навчанні та під час виконання трудових операцій.

Номер слайду 8

Особливості сенсорного розвитку: Затримується Протікає на фоні в'ялої розумової та мовленнєвої активності Відхилення в сфері логічного пізнання Відхилення в сфері практичної діяльності

Номер слайду 9

Принцип корекційної спрямованості сенсорного виховання – один із основних в системі корекції трудової діяльності (за Л. С. Моргулісом)Специфіка його реалізації полягає у: створенні умов для накопичення чуттєвого досвіду;вербалізації вилученої про предмет інформації;використанні системи сенсорних еталонів, як основи для аналізуючого сприймання.

Номер слайду 10

Зниження пізнавальної активності на уроках праці: Причини:недорозвиток перцептивних потреб та пізнавальних інтересівнедоліки в розвитку навичок дотикового сприймання (у сліпих дітей)недоліки візуального обстеження предметів (у дітей зі зниженим зором)негативне підкріплення орієнтувального рефлексунедостатня зовнішня стимуляція пізнавальної активності

Номер слайду 11

Загальмованість та уповільненість сприймання навчального матеріалу. Причини:фрагментарність сприйманнябагатоступеневість сприйманнянеможливість одночасно сприймати об’єкти в їх просторових зв’язках і відношеннях

Номер слайду 12

Помилки в процесі трудової діяльності: Причини:недостатність сенсорного та практичного досвідууповільненість аналізу ускладнення синтезу порівняння, співставлення і розрізнення навчальних об’єктів здійснюються за меншою кількістю ознаквідтворення навчального матеріалу вербалізоване, схематичне

Номер слайду 13

Низька результативність практичної діяльності (конструювання, ліплення, малювання, аплікація, трудові операції)Причини:збідненість конкретних предметних уявленьуповільненість дій дитини

Номер слайду 14

Швидка стомлюваність. Ознаки: в сенсорній сфері – зниження чутливостів моторній сфері – погіршення координації рухів, порушення поставив когнітивній сфері – зниження концентрації уваги, втрата інтересу до виконання завдання, зменшення продуктивності розумової діяльності, збільшення часу на виконання завдань

Номер слайду 15

Розвиток сенсорних дій обстежувального характеру. Засоби корекції та компенсації:формування раціональних прийомів використання дефектного зору під час виконання трудових операційвідпрацювання активного дотику, точності рухівкорекція і розвиток кольоровідчуття, кольоророзрізнення, визначення форми та величини предметіврозвиток вмінь орієнтування у макро- і мікропросторі

Номер слайду 16

Розумовий розвиток Засоби корекції та компенсації:педагогічне керування процесами сприймання та спостереженняформування та розвиток операцій мислення (аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення тощо)знаходження різних способів виконання трудових операцій, визначення найбільш раціональногозасвоєння способів порівняльного опису двох предметів на основі використання сенсорних еталонів (кольору, форми, величини, матеріалу, характеру поверхні)формування уміння складати технологічну картку процесу виготовлення виробу

Номер слайду 17

Корекція особистісної сфери Засоби корекції та компенсації:розвиток вольової регуляції поведінкиформування самостійності у здійсненні навчальної діяльностіподолання негативних характерологічних рис (егоїзму, впертості, негативізму, тривожності)формування особистісних пізнавальних цінностей, різнобічних пізнавальних інтересівформування впевненості у власних можливостях

Номер слайду 18

На уроках трудового навчання корекція може відбуватися в трьох напрямках:- корекція психічного розвитку, що передбачає систему педагогічних засобів, направлених на подолання чи послаблення недоліків сприймання, уявлення, запам'ятовування, пам'яті, мислення, мовлення тощо; - корекція фізичного розвитку, що включає в себе систему педагогічних заходів, спрямованих на подолання чи послаблення порушень рухової сфери (координація рухів), розвиток просторового орієнтування тощо;- корекція функцій зору, що передбачає дорозвиток гостроти зору, поля зору, окорухової, прослідковуючої функції, бінокулярного зору, розрізнення кольорів тощо.

Номер слайду 19

Забезпечення корекційно-компенсаторної спрямованості уроку: збагачення учнів уявленнями про предмети навколишнього світу, спираючись на їх попередній досвід та використовуючи для цього різноманітні дидактичні засоби;виправлення недоліків уявлень та життєвого досвіду дітей з порушеним зором, тобто, створення необхідної конкретно-базової основи для розвитку їх мислення; ефективне користування основним інструментом навчально-пізнавальної діяльності «словом» та наочністю для навчання дітей з порушеннями зору прийомам та способам сенсорної, розумової та практичної діяльності;вплив мислення на розвиток різних психічних процесів особистості дитини з порушеннями зору.

Номер слайду 20

Активізація розумової діяльності шляхом організації самостійної роботи при плануванні раціональних шляхів виготовлення виробу, розширення та закріплення отриманих знань, а також забезпечення цілеспрямованого керівництва пізнавальною діяльністю учнів з порушеннями зору при навчанні їх прийомам та способам сенсорної й розумової діяльності. Оскільки розвиток активності думки знаходиться в прямому зв'язку з компенсаторно-корекційним впливом мислення на розвиток учнів з порушеннями зору, необхідно зосередити увагу на навчанні учнів умінням та навичкам самостійної роботи. Сутність даної вимоги до уроку полягає у вихованні та розвитку пізнавальних інтересів, у намаганні самостійного розширення та поглиблення отриманих знань.

Номер слайду 21

Дотримання правил гігієни зору нормативів освітленості від 500 до 1500 люкс, використання спеціальних пристроїв та вимірювальних інструментів, роздаткового матеріалу, який відповідає особливостям неповноцінного зору, використання оптичних засобів корекції, дотримання режимів зорового навантаження,правильне чергування зорових та слухових форм роботи, проведення фізкультхвилинок, зорової гімнастики, Слідкування правильної постави учнів тощо).

Номер слайду 22

Напрями корекційної роботи з розвитку зорового сприймання1. Вплив на функціональні механізми зорового сприймання:- використання педагогічних заходів - опосередкований вплив на розвиток і стабілізацію зорових функцій через навчання дитини бачити та створення умов, які формують у неї бажання сприймати навколишній світ.2. Розвиток наявних операційних механізмів зорового сприймання:- розвиток предметно-практичної діяльності; розвиток і корекція уявлень про сенсорні еталони; - розвиток і корекція предметних уявлень;формування навичок використання зорових умінь;розвиток зорових вимірювальних дій та розвиток і корекція просторових уявлень.3. Створення умов мотивованої, значимої для дитини зорової діяльності, створення ситуації успіху.

Номер слайду 23

З метою розвитку зорового сприймання у роботі з дітьми, які мають різні порушення зору, необхідно: Створювати нормальні побутові умови, які відповідають санітарно-гігієнічним вимогам. Використовувати спеціальне обладнання. Здійснювати контроль за режимом зорового навантаження. Давати інформацію про візуальні ознаки предметів. Вчити свідомо спостерігати за процесами, які відбуваються в навколишній дійсності. З компенсаторною метою приділяти увагу розвиткові слухового та дотикового сприймання.

Номер слайду 24

Розвиток дрібної моторики: роботи учнів з декоративно-прикладного мистецтва на уроках трудового навчання ( роботи з бісеру )

Номер слайду 25

Розвиток дрібної моторики: роботи учнів з декоративно-прикладного мистецтва ( вишивка стрічками у поєднанні з бісером )

Номер слайду 26

Розвиток дрібної моторики ( торцювання )

Номер слайду 27

Розвиток дрібної моторики (роботи з круп та насіння)

Номер слайду 28

Розвиток дрібної моторики (роботи з круп та насіння)

Номер слайду 29

Розвиток дрібної моторики: роботи учнів з декоративно-прикладного мистецтва

Номер слайду 30

Дякую за увагу!

pptx
Пов’язані теми
Трудове навчання, Презентації
Інкл
Додано
7 березня
Переглядів
400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку