Корекційно – розвиткове заняття з
предмету «Розвиток мовлення»
для проведення з учнями 1 класу спеціальної школи, які мають інтелектуальні порушення
Тема: Весна. Сезонні зміни у природі
Мета:
корекційно-освітня: сприяти активізації та поповненню активного словника дітей по тематичній групі: весна, сезонні зміни у природі; удосконалювати вміння розрізняти ознаки за малюнками, формувати вміння підбирати слова до відповідного малюнку (глобальне читання), давати відповіді на запитання повними реченнями; вчити складати розповідь про весну;
корекційно-розвиваюча: розвивати вміння підбирати слова-ознаки та назви-дії предмету, розвивати артикуляційну та дрібну моторику, координацію рухів; розвивати фонематичний слух, психічні процеси;
корекційно-виховна: виховувати любов до природи.
Обладнання: мотузка з вузликами, мультимедійна презентація з артикуляційними вправами, котушки з ниточками, малюнки до лексичної теми «Весна», сонечко та промінчики з різними ознаками різних пір року, запис звуків природи, килимок, конверти з різнобарвними написами слів, ватман, маркер, малюнки певного розміру для розповіді.
Х І Д З А Н Я Т Т Я
І. Підготовча частина
1. Організація дітей до заняття
Рушаємо в подорож ми за знаннями.
Візьмемо кмітливість в дорогу із нами,
Фантазія, вигадка стануть в пригоді
Отож, вирушаймо! Лінитися годі!
2. Психогімнастика «Налаштуємось на гру»
Діти стають у коло і беруть мотузочку з вузликами і проговорюють слова і за останніми словами передають свій вузлик своєму сусідові:
Я мотузочку беру,
Всі вузлики її держу,
Добрий настрій усім нам,
З руки в руку передам.
3. Артикуляційна гімнастика з елементами біоенергопластики
- Діти, сьогодні у нас незвичайне заняття. Нас запросила до себе у гості Весна. Ми дізнаємося багато цікавого про весну. Щоб нам гарно відпочити у гостях треба нам розім’ятися і виконати наші традиційні вправи.
Мета: сприяти зміцненню м’язів артикуляційного апарату; розвиток координації рухів, дрібної моторики пальців рук.
Вправи артикуляційної гімнастики показані на екрані, а я показую положення рук.
«Бегемотик»
Чотири зімкнутих пальця долонею вниз, великий палець притиснутий до вказівного. Коли рот відкривається, великий палець опускається вниз, чотири пальці піднімаються вгору.
«Жабка»
Пальчики розставлені в сторони, як промінчики сонечка. Під рахунок 1-пальчики розправляються і утримуються одночасно з посмішкою, на рахунок 2-долоня згортається в кулачок.
«Слоник»
Долоня зібрана в пучку, великий палець притиснутий до середнього
«Лопаточка»
Великий палець притиснутий до долоні збоку, зімкнута, ненапружена долоня опущена вниз
«Годинник»
Супроводжує стисла і опущена вниз долоня, яка рухається під рахунок вліво - вправо.
«Смачне варення»
Вказівним пальчиком показуємо коло спочатку правою рукою, потім – лівою, а далі двома руками.
«Гірка»
Рух долоні з зімкнутими пальцями вгору вниз.
«Чашечка»
Пальці притиснуті один до одного, імітуючи положення “чашечки”.
«Молоточок»
Правий кулачок б’є по лівому на т-т-т, а потім на д-д-д навпаки, на тд-тд – стукати кулачками разом перед грудьми.
«Конячка»
Пальчики вітаються, спочатку по черзі кожна рука, а потім пальчики двох рук – разом.
4. Вправи на дихання «Намотай – розмотай клубочок»
Мета: формування довгого мовленнєвого вдиху і видиху, розвиток уваги, просторової уяви.
І варіант. Діти на вдих намотують нитку на котушку, а на видих – розмотують.
ІІ варіант. На вдих намотують нитку, на видих – розмотують нитку і називають голосні звуки.
- Що ж тепер ми готові до цікавої подорожі
ІІ. Основна частина
Мета: сформувати уявлення про весну та її ознаки, розвивати пам'ять, увагу.
На столі розміщені малюнки і зображенням ознак весни. По черзі показую та називаю, що це за явище, яке відбувається навесні. Вивішую ці малюнки на дошці. Потім ще раз з дітьми повторюємо ці слова (весна, березень, квітень, травень, потепління, повінь, струмок, бруньки, першоцвіти, підсніжники, проліски, приліт птахів, шпак, шпаківня)
Мета: активізувати словник дітей з вивченої теми.
Діти по черзі виходять і підбирають ознаку весни, називають її та чіпляють промінчик до сонечка. Виправляємо разом помилки, якщо хтось помилився і вибрав не той промінчик.
Мета: розвивати фонематичний слух дітей на основі немовних звуків
(Діти розміщуються на килимках, заплющують очі і слухають звуки)
По черзі включаються звуки і вчитель пояснює, що це звучить у лісі, а діти з заплющеними очима це уявляють(звук лісу, спів пташок, біжать струмочки, шелест дерев, стукання дятла).
Мета: формувати вміння читати слова (глобальне читання)
Під кожним малюнком робимо підписи, а далі діти за аналогією відшукують відповідне слово у своєму конверті. У кожної дитини свій колір. І навколо малюнку на дошці діти прикріплюють своє слово. Далі граємо з ними. (слова – весна, брунька, струмок, пташки)
Мета: розвивати спостережливість та увагу.
Далі можна на уважність говорити одне слово, а показувати інший рух.
Весна
Прийшла .
пригріло.
Побігли .
Зеленіє , з’являються перші.
повертаються з теплого краю.
Люди почали працювати .
Спочатку разом складаємо цю розповідь, а далі діти по черзі розповідають про весну, добирають слова ознаки, слова дії.
ІІІ. Заключна частина
Релаксація