Корекційно-розвиткове заняття "Вміння спілкуватися"

Про матеріал
Мета: надати учасникам інформацію про систему ненасильницького спілкування (ННС) Маршала Розенберга, презентувати модель спілкування Вовків, модель спілкування Жирафів.
Перегляд файлу

Заняття

 

Тема: Вміння спілкуватися

Мета: організувати учасників групи, спонукати до рефлексії.

 

Хід заняття:

1. Вправа «Світський прийом»  (10 хв.)

Мета: створити гарний настрій, налаштувати на взаємодію.

       Цього разу традиційне вітання ми проведемо у вигляді світського прийому. Вільно пересуваючись по кімнаті, ви повинні підходити один до одного і обмінюватися компліментами, тобто підкреслювати те, що ви найбільше цінуєте саме у цій людині. Знайдіть для кожного декілька теплих слів. Я думаю, що такий прийом вам додав позитивних емоцій і з гарним настроєм ми починаємо роботу. Так?  Тоді доведіть  це оплесками.

 

2. Вправа «Дзеркало» (10 хв.)

Мета: вчити правилам спілкування, розвивати увагу, слухову пам’ять.

        Учні стають в пари. Один – ініціатор рухів, другий їх повторює. Потім міняються ролями.

Рефлексія:

– Легко чи важко було грати гру?

3. Інформаційне повідомлення про систему ненасильницького спілкування (30хв.)

Мета: надати учасникам інформацію про систему ненасильницького спілкування (ННС) Маршала Розенберга, презентувати модель спілкування Вовків, модель спілкування Жирафів.

        Маршал Розенберг – засновник міжнародного «Центру ненасильницького спілкування», відомий спеціаліст з уладнання конфліктних ситуацій. Виріс він сам на неспокійних вулицях Детройта. Мабудь, звідти ідея – навчитися і навчити інших спілкуватися комфортно, без насильства, так, щоб це спілкування давало можливість для встановлення довірливих, чесних, відкритих і приязних стосунків з оточуючими.

          Він започаткував навчання ненасильницькому спілкуванню, використовуючи гру про Вовків і Жирафів. Вивчаючи Вовчі звички, протиставляючи їм відкритість та чуйність Жирафів, дітям легко опанувати більш ефективні поведінкові стратегії. Автор більше 30 років викладав на практиці цей метод вчителям, батькам, менеджерам, лікарям, юристам… більш ніж в 40 країнах світу. Чим так приваблює ця модель?

ПОЗИЦІЯ ВОВКА

ПОЗИЦІЯ ЖИРАФА

Агресивна поведінка          

Доброзичливість

Негативне світосприйняття та прогнозування майбутнього                             

Позитивне світосприйняття та прогнозування майбутнього

Опір, захист, оцінка                      

Налаштованість на контакт

Маніпуляція        

Задоволення потреб своїх та оточення

Домінування      

Чуйність, емпатія

Я – повідомлення

Ти – повідомлення                                         

Нав’язування своєї позиції              

Розуміння себе і бажання зрозуміти іншого

Негативна інтерпретація фактів  

Безоцінкове сприйняття фактів

Автоматичне реагування на ситуацію    

Співчутливий аналіз ситуації

Вовки постійно відчувають напад, докір, звинувачення і реагують ударом на випередження.

Жирафи доброзичливі самі, чутливі до інших і чекають від інших контакту.

Сприйняття дійсності у них вкладається в 4 моделі:

Співчутливий аналіз ситуації

Вовк

Жираф

1 – про себе: «Зі мною щось не так!»         

3– про себе: «Що я відчуваю?                                                                            Що мені потрібно зараз?»

2 – про інших: «З тобою щось не так!»       

4 – про інших: «Що він зараз відчуває? Що йому потрібно зараз?»

        Від цих позицій залежить наше сприйняття дійсності і наша подальша поведінка. Більш звичні для нас 1 і 2 позиція, бо ми виросли в ситуації оцінювання і діємо автоматично.

Конфлікти часто виникають саме через автоматичну негативну оцінку ситуації.

Усвідомлення цих позицій – перший крок на шляху поліпшення стосунків.

Другий крок – відпрацювання навичок позитивного сприйняття, самоусвідомлення.

Рефлексія:

- Чи зустрічали Ви такі моделі спілкування?

- Яку модель Ви самі використовуєте?

- Який стиль, на Вашу думку, більш ефективний? Чому саме?

- Яка модель, на Вашу думку, придатна для встановлення довготривалих стосунків?

- Чи важливі, на Вашу думку, гарні стосунки з іншими людьми? З ким саме? Наведіть приклад із власного життя?

- Чи є бажання опанувати навички ефективного спілкування?

Стиль Вовка:

Вовк живе у ворожому світі хижаків, де все зрозуміло і конкретно: якщо не ти з’їси, то тебе з’їдять. Він точно знає, що правильно, а що – ні. Він впевнений, що його бачення ситуації справедливе для всього і всіх, що йому належить монополія на правду. Вовк охоче роз’яснить оточуючим про їхнє хибне сприйняття ідеалу і неправильну діяльність, при цьому він впевнений, що допомагає встановленню істини. Йому здається, що застерігаючи та погрожуючи наслідками, він вказує оточуючим на свою об’єктивність сприйняття реальності. Вовки добре «прораховують» ситуацію і не довіряють почуттям. Вони бояться здатись смішними, або втратити контроль над ситуацією. В світі вовків є тільки конкуренція і боротьба, переможці і переможені. Цілі виправдовують засоби. Переможцям належить світ. Вовки впевнені, якби оточуючі були розумнішими і діяли «як належить», то світ був би ідеальним. Вони готові навчити всіх, як правильно діяти.

