Корекційно-ровитковий матеріал "Тактильний бокс"

Про матеріал
У цьому посібнику педагоги знайдуть доступний, зручний і необхідний матеріал для роботи з дітьми, що мають порушення зору для розвитку дотикового сприйняття та дрібної моторики, стану сформованості просторових ознак предметів, розвитку пам’яті, уваги, мовлення, мислення, уяви. Цей матеріал підібрано для розвитку тактильного відчуття дитини, щоб вчити її розрізняти долонькою фактуру, форму предметів, адже торкаючись до поверхні предметів, малюк подумки порівнює різні поверхні, що допомагає впорядкувати в голові знання про навколишні предмети. Тактильний бокс – це повноколірне видання, яке містить фактурні зображення і призначений для наочно-практичного сприйняття дитиною предметів навколишнього світу. Рельєфні зображення, призначені для «сканування» пальцями незрячих та слабозорих дітей.
Перегляд файлу

Анотація

до наочно-практичного посібника «Тактильний бокс»

                    У цьому посібнику педагоги знайдуть доступний, зручний і необхідний матеріал для роботи з дітьми, що мають порушення зору для розвитку дотикового сприйняття та дрібної моторики, стану сформованості просторових ознак предметів, розвитку пам’яті, уваги, мовлення, мислення, уяви.

                  Цей матеріал підібрано для розвитку тактильного відчуття дитини, щоб вчити її розрізняти долонькою фактуру, форму предметів, адже торкаючись до поверхні предметів, малюк подумки порівнює різні поверхні, що допомагає впорядкувати в голові знання про навколишні предмети.

                 Тактильний бокс – це повноколірне видання, яке містить фактурні зображення і призначений для наочно-практичного сприйняття дитиною предметів навколишнього світу. Рельєфні зображення, призначені для «сканування» пальцями незрячих та слабозорих дітей. З його допомогою в

дитини формуються можливості, що дозволяють хоча б мінімально компенсувати недоліки зорової системи. Тактильний бокс являється вагомим

інструментом розвитку та пізнання незрячої та слабозорої  дитини.

Використовується як засіб реалізації індивідуального підходу в корекційно-розвитковій роботі з дітьми з порушеннями зору.

Робота з таким посібником  сприяє активізації усіх вищих психічних функцій:

- Розвиває пам'ять та концентрацію уваги.

- Розвиває мовлення. Під час гри з об’єктами дитина називає та

запам’ятовує нові назви, вчиться висловлювати свої спостереження, складає

зв’язну розповідь. Це збагачує словниковий запас, розвиває дрібну моторику,

що комплексно стимулює мовлення дитини;

- Розвиває мислення. Дитина досліджує об’єкти, впізнає на дотик різні текстури матеріалу та порівнює їх, аналізує та робить висновки. Робота з тактильним боксом дозволяє дитині самостійно обирати дії, досліджувати предмети, опираючись на тактильні зображення, а також використовувати набуті знання;

- Розвиває уяву.

           Тактильний бокс є  багатофункціональним, спрямованим, в першу чергу, на тактильні аналізатори, підкріплюючись іншими, які працюють у конкретної дитини. Тактильний бокс є безпечним, екологічним, не токсичним та спрямованим на розвиток  вищих психічних функцій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Опис тактильного боксу та його використання

                   Тактильний бокс - це тактильні планшети  з малюнками, які виконані з різних матеріалів, максимально наближені до оригіналу. Читаючи планшети тактильного боксу, тобто, обстежуючи об'ємні предмети з різних матеріалів пальчиками рук, сліпа дитина асоціативно дізнається те, чого не опишеш словами і освоює тривимірність простору і обсяг. Іншими словами тактильний бокс  дозволяє особливим дітям розширювати кругозір, допомагає в обстеженні і сприйнятті навколишнього світу, настільки доступного дітям з нормальним зором. Щоб збагнути його, сліпа дитина на відміну від зрячої повинна  докласти масу серйозних зусиль. За допомогою тактильного планшету дитина з обмеженими можливостями по зору максимально долучається до нормального життя, тобто живе і розвивається також як і його здорові однолітки. Тактильні об'єкти максимально наближені до того, з чого вони «складаються» в дійсності, щоб сліпа дитина краще уявляла зображуваний образ і мала реальні уявлення про нього , щоб не  засмучувалася і викликала страх і подив.

                     Наприклад, дитина, знайомлячись з будовою такого персонажа як кіт, повинна добре промацувати два вуха, два ока, вусики, чотири ноги, пухнастий хвіст, навіть якщо тварина зображена в профіль. В іншому випадку він не впізнає звіра і обєкт буде йому незрозумілим.  Для зображення тварини, покритої шерстю, правильно буде підібраний матеріал - хутро. А для зображення рибки ми підібрали матеріал з паєтками , що дуже схоже на луску риби.

D:\Users\User\Desktop\IMG_20190307_120017.jpgОдне з головних наших завдань в роботі з особливими дітьми - це створення  умов, в яких кожна дитина, незалежно від рівня інтелекту і фізичного розвитку, міг би розвивати здібності, дані йому від природи. Обмеженість можливостей здоров'я не повинна ставати причиною виключення їх з активного життя. У роботі з такими дітьми колектив  ДНЗ № 27 «Ромашка» м. Черкаси активно використовє не тільки ігри та іграшки фабричного виробництва. Ми з колегами створюємо сенсорні стенди, килимки та книги. Одним з наших творінь творінь є тактильний бокс. Він був зроблений для дітей з порушенням зору.

                    Тактильний бокс - це різнобарвні планшети з малюнками,  які виконані з різних матеріалів, максимально наближених до оригіналу. Читаючи об'єкти  тактильного боксу (іншими словами, обмацуючи предмети пальчиками, будь-яка дитина  знайомиться із тваринним світом. Намацуючи дрібні предмети з різних матеріалів, дитина асоціативно пов'язує їх з реальними предметами. За допомогою тактильного боксу дитина вперше отримує уявлення про дуже великих або дуже дрібних предметах, які неможливо обстежити руками в реальних пропорціях та в реальному світі.

  1. Аналіз функцій, вимог та технології виготовлення тактильного боксу для дітей з порушеннями зору

                    В перекладі слово «тактильний» походить відлатинського «tactilis», що означає «дотиковий».Тактильність – вид сприйняття, який реагує на дотик та тиск. Через дотик розкривається багато характеристик поверхні предмета: холодність, теплота, твердість, пружність, м’якість, непроникність, гладкість чи шершавість, рідкість та текучість, липкість, сипучість, геометричні форми тіл, переміщення у просторі .Термін «тактильна книга» з’явився у кінці ХХ ст. і трактується як книга, призначена для сліпих та слабозорих дітей, з об’ємними зображеннями, які можна сприймати дотиком. Тактильна книга виготовлена без застосування або з мінімальним застосуванням технічних засобів. Вона призначена для поширення інформації через тактильні відчуття і містить кольорові  рельєфні малюнки або об’ємні зображення, виконані з різних матеріалів, а також м.б. текст, надрукований рельєфно-крапковим шрифтом.

D:\Users\User\Desktop\IMG_20190307_115921.jpg

Об’ємна, рельєфна ілюстрація у тактильній книзі є точно вивіреним еталонним образом предмета або живої істоти. Можна, окрім того, відзначити кріплення предметів на сторінку різними способами: при-шивання, приклеювання, прикручування. За допомогою тактильної книжки дитина з обмеженими можливостями максимально долучається до нормального життя, тобто живе та розвивається, як її здорові однолітки.

Результатом  діяльності  повинна стати адаптація сліпих дітей до

нормального життя, досягнення ними рівня фізичного і психологічного

розвитку їх ровесників, діти, відчувають постійний дефіцит доступної

інформації. І в віці, коли дитина з обмеженими можливостями починає

пізнавати світ, вона мимоволі залишається в інформаційному вакуумі.

На сьогоднішній день вирішення цієї проблеми йде двома основними

шляхами, пов’язаними з використанням доступних для людей з порушенням

зору сенсорних каналів: аудіального (слух) і тактильного (відчуття). D:\Users\User\Desktop\IMG_20190307_120044.jpg

Тому зрозумілим стає той факт, що тактильним відчуттям в тифлології починають приділяти особливу увагу, так як відчуття тієї інформації, яку воно відтворює, більш ідентичне зоровому баченню.

Тактильні зображення в книгах, адресованих незрячим та з порушенням

зору дітям, – поняття досить широке, можуть бути виконані в різних

інтерпретаціях.

Тактильні зображення можуть бути:

  • Об’ємні моделі
  • Барельєфні зображення
  • Аплікаційні зображення
  • Рельєфні зображення
  • Силуетні
  • Контурні

Функції тактильних книг

 

 D:\Users\User\Desktop\IMG_20190307_115955.jpg

 

Дотримання цих вимог і рекомендацій в процесі проектування і створення

тактильних книг для дітей з повною та частковою втратою зору сприяє

формуванню максимально точного, наскільки цього дозволяє фізична вада,

реального уявлення про оточуючі їх предмети навколишнього світу.

Відповідно до класифікаційних ознак тактильні книги розрізняють:

− асоціативні – альтернативний варіант плоскодрукарської дитячої книги

з кольоровими зображеннями:

− дидактичні (розвиваючі) – повинна виготовлятись тифлоспеціалістами,

призначена для допомоги в навчанні та пізнанні оточуючого світу:

Функції тактильних книг

  • Абілітація інвалідів по зору
  • Збагачення практичного досвіду
  • Послаблення контрасту між понятійним та чуттєвим
  • Формування компенсаторних навиків пізнання
  • Навчання активного бімануального дослідження

Тактильні книги можуть бути виготовлені з використанням різних

технологій, проте першочерговим в ланцюгу всіх технологічних процесів та

операцій є творчий елемент, оскільки працюючи над створенням художнього

твору неможливо зробити видимим кожне слово, в першу чергу повинні

виділятись  ключові  моменти,  персонажі  та  предмети,  які  будуть

досліджуватись тактильно. Звідси випливає і вибір формату, виду книги,

матеріалів і технології виготовлення. Проте недостатньо просто зробити

зображення об’ємними – для тактильної інтерпретації вони повинні мати чіткі і зрозумілі форми з відмінною ідентифікацією кожного компонента.

D:\Users\User\Desktop\IMG_20190307_120004.jpg

 

Вимоги до тактильних книг:

Матеріали:

− Папір, картон

− Фарба

− Клей

− Тканини

− Деревина

− Пластик

Безпечність: екологічність, нетоксичність;

Відсутність неприємного запаху;

Сторінки повинні бути м’якими, приємними на дотик.

Конструкція книги:

− Формат

− Обсяг

− Спосіб скріплення

Забезпечення зручності користування книгою,

необхідної міцності;

Відсутність гострих, колючих, ріжучих країв та деталей;

Оптимально А4;

Максимально 11 сторінок;

Максимально безпечний (найчастіше шиття нитками та НКС).

Дизайн сторінки  На одній сторінці повинна бути невелика кількість

деталей;

Розміри і пропорції одних і тих же зображуваних об’єктів повинні бути однаковими у всьому виданні;

Мінімальна рекомендована відстань між окремими елементами становить 2 мм для створення можливості чіткого виокремлення контурів кожного з них;

Зображення предметів розташовують справа, а текст –навпаки, по ліву сторону;

На кожній сторінці повинен бути розміщений своєрідний орієнтир – «точка відліку», з якої розпочинатиметься її дослідження незрячим;

Висота лінії, що відтворює шрифт Брайля не повинна

перевищувати 15-20 см;

Кольори зображень та їх пропорції повинні відповідати своїм реальним аналогам;

Об’єкти повинні бути контрастними на дотик для легшого диференціювання елементів зображення та фону.

Класифікація тактильних книг для незрячих дітей

Рельєфні зображення, призначені для «сканування» пальцями незрячих

осіб, можуть бути виготовлені з використанням різних методів .

Вибір тієї чи іншої технології відтворення залежить від області застосування, призначення, категорії користувачів і наявних ресурсів. Проте, як

показує досвід, необхідність значних капіталовкладень є першим і чи не

найголовнішим каменем спотикання на шляху створення спеціальної

літератури для незрячих людей.

 Способи виготовлення тактильних книг

Способи виготовлення тактильних книг

Контактні способи

Безконтактні способи

Аплікаційна технологія

Технологія термоформування

Технологія використання матеріалів із спеціальними властивостями

Тиснення

Трафаретний друк

Струминний друк

Види тактильних книг

За призначенням

За віком

Асоціативні

Дидактичні

Книги-казки

Сюжетні

Предметні

Тематичні

Ігрові

До 1 року

2 – 4 роки

5 – 6 років

D:\Users\User\Desktop\IMG_20190307_115930.jpg

Досить оригінальним рішенням є відтворення інформації за допомогою

аплікацій. Даний метод забезпечує найвищу асоціативність сприйняття,

оскільки сприяє формуванню в уяві незрячого читача максимально

наближеного до оригіналу образу зображуваного предмету. Для тактильного

відтворення використовуються різноманітні матеріали , що обов’язково

відповідають вимогам безпеки. Основним недоліком даного способу є

практично нульовий рівень механізації, так усі операції здійснюються вручну,

що веде до підвищення трудоємкості та відповідно собівартості такого

видання.

 Матеріали для аплікаційного відтворення тактильних зображень

Досить поширеною технологією отримання рельєфних зображень є

застосування трафаретного способу друку. Відбитки, отримані таким чином,

піддаються додатковій фінішній обробці тепловим опроміненням для

отримання  необхідного  рельєфу.  Застосування  цього  методу  сприяє

розширенню асортименту використовуваних матеріалів, механізації більшості технологічних операцій та підвищенню експлуатаційних показників отриманих відбитків. D:\Users\User\Desktop\IMG_20190307_120026.jpg

 

Тактильні елементи отримують також способом конгревного тиснення –

стисканням матеріалу між двома поверхнями: штампом і матрицею

(контрштампом).

Останнім  часом  використовується  технологія  термоформування

рельєфного зображення шляхом лиття пластмас у матрицю з використанням

вакуумного пресу при високій температурі. Зернистість матеріалу може

вплинути на читабельність готового виробу. Термосформоване зображення

може містити кілька рівнів рельєфності, що дозволяє розрізняти об’єкти не

лише за формою, але й за зміною висоти. Виготовляють як моно-, так і

поліхромні зображення, що за кольором відповідають своїм реальним

аналогам. Однак створені таким чином об’єкти несуть в собі один суттєвий

недолік: пластик – матеріал не живий, він не підходить для роботи з

маленькими читачами .

Нещодавно поширення набула технологія використання спеціального

паперу,  покритого шаром  термочутливої  емульсії.  При  використанні

спеціального інструменту на основі вуглецю або аналогового копіювання та з

послідовною активацією ІЧ-випромінюванням отримують необхідний рельєф.

Такий папір на відміну від технології термоформування дозволяє отримувати

лише один рівень рельєфності. Простота технології сприяє поширенню її

застосування для отримання тактильних відбитків.

Менш поширеними способами одержання рельєфних відбитків є

низькороздільний струминний друк термоплавким чорнилом та лазерний

D:\Users\User\Desktop\IMG_20190307_120058.jpg

Матеріали

Папір, картон

Деревина

 Поролон 

Тканини

 Пластик

друк з використанням полімерних та інших термохімічних матеріалів.

Кожен із вищеперелічених способів отримання тактильного зображення

має певні недоліки та переваги, базуючись на співвідношенні між якими та

враховуючи наявні резерви устаткування та матеріалів, і слід обирати найбільш оптимальну технологію.

В зв’язку з відсутністю в Україні ґрунтовних, аргументованих з точки зору

зручності та безпеки сприйняття, найменших витрат часу, енергії та матеріалів, розробок технології виготовлення тактильних видань та відповідної документації виникає потреба в відповідних науково-дослідних та прикладних роботах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК

Тактильний бокс – це повноколірне видання, яке крім фактурних зображень,

може містити також звичайний та Брайлівський шрифт, і призначене для наочно-практичного сприйняття дитиною предметів навколишнього світу. З її допомогою в дитини формуються можливості, що дозволяють хоча б мінімально компенсувати недоліки зорової системи.

Як стає помітно з вищенаведеного, тактильна книга являється вагомим інструментом розвитку та пізнання незрячої дитини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

1. Вакуліч Д. Допоможіть відкрити світ людям з обмеженням зору / Д. Вакуліч,

В. Маїк // Print Plus. – 2007. – С.62 – 65. – (№2).

2. Вакуліч Д. А. Про маркування для незрячих на пакованні для фармпрепаратів /

Вакуліч Д. А., Мотика М.Т., Цуца О. Ю. // Упаковка. – 2010. – С. 44 - 46 – (№1).

3. Тейлор Д. Детская офтальмология / Тейлор Д., Хойт К.; пер. с англ. М:

«Издательство БИНОМ», 2007. – 248 с.

4. Newbold S. Emergent literacy for young blind children / Newbold S. // Phoenix, AZ:

FBC Publications. – 2000.

5. Авторы, издатели, книгопродавцы: международные акты, заявления,

декларации: Сб. норматив. и рекоменд. документов для работников б-к, издательств и

книготорговых организаций: [Сост. В.В.Григорьев, Е.И.Кузьмин, В.Р.Фирсов]. – М.:

Изд-во “Либерея”, 2002. – 304 с. - (Альманах “Приложение к журналу “Библиотека”,

1-е полугодие 2002 г.).

6. Beatrice Christensen Sköld Tactile picture books for blind and visually impaired

children / Beatrice Christensen Sköld, Annica Norberg // [the Swedish library of talking

books and Braille] – 2008.

7. Стандарты тактильной книги (мировой опыт) / Библиотека без барьеров. –

2009. – ( №25). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://gbs.spb.ru/

Izdat/tact1.htm

8. ДСТУ29-62002 Видання для дітей. Поліграфічне виконання.

9. Poppe, K. Guidebook Setting the stage for tactile understanding: Making tactile

pictures make sense / Poppe, K. Guidebook // Louisville, KY: American Printing House for

the Blind. – 2004.

10. Yvonne Eriksson How to make tactile pictures understandable to the blind reader:

65th IFLA Council and General Conference; Bangkok, Thailand, 20 - 28 August, 1999 /

Yvonne Eriksson. - Bangkok,1999.

11. Денискина В. З. Тактильная рукодельная книга в абилитации незрячих и

слабовидящих детей [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://slepojrebenok.

blogspot.com.

12. Полюсова Н. И. Рукодельная тактильная книга как средство формирования

познания / Полюсова Н.И., Иванова М.С, Васильева М.А. – [Електронний ресурс]. –

Режим доступу: http://www.dislife.ru/flow/theme/812/

63

13. Norman J. Tactile picture books: Their importance for young blind children /

Norman, J. // British Journal of Visual Impairment. – 2003. – p. 111-114. – (№21 (3)).

14. Suzette Wright Guide to Designing Tactile Illustrations for Children's Books /

Suzette Wright. – American Printing House for the Bind. – 2008.

15. Wright S. On the way to literacy: Early experiences for children with visual

impairments / Wright S., Stratton JM. // Louisville, KY: American Printing House for the

Blind. – 2007. – (2nd edition).

16. Кілко І. Нанесення інформації для незрячих на пакувальні матеріали / Кілко

1

 

docx
Пов’язані теми
Дошкільна освіта, Інші матеріали
Інкл
Додано
21 серпня
Переглядів
73
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку