Корекційно-розвиткове заняття з розвитку мовлення для учнів четвертих класів з особливими освітніми потребами. Мета заняття - навчити дітей артикуляційно вірно вимовляти звук [дж], відрізняти звук [дж] від інших звуків, вимовляти слова зі звуком [дж], знаходити звук [дж] і буквосполучення дж в слові; розвивати пам'ять, мислення, зв'язне мовлення, діалогічне мовлення, дрібну моторику рук, творчі здібності; збагачувати словниковий запас; виховувати самоконтроль за мовленням, любов до праці.
Корекційно-розвиткове заняття з розвитку мовлення
4 клас
Тема. «Звук [дж]. Буквосполучення дж. Казкові пригоди.»
Мета. Навчити дітей артикуляційно вірно вимовляти звук [дж]. Вміти відрізняти звук [дж] від інших звуків. Вимовляти слова зі звуком [дж]. Вміти знаходити звук [дж] і буквосполучення дж в слові. Розвивати пам'ять, мислення, зв'язне мовлення, діалогічне мовлення, дрібну моторику рук, творчі здібності. Збагачувати словниковий запас. Виховувати самоконтроль за мовленням, любов до праці.
Обладнання: малюнки, картки, дзеркала, роздатковий матеріал, презентація до заняття.
Тип заняття: комбінований
Робота групова та індивідуальна
Хід заняття
1 Організаційна частина.
Діти : Добрий день, у добрий час!
Раді бачити всіх вас!
Щиро ми гостей вітаєм,
І здоров’ячка бажаєм!
Вчитель: Всі на мене подивіться,
Веселенько посміхніться.
Казка нас чекає,
Диво нам розповідає.
Сіли рівно всі, тихенько,
Вже розпочинаєм.
Тема заняття. Звук [дж]. Буквосполучення дж. Казкові пригоди.
Сьогодні на занятті ми будемо вимовляти слова зі звуком [дж].
Навчимося відрізняти цей звук від інших звуків. Будемо писати слова з буквосполученням дж.
- Щоб гарно слова вимовляти треба виконати артикуляційні вправи.
Артикуляційні вправи:
1. Я наслідую слона, губи хоботом тягну. 2. Бегемот, бегемот - превеликий в нього рот. 3. Білка в ліс пострибай і горішків назбирай. 4. Стали всі, немов квакушка, тягнеш губи аж до вушка. 5. Ведмежата мед шукали, смачно медом ласували.
- Діти, заплющить очі і уявіть собі велике море. Хвилі здіймаються та виплескуються на берег.
Ой, погляньте на екран, у нас з’явилося море. Такі великі хвилі, що одна потрапила до нас у клас. Що нам принесла хвиля? Що це таке? Хто знає? (глечик)
Але це незвичайний глечик, він чарівний. Хто з’явився з глечика? Що за казковий герой? (Джин)
Щось він нам хоче сказати. Хто прочитає? Дитина читає:
- Казкові пригоди вас чекають всіх, Цікаві завдання там будуть і сміх. Завдання вам треба усі розв’язати, Щоб нарешті нагороду дістати. - Виконаєте завдання - отримаєте скарб.
Вчитель: - Діти, щоб знайти скарб, треба виконати завдання Джина.
1. ЗАВДАННЯ: Звуко-буквений аналіз слова «джин»
Я хотіла б нагадати -
Це усі повинні знати:
Нас не можна роз’єднати.
Відзначаємося чим?
Літер-дві, а звук один.
Викласти звукову модель слова «джин» з фішок (3 зв.,4бук.) _0_
2. ЗАВДАННЯ: Промовити чистомовку
ДЖУ-ДЖУ-ДЖУ- я за партою сиджу
ДЖІ-ДЖІ-ДЖІ - в пирогах є дріжджі
ДЖЕМ-ДЖЕМ-ДЖЕМ - ми їмо солодкий джем
3.ЗАВДАННЯ:Склади словосполучення
Джерело дзижчить
Джміль солодкий
Джем чисте
4. ЗАВДАННЯ: Зміни слова за зразком
Джерело, вода (яка?) джерельна
Бджола, мед (який?) бджолиний
Джинси, штани (які?) джинсові
Вчитель : - Діти, ось і наш Джин. Він говорить, що з завданнями ви впорались, і зараз потрапите на південь, до тропічного лісу, де дуже велика спека.
Словникова робота: ДЖУНГЛІ
5. ЗАВДАННЯ: Відгадай тварину джунглів (додай слово)
В джунглях живуть спритні, хвостаті (мавпи)
В джунглях живуть великі, сильні (слони)
В джунглях живуть довгі, повзучі (удави та змії)
В джунглях живуть хижі, смугасті (тигри)
З ким товаришував Мауглі? (ведмідь Балу, пантера Багіра, зграя вовків) А хто був його ворог? (тигр Шер-хан)
Вчитель: - Ходять в джунглях шелести,
Дзюркотить вода -
Це казки джерельце нам розповіда.
6 ЗАВДАННЯ: Відгадай загадку:
З-під землі біжить водичка,
але це не озерце, не струмочок
і не річка, а цілюще…(джерельце)
Прочитати текст, дати відповіді на запитання (діти читають ланцюжком)
У джунглях є джерельце. Джерельце з під каменю б’є. Джерельна вода холодна та прозора. Біля джерельця ростуть дивовижні квіти. З дупла великого дерева вилетів рій диких бджіл. Вони кружляють і дзижчать над квітами. Бджоли збирають з квітів нектар. Потім бджоли перетворять його на мед.
Про що ви прочитали? Яка вода у джерельці? Що росте біля джерельця? Хто кружляє над квітами?
7.Фізхвилинка: «Джунглі» (діти виконують під музику імітаційні вправи)
8. ЗАВДАННЯ: Відгадай загадку
Не мотор, а шумить,
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить(бджола)
Записати слово бджола і зробити звуко-буквений аналіз цього слова. Бджола (6 бук., 5 зв.) _ _0_0
Скласти речення зі словом бджола, записати це речення і зробити умовно графічний запис цього речення.
Бджола прилетіла до джерела.
__ __ _ __.
9. ЗАВДАННЯ: Діалогічне мовлення: « Муха і бджола»
Від неділі до неділі бджілонька завжди при ділі.
Від суботи до суботи - в неї клопоти й турботи.
Муха бджілку запитала:
- Ти коли відпочивала?
Муха бджілці докорила:
- Ти б хоч раз на день присіла!
Бджілка їй відповідає:
- Як лечу - відпочиваю.
А як сяду на акацію,
То хіба назвеш це працею?..
10. ЗАВДАННЯ: Поясніть зміст прислів’я:
Бджола мала, а й та працює.
11. ЗАВДАННЯ: Пальчикова гімнастика «Бджілка».
12. ЗАВДАННЯ: Творча робота «Бджілки над квіткою». Аплікація та пальчикове малювання.
Дитина розповідає вірш:
В такі яскраві ночі
Щось джерело шепоче,
Й до ранку не засне.
Невтомне, наче серце,
Дзвени, брини, джерельце,
Та не забуть мене.
Вчитель: - Діти, а як ви розумієте вислів: « Джерело знань»? (Це там, де беруть початок знання). Що це може бути? (Це книга).
Знання - це скарб, а праця - ключ до нього. Отже ви сьогодні виконували завдання і здобували знання. Ви отримали скарб. Скарб -це знання.
13.Підсумок заняття. Який звук ми повторювали? З яким буквосполученням писали слова? Що вам сподобалось на занятті?
Але у Джина є ще один скарб для вас. Це золоті монети.