Вовче навчання:

1. Негативна оцінка та вказування на недоліки. Постійна критика. В хід ідуть образливі інтерпретації, характеристики, діагнози. Викрити, вказати, викликати почуття провини і сором.

2. Обов‘язкове знаходження причини власних невдач ззовні.

3. Погрози.

4. «Ти повинен».

5. Негативне порівняння.

Ми не маємо необхідності вчитись у школі Вовка, тому що в сучасній культурі мова Вовка значно ближча і зрозуміліша кожному з нас. Ми живемо в світі суперництва і конкуренції. Нас з дитинства вчать бути першими і перемагати. Але життя доводить, що бути першим – не значить бути щасливим. Ми перемогли, але навіть підкорюючись, партнер готує втечу, або контрудар. Контакт не складається, і вигравши тактично, Вовки платять відсутністю дружби, приязних стосунків і самотністю. Вовки і раді діяти інакше, але не вміють, а вчитися бояться, бо можуть здатись смішними (в розумінні Вовка, смішний – значить невдаха). Розбиратися в своїх почуттях Вовку боляче і страшно, як правило, ці почуття негативні: вина, гнів, сором. Про свої потреби Вовки теж не дуже обізнані і задовольняють єдину – домінують.

        Жирафа М. Розенберг вибрав символом ненасильницького спілкування тому, що ця істота має найбільше серце серед усіх тварин, а його довга шия дозволяє споглядати ситуацію зверху. Ми пропонуємо розглядати Жирафа в контексті, який був прийнятий нашою культурою – це тварина красива, сильна, шляхетна, гнучка, спокійна, врівноважена, не хижак, швидко бігає, за всім спостерігає з висоти свого росту.

Стиль Жирафа в контексті нашого тренінгу передбачає:

  • розуміння своїх почуттів і потреб;
  • емпатію, співчуття по відношенню до оточуючих;
  • намагання зрозуміти потреби інших.

Спираючись на самопізнання, Жираф може (і хоче!) краще зрозуміти іншого. Його цікавить конкретика, ситуація «тепер і зараз». Головне для нього – встановлення і збереження стосунків, а не ситуативна перемога. Користується Жираф технікою, яка складається з чотирьох кроків. Родзинка техніки – позитивна внутрішня позиція: безоцінково говоримо про свої почуття з приводу фактів і при цьому слухаємо і чуємо іншого.

(Таблиця М. Розенберга з книги «Язык жизни – ненасильственное общение»)

Моє ставлення до себе

Відверто виражаю свій стан, нікого не звинувачую і не критикую

Моє ставлення до інших

Емпатично сприймаю твій стан, не реагую на звинувачення і критику

Процес ненасильницького спілкування (ННС)

Крок 1. Спостереження

Що з того, що я спостерігаю (безоцінково побаченого, почутого, згаданого) сприяє або не сприяє моєму благополуччю Що з того, що ти спостерігаєш (безоцінково бачиш, чуєш, згадуєш) сприяє або не сприяє твоєму благополуччю

Крок 2. Почуття

Що я відчуваю (емоції, а не думки) в зв’язку з тим, що я спостерігаю Що ти відчуваєш (емоції, а не думки) в зв’язку з тим, що ти спостерігаєш

Крок 3. Потреби

        Яка моя потреба (не забаганка) визначає мої почуття. Чітко називаю те, що має покращити моє життя, але нічого не вимагаю Яка твоя потреба (не забаганка) викликає твої почуття. Емпатійно сприймаю те, що повинно покращити твоє життя і не чую ніяких вимог

Крок 4. Відкриті прохання

Конкретні дії, які б я схвалив Конкретні дії, які би ти схвалив Ведучий може використовувати один, або другий варіант, або і перший і другий, доповнюючи викладення ННС, в залежності від того, який йому буде більш зрозумілим.

 

4. Вправа «Не лови гав» (10 хв.)

Мета: розвиток довільної уваги, швидкості реакції, навчання уміння керувати своїм тілом і виконувати інструкцію

    Учасники ідуть по колу, тримаючись за руки. За сигналом тренера зупиняються, плескають чотири рази в долоні, повертаються і йдуть в інший бік. Хто не встигає або збивається, - вибуває з гри.

Рефлексія

– Як ви себе почуваєте?

 

5. Вправа «Компліменти» (5 хв.)

Мета: створення позитивного настрою.

      Учасники  по колу говорять компліменти.

 

6. Завершення заняття. (10 хв.)

        Що вам запам’яталося сьогодні найбільше, що сподобалося?

Ведучий говорить добрі слова побажань. Вдихає в долоні тепло і передає поруч стоячому учаснику. Далі передається тепло по колу.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Пашечко Анастасия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сухомлинова Анжела Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Радул Ольга Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
9 листопада 2019
Переглядів
2829
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку