Даний матеріал буде корисним у роботі для корекційних педагогів. Саме такі заняття допомагають дітям з обмеженими освітніми можливостями повірити в себе, вміти контролювати свій настрій, емоції. Дарувати сонячну посмішку всьому, що їх оточує.
Підготувала
тифлопедагог початкових класів
Цюрмаста Т.А.
Черкаси – 2017 р.
Тема: Розвивальне заняття «Настрій мого дня»
Мета: створення позитивного психологічного клімату; навчання дітей розуміння власного настрою; розвиток почуття колективізму. Встановлювати дружні довірливі емоційні контакти між дорослим та дітьми. Формувати вміння вільно висловлювати власні думки, розвивати почуття власної гідності, самоповаги, прийняття себе та усвідомлення свого «Я».
Обладнання: смайлики змін настрою « Ромашка», ілюстрації-емоції, малюнки з обличчями, олівці, скринька - емоцій
Тип заняття: формування нових знань, умінь, навичок
Хід заняття
1. Ритуал привітання.
Зазеленіє навіть пень
Коли почує - Добрий день!
2. Установка на роботу
- Отже, у вас в усіх гарний настрій, ви добрі, ви розумні, ви красиві, ви сміливі, і у нас на занятті буде все добре….
3. Вправа «Давайте привітаємося з Другом»
Це привітання незвичне, якщо вітаючись з друзями потрібно лагідно та весело, давайте спробуємо.
У коло всі разом ставайте
І посмішку передавайте .
На сусіда подивіться
Та йому ви посміхніться.
Другу ви ім’я назвіть,
Руку дружби протягніть.
Від ласкавих імен стало тепло як від сонечка. Давайте ми всі спробуємо перетворитися на сонечко й зігріти одне одного поглядом, промінчиками, посмішкою. (Аплікація сонечка з лодоньок дітей, а також відбиток лодоньок на папері).
4. Вправа «Покажи настрій»
- Діти, як ви вважаєте, який у мене сьогодні настрій? Так, він чудовий.
- А який ще буває настрій? (веселий, радісний, сумний, злий…..)
- Як ви можете дізнаєтеся, який настрій у людей, що вас оточують?
(за виразом обличчя )
- Не розумію, як дивлячись на обличчя можна сказати про настрій?
Зараз ви можете показати, як змінюється вираз обличчя, покажемо:
Коли нам сумно - ми робимо так.
Коли ми здивовані - робимо ось так.
Коли ми налякані – ми ось такі.
Коли ми сердимося – ми вже інші.
А коли ми радіємо – то так.
Дякую що показали і розповіли мені про настрій.
Чи приємно вам, коли до вас посміхаються?. Як ви вважаєте, з якою дитиною краще дружити — з веселою, привітною, чи з сердитою та сумною?!!! Я вам відкрию одне правило: наш настрій залежить від наших думок. Тому, якщо хочеш, щоб у тебе був хороший настрій, думай про хороше!
Я бачу що у всіх радісний чудовий, веселий, настрій і хочу запросити вас у далеку подорож до півночі.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (скринька – емоцій)
– Як живеш? (Ось так)
– А пливеш? (Ось так)
– А біжиш? (Ось так)
– Вдалину глядиш? (Ось так)
– Чекаєш обід? (Ось так)
– Махаєш вслід? (Ось так)
– Вранці спиш? (Ось так)
– А на місце сідаєш? (Ось так)
5. Послухайте історію яка сталася з ведмедиком Умкою.
На далекій півночі серед великих снігів є крижана печера. У ній живе маленьке ведмежа Умка.
Це особливе ведмежа — воно вміє думати. Умка дуже любить навчатися! Але найцікавіше — це його думки, які бувають різними. Інколи вони схожі на святковий феєрверк —яскраві, швидкі, виблискують, грають, літають. Для Умки світ навкруги здається таким різнобарвним! У його голові з'являються прекрасні ідеї—тоді у нього і настрій чудовий. Ведмежатко мріє, щоб ці хвилини ніколи не закінчувалися.
Але не завжди думки схожі на феєрверк. Інколи вони, як океан, спокійні та тихі, світлі, як відображення в чистій і прозорій воді. Коли думки такі, він відчуває себе впевнено й добре. Ведмежа мріє, щоб так було завжди, щоб душевний спокій ніколи його не покидав.
Та часом Умка почувається дуже погано, навіть бридко. Те, що відбувається з ним, нагадує щось неприємне й понуре. Тоді його думки схожі на каламутну воду в негоду. Умка називає їх гидкими. У такі хвилини ведмежатко хоче якомога швидше позбутися неприємного стану. Йому хочеться якнайшвидше відчути себе знову щасливим. Але що для цього робити, він не знає. Тому сидить і чекає, чекає, чекає…..?.
Сюрпризний момент (три склянки з водою)
- Коли Умкі добре, йому все вдається, він усім задоволений і всіх любить. У цей час його настрій схожий на чисту воду, і думки у нього ясні та чисті (показую склянку з чистою водою).
- Коли йому на думку спадають чудові ідеї, настрій буває прекрасним, радісним, думки стають схожими на салют: вони блищать, переливаються, як вода у цій склянці (кидаю у другу склянку блискітки й розмішує їх паличкою).
Та буває, що йому погано, думки сумні й неприємні. Тоді вони схожі на темну, каламутну воду (кидаю шматочок глини у третю склянку).
6. Давайте Умці зробимо подарунок подаруємо йому посмішку (діти дарують свою посмішку Умці.). Щоб підняти його настрій, бо зараз він дуже сумний.
- Щось не дуже розвеселився Умко, давайте розкажемо йому, що можна робити коли тобі весело. Що треба робити, щоб покращити настрій? (гра «Веселий колобочок» - колобок передається по колу, кожен проговорює, що можна робити коли йому весело: можна: робити добрі справи, дарувати подарунки, погратися з котиком, подивитися по телевізору веселий мультик, погратися в улюблену гру, заспівати веселу пісеньку, послухати приємну музику.)
- І знову не розвеселили ми Умки, а давайте спробуємо ще раз і подаруємо йому нашу веселу гру (ці звірята живуть на півночі разом з Умкою. І вони дуже цікаві
« Пінгвінчики гріються»).
- Нарешті ми змогли розвеселити тебе Умко. Добре раз ти вже веселий як ми то залишайся з нсми.
7. Вправа "Подарунок Акварельки.
Дітки сьогодні до нас у табір приходив листоноша і приніс нам листа і бандероль. Зараз ми з вами прочитаємо, від кого ж нам прийшов лист. А лист особисто вам, - діткам загону «Бджоли».
Ну що, хочете подивитися подарунок Акварельки? Це ж картинки. Тільки я нічого не можу зрозуміти. А ви? Мені здається Акварелька дещо не домалював.. Дітки, може ви зрозумієте, що тут намальовано? Як ви думаєте що це?
(Діти розглядають картину і знаходять неточності)
Ви знаєте, разом з цією картиною був ось такий гарний конверт. Подивимось, що в середині.(Відкривають конверт, роздивляються)
Ой це мабуть Акварелька подарував нам ці обличчя, але знову забув домалювати малюнки. Вони не мають виразу. Давайте ми їм домалюємо обличчя: веселі, здивовані чи можливо сумні.
А щоб краще виконати завдання, спочатку розімнемо наші пальчики.
8. Пальчикова гімнастика.
Прилетіло сонечко
На мою долонечку -
Крильця червоненькі
Цяточки чорненькі.
По всіх пальчиках походило,
З мізинчика полетіло
Сідайте, будь ласка, на стільчики за столи.
9. Малюнок «Квітка настрою»
Мета: розвивати вміння висловлювати свої почуття.
Кожен настрій має свій колір, наприклад, радість — це жовтий, оранжевий, червоний кольори, спокій — це зелений, сум — коричневий, чорний, темно-синій. Потім кожній дитині пропонується вибрати того кольору, який відповідає її настрою. Після цього створюють аплікацію «квітка настрою» дітей.
Звертається увага на «пелюсточки», що мають темніші кольори, бесіда з дітьми, чому в них такий настрій.
10. Аналіз виконаних робіт.
Дітки, пропоную, всі ваші пелюстки зібрати і подарувати сьогоднішньому гостеві Умці. Я думаю, коли він побачить ваші аплікації, дуже зрадіє. Ви згодні?
_ Шановний Умко, ми тебе розвеселили, діти в нас веселі, радісні, багато вміють робити приємного і ніколи не сумують, навіть коли їх ображають. Хочеш і тебе навчимо. Для цього у нас є чарівна вправа «Поза витриманої людини». Потрібно щонайміцніше обхопити руками лікті і міцно-міцно затиснути. Ось так і заспокоїтися.
11. Сюрпризний момент.
Любі дітки, ви були сьогодні такі уважні, кмітливі, розумні. Я хочу теж подарувати вам ось такі "усміхнені кульки ”. Вони будуть завжди дарувати вам гарний настрій та впевненість. Адже коли у людини гарний настрій вона легко зможе долати будь – які перешкоди. Будьте завжди радісними і добрими і своє добро даруйте своїм рідним і друзям. Адже посмішка робить дива. Якщо ти будеш привітним, усміхненим, тоді матимеш багато друзів та знайомих, які виявлятимуть бажання з тобою розмовляти, гратись.
Але у нас є ще 3 чарівні кульки, які вміють літати далеко-далеко. От я і подумала, чому б Акварельці не відправити ваші малюночки, ручки які вималювали, з їх допомогою.
А ще я точно знаю, що коли сонечко побачить ваші ручки різнокольорові в небі, то посміхнеться і буде ще дужче гріти нас і весна прийде враз.
12. Ритуал прощання. Вправа "Усім, усім, до побачення ”.
Діти утворюють стовпчик зі своїх кулачків (по одному кулачку) і з посмішкою промовляють: «Усім, усім, до побачення!»
Звучить пісня Н. Май «Не давайте суму жити» у виконанні Солод Каріни.
1