«Корекційно – розвиткова програма, спрямована на попередження та коригування проблем, труднощів, негативних емоційних станів, усунення відхилень у психофізичному та інтелектуальному розвитку і поведінці, адаптацію до умов навчання і життєдіяльності»
«Корекційно – розвиткова програма, спрямована на попередження та коригування проблем, труднощів, негативних емоційних станів, усунення відхилень у психофізичному та інтелектуальному розвитку і поведінці, адаптацію до умов навчання і життєдіяльності»
«ВДАЛИЙ СТАРТ»
Автор: Рудик Тамара Сергіївна,
практичний психолог КЗ «ЗШ І-ІІІ ст.№16 ВМР»
тел.(098)029-90-40, e-mail:toma.rudyk@gmail.com
м. Вінниця
2021
ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА..........................................................................................................3
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА.............................................................................4
Заняття 1. Нумо знайомитись.............................................................................11
Заняття 2. Я та мій настрій.................................................................................13
Заняття 3. Як подружитись зі своїми емоціями?............................................16
Заняття 4. Я у школі.............................................................................................19
Заняття 5. Я та моя увага....................................................................................21
Заняття 6. Я вмію діяти за зразком...................................................................24
Заняття 7. Моя память.........................................................................................27
Заняття 8. Мислимо творчо................................................................................29
Заняття 9. Ми одна команда.........................................................................31
Заняття 10. Тепер я знаю та вмію!.....................................................................34
ДОДАТКИ..............................................................................................................37
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА.................................................................................41
ПЕРЕДМОВА
Проблема дезадаптації учнів 1-х класів є досить актуальною і важливою для визначення причин цього явища та для вироблення подальшого плану дій у подоланні.
Відповідно до Закону України «Про освіту» та у зв’язку із реформуванням системи освіти відповідно до Концепцію «Нова українська школа», постають задачі перед педагогами, які потребують особливої уваги з боку всіх учасників освітнього процесу.
Сьогодні він лише першокласник, але вже завтра - допитливий школяр, майбутній випускник, громадянин-патріот. Дуже важливо, щоб на кожному етапі становлення він був успішною особистістю, що володіє знаннями та вміннями, сформованими цінностями, що формують його життєві компетентності, які є необхідними для успішної реалізації у житті.
Сучасні першокласники є суб’єктами освітнього процесу, які вступають на поріг закладу освіти з певним станом фізичного та психологічного здоров’я, ступенем дошкільної підготовки, рівнем готовності до систематичного шкільного навчання, сформованості позиції школяра, навичок комунікації тощо.
Шкільне навчання потребує від дитини умінь працювати за зразком і самостійно, слухати та сприймати навчальний матеріал, а також певних організаційних навичок. Не всі шестирічки здатні швидко пристосуватися до навчальної діяльності.
Важливим завданням психологічної служби є допомога першокласникові з ознаками дезадаптації до навчання.
Тому виникла необхідність написання даної програми, яка допомагає успішно здійснювати психологічний супровід освітнього процесу.
Науково-теоретичною базою програми є дослідження та наукові праці про роль позитивної Я-концепції у формуванні успішної особистості, таких видатних психологів, як І.С. Кон, В.В. Столін, Д.О. Леонтєв, Р. Бернс, Е. Еріксон.
У спеціально організованій діяльності психолога, щодо соціально-комунікативного та когнітивного розвитку першокласників, діти набувають соціального досвіду та оволодівають такими уміннями та навичками, як: контактувати, висловлювати свою думку, згоду або незгоду, виявляти свою життєву позицію, вибачатися і приймати вибачення, запрошувати інших до спільної роботи, бути привітним, брати участь у спільній роботі згідно з домовленістю, зобов’язаннями. Програма розрахована на роботу з групою дітей, які відчувають труднощі адаптації до школи.
Групові заняття включають методики, що стимулюють розвиток дитини як у сфері взаємин, так і в пізнавальній діяльності.
МЕТА ПРОГРАМИ
ЗАВДАННЯ
1)підвищити рівень мотиваційної готовності до школи;
2)зняти емоційне і м’язове напруження у дітей;
3)навчити дітей навичкам ефективного (вербального і невербального) спілкування з однолітками;
4) підвищити рівень пізнавальної сфери (пам’яті, уваги, мислення, уяви);
5) розвинути велику і дрібну моторику дитини;
6) підвищити рівень самооцінки дітей;
7) розвинути вміння адекватно виражати свої почуття;
8) розвинути самовиховання й здатність адекватно сприймати себе;
9) сформувати вміння працювати в групі, класному колективі.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
1. Підвищення рівня адаптації до навчання у школі.
2. Підвищення мотивації до навчання у школі.
3. Підвищення рівня розвитку пізнавальних процесів (мислення, пам’яті, уваги, сприймання, просторової орієнтації, уяви та ін.) та пізнавальної активності.
4. Розвиток здатності до саморегуляції поведінки та вияв вольових зусиль.
5. Успішна соціалізація.
6. Розвиток комунікативних навичок.
7. Підвищення вербальної активності, збільшення словникового запасу.
8. Створенню дружніх стосунків, сприятливої психологічної атмосфери у групі першокласників.
9. Зменшення негативних емоційних проявів та афективних реакцій у поведінці.
ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОГРАМИ
Дана програма апробована та впроваджується в КЗ „Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 16 ВМР” з 2018 навчального року.
Програма має різноманітні можливості для всебічного розвитку особистості, сприяє розвитку пізнавальних процесів учнів, допомагає адаптуватися до навчання у школі, бути впевненим і рішучим у майбутньому.
Для оцінки ефективності програми „Вдалий старт” було проведено дослідження психологічної адаптації першокласників до школи, перед початком проведення занять (початок жовтня) та після його закінчення (середина листопада).
1. Проективна методика “Що мені подобається у школі”.
Ігрова форма проведення занять сприяє зростанню мотивації до навчання. Результати дослідження мотивації учнів до і після програми представлені у таблиці нижче.
Так, кількість учнів з високим рівнем шкільної мотивації на початку програмного курсу – 24%, а після участі у програмі – 56%. А кількість учнів з низьким рівнем шкільної мотивації після занять за програмою навпаки зменшилась з 12% до 7%.
Загальна кількість учнів, які приймали участь у дослідженні: 16
Тематика малюнків |
Кількість учнів з відповідною тематикою (вхідне дослідження) |
Кількість учнів з відповідною тематикою (вихідне дослідження) |
Невідповідність малюнка темі |
2 (12%) |
1 (7%) |
Навчальні ситуації |
1 (6%) |
3 (19%) |
Ситуації ненавчального характеру із зовнішніми шкільними атрибутами |
3 (18%) |
6 (37%) |
Ігрові ситуації в школі |
11 (64%) |
6 (37%) |
2. Експертна оцінка рівня адаптованості дітей до навчання у школі.
Методами безпосереднього спостереження за учнями під час учбової діяльності психологом і вчителем була відмічена динаміка успішності учнів при виконанні програмного матеріалу і зростання пізнавальної активності.
3. Розвиток довільної саморегуляції - методика “Графічний диктант” Б. Ельконіна. Динаміка спостерігається вже після 2-3 заняття.
Рівень |
Кількість учнів (вхідне дослідження) |
Кількість учнів (вихідне дослідження) |
Високий рівень
|
3(18%) |
4(26%) |
Вище середнього рівня |
4(24%) |
7(43%) |
Середній рівень
|
6(30%) |
4(25%) |
Нижче середнього рівня |
2(12%)
|
1(6%) |
Низький рівень
|
1(6%) |
- |
4. Рівень розвитку самооцінки за методикою „Сходинки”.
Проходження учнями програми впливає на покращення комунікативних навичок, емоційного благополуччя кожної дитини, психоемоційного настрою в дитячому колективі, а тому і підвищує впевненість у власних силах та самооцінку учасників.
Вхідне дослідження Вихідне дослідження
Сукупність перелічених критеріїв дозволяє оцінити практичну значимість програми для розвитку пізнавальної активності учнів, зростання рівня загальних навчальних досягнень, розвитку соціального інтелекту, мотивації до навчання, самооцінки і емоційного благополуччя кожної дитини.
ОПИС СТРУКТУРИ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНІ ЗАСАДИ ПРОГРАМИ
Програма «Вдалий старт» складається з 10 занять. За структурою заняття нагадують звичайний урок, але й мають ряд відмінностей. Кожне заняття складається із вступної, основної і заключної частин:
1. Вступна частина заняття налаштовує групу на спільну роботу, встановлює емоційний контакт між усіма дітьми. Включає вітання, ігри та вправи на створення позитивної атмосфери, активізацію учнів.
2. Основна частина занять включає значеннєве навантаження всього заняття; вона складається з корекційно-розвиткових вправ, ігор та інших видів роботи; також включає рухову гру розвивального спрямування.
3. Завершальна частина кожного заняття закріплює позитивні емоції від заняття, передбачає групове єднання.
Форма проведення: групова.
Розмір групи: 16 осіб.
Вік учасників: 6-7 років.
Періодичність: один-два рази на тиждень по 35 хвилин.
Вимоги до ведучого: психологічна чи педагогічна освіта, гарний настрій
Вимоги до приміщення: просторе і провітрюване приміщення, де є можливість поєднання занять за партою та в колі.
Тематичний план
№ |
Зміст |
Час |
1. |
Заняття 1. Нумо знайомитись Мета: знайомство та згуртування дітей між собою |
35 хв. |
2. |
Заняття 2. Я та мій настрій Мета: активізація знань учнів про різні емоційні стани і настрої людей |
35 хв. |
3. |
Заняття 3. Як подружитись зі своїми емоціями? Мета: розвивати здібності невербального спілкування дітей |
35 хв. |
4. |
Заняття 4. Я у школі Мета: формувати мотивацію до навчання |
35 хв. |
5. |
Заняття 5. Я та моя увага Мета: сприяти розвитку уваги та сприйняття |
35 хв. |
6. |
Заняття 6. Я вмію діяти за зразком Мета: сприяти розвитку уваги та довільності |
35 хв. |
7. |
Заняття 7. Моя пам’ять Мета: розвивати зорову, слухову пам’ять |
35 хв. |
8. |
Заняття 8. Мислимо творчо Мета: розвивати творчі здібності та креативне мислення |
35 хв. |
9. |
Заняття 9. Ми одна команда Мета: розвивати вміння встановлювати контакт, усвідомлювати свою належність до групи |
35 хв. |
10. |
Заняття 10. Тепер я знаю та вмію! Мета: підвищувати впевненість в собі і своїх силах |
35 хв. |
Заняття 1 „Нумо, знайомитись!”
Мета:
Ресурси: плакат «Наші правила», аркуші паперу А4, кольорові олівці.
Хід заняття
1. Вступ (5 хв.)
Діти сідають в коло. Психолог повідомляє дітям, що вони будуть зустрічатися на спеціальних заняттях. Але ці заняття будуть не зовсім схожі на уроки. На них ми будемо гратися, малювати, розповідати про себе, ділитися одне з одним своїми радощами і розповідати про те, що засмучує, допомагати і підтримати одне одного. Учні знайомляться з правилами роботи під час занять.
2. Гра „Інтерв’ю”( 10 хв.)
Мета: сприяти швидкому знайомству дітей, розвитку довільної уваги, усвідомленню своєї належності до групи, згуртуванню дітей.
Психолог. „Діти уявіть собі, що я журналіст, який хоче взяти у вас інтерв’ю для газети чи журналу. Ви повинні уважно послухати питання, які я буду задавати, а потім правильно та швидко на них відповідати” Кожен із дітей відповідає на питання, ті,
Запитання інтерв’ю:
1. Як вас звати?
2. Скільки вам років?
3. В якому місті ви живете?
4. Як називається вулиця на якій ви живете?
5. Який номер має ваш будинок?
6. В яку пору року ви народились?
7. Як називається пора дня, коли ви прокидаєтесь, коли обідаєте, коли готуєтесь до сну?
Обговорення.
3. Вправа „Пташка”(5 хв.)
Мета: зняти напругу, розвивати емпатію.
Діти разом із психологом утворюють коло. Психолог пропонує уявити, що у кожного в долонях маленька пташка, яка дуже замерзла. Діти акуратно складають долоні, щоб не нашкодити пташці. Їм треба вдихнути на повні груди й обережно видихнути в долоні так, щоб не перелякати, а зігріти пташку. Зробити це потрібно повільно декілька разів. Потім – випрямити руки, розкриваючи долоні, немов підкидаючи пташку, „випустити” її із словами: „Лети пташко!”.
4. Вправа „Торкнися до...” (5 хв.)
Мета: розвивати увагу, навички спілкування.
Діти стають у півколо. Психолог говорить: „Дорікнись до...(називає колір, який є на одязі дітей)”, - діти мають знайти такий колір на собі чи іншому, і доторкнутись до нього.
5. Гра „Пантоміма”(10 хв.)
Мета: прийняття позиції школяра дитиною, зменшення рівня тривожності, страхів пов’язаних зі школою, розвиток емоційної сфери.
Психолог: „Діти, давайте спробуємо за допомогою різноманітних поз, рухів тіла показати, як виглядають.”:
- добрий вчитель, злий вчитель;
- учень, якому легко навчатися, учень, якому важко навчатися;
- учень, який бажає йти у школу, учень, який не хоче йти у школу;
- учень, який старанно робить уроки:
- уважний учень, не дуже уважний учень;
- учень який із задоволенням іде до школи.
Обговорення.
6. Вправа „Закінчи речення”(5 хв.)
Мета: сприяти емоційній згуртованості, рефлексії, активізувати розумові процеси.
Психолог пропонує дітям закінчити речення: „Сьогодні я дізнався...”, „Сьогодні мені сподобалось...”, „Я чекатиму наступного заняття, бо...”
Заняття 2 „Я та мій настрій”
Мета:
Ресурси: набір картинок „Мої емоції” кожному учневі, аркуші А4, кольорові олівці.
Хід заняття
1. Вправа «Привітайся не так, як інший» (5 хв.)
Мета: сприяти розвитку індивідуальності, доброзичливості дітей, розширення знань про способи вітання людей.
Діти стають у коло і по черзі вітаються один з одним, якимось незвичайним способом.
Обговорення.
2. Діагностична гра "Наші емоції" (10 хв.)
Мета: активізувати знання учнів про різні емоційні стани і настрої людей визначити здатність дітей до емоційної перцепції
Для виконання даної вправи знадобляться набір із шести карток „Мої емоції”, плакат зі схематичним зображенням емоційних станів людини, наприклад, радість, здивування, смуток, злість, провина, страх.
Психолог пропонує учням назвати емоційні стани (почуття, настрій), зображені на картках. Далі слід запитати які емоційні стани дітям подобаються більше, а які не подобаються. Учні висловлюються за бажанням. Наступним кроком буде, визначити свій настрій, емоційний стан у даний момент, підняти картку із відповідним емоційним станом і коротко пояснити причину того чи іншого стану.
Обговорення.
3. Вправа „Мовна розминка” (5 хв.)
Мета: формувати у дітей уміння усвідомлювати свої переживання, розуміти іншого і самого себе як неповторну особистість, розвиток комунікативних навичок, емпатії.
Психолог пропонує кожному сказати з різними почуттями слово або ім’я (сумно, весело, зі злістю), а решта учнів мають відгадати із якою емоцією було сказано.
Обговорення.
4. Гра «Я радію, коли …» (10 хв.)
Мета: розвиток вміння відверто розповідати про себе, усвідомлення та диференціація своїх емоцій та настрою.
Психолог пропонує учням відповісти на питання: «Іра, скажи нам, будь ласка, коли ти радієш?». Іра повинна зловити м’ячик і сказати: «Я радію, коли ….». А потім кинути м’ячик наступній дитині і, назвавши по імені, в свою чергу запитати: «(ім’я дитини), скажи нам, будь ласка, коли ти радієш?».
Інформація для психолога. За потреби, цю гру можна урізноманітнити, запропонувавши дітям розповісти, коли вони засмучуються, дивуються, бояться.
Такі ігри можуть розповісти вам про внутрішній світ дитини, про її взаємини як з батьками, так і з однолітками.
5. Вправа «Способи покращення настрою»(5 хв.)
Мета: формувати монологічне та діалогічне мовлення, формування у дітей уміння усвідомлювати свої переживання, розуміти іншого і самого себе як неповторну особистість.
Учням пропонують обговорити як можна підвищити собі самому настрій, постаратися придумати якомога більше таких способів (посміхнутися собі в дзеркало, спробувати розсміятися, згадати про що-небудь хороше, зробити добру справу іншому, намалювати собі картинку).
Обговорення.
6. Вправа – прощання «Посмішка по колу» (5 хв.)
Мета: здійснення ритуалу прощання, зближення дітей, налагодження взаємодії на наступному занятті.
Кожен учень передає сусіду зліва направо посмішку і обійми.
Заняття 3 „Як подружитись зі своїми емоціями?”
Мета:
Ресурси: аркуші А4, фарби, пензлики.
Хід заняття
1. Вправа „Радий бачити ”(3 хв.)
Мета: розвивати повагу один до одного, емпатію.
Психолог. Кожне заняття ми починаємо з привітання. Сьогодні дуже хочу, щоб ми почали вітання зі слів „Радий бачити тебе...” (Діти по колу починають привітання, закінчує психолог)
2. Ігрова вправа “Невдоволення – Задоволення” (10 хв.).
Мета: активізація знань учнів про різні емоційні стани і настрої людей, покращення настрою, згуртування учнів.
Психолог розповідає учням історію, а вони при цьому імітують звірів і їхні емоційні стани.
Історія про ведмедя.
Жив у лісі ведмедик, на вулиці настала пора року весна, стало йому голодно, ось виліз він з барлоги, загарчав, розсердився, нахмурився. (Дітям потрібно зімітувати ведмедика похмурого, сердитого).
А в лісі сніг зійшов, травичка починає де-не-де «прокидатись», пташки починають щебетати, метелики літають. Подивився ведмедик навколо, заусміхався (діти імітують задоволеного, веселого ведмедика.). Повз лисичка бігла, побачила ведмежа, здивувалася (діти зображують лисичку, здивування).
А недалеко під кущем зайчик сидів (навпочіпки сідають), прислухався: “Що за шум?”.
Злякався, причаївся (діти зображують зайчика). Підвівся зайчик, побачив ведмедика і лисичку, зрадів – адже це його друзі зібралися на галявині перший раз після довгої зими, і весело застрибав до них. І стали вони разом – як ви думаєте, що робити? – Радіти, веселитися, грати, стрибати.
Обговорення.
Рекомендації які допоможуть правильно себе вести у стані роздратованості та гніву:
1. Щоб краще почуватися, ти повинен поговорити з кимось про свої почуття.
2. Немає нічого поганого в тому , щоб сказати «Я розсердився»! Спробуй пояснити причину свого гніву.
3. Не виміщай свої почуття на менших чи слабших.
4. Якщо винен, умій визнати свою провину і вибачитись;
5. Запропонуй помиритись.
3. Вправа «Дзеркало» (5 хв.)
Мета: розвивати здібності невербального спілкування дітей.
Учням пропонується об’єднатися в пари по два чоловіки. У кожній парі вибирається ведучий, його партнер – його „дзеркало”. Завдання ведучого – здійснення спонтанних рухів руками. Другий учасник повинен синхронно повторювати ці рухи як би в реальному відображенні.
Потім учасники міняються ролями – ведучий стає „дзеркалом”, а „дзеркало” – ведучим. Психолог говорить про те, щоб кожен член групи на своєму досвіді відчув, які індивідуально-динамічні відмінності існують між людьми, і як важливо налаштуватися на свого партнера по спілкуванню, щоб його правильно зрозуміти і відчути.
Обговорення.
4. Вправа „Рубання дров” (5 хв.)
Мета: зняти емоційну напругу.
Психолог. «Хто з вас хоч раз рубав дрова або бачив, як це роблять дорослі? Покажіть, як потрібно тримати сокиру. У якому положенні повинні перебувати руки й ноги? Встаньте так, щоб навколо залишилося небагато вільного місця. Будемо рубати дрова. Поставте колоду на пеньок, підніміть сокиру над головою й із силою опустіть її. Можна навіть скрикнути: "Ха!"»
Обговорення.
5. Діагностична вправа „Малювання на зім’ятому папірці”(10 хв.)
Мета: стимулювати розвиток дрібної моторики, творчого мислення, діагностування емоційного стану дітей.
Психолог пропонує зім’яти аркуш паперу, акуратно без дірок і рваних місць. Потім просить його розгладити і намалювати на ньому свій настрій. Малювати простіше гуашшю, складніше – аквареллю.
Після закінчення роботи діти презентують свої роботи.
Інформація для психолога. Якщо дитина малює спокійно – це врівноважений учень. Коли обурюється, скаржиться – у дитини є проблеми з рівновагою. Діагностику проводимо, ґрунтуючись на „Кольорово – малюнковий тест діагностики психічних станів молодших школярів.”
6. Вправа „Закінчи речення”(2 хв.)
Мета: сприяти емоційній згуртованості, рефлексії, активізувати розумові процеси.
Психолог пропонує дітям закінчити речення: „Сьогодні я дізнався...”, „Сьогодні мені сподобалось...”, „Я чекатиму наступного заняття, бо...”
Заняття 4 „Я у школі”
Мета:
Хід заняття
1. Вправа „Привітання”(3 хв.)
Мета: розвивати невербальні форми комунікації, емпатію.
Психолог. „Ми з вами завжди починаємо наші заняття з привітання. Зазвичай, при зустрічі люди подають одне одному руку. Сьогодні будемо вітатися не тільки руками, але й ліктями, плечима, щічками, лобами, пальчиками. Ми будемо торкатися одне одного легенько, як легкий вітерець”
2. Діагностична вправа-гра «Який Я?» (5 хв.)
Мета: провести діагностику емоційного стану учнів, рівня самооцінки та взаємостосунків у класі, розвивати довільну увагу.
Діти відповідають на запитання психолога за допомогою жестів:
“Так” – руки вперед;
“Ні. Не згоден.” – руки за спину;
“Я подумаю. Я не знаю.” – руками почесати потилицю.
Питання:
Обговорення.
3. Гра „Сокіл і лис” (10 хв.)
Мета: моделювати навчальну ситуацію і розвивати довільність.
Серед учнів обираються сокіл і лис. Інші діти – соколята. Сокіл вчить своїх соколят грати. Він бігає в різних напрямках і одночасно робить різні рухи руками (вверх, в сторони, вперед тощо). Зграйка соколят біжить за ним і слідкує за його рухами, намагаючись точно скопіювати їх. В цей час з нори вискакує лис. Соколята швидко присідають, щоб лис їх не спіймав. (Лис з’являється по команді ведучого і ловить лише тих, хто не встиг присісти.) Соколята, яких спіймали, на деякий час вибувають з гри.
Інформація для психолога. Після гри всі сідають у коло і вислуховують пояснення, що лис зловив соколят, бо вони були не завжди уважними. Так само й на уроках: неуважність призводить до погіршення навчання, нерозуміння предметів, відставання від однокласників, а щоб цього не сталось потрібно бути уважним і, якщо щось не зрозуміло, попросити пояснення ще раз.
5. Гра «Чарівний стілець» (10 хв.)
Мета: сприяти формуванню адекватної самооцінки дитини.
Психолог говорить дітям, що у кожної людини є позитивні якості, про які іноді не знає і сама людина. Тому дуже важливо про них говорити їй. По середині кола ставиться стілець і по черзі кожен з учасників сідає на нього і всі інші говорять йому хороші слова про якості цієї людини, висловлюють свої побажання.
Обговорення.
6. Вправа „Закінчи речення”(5 хв.)
Мета: сприяти емоційній згуртованості, рефлексії, активізувати розумові процеси.
Психолог пропонує дітям закінчити речення: „Сьогодні я дізнався...”, „Сьогодні мені сподобалось...”, „Я чекатиму наступного заняття, бо...”
Заняття 5 „Моя увага”
Мета:
Ресурси: аркуші А4, кольорові олівці, завдання для вправи „Знайди відмінності”, завдання для вправи „Плутанина”.
Хід заняття
1. Гра «Маленькі кульки» (5 хв.)
Мета: створити невимушену атмосферу в групі.
Кожен учень виконує роль маленької кульки, яка вільно рухається по аудиторії. По команді: „ Маленькі кульки об’єднуються у велику по 3, 4, 5 і т.д. чоловік” – об’єднання! Хто не зміг стати в групу, той стає ведучим. В кінці гри пропонується всім учасникам об’єднатися в один великий шар.
2. Вправа «Знайди відмінності» (5 хв.)
Мета: розвивати увагу та спостережливість.
Кожному учню пропонуються дві картинки, що здаються на перший погляд однаковими, але мають відмінностей. Учні повинні знайти ці відмінності і відмітити їх олівцем. Виграє той, хто знайде їх більше і швидше.
Інформація для психолога. Картинки із відмінностями можна вивести на екран та влаштувати змагання між командами.
3. Діагностична вправа «Послухай і намалюй» (5 хв.)
Мета: розвивати слухову пам’яті, дрібну моторику руки, творче мислення, увагу.
Психолог зачитує набір слів-образів, слів-предметів. Діти прослухавши, малюють те, що запам’ятали.
Слова: сонце, дерево, хмара, квітка, м’яч, лялька, штани, гриб.
Інформація для психолога. Після закінчення роботи психолог може попросити дітей назвати кількість правильних малюнків та привітати оплесками переможців.
4. Пальчикова гімнастика (2 хв.)
Мета: розвивати дрібну моторику.
4. Вправа «Велетні та карлики» (5 хв.)
Мета: формувати вміння працювати за поданим зразком, налагодити позитивну атмосферу в групі.
Діти показують руками велетнів і карликів ( велетень ходить широко ступаючи та горблячись, карлик - дрібними кроками та випнувши груди з високо піднятою головою за командою психолога).
5. Вправа «Плутанина» (10 хв.)
Мета: розвивати увагу, мислення, творчу уяву.
Кожний учень має бланк з малюнком, кольорові олівці. Психолог просить дітей уважно розглянути малюнки. Потім постаратися виділити (розфарбувати) предмети, починаючи із самого маленького й назвати їх.
6. Вправа «Аплодисменти» (5 хв.)
Мета: закріпити в учасників позитивні емоції від спілкування в групі.
Психолог запрошує до дошки по 3 учні, а група аплодує їм. Коли поаплодують усім учням, тренер дякує за роботу всій групі.
Заняття 6. Я вмію діяти за зразком
Мета:
Ресурси: аркуші в клітинку для кожного учня, олівці,
Хід заняття
1. Гра “Уважно слухай” (5 хв.)
Мета: включити дітей в роботу, тренувати вміння слухати.
Психолог. «Я буду запитувати, а ви хором відповідати "Я":
Хто любить шоколад? ("Я")
Хто любить мармелад? ("Я")
Хто любить груші? ("Я")
Хто не мив вуха? (Діти по інерції відповідають “Я").
Інформація для психолога. Гра повторюється з іншими словами: Квас? Ананас? Апельсин? Керосин?
2. Вправа “Порахуй склади ” (5 хв.)
Мета: розвивати довільну увагу, фонематичний слух.
Психолог. «Порахуйте, скільки разів я назву склад:
ТА: ТА, НА, ДА.
ПА: ПА, БА, НА, ПА, ДА.
НУ: РУ, НУ, СУ, НУ.
КО: КО, ПО, СО, КО, ЛО, НО, КО, ДО, РО».
5. Вправа „Спина - барабан” (10 хв.)
Мета: розвивати порозуміння, комунікативні навички, м’язове напруження.
Діти працюють у парах. Одна дитина пише пальцями на спині іншої цифри або візерунки (наприклад, дві крапки, вертикальна лінія, дві горизонтальні), друга дитина відтворює цей малюнок на колінах. Пари можуть змінюватись.
Інформація для психолога. Вправа дозволяє також діагностувати рівень порозуміння між дітьми у групі.
4. Вправа „Графічний диктант „Слоник”” (10 хв.)
Мета: розвивати вміння виконувати словесні вказівки дорослого, розвивати дрібну моторику, довільну увагу, просторову уяву.
Психолог. «Ми будемо вчитись малювати
слоника під диктовку, по клітинках, не відриваючи руки від паперу.
Від верхнього лівого кута аркуша відступіть 3 клітинки вправо й 10 клітин вниз. Поставте крапку.
Починаємо малювати: 1 клітинка вправо, 7 вгору, 4 вправо, 1 вниз, 5 вправо,
8 вниз, 3 вліво, 3 вгору, 1 вліво, 3 вниз, 3 вліво,
4 вгору, 1 вліво, 3 вниз, 2 вліво,
1 вгору. 3→, 10↓.1→, 7↑, 4→,1↓, 5→,8↓, 3←, 3↑, 1←,3↓, 3←,4↑, 1←, 3↓, 2←, 1↑.»
Психолог. Хто у тебе вийшов? Чому ти так думаєш? Домалюй слонику очей і хвостик.
Обговорення.
5. Гра “Чотири предмета” (3 хв. )
Мета: розвивати довільну увагу, уяву.
Психолог. «Назвіть предмети, яких буває по чотири, за зразком:
6. Вправа „Закінчи речення”(5 хв.)
Мета: сприяти емоційній згуртованості, рефлексії, активізувати розумові процеси.
Психолог пропонує дітям закінчити речення: „Сьогодні я дізнався...”, „Сьогодні мені сподобалось...”, „Я чекатиму наступного заняття, бо...”
Заняття 7 „Я і моя пам’ять”
Мета:
Ресурси: набір предметів для гри „Зниклий предмет”
Хід заняття
1. Вправа «Похвали мене» (5 хв.)
Мета: відпрацьовувати вміння встановлювати позитивні взаємини з оточенням, налагодження позитивної атмосфери в групі, налаштування на роботу.
Діти стають у коло і беруться за руки. Учень повертається до сусіда справа і каже: "Сашко, ти мені подобаєшся за...", "Ти дуже добре вмієш..." Вправа триває, доки не зімкнеться коло.
2. Вправа «Зниклий предмет» (10 хв.)
Мета: розвивати зорову пам’ять, увагу.
Психолог викладає на столі декілька невеликих іграшок. Дітям пропонують запам’ятати, що знаходиться на столі. Потім діти відвертаються, а ведучий ховає один предмет і пропонує учасникам гри відгадати, який саме. Хто відгадав першим, той і стає ведучим.
3. Пальчикова гімнастика «Гриб» (5 хв.)
Мета: розвивати дрібну моторику
З-під куща зайчик – стриб!
Під кущем – білий гриб.
Зайчик вухом поведе,
Шапку гриба відгризе.
Другий і третій пальці правої руки трохи зігнуті, «стрибають».Долоня лівої руки спирається на пальці правої – це гриб. Рухи за текстом.
4. Гра «Пари слів» (5 хв.)
Мета: розвивати слухову пам’ять та концентрацію уваги.
Дітям пропонується запам’ятати друге слово з кожної пари слів. Потім психолог називає перше слово, а діти піднімають руку та називають друге, яке запам’ятали.
Слова для запам’ятовування:
кішка-молоко
булка-масло
зима-гірка
стіл-пиріг
зуби-щітка
річка-міст
5. Гра «Запам’ятай порядок»
Мета: розвивати зорову пам’ять, сприяти емоційному розвантаженню та зняттю м’язової напруги.
