Корекційно-розвивальні заняття для дітей з синдромом дефіциту уваги та гіперактивністю (СДУГ)
Пояснювальна записка
Гіперактивний розлад із дефіцитом уваги – найпоширеніша причина порушень поведінки та труднощів у навчанні в дошкільному та шкільному віці. Симптоми СДУГ – моторна незграбність, порушення уваги та імпульсивність – призводять до виражених порушень функціонування дитини в основних сферах життя.
Початок шкільного навчання висуває нові, більш високі вимоги до особистості гіперактивної дитини і його інтелектуальних можливостей. Саме в шкільні роки стають очевидними порушення уваги, труднощі засвоєння шкільних навичок, як наслідок, слабка успішність, невпевненість в собі, знижена самооцінка.
Важливим завданням сучасної школи є досягнення найбільш ефективної форми організації навчальної діяльності дітей. Саме тому проблема надання допомоги гіперактивним дітям є актуальною в педагогіці і психології.
Мета - профілактика шкільної дезадаптації дітей з синдромом дефіциту уваги та гіперактивності (СДУГ), усунення імпульсивності, покращення концентраційної функції уваги, профілактика агресивних форм поведінки за допомогою навчання їх елементам ефективного і позитивного регулювання власною поведінкою.
Завдання
1. Розвиток контролю рухової активності.
2. Розвиток контролю імпульсивності.
3. Розвиток концентрації уваги.
4. Розвиток комунікативних навичок.
5. Покращення рівня сенсомоторного розвитку.
6. Формування позитивного самосприйняття та самооцінки.
Форми та методи роботи
Заняття базуються на принципах поведінкового підходу, які скеровані на формування у дитини з СДУГ навичок самоконтролю поведінки, покращення рівня самооцінки (вміння помічати і радіти своїм успіхам).
В заняття включені кінезіологічні вправи (корекційні рухи тіла, рук, ніг), що забезпечують сенсомоторний розвиток, розвиток міжпівкульової взаємодії, зняття м’язових зажимів.
Вплив на сенсомоторний рівень викликає активізацію у розвитку всіх вищих психічних функцій. Актуалізація та закріплення будь-яких тілесних навичок передбачають затребуваність таких психічних функцій, як емоції, пам’ять, сприйняття, процеси саморегуляції тощо. Отже, в результаті корекції, розвитку і формування цих психічних функцій, створюється базова передумова для повноцінної їх участі в оволодіння читанням, письмом, математичними знаннями.
Цільова група: учні молодшого шкільного віку з синдромом дефіциту уваги та гіперактивністю.
Принципи корекції:
Очікувані результати: підвищення показників рівня сенсомоторного розвитку, рівня розвитку довільної уваги та зосередженості, довільності поведінки, підняття рівня самооцінки, що значно полегшить засвоєння шкільних знань, умінь та навичок та покращить загальне функціонування дитини.
Тематичний план занять
№ |
Мета заняття |
Назва методик та вправ |
К-ть год. |
1 |
Розвиток концентрації уваги, контролю імпульсивності, зниження агресії, розвиток уміння підкорятися словесним вказівкам дорослого, розвиток рухової сфери. |
1.Розминка. «Сніговик». 2.1 Гра «Говори!» 2.2 Гра «Хто літає?». 3.1 Вправа « Нарубати дрова». 3.1 Вправа « Нарубати дрова». 4.Релаксація. «Розгойдувати дерево». |
1 |
2 |
Розвиток уваги, контролю імпульсивності, і контролю рухової активності, закріплення пози спокою і розслаблення м'язів рук. |
1.Розминка. «Промінчики». 2.Гра «Про рибака і рибку» 3.1Вправа «Перехресні кроки» 3.2 Вправа «Я зосереджений» 4.Релаксація. «Кулачки». |
1 |
3 |
Розвиток рухового контролю, розвиток слухової уваги, освоєння і закріплення пози спокою і розслаблення м'язів рук. |
1.Розминка. 2.Гра «Черепаха». 3.1Вправа «Ледачі вісімки » 3.2 Вправа"Вушка на маківці" 4.Релаксація. «Олені». |
1 |
4 |
Розвиток мислення і уваги, розвиток навичок взаємодії з однолітками, розвиток концентрації уваги і рухового контролю, зниження імпульсивності. |
1.Розминка. «Половинка». 2.1Гра «Доторкнися до ...» 2.2.Гра «Сороконіжка». 3.1Вправа «Руки - ноги» 3.2 Вправа "Все навпаки" 4.Релаксація. «Засмагаємо». |
1 |
5 |
Оптимізація тонусу м'язів, розвиток рухового контролю і навичок взаємодії з однолітками, розвиток концентрації уваги, зниження імпульсивності. |
1.Розминка. «Половинка». 2.1Гра «Дракон». 2.2 Гра «Сніжинки» 3.1 Вправа «Руки-ноги». 3.2 Вправа "Чарівне слово" 4.Релаксація. «Штанга» |
1 |
6 |
Розвиток уваги, контролю імпульсивності, рухового контролю. |
1.Розминка. «Медуза». 2.Гра «Дощик» 3.1Вправа «Руки-ноги». 3.2 Вправа "Останній штрих" 4.Релаксація. «Вітрильник». |
1 |
7 |
Розвиток концентрації уваги і рухового контролю, зниження імпульсивності, розвиток саморегуляції, гучності своїх висловлювань. |
1.Розминка. «Промінчики». 2.Гра «Давайте привітаємося» 3.1 Вправа «Буратіно». 3.2 Вправа "Мовчу - шепочу - кричу" 4.Релаксація. «Цікава Варвара». |
1 |
8 |
Розвиток рухового контролю, зниження імпульсивності, розвиток невербального спілкування, самоконтролю. |
1.Розминка. «Підвіски». 2.1 Гра «Каратист». 2.2 Гра «Бджілка». 3.1 Вправа «Слон» 3.2 Вправа " Іграшки прокинулись" 4.Релаксація. «Шарик». |
1 |
9 |
Розвиток довільної регуляції, розвиток міжпівкульної взаємодії, розвиток комунікативних навичок, подолання імпульсивності.
|
1.Розминка. «Травинка на вітрі». 2.1 Гра «Жартівники». 2.2 Гра «Заборонена цифра» 3.1 Вправа «Перехресне марширування». 3.2 Вправа "Чужими очима" 4.Релаксація. «Пляж» |
1 |
10 |
Розвиток концентрації уваги, логічного мислення, розвиток міжпівкульної взаємодії, розвиток саморегуляції. |
1.Розминка. «Дерево» 2.1 Гра «Що зникло?» 2.2 Гра «Склади пари картинок» 3.1Вправа «Млин» 3.2 Вправа «Камінь мудрості» 4.Релаксація. «Море» |
1 |
Зміст занять
Заняття 1
1.Розминка. «Сніговик».
Вправа виконується стоячи. Дитині пропонується уявити, що вона - тільки що зліплений сніговик. Тіло повинне бути напружене, як замерзлий сніг. Прийшла весна, пригріло сонце, і сніговик почав танути. Спочатку «тане» і повисає голова, потім опускаються плечі, розслаблюються руки і т.д. В кінці вправи дитина присідає до підлоги (на стільчик, килим) і почувається як калюжка води. Необхідно розслабитися. Пригріло сонечко, вода в калюжі стала випаровуватися і перетворилася в невеличку хмарку. Дме вітер і жене хмарку по небу.
2.1 Гра «Говори!» (Розвиток уваги, контролю імпульсивності)
Діти сидять у колі. Дорослий каже: «Я буду задавати питання, але відповідати на них можна буде тільки після того, як я дам команду «Говори!» Відповідати можна всім разом. Але тільки після команди ».
Давайте потренуємося: «Яка зараз пора року? Говори! Якого кольору у нас фіранки? Говори! Який сьогодні день тижня? Говори! »
2.2 Гра «Хто літає?». (Розвиток концентрації уваги.)
Інструктор називає предмети. Якщо предмет літає - діти піднімають руки, якщо не літає - руки у дітей опущені. Коли інструктор свідомо помиляється, дітям необхідно своєчасно утриматися і не підняти руку. Дитина, яка не втрималася, повинна заплатити фант і викупити його в кінці гри, виконавши якесь завдання.
3.1 Вправа « Нарубати дрова». (Зниження агресії.)
Кожен учасник повинен уявити собі, що він рубає дрова з декількох цурок. Він повинен пантомімічно поставити цурку на пень, високо над головою підняти сокиру і з силою опустити її на цурку. Кожного разу при опусканні сокири він повинен голосно крикнути: «Ха!» Потім поставити перед собою наступну цурку і рубати знову. Через 2 хвилини кожен учасник говорить, скільки цурок він розрубав.
3.2 Вправа «Графічний диктант» (Розвиток уміння підкорятися словесним вказівкам дорослого; розвиток рухової сфери та концентрації уваги.)
Матеріал до завдання. Індивідуальний набір бланків. На кожному бланку зображені 3 рядка дрібних геометричних фігур: верхній ряд складається з 17 трикутників, середній ряд - з 16 ромбів, нижній ряд - з 17 квадратів. Фігури верхнього та нижнього рядів розташовані один проти одного, середнього - у проміжку між ними. Учитель каже: «Ми будемо малювати візерунки. У вас на листочках намальовані ряди трикутників, квадратів і ромбів. Ви будете з'єднувати їх, щоб вийшов візерунок. Запам'ятайте три правила:
1) два трикутника, два квадрати або квадрат з трикутником можна з'єднувати лише через ромб;
2) лінія візерунка повинна йти тільки вперед;
3) кожне нове з'єднання треба починати з тієї фігурки, на якій зупинилася лінія, тоді у візерунку не вийде проміжків. Намалюємо перший візерунок разом ».
Разом з учнями вчитель виконує тренувальний візерунок і аналізує його. Потім учні під диктовку вчителя малюють три основних візерунка.
4.Релаксація. «Розгойдувати дерево».
Дітям пропонується уявити себе якимось деревом. Коріння - це ноги, стовбур - тулуб, крона - руки і голова. Починає дути вітер, і дерево плавно розгойдується - нахиляється вправо і вліво (3-5 разів), вперед і назад. Під час виконання рухів необхідно прагнути дотримуватися ритмічного дихання. В результаті виконання вправи посилюється діяльність внутрішніх органів, поліпшується еластичність легенів, особливо нижніх відділів, і кровообіг головного мозку.
Заняття 2
1.Розминка. «Промінчики».
Виконується сидячи на підлозі. Почергові напруга і розслаблення:
- шиї, спини;
- правого плеча, правої руки, правої кисті, правого боку, правого стегна, правої ноги, правої стопи;
- лівого плеча, лівої руки, лівої кисті, лівого боку, лівого стегна, лівої ноги, лівої стопи.
2.Гра «Про рибака і рибку» (Розвиток уваги, контролю імпульсивності, і контролю рухової активності).
Діти діляться на пари. Один розставляє руки і тримає їх на рівні стегон, приблизно на 25 см один від одного. Це «пастка для риби». Завдання другого - провести свою руку між обома сторонами пастки, не торкаючись її. Пастка в будь-яку секунду може зачинитися, і раба виявиться «в сітях». Якщо рибалка зловив рибу, то вони міняються ролями.
3.1Вправа «Перехресні кроки» Виконуються кроки. В такт руху лівою ногою потрібно торкнутися її правою рукою і, навпаки, при русі правою ногою потрібно торкнутися її лівою рукою.
3.2 Вправа «Я зосереджений» (Розвиток концентрації уваги.)
Юним акторам пропонують зобразити людину, яка "зосереджена", тобто повністю в своїх думках і почуттях, тому він абсолютно не помічає того, що відбувається навколо нього. Підкажіть починаючому акторові, що вийде краще зосередитися, якщо він уявить, що дивиться дуже цікавий мультик або читає книгу. Але цим роль не обмежується. У починаючої зірки екрану є конкуренти. Вони будуть всіляко заважати йому добре зіграти свою роль. Для цього вони можуть розповідати анекдоти, звертатися до актора за допомогою, намагатися здивувати або розсмішити його, щоб привернути до себе увагу. Єдине, чого вони не мають права робити, - це доторкатися до актора. Але і в актора є обмеження в правах: він не може закривати очі або вуха.
Після того як режисер скаже: "Стоп", всі учасники перестають грати. Можна навіть взяти інтерв'ю у початківця артиста, нехай він розповість, як йому вдалося бути уважним і не відволікатися на спеціально створювані перешкоди.
4.Релаксація. «Кулачки». (Закріплення пози спокою і розслаблення м'язів рук.)
«Стисніть пальці в кулачок міцніше. Руки покладіть на коліна. Стисніть їх сильно-сильно.Руки втомилися. Розслабили руки. Відпочиваємо. Кисті рук потеплішали. Легко, приємно стало. Слухаємо і робимо, як я. Спокійно! Вдих - пауза, видих - пауза!
Повторюється 3 рази.
Заняття 3
1.Розминка.
Дітям пропонується сісти зручно, закрити очі і зосередити увагу на своєму тілі; виконати 3-4 циклу глибокого дихання в індивідуальному темпі, звертаючи увагу тільки на дихання. Потім напружити все тіло, як можна сильніше, через кілька секунд напругу скинути, розслабитися; проробити те ж саме з кожною частиною тіла.
2.Гра «Черепаха». (Розвиток рухового контролю.)
Психолог стає в протилежному кутку від дітей. За сигналом діти починають повільний рух до протилежної стіни, зображуючи маленьких черепашок. Ніхто не повинен зупинятися і поспішати. Через 2-3 хвилини інструктор подає сигнал, по якому всі учасники зупиняються. Перемагає той, хто виявився останнім. Вправа може повторюватися кілька разів.
3.1Вправа «Ледачі вісімки »
Діти малюють вісімки ручкою, рукою, обома руками, носом, всім корпусом, одночасно з руками і т.п. «Вісімка» схожа на знак нескінченності, виводиться з центру вліво вгору; виконується по три рази.
3.2 Вправа"Вушка на маківці" (Розвиток слухової уваги).
Потрібно пояснити, що завдання дітей – уважно слухати психолога.
Інструктор вимовляє різні слова. Якщо в них чується певний звук, наприклад [с], то дитина повинна негайно плеснути в долоні.
4.Релаксація. «Олені». (Освоєння і закріплення пози спокою і розслаблення м'язів рук.)
«Уявіть собі, що ви - олені. Підніміть руки над головою, схрестіть їх, широко розставивши пальці. Напружте руки. Вони стали твердими! Нам важко і незручно тримати так руки, упустіть їх на коліна. Розслабте руки. Спокійно. Вдих - пауза, видих - пауза.»
Заняття 4
1.Розминка. «Половинка».
Дитині пропонується по черзі напружувати ліву і праву половини тіла, потім верхню і нижню половини тіла.
2.1Гра «Доторкнися до ...» (Розвиток мислення і уваги.)
Всі діти ходять по кімнаті, а ведучий просить їх доторкнутися до: дерев'яного предмета, круглого предмета, жовтого предмета, підручника, парти, іграшки і т.д.
2.2.Гра «Сороконіжка». (Розвиток навичок взаємодії з однолітками.) Учасники групи встають один за одним, тримаючись за талію дитини, що стоїть попереду. За командою інструктора «Сороконіжка» починає рухатися вперед, потім присідає, стрибає на одній ніжці, проповзає між перешкодами і т.д. Головне завдання учасників - не розірвати ланцюжок і зберегти «Сороконіжку».
3.1Вправа «Руки - ноги» (Розвиток концентрації уваги і рухового контролю, зниження імпульсивності)
Стрибки на місці з одночасними рухами рук і ніг. Ноги разом - руки нарізно. Ноги нарізно - руки разом. Ноги разом - руки разом. Ноги нарізно - руки нарізно.
Цикл стрибків повторити кілька разів.
3.2 Вправа "Все навпаки" (Розвиток уваги, мислення)
Дорослий демонструє найрізноманітніші рухи, а дитина повинна виконувати рухи, тільки протилежні тим, що їй показують. Так, якщо дорослий підняв руки, дитині слід опустити їх, якщо підстрибнув - слід присісти, якщо витягнув вперед ногу - треба відвести її назад і т.п.
Доповнити цю гру можна періодичними висловлюваннями ведучого, до яких гравець буде підбирати антоніми. Наприклад, провідний скаже "теплий", гравець тут же повинен відповісти "холодний" (можна використовувати слова різних частин мови, у яких є протилежні за змістом: бігти - стояти, сухий-мокрий, добро - зло, швидко - повільно, багато - мало і т. д.).
4.Релаксація. «Засмагаємо». (Розслаблення м’язів рук.)
«Уявіть собі, що наші ручки засмагають на сонечку, витягнути руки вперед, підніміть їх вгору, тримайте на вазі. Руки напружилися. Напружені руки стали твердими, кам'яними. Опустіть їх. Вони втомилися, а тепер відпочивають, розслабляються. Як добре, приємно стало. Вдих - пауза, видих - пауза.
Заняття 5
1.Розминка. «Половинка». (Оптимізація тонусу м'язів.)
Загальне напруження тіла. Розслаблення. Напруга і розслаблення по осях: верх- низ (напруга верхньої половини тіла, напруга нижньої половини тіла), лівосторонній і правосторонній (напруга правої і потім лівої половини тіла), напруга лівої руки і правої ноги, а потім правої руки і лівої ноги.
2.1Гра «Дракон». (Розвиток рухового контролю і навичок взаємодії з однолітками.)
Учасники стоять один за одним, тримаючись за талію дитини, що стоїть попереду. Перша дитина - це «голова дракона», останній - «кінчик хвоста». Дракон буде ловити свій хвіст. Решта дітей повинні чіпко триматися один за одного. Якщо дракон не зловить свій хвіст за певний час, то на місце голови дракона стає інша дитина.
2.2 Гра «Сніжинки» (Розвиток координації рухів, довільності поведінки, активізація роботи мозку.)
Ведучий говорить: Уявіть, будь ласка, що ви - перші сніжинки, які падають на землю ранньою зимою. Ажурні, легкі (діти розводять руки і пальці в сторони). Зараз сніжинки будуть під музику повільно, повільно, плавно-плавно кружляти по кімнаті і тихенько наспівувати: «І-і-і». Як тільки музика закінчитися, сніжинки так само обережно, повільно присядуть. Руки ноги і тіло розслаблені. Але ось знову піднявся вітер - і сніжинки знову під музику закружляли ...
3.1 Вправа «Руки-ноги». (Розвиток концентрації уваги і рухового контролю, зниження імпульсивності.)
Стрибки на місці з одночасними рухами рук і ніг. Ноги вправо - руки вліво. Ноги вліво - руки вправо. Ноги вправо - руки вправо. Ноги вліво - руки вліво.
Цикл стрибків повторити кілька разів.
3.2 Вправа "Чарівне слово" (Розвиває увагу, мислення)
Запитайте у дитини, які він знає "чарівні" слова і чому вони так називаються. Якщо він вже достатньо опанував етикетних норм, то зможе відповісти, що без цих слів прохання можуть виглядати як грубий наказ, тому людям не захочеться їх виконувати. "Чарівні" слова показують повагу до людини. В ролі того, хто говорить буде дорослий, що намагається домогтися виконання своїх побажань. А дитина буде уважним співбесідником, чутливим до того, сказали ви слово "будь ласка" чи ні.. Якщо у фразі ви його вимовляєте (наприклад, говорите: "Підніми, будь ласка, руки вгору!"), То дитина виконує ваше прохання. Якщо ви просто говорите своє прохання (наприклад, "Плесни три рази в долоні!"), То дитина, що привчає вас до ввічливості, ні за що не повинна виконувати цю дію.
4.Релаксація. «Штанга». (Розслаблення м'язів рук, ніг, корпусу.)
«Встаньте. Уявіть, що ви піднімаєте важку штангу. Нахиліться, візьміть її. Стисніть кулаки. Повільно підніміть руки. Вони напружені! Важко! Руки втомилися, кидаємо штангу (руки різко опускаються вниз і вільно опускаються вздовж тулуба). Вони розслаблені, не напружені, відпочивають. Легко дихається. Вдих - пауза, видих - пауза.
Заняття 6
1.Розминка. «Медуза».
Сидячи, здійснювати плавні рухи руками, копіюючи медузу, що плаває в воді.
2.Гра «Дощик» (Розвиток уваги, контролю імпульсивності.)
Діти сидять у колі на стільцях. Дорослий каже: «Діти, на вулиці пішов дрібний дощик, - можна йти гуляти», - всі діти рухаються по кімнаті під спокійну музику, і починають постукувати одним пальцем правої руки по лівій долоні. Діти повторюють: «дощик став сильнішим», - діти стукають двома пальцями, потім трьома, чотирма. «Пішов дощ», - діти ляскають долонями. «Загримів грім», - діти стукають ногами. «Гроза пройшла, але дощ ще дуже сильний», - діти плещуть у долоні. «Дощ поступово вщухає», - діти постукують пальчиками по долоні. На вулиці світло і сухо, можна йти
гуляти », - всі діти рухаються по кімнаті.
3.1Вправа «Руки-ноги». (Розвиток концентрації уваги і рухового контролю, зменшення імпульсивності).
Стрибки на місці з одночасними рухами рук і ніг. Ліва рука вперед, права рука назад, права нога вперед, ліва нога назад.
3.2 Вправа "Останній штрих" (Розвитку уваги)
Візьміть аркуш паперу і олівець. Попросіть дітей намалювати будь-який малюнок. Це може бути окремий предмет, людина, тварина, а може бути ціла картина. Коли малюнок буде готовий, попросіть дітей обмінятися малюнками, щоб вони внесли в малюнок "останні штрихи", тобто домалювали якісь дрібні деталі до вже намальованих. Після цього дітям повертаються їх малюнки. Віднаходяться деталі, які намальовані не рукою "майстра"?
4.Релаксація. «Вітрильник».
Дітям пропонується зобразити своїм тілом човен з вітрилом: встати на коліна, носочки відтягнути, пальцями ніг торкатися один одного, п'яти кілька розвести. Сісти на п'яти або між ними. Пальці рук сплести в замок за спиною. Інструктор: «Повіяв вітерець, і вітрило розправилося, надулося (на вдиху, не розчіплюючи рук, випнути груди, звести лопатки, голову відкинути назад). Вітер ущух і вітрило здулося (на видиху голову опустити якомога нижче, плечі вперед так, щоб спина стала круглою) ».
Заняття 7
1.Розминка. «Промінчики».
Дитині пропонується по черзі напружувати і розслабляти ліве плече, ліву руку, лівий бік, ліву ногу. Потім праве плече, праву руку, правий бік, праву ногу.
2.Гра «Давайте привітаємося» (Розвиток контролю імпульсивності.)
Діти за сигналом ведучого починають хаотично рухатися по кімнаті і вітатися з усіма, хто зустрічається на їхньому шляху. Вітатися потрібно певним чином: 1 бавовна - вітаємося за руку; 2 бавовни - вітаємося плічками; 3 бавовни - вітаємося спинками.
3.1 Вправа «Буратіно». (Розвиток концентрації уваги і рухового контролю, зниження імпульсивності.)
Права рука вгору + стрибок на лівій нозі. Ліва рука вгору + стрибок на правій нозі. Права рука вгору + стрибок на правій нозі. Ліва рука вгору + стрибок на лівій нозі.
Цикл стрибків повторити кілька разів.
3.2 Вправа "Мовчу - шепочу - кричу" (Розвиток саморегуляції, гучності своїх висловлювань)
Дитині потрібно вибрати одну з дій, орієнтуючись на той знак, який ви йому показуєте. Заздалегідь домовляєтесь про знаки. Наприклад, коли ви прикладаєте палець до губ, то дитина повинна говорити пошепки і пересуватися дуже повільно. Якщо ви поклали руки під голову, як під час сну, дитині слід замовкнути і завмерти на місці. А коли ви піднімете руки вгору, то можна розмовляти голосно, кричати і бігати.
Примітка. Цю гру краще закінчувати на етапі "мовчу" або "шепочу".
4.Релаксація. «Цікава Варвара». (Розслаблення м'язів шиї.)
а) інструктор: «Поверніть голову вліво, намагайтеся це зробити так, щоб побачити якомога далі. Зараз м'язи шиї напружені! Торкніть шию справа, м'язи стали тверді, як каміння. Поверніться у вихідне положення. Аналогічно в іншу сторону. Вдих - пауза, видих пауза.
Рухи повторюються по 2 рази в кожну сторону.
б) інструктор: «Тепер підніміть голову вгору. Подивіться на стелю. Більше відкиньте голову назад! Як напружилася шия! Неприємно! Дихати важко. Поверніться у вихідне положення . Легко стало, вільно дихається. Вдих - пауза, видих - пауза.
в) інструктор: «Зараз повільно опустіть голову вниз. Напружуються м'язи шиї. Ззаду вони стали твердими. Випряміть шию. Вона розслаблена. Приємно, добре дихається.
Вдих - пауза, видих - пауза.
Заняття 8
1.Розминка. «Підвіски».
Дітям пропонується уявити, що вони ляльки-маріонетки, які після виступу висять на гвіздочках в шафі. Інструктор: «Уявіть собі, що вас підвісили за руку, за палець, за шию, за плече і т.д. Ваше тіло фіксоване в одній точці, все інше - розслаблено, бовтається ». Вправа виконується в довільному темпі, краще з закритими очима. Інструктор стежить за ступенем розслабленості тіла у дітей, акцентуючи увагу на напружених місцях.
2.1 Гра «Каратист». (Розвиток рухового контролю, зниження імпульсивності.)
Учасники утворюють коло, в центрі якого на підлозі лежить фізкультурний обруч. Один з учасників встає в обруч і перетворюється в «каратиста», виконуючи різкі рухи руками і ногами. Решта дітей разом з інструктором хором промовляють: «Сильніше, ще сильніше», допомагаючи гравцеві виплеснути агресивну енергію інтенсивними рухами.
2.2 Гра «Бджілка». (Розвиток рухового контролю, зниження імпульсивності.)
Всі учасники перетворюються в бджілок, які «літають» і голосно дзижчать. За сигналом інструктора: «Ніч» - «бджілки» сідають і завмирають. За сигналом інструктора: «День» - «бджілки» знову літають і голосно «дзижчать».
3.1 Вправа «Слон»
Зігнути ноги в колінах, притиснути голову до плеча і витягнути руку вперед, з піднятим великим пальцем, друга рука опущена вздовж тулуба. Використовувати роботу м'язів грудної клітини таким чином, щоб почати рух верхньої частини тіла в процесі накреслення ледачої вісімки в повітрі, свій погляд не відриваючи від великого пальця.
3.2 Вправа " Іграшки прокинулись" (Розвиток невербального спілкування, самоконтролю)
Завдання однієї дитини зобразити якусь іграшку, а всі діти повинні записати на папері відповідь. . Потім діти міняються ролями. Вся вправа повинна проходити в абсолютній тиші.
4.Релаксація. «Шарик». (Розслаблення м'язів живота.)
Інструктор: «Уявіть, що ви надуває повітряну кулю. Покладіть руку на живіт. Надувайте живіт, ніби це велика повітряна куля. М'язи живота напружуються. Це сильна напруга неприємно! Зробіть спокійний вдих животом гак, щоб рукою відчути невелика напруга м'язів. Плечі не піднімайте. Вдих - пауза, видих - пауза. М'язи живота розслабилися. Стали м'якими. Тепер легко зробити новий вдих. Повітря саме легко входить всередину. І видих вільний, ненаголошений!
Заняття 9
1.Розминка. «Травинка на вітрі».
Дітям пропонується зобразити всім тілом травинку (присісти, руки витягнути вгору, зробити вдих). Інструктор: «Починає дути вітер, і травинка нахиляється до землі (видихаючи, нахилити тулуба вперед, поки груди не торкнуться колін; руки при цьому витягуються вперед, долоні на підлозі, не змінюючи положення тулуба, потягнути руки по підлозі ще далі вперед). Вітер стихає, травинка випрямляється і тягнеться до сонечка (на вдиху повернутися у вихідне положення, потягнутися вгору).
2.1 Гра «Жартівники». (Розвиток довільної регуляції.)
Інструктор по сигналу (удар в бубон, дзвіночок і т. д.) пропонує дітям пустувати: бігати, стрибати. За другим сигналом ведучого всі витівки повинні припинитися. Вправа повторюється кілька разів.
2.2 Гра «Заборонена цифра» (Формування елементів самоконтролю)
Інструкція: Вибирається будь-яка цифра, наприклад, 4. Учні стають в коло і за годинниковою стрілкою рахують по черзі: один, два, три... коли черга доходить до четвертого учня, він не вимовляє цифру, а плескає в долоні чотири рази. Той, хто помилився, вибуває з гри.
3.1 Вправа «Перехресне марширування». (Розвиток міжпівкульної взаємодії).
На першому етапі дитина повільно крокує, поперемінно торкаючись то правою, то лівою рукою протилежного коліна (перехресні руху). Інструктор на етапі освоєння вправи відраховує 12 разів в повільному темпі. На другому етапі дитина також крокує, але вже торкаючись однойменного коліна (односторонні руху). Також 12 разів. На третьому і п'ятому етапах - перехресні руху, на четвертому - односторонні. Обов'язкова умова - починати і закінчувати