Корекційно-розвиткове заняття
з соціально-побутового орієнтування
Тема. Сімейні стосунки. Конфліктні ситуації.
Мета.
Обладнання: «Торбинка асоціацій», емблеми сім’ї, індивідуальні картки.
Інвентар: скатертина, фартух, серветки, електрочайник, чайний сервіз, столові прибори.
Тип заходу: корекційної-розвиткове заняття.
Хід заняття
I. Загальнокорекційний етап.
1. Органiзацiйна підготовка учнів до заняття.
2. Нервово-психологічна пiдготовка.
Добрий день вам, добрі люди,
Хай вам щастя всюди буде,
На занятті вас вітаєм,
Щастя й радості бажаєм!
II. Основний етап.
Епіграфом нашого заняття будуть такі слова: (CЛАЙД 1)
Дерево не може жити без коріння, а людина – без сім’ї.
Народна мудрість
- Давайте згадаємо, про що ми говорили на попереднiх заняттях. А допоможуть нам ребуси: (СЛАЙД 2)
РОДИНА СIМ’Я
- Так, мова йшла про родину, сiм’ю, а саме про сiмейнi стосунки.
2. Перевiрка домашнього завдання.
- Вам потрiбно було виготовити емблему вашої сiм’ї. (Дiти демонструють емблеми та аргументують її походження)
3. Мотивацiя навчальної дiяльностi.
Гра «Так чи нi».
- Зараз давайте пограємо в гру «Так чи нi». Якщо «так» ви пiднiмаєте руку. У дружнiй сiм’ї члени родини повиннi:
- шанувати старших
- не прислухатися до порад членiв родини
- виконувати свої обов’язки
- допомагати один одному
- сваритися
- пiклуватися один про одного
- робити, що заманеться
- разом вiдпочивати
- пiклуватися про менших братикiв та сестричок
- виконувати всi хатнi справи разом
- цiлий день тiльки бавитися i гуляти
- вiтати всiх зi святами, днем народження.
- А коли сiм’я не дружна, то що вiдбувається? (сварки, конфлiкти).
III. Вивчення нового матеріалу.
- Ми з вами вже не раз говорили про конфлiкти в школi.
- Чи можна прожити без конфлiктiв? Напевно нi, адже наше життя проходить помiж iнших людей, яких ми намагаємось зрозумiти.
- Мiж ким найчастiше виникають конфлiкти?
- Отже, сьогоднi ми з вами поговоримо про ciмейнi конфлiкти, причини їх виникнення та визначимо шляхи їх подолання.
2. Вправа «Торбинка асоцiацiй» (групова робота).
- Коли ми говоримо «конфлiкт», у кожного з вас виникають певнi асоцiацiї. На дошцi записано слово «конфлiкт», воно розмiщене над «Торбинкою асоцiацiй». Давайте подiлимось на 2 групи. У кожної групи є набiр слiв. Будь ласка, виберiть слова, якi асоцiюються у вас iз словом «конфлiкт» i прикрiпiть їх до «торбинки».
3. Бесіда.
- Що таке конфлiкт? Яке визначення йому можна дати? (Пiд час конфлiкту люди сваряться та ображають один одного)
- Отже, конфлiкт – це зiткнення сторiн, наприклад двох чи бiльше людей з рiзними думками, бажаннями.
- З’ясування стосункiв стомлює сильнiше самої важкої роботи. Тому, перш нiж затiвати сварку, вирiшiть для себе, наскiльки вона доцiльна, хоча доцiльних сварок не iснує.
- Якi, на вашу думку, можуть бути причини конфлiктiв?
(неприйняття чужої думки, нехтування правами іншої людини, прагнення домінувати, невміння слухати інших, свідоме прагнення скривдити одне одного, нерозуміння, невміння керувати емоціями).
- Починаючи з’ясування стосункiв, подумайте про наслiдки.
- А якi можуть бути наслiдки?
- Конфлiкти можуть призвести до тривалих образ i виникнення неприємних почуттiв або навiть руйнування стосункiв.
- Напевно такi наслiдки не вартi того, щоб посилювати конфлiкт, що виник.
- Як можна зупинити конфлiкт?
- У цьому випадку хтось повинен поступитися. Справедливо стверджують: поступається той, хто мудрiший. Тому поважайте один одного, враховуйте думку iншого. Ставтеся до iнших так як ти хотiв би, щоб ставилися до тебе, будьте толерантнi, мудрi.
- Я хочу кожному вручити пам’ятки, якi допоможуть вам не провокувати конфлiкти та правила спiлкування в конфлiктній ситуацiї, якщо вже така виникла.
4. Вправа «Дерево «Сімейного щастя» (iндивiдуальна робота).
- Ми з вами бачимо могутнє дерево. В останній день осені так хочеться ще помилуватись її різнобарв’ям. Давайте прикріпимо листочки з тими почуттями, які притаманні щасливій сім’ї.
5. Практична робота. Розiгрування ситуацiї.
- Ви стаєте дорослiшими. Проявляєте симпатiю один до одного. В майбутньому побудуєте свої власнi сiм’ї. Я хочу запропонувати вам таку ситуацiю, яку ви могли спостерiгати в теперiшнiх ваших сiм’ях, а в майбутньому може трапитись з вашими майбутнiми сiм’ями.
- Давайте розподiлимо ролi: мама, тато, дiти та гостi. Ситуацiя: без попередження до вас прийшли гостi, якi будуть вашi дiї.
IV. Пiдсумок заняття.
Бажаю я всім сім’ї мати!
Рідних любити й обіймати!
Сім’я в житті – це основне!
Це найдорожче і святе!