Учням пропонується вишикуватися у шеренгу один за одним. Один з учнів оглядає дітей у шерензі протягом 30-40 секунд, при поверненні до кабінету називає дітей по порядку, хто за ким стояв.
Інформація для психолога. Бажано, щоб кожен учень спробував себе в ролі ведучого.
6. Вправа «Посмішка по колу» (5 хв.)
Мета: закріпити позитивні емоції від заняття, сприяти груповому єднанню.
Кожен учень передає сусіду зліва направо посмішку і обійми.
Заняття 8 „Мислимо творчо”
Мета:
Ресурси: картки із незакінченим зображеннями предметів для вправи „Домалюй предмет”, картки із зображеннями предметів для вправи „Реклама”.
Хід заняття
1. Гра „Моє ім’я” (5 хв.)
Мета : розвивати уяву та зняти можливі ускладнення при спілкуванні.
Кожен учасник по колу називає своє ім’я та назву квітки, що має початок першої літери імені .
2. Вправа « Домалюй предмети» (5 хв.)
Мета: сприяти розвитку творчої уяви, графічних навичок.
Психолог пропонує учням малюнки з неповним зображенням предметів. Діти повинні домалювати ці предмети й розфарбувати їх. Інформація для психолога. Коли завдання буде виконано, психолог може запропонувати, за бажанням, презентувати свої роботи.
3. Пальчикова гімнастика «Дощик» (2хв.)
Мета: розвивати дрібну моторику.
Дощик-дощик, досить лити (зжати кулачки)
Кап-кап, кап-кап (постукати пальчиками по долонці)
Діточок малих мочити (зжати кулачки)
Кап-кап, кап-кап (постукати пальчиками по іншій долонці)
Чуєш, сонечко встає (приставити долоньки до вушок)
Нам тепло своє дає (торкаємось до щічок)
Тут-тут-тут-тут (вказуємо пальчиком донизу)
Дощик-дощику, іди (махаємо руками від себе)
Там-там-там-там
Тепле сонечко прийди ("запрошуємо", роблячи рухи долоньками до себе)
Так-так-так-так (хлопаємо в долоні)
4. Вправа « Реклама» (10 хв.)
Мета: розвивати творчі здібності, креативне мислення.
Психолог об’єднує учнів у дві команди і пропонує одну із попередньо заготовлених карток, на якій зображено або написано назву будь-якого предмета (телевізор, виноград, пісок і т.д.). Учні повинні назвати якомога більше призначень даного предмета. Серед них можуть бути не тільки реальні призначення, а й уявні та фантастичні.
Інформація для психолога. Перемагає та команда, яка назвала більшу кількість оригінальних функцій предметів.
5. Гра „Стебельце на вітрі (5 хв.)
Мета : сприяти зняттю емоційного напруження .
Один із членів групи стає в центр кола і закриває очі . Всі інші стоять обличчям до середини кола, щільно один біля одного і, витягнувши руки перед собою, починають легенько розхитувати того, хто всередині кола .
6. Вправа „Повтори навпаки”. (5 хв.)
Мета : розвивати оперативну пам’ять та уяву.
Психолог зачитує 1-3 - складові слова - учні повторють їх, вимовляючи навпаки. Наприклад: „сон” – „нос”, „раб” – „бар”, „село” – „олес”.
Інформація для психолога. Спочатку декілька слів можна спробувати разом, а далі слова пропонуються, за бажанням дітей.
Бажано, щоб кожен учень спробував виконати завдання.
7. Вправа „Зичу тобі.....” (3 хв.)
Мета: розвивати емпатію.
Кожен учасник , повертаючись до свого сусіда , закінчує незакінчене речення „Зичу тобі...”
Заняття 9 „Ми – одна команда”
Мета:
Ресурси: ватман, олівці, фломастери, фарби, пензлики, ,два зошити,
Хід заняття
1. Вправа „Спілкування у колі” (5 хв.)
Мета: подолати сором’язливість, розвивати довільну емпатію.
Узявшись за руки, діти утворюють коло. Ведучий пропонує кожному учаснику подивитись одне на одного та усміхнутись, відчути долоньку свого сусіда, її тепло. Кожна дитина має передати по колу тепло своєї руки, аж поки психолог аж поки психологу не потисне руку та не усміхнеться дитина, що стоїть біля нього. Вправа може повторюватись кілька разів, прискорюватись.
Обговорення:
- Коли люди подають одне одному руку?
- Як можна назвати дітей, які не сваряться, а разом весело граються.
2. Вправа «Попроси іграшку» (10 хв.)
Мета: навчати дітей ефективних способів спілкування.
Дітей поділяють на пари, один з учасників пари(учасник № 1) бере в руки який-небудь предмет, наприклад зошит, олівець, іграшку тощо. Інший учасник (учасник № 2) повинен попросити цей предмет.
Інструкція для учасника № 1: «Ти тримаєш в руках зошит олівець, іграшку), який тобі дуже потрібен. Але зошити потрібен і твоєму товаришеві. Він буде його в тебе просити. Спробуй залишити зошит у себе й віддати його лише в тому випадку, якщо тобі справді захочеться це зробити».
Інструкція для учасника № 2: «Добираючи потрібні слова, спробуй попросити іграшку так, щоб тобі її віддали». Далі учасники міняються ролями.
Обговорення.
3. Вправа «Художники» (10 хв.)
Мета: навчати учнів взаємодіяти в команді, сприяти засвоєнню правил ефективної взаємодії.
Учні мають намалювати малюнок на тему „Ми - одна команда” веселими кольорами.
Інформація для психолога. Після закінчення роботи, діти презентують свій малюнок.
Мета: розвивати дрібну моторику, довільну увагу.
5. Вправа “У магазині дзеркал” (5 хв.)
Мета: розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, формувати почуття впевненості, а також уміння підкорятися вимогам іншої людини.
Психолог, а потім один із учасників, показує рухи, які після нього точно повинні повторювати гравець.
Інструкція: «Зараз я розповім історію про мавпочку. Уявіть собі, що ви потрапили до магазину, де стоїть багато великих дзеркал. Туди ввійшов чоловік, на плечі в нього була мавпочка. Вона побачила себе в дзеркалах і подумала, що це інші мавпочки, і почала корчити їм мордочки. Мавпочки у відповідь скорчили їй точнісінько такі самі пички. Мавпочка показала їм кулака, і їй із дзеркал також показали кулаки. Вона тупнула лапою, й усі мавпочки тупнули. Що не робила мавпочка, всі інші точно повторювали її рухи. Починаємо гру. Я буду мавпочкою, а ви — віддзеркаленнями».
Обговорення.
6. Вправа „Комплімент” (5 хв.)
Мета: закріпити навички робити комплімент.
Кожен учень по черзі говорить комплімент сусідові зліва, той іншому і так доти, поки коло не замкнеться.
Заняття 10. Тепер я знаю та вмію!
Мета:
Ресурси: м’яч, ватман, маркер
Хід заняття
1. Вправа з м’ячем „Побажання на день” (5 хв.)
Мета: налаштувати учнів на роботу, покращити настрій, розвивати вміння висловлюватись.
Діти кидають один одному м’ячик і висловлюють побажання на сьогоднішній день.
2. Бесіда - гра „Я йду до школи!” (15 хв.)
Мета: активізувати відомості дітей про школу і шкільне життя.
Інструкція: ”Діти, давайте поділимося на дві команди. Назва однієї буде „Всезнайки”(це такі люди, які все знають), а інші – „Незнайки” такі люди, які нічого не знають). Я буду задавати питання, на які команда „Всезнайки” має відповідати лише правильно, а інша команда лише неправильно. За кожну правильну відповідь всезнайкам ставимо „+”, а незнайкам „+” – за неправильну відповідь.”
Запитання
1. Чи потрібно ходити до школи?
2. Навіщо потрібно ходити до школи?
3. Чим зазвичай займаються у школі?
4. Що потрібно мати учневі, щоб бути готовим до школи?
5. Що таке уроки? Чим на них займаються учні?
6. Як потрібно поводити себе на уроках у школі?
7. Що таке домашні завдання?
8. Навіщо потрібно виконувати домашні завдання?
9. Чим ви будете займатися вдома, коли прийдете зі школи?
10. Що нового з’явиться в твоєму житті, коли ти підеш в школі?
Інформація для психолога . Кожна дитина має спробувати себе в обох ролях.
3. Гра „Чотири стихії” (5 хв.)
Мета: розвивати увагу, пов’язану з координацією слухового та рухового аналізаторів.
Гравці сидять у колі. Ведучий домовляється з ними, що на вимовлене ним слово „земля”, всі повинні опустити руки вниз; „вода” – витягнути руки вперед; „повітря” – піднести руки вгору; „вогонь” – виконувати обертальні рухи витягнутими вперед руками. Хто помилиться, вибуває з гри.
4. Гра „Закінчи речення” (5 хв.)
Мета: підвищити впевненість в собі і своїх силах.
Психолог пропонує учням закінчити речення.
Я хочу...
Я вмію...
Я зможу...
Після виконання вправи учасники зачитують свої речення.
6. Вправа «Побажання» (5 хв.)
Мета: рефлексія заняття
Учасники, починаючи з тренера передають пірамідку по колу і висловлюють свої побажання учасникам.
ДОДАТКИ
Додатки до заняття 2
Додатки до заняття 5
Додатки до заняття 8
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1. Барташнікова І.А., Барташніков О. О. Розвиток уваги та навичок навчальної діяльності дітей 5-7 років.- Тернопіль:Богдан, 1998.
2. Овчарова Р.В.„Практична психологія в початковій школі.-М.,2001.
3. Адаптацiя дитини до школи / Упоряд.: С. Максименко, К. Максименко, О. Главник – К.: Мiкрос-СВС, 2003.
4. Увага дитини / Упоряд.: С. Максименко, Л. Терлецька, О. Главник – К.: Мiкрос-СВС, 2004.
5. Підручна І.В. Корекційно розвивальна програма «Розвиток пізнавальних процесів і вміння спілкуватися в групі у першокласників».,2005 р.
6.Лабковська І.І. Корекційно - розвиваюча програма розвитку пізнавальних процесів учнів 1-х класів „Пізнайко” (автор-укладач) 2007 рік
7. Коробко С. Психологічний тренінг для молодших школярів. / Газета «Психолог» (спецвипуск) №21 (357) червень, 2009
8. Лупіна В.М. Адаптації першокласників до навчання у школі та до однолітків: Корекційно-розвивальна програма / Автор-укладач Лупіна В.М. [Електроний ресурс] - Лубни, 2011. – 31с.
9. Лупінович С.М. Навчаємось залюбки! Формування мотивації до навчання в учнів молодших класів.- Х.,- 2009
1