Лексичний матеріал
Корекційні завдання для дітей із затримкою мовленнєвого розвитку
Тема : Посуд
1. Розглянути разом з дитиною картинки. Назвати зображені предмети. Пояснити, що все це можна назвати одним словом «посуд».
2. Звернути увагу дитини на те, з яких частин складається кожен предмет: носик, кришка, ручка, краї(стінки), денце.
3. Ознайомити малечу з поняттям: «чайний посуд», «столовий посуд».
4. Розглянути з нею загальні ознаки посуду: розмір, форму(кругла, овальна, квадратна, прямокутна), колір. Визначити матеріал, з якого виготовлено посуд(дерев’яний, металевий, , скляний, пластмасовий, емальований).
5. За можливості відвідати з дитиною магазин посуду.
6. Загадки
7. Ознайомити дитину з багатозначними словами і пояснити різницю в значеннях цих слів
Носик чайника - носик дитини
Горлечко глечика – горлечко у людини
8. Дидактична гра «Що для чого потрібно?»
Склади речення даючи відповіді на запитання.
- Чим їдять?( їдять ложкою ,виделкою)
- Чим ріжуть?( ріжуть ножом)
- Чим наколюють?( наколюють виделкою)
- Із чого їдять?( Їдять із тарілки, блюдця)
- Із чого п’ють?( п’ють із склянки, стакана)
- У чому варять?(варять у каструлі)
- У чому смажать? (смажать у сковороді)
9. Дидактична гра « Із чого який?»
Закінчи речення.
Зразок. Якщо миска із пластмаси, то вона пластмасова.
Якщо ніж з металу, то він…
Якщо ложка з металу, то вона…
Якщо глечик із глини, то він…
Якщо тарілка з фарфору, то вона…
Якщо чашка з порцеляни, то вона…
Якщо блюдце із скла, то вона…
10 . Дидактична гра « Скажи який, яка, яке, які?»
Перед тобою посуд, скажи який він?
Каструля – велика(маленька),емальована(металева),висока;
Склянка – велика(маленька),прозора, скляна;
Чайник - фарфоровий, великий(маленький), скляний, металевий;
Глечик - глиняний,( фарфоровий, скляний), високий;
Тарілка - глибока(мілка), велика(маленька), фарфорова, скляна;
Ложка - …,виделка - …, ніж -…, чашка -…, ополоник -…,сковорідка -…,маслянка ,-…миска -.,
11. Дидактична гра « Скажи навпаки»
Закінчи речення.
Каструля велика, а сковорідка -…,
Тарілка мілка, а каструля -…,
Сковорідка важка , а ніж -…,
Діжка висока , а банка -…,
12. Дидактична гра « Мій ,моя, моє, мої»
Ти дуже любиш свій посуд, скажи про нього лагідно.
Моя сковорід очка.
Мій…( ножичок, чайничок, ополоночок, глечичок)
Моя…(ложечка, тарілочка, виделочка, чашечка, мисочка)
Моє..( блюдечко)
Мої…(ножички, чайнички, ложечки, тарілочки, виделочки, мисочки, чашечки, сковорідки)
13. Дидактична гра «У гостях у бабусі Федори»
На кухні в бабусі Федори зберігається багато різного посуду
Завдання 1Знайди однаковий посуд
Завдання2 Назви один і багато предметів(чайник-чайники)
Ложка-…, тарілка-…, каструля-…, виделка-.., чашка-.., цукорниця-…
Завдання3 Назви , яких предметів посуду у Федори багато(У Федори багато чашок, тарілок. У Федори багато блакитних чашок, жовтих тарілок)
14. Дидактична гра «Що без чого?»
Бабуся Федора посуд не жаліла, немила, била його, тому посуд утік від неї. Розглянь малюнок. Розкажи які предмети посуду втекли від Федори і без яких частин вони залишилися.
Від Федори втік Чайник. Чайник без носика, кружка без…, каструля без…, цукорниця без…,
15. Дидактична гра «Назви лагідно»
Федора дуже раділа поверненню посуду. Вона його чистила, мила і лагідно називала. Назви кожен предмет посуду лагідно: чашка-чашечка, каструля -…, ложка -…, чайник -…, тарілка -…, блюдце -…, миска -…, сковорідка -…, склянка -
16 Дидактична гра «Допоможемо мамі»
Мама попросила допомогти її розкласти сіль, цукор, сухарі, цукерки, хліб, масло у відповідний посуд. Назви посуд, у якому ці продукти мають зберігатися й подаватися до столу.
17. Пальчикова гімнастика « Помічники»
Раз, два, три, чотири, (Б’ють кулачок об кулачок)
Сьогодні посуд ми помили:
Чайник, чашку, вилку, ложку(загинають пальці на правій руці
І велику поварьошку
Весь посуд ми помили,(загинають пальці на лівій руці)
Тільки чашечку розбили,
Глечик теж розвалився,
Ніс у чайника відбився,
Ложку ледь не поламали-
Мамі так допомагали.(розводять руки в сторони.)
18. Дидактична гра «Що із чим, якщо там…?»
Склади речення, даючи відповідь на запитання.
- З чим чашка, якщо там молоко( чай, сік, кава)?(Чашка з молоком)
- З чим тарілка, якщо там суп(борщ, каша, пюре ,картопля)?(Тарілка з супом)
-З чим миска ,якщо там овочі( фрукти, вареники, пиріжки, варення)?(Миска з овочами)
19. Дидактична гра « Де і що я приготую»
Склади речення.
У маленькій каструлі я зварю…На сковорідці я підсмажу…У великій каструлі я…
20. Зміни речення за зразком.
Я мию посуд.
Ти миєш посуд.
Він(вона)миє посуд.
Ми миємо посуд.
Ви миєте посуд.
Вони миють посуд.
(Я їм кашу , Я п’ю компот. Я варю борщ. Я смажу котлети.)
21.Дидактична вправа «Четвертий зайвий»
Розглянь картинки . Назви зайву і поясни , чому вона зайва.
22.Дидактична гра . «Розстав посуд»
Склади речення за зразком .
На плиту я поставлю сковорідку .
23.Склади розповіді про предмети посуду за наочним планом .
24.Вірші для заучування
У кухара Валерика розварилися вареники
Розварилися вареники у кухара Валерика
«Посуд»
Вони в кожнім домі є
І призначення мають своє :
Чайник-чай заварити ,
Чашки – чаю попити ,
Друшляк _ вишні помити ,
Каструля-борщик зварити.
Миски , тарілки і блюдця-
Усі вони посудом звуться.
«Помічниця»
Є у мами доня , гарна , білолиця ,
є у мами доня Люда-помічниця.
Устає раненько підмете чистенько
Ще й до мами каже: Відпочиньте, ненько!
Посуд я помию, гарно стіл накрию,
Тільки борщ зварити я іще не вмію.
О.Стрілець.
Тітка Даша в дитсадку
варить кашу в казанку.
Каже Саша: « Смачна каша,
яку варить тітка Даша!».
«Каструлька»
На плиті каструлька біла .
В ній водичка закипіла:
Буль, буль, буль!- Вона булькоче.
Що вона сказати хоче?
Тема: Продукти харчування
1. Відвідати з дитиною супермаркет . Ознайомити її з назвами продуктів харчування. Пояснити їй що у супермаркеті все це можна назвати узагальнено – «Продукти харчування».
2. Ознайомити з назвами відділів продуктового магазину: молочний, м ясний, овочевий, рибний, хлібний. Пояснити , чому вони так називаються , які продукти там продають.
3. Розглянути з дитиною загальні ознаки продуктів: форма, колір, смак, запах, якість.
4.Ознайомити з назвами деяких перших, других, третіх страв. Якщо є можливість, то показати дитині на кухні, з яких продуктів складаються приготовлені вами страви.
5. Загадки
6. Дидактична гра «Добери дію до предмета»
Склади речення.
7. Дидактична гра «Що готують із борошна, м’яса, молока?»
8. Дидактична гра «Скажи навпаки»
Закінчи речення.
9. Дидактична вправа « Запам’ятай і повтори»
Послухай уважно слова, запам’ятай і повтори.
10. Дидактична вправа « Допоможи кухарові»
Визнач і покажи ті предмети, що потрібно кухарові для приготування їжі. Назви зайві предмети і поясни свій вибір.
11. Дидактична гра «Із чого-який?»
Для приготування страв кухар використовує різні види масла. Назви їх: наприклад, масло із соняшника-яке?(соняшникове)
Назви страви правильно: наприклад, салат з овочів - овочевий.
12. Дидактична гра «Яка страва?»
13. Пальчикова гімнастика « Маленькі кухарчата»
Раз, два, три, чотири –(б’ють кулачком об кулачок)
Ми вареники ліпили(з’єднують і роз’єднують пальці)
З сиром та грибами,(загинають пальці)
З картоплею та ягідками.
Борщ смачненький зварили,
А до нього ще і каша
Буде рада мама наша.( розводять руки у сторони)
14. Уживання слів-дій у теперішньому, майбутньому, минулому часі.
Змінити речення за зразком.
( Я варю борщ .Я чищу картоплю. Я мию овочі. Я кришу салат)
15. Дидактична гра «Маленький помічник»
Допоможи мамі приготувати першу, другу і третю страви. Назви продукти та посуд із відповідною стравою.
16. Дидактична гра «Що із чим , якщо там…?»
З чим каструля, якщо там суп(борщ, картопля, каша)?(Каструля з супом…)
17.Дидактична вправа «Допоможи ляльці зібрати всі цукерки»
Розглянь картинку, знайди всі цукерки, Порахуй скільки їх
18.Дидактична вправа «Четвертий зайвий»
Послухай слова і скажи зайве слово. Поясни чому воно зайве.
19. Гра «Кухар»
Діти утворили коло, ведучий із ковпаком у руках іде праворуч навколо кола.
Грати в кухара пора. (ідуть по колу ліворуч)
Всі до мене дітвора!
Разом в коло всі ставайте,
Про ковпак не забувайте!( ведучий передає ковпак дитині)
Якщо кухаром став ти (дитина, якій передали ковпак, оббігає коло і повертається на своє місце)
Навкруги тобі іти!
20.Вірші для заучування
Юшка
Всім обід готує мама.
Ось бере вона петрушку,
Інші додає приправи -
Будеш їсти смачну юшку!
Кухар
Хто на кухні хазяйнує?
Хто каструлями керує?
І з ножом працює вправно?
Хто смачні готує страви?
Пиріжки пече рум’яні,
Варить борщ смачний , духмяний
Не відтягнеш і за вуха?
Хто цей майстер? Звісно, кухар!
Кіт Василь
Кіт Василь варив кисіль.
Зайчик Степанчик
Наливав у жбаник
А лисичка-тітка
Роздавала діткам
Окрайчик
Мама з полечка прийшла
І гостинець принесла
В полі зайчик-чеберяйчик,
Нам окрайчик передав,
Хто до крихти з їсть окрайчик,
Буде бігать, наче, зайчик
Тема: Меблі
1. Розглянути разом з дитиною картинки меблів, що призначені для спальні, вітальні, кухні, кабінету. Ознайомити її з назвами предметів меблів. Пояснити дітям, що все це можна назвати одним словом «меблі»
2. Звернути увагу на те, з яких частин складається кожен предмет. Попросити показати ніжки,сидіння,підлокітники,ручки,дверцята,спинки,ящики,стільниці,полички.
3. Розглянути загальні ознаки(колір, форму), матеріал, з якого виготовлені меблі.
4. Пояснити призначення меблів різних видів(стіл-круглий,овальний,квадратний,кухонний,письмовий,журнальний;шафа-книжкова,для одягу, для посуду; великі та маленькі табурети, стільці)
5. Попросити дитину дати відповіді на запитання
- Навіщо потрібні меблі?
- Які меблі потрібні для спальні, вітальні кухні, кабінету?
- Скільки ніжок у стола?
- Чим відрізняється стільчик від табурета?
6. Розповісти дітям про те хто ремонтує і виготовляє меблі?
7. Якщо є можливість ,то відвідати магазин меблів
8. Загадки
9. Ознайомити дитину з багатозначними словами. Пояснити різницю між словами.
Ніжка у гриба – ніжка у стільчика.
10.«Дидактична гра «Скажи який, яка…?»
Добери як найбільше слів- ознак меблів.
11. Дидактична гра « Що для чого потрібно?»
- На чому сидять?( сидять на стільці( на табуреті, у кріслі, на дивані)
- На чому сплять?( Сплять на ліжку( на дивані))
- За чим сидять? (сидять за столом)
- Куди складають посуд?(посуд складають у шафу для посуду)
-Де висить одяг?( одяг висить у шафі для одягу)
-Де стоять книжки?( книжки стоять на книжковій полиці)
12 Дидактична гра « Із чого-який??»
Закінчи речення.
13. Дидактична гра « Великий – малий»
14. Дидактична гра « Скажи одним словом»
Закінчи речення.
15 Дидактична гра « Магазин меблів»
Уяви, що ти завітав до магазину меблів. Порахуй( запиши в кружки або відзнач крапками кількість) і назви меблі, що продаються в магазині. Склади речення.
У магазині продається один кухонний стіл( два зелених крісла, один письмовий стіл, одна велика шафа для одягу, одна висока книжкова шафа, один дерев яний комп’ютерний стіл)
16.Дидактична гра « Скажи навпаки»
Закінчи речення.
17.Пальчикова гімнастика « Меблі в квартирі»
Раз, два, три, чотири- (стискають та розтискають пальці рук)
Багато меблі є в квартирі!
Сорочку у шафу повісили (« вішають» сорочку)
Чашку у сервант поставили. ( « ставлять» чашку)
Щоб спочили наші ніжки……….( кулачок притискають
На стільці посидим трішки………до долоні – «стільчики»)
А коли ми міцно спали,
То на ліжечку лежали …………( руки- під щічку)
Потім разом із котом
Ми сиділи за столом………………(поклали руки на стіл)
Чай смачний з варенням пили ( « п ють чай»)
Багато меблів є в квартирі ( Розводять руки у сторони)
18 .Дидактична гра « Один багато»
Тетянка та Іванко малювали меблі. Тетянка малювала по одному предмету, а Іванко – багато. Назви, хто, що намалював. (Тетянка намалювала стілець, Іванко намалював стільці
19. Дидактична гра « Чий стілець(стіл),чия шафа, чиє крісло, чиї меблі?
20. Розглянь картинку , знайди і назви всі меблі. Розкажи, де знаходиться портфель, м’яч, книжка, телефон, чашка, машинка, дзиґа. Склади речення за зразком.
Книжка лежить на столі( на…, над…, під…, за…, в…, біля…)
21 Дидактична вправа « Яка картинка зайва?»
Знайди і покажи зайву картинку. Поясни , чому вона зайва.
22. Дидактична гра « Назви дії»
Закінчи речення( добери і назви якнайбільше слів- дій)
23. Дидактична вправа « Четвертий зайвий»
Послухай слова. Визнач зайве слово і поясни чому воно зайве.
24. Склади розповідь про меблі за наочним планом ( меблі за вибором дитини)
25. Дидактична гра « Подивися і назви»
Подивися уважно малюнок. Назви зображені предмети, якими користується столяр, виготовляючи та ремонтуючи меблі. Визнач, які предмети є зайвими. Чому?
26. Дидактична гра « Послухай і перекажи, склади свою розповідь»
Послухай уважно розповідь. Перекажи її за картинками.
Одного разу, коли мами не було вдома, маленький Сашко взяв ножик і вирізав на столі сонечко. Потім він дістав фарби і розфарбував сонечко в жовтий колір. Мама повернулася і відразу ж помітила зіпсовану стільницю стола. Вона насварила Сашка та пояснила йому, що з меблями слід поводитися охайно і бережливо, тоді вони служитимуть довго.
Наступного дня мама з Сашком відвезли стіл до майстерні. У майстерні хлопчик із цікавістю спостерігав, як столяр вирізав і прикріпив нову стільницю. Коли мама із сином привезли стіл додому, То Сашко пообіцяв, що більше ніколи не псуватиме меблі.
Дай відповідь на запитання.
Що скоїв Сашко ,коли мами не було вдома?
Що зробила мама ,дізнавшись про шкоду?
Куди мама з хлопчиком відвезли стіл?
Що зробив столяр?
Що пообіцяв хлопчик мамі?
27. Вірші для заучування
Наша хата
Я люблю свою хату,
І подвір я, і садок,
Де так сонця багато,
І в спеку холодок.
Все для мене тут рідне -
Стіни білі, як сніг,
І віконце привітне, І дубовий поріг.
І ряденця строкаті,
Й рушники на стіні,
Навіть дим в нашій хаті
Рідно пахне мені.
Тема: Інструменти
1. Розглянути разом з дитиною картинки . Ознайомити її з назвами інструментів. Пояснити дітям, що все це можна назвати одним словом «інструменти»
2. Розповісти малечі, що люди різних професій використовують різні за призначенням інструменти.
3. Звернути увагу на частини, з яких складається кожен інструмент: ручка або ручки, держак, топорище, струни ,мотузка, лезо.
4. Розглянути загальні ознаки інструментів: колір, якість, матеріал, з якого вони виготовлені та їх призначення
5. Відвідати разом з дитиною магазин продажу різних інструментів.
6. Розповісти про професії людей, які використовують у своїй роботі інструменти
7. Загадки
8. Дидактична гра « Великий маленький»
Інструменти бувають різними за розміром - великими і маленькими. Тому називають їх по-різному.
Назви інструменти за зразком: лопата-лопатка.
Молоток -…, сокира -…, труба -.., гармошка -…,скрипка -…, граблі -…,рубанок -…,викрутка -…, ніж -.., ножиці -…
9. Дидактична гра « Мій, моя, мої»
Уяви, що це твої інструменти. Склади речення « Мій молоток»
Сокира -…, труба -…, гармошка -…, рубанок -…,викрутка -…, ніж -.., ножиці -…, скрипка -…, граблі -…
10. Дидактична гра « Добери слова-дії»
Назви якнайбільше слів-дій за зразком.
Пилкою(що роблять?)- пиляють, відпилюють, розпилюють.
Викруткою(що роблять?)-…
Косою(що роблять?)-…
Граблями(що роблять?)-…
Рубанком(що роблять?)-…
Лопатою(що роблять?)-…
Сокирою(що роблять?)-…
Молотком(що роблять?)-…
Обценьками(що роблять?)-…
11. Дидактична гра « Допоможи Незнайкові роздати інструменти»
Кухарові-ніж, перукареві -…, тесляреві -.., трубачеві -.., чоботареві -…, дідусеві -…
12. Дидактична гра « Хто на чому грає»
Музиканти грають на музичних інструментах. Склади речення за зразком.
Ведмежа грає на гармошці( коник- стрибунець -…, лисичка -…, зайчик -…,жабеня -.., трубач -…
13. Дидактична гра « Порахуємо інструменти»
Порахуй скільки інструментів на полиці у магазині(запиши у кружки або познач крапками). Склади речення за зразком.
На полиці лежать одні граблі(чотири сокири, дві лопати, три молотки, двоє ножиць, одні обценьки, одна пилка)
14. Дидактична гра « Скажи навпаки»
Закінчи речення.
15. Дидактична гра « Добери пару»
Добери пару до кожного інструмента. Поясни свій вибір.
16. Пальчикова гімнастика « Працьовиті пальці»
Зустрілись пальці у майстерні: (показують розкриті долоньки)
Великий, вказівний, середній, (показують всі пальці по черзі)
Мезинець, безіменний палець (стискання та роз тискання
І взялися всі до праці кистей рук)
Вони писали, малювали, (імітують рухи: пишуть, малюють
Вони лялькам кофти в’язали в’яжуть, шиють, ріжуть, ліплять)
Шили, різали, ліпили
І гарний настрій всім створили ( Піднімають великий палець угору)
17. Дидактична гра « Що без чого»
Уважно розглянь інструменти. Склади речення за зразком
18. Склади розповідь про будь-який інструмент(за наочним планом)
19.Розглянь картинки. Склади за ними розповідь.
20.Вірші для заучування
Помічники
Є у нас помічники,
Всім поможуть залюбки -
Це мітла, граблі, лопата,
Сапка й ножиці малята!
Гарний день, мітлу візьму я
І старанно попрацюю
Підмету в садку доріжку
Ще й майданчик трішки
Музикант
Так він грає, аж злітає
В небеса душа твоя.
Звуки дивні і чарівні
Скрипка ніжно вимовля
Столярики -молодці
Столярики –молодці
Тешуть столик і стільці.
Молотком по долоті,
Летять тріски золоті.
Пилочками чики-чики,
Молоточком туки-туки
В нас до праці здатні руки
Ми лопату беремо-
І копати ідемо,
Влаштувати гарну грядку
Допоможе нам лопатка
Я садочок свій люблю
Всі дерева побілю
Мені щіточка поможе,-
Це вона, звичайно зможе.
Тема: Побутові прилади
1. Розглянути разом з дитиною картинки . Назвати зображені предмети. Пояснити дітям, що все це можна назвати одним словом «побутові прилади»
2. Звернути увагу малечі на частини, з яких складається кожний побутовий прилад: ручка, шнур, виделка, дверці, екран, кнопки, лампочка, щітка…
3. Розповісти їй, як люди використовують кожен побутовий прилад у хатньому господарстві.
4. Розглянути з дитиною загальні ознаки: колір, якість, форма, матеріал, з якого виготовлені побутові прилади
5. Відвідати із нею магазин із продажу побутових приладів
6. Загадки
7. Дидактична гра « Скажи який, яка, яке, які?»
Добери якнайбільше ознак до слів.
Зразок. Плита ( яка?) – велика, прямокутна, біла, газова,(електрична)
Праска (яка?)- …,телевізор(який?)-…, пилосос(який?)-…, лампа(яка?)-…,годинник(який?)-…, холодильник(який?)-…,пральна машина(яка?0-…, телефон(який?)-…,магнітофон(який?)-…,фотоапарат(який?)-.., електричний чайник(який?)-…
8. Дидактична гра « Скажи навпаки»
Закінчи речення.
9. Дидактична гра « Скажи навпаки»
Закінчи речення за зразком.
10. Дидактична гра « Чим і що я роблю»
Добери і назви слова-дії.
Пилососом я ( що роблю?)- збираю пил.
Праскою я (що роблю?0-прасую речі.
Пральною машиною я ( що роблю?)- перу речі.
Електричним чайником я (що роблю?)- нагріваю воду.
По телевізору я (що роблю?)- переглядаю мультфільми.
У холодильнику я (що роблю?)- зберігаю продукти.
11. Дидактична гра « Один - багато»
Тетянко та Іванко намалювали побутові прилади. Тетянка - один предмет. Іванко - багато.
Склади речення за зразком.
Тетянка намалювала мікрохвильову пічку.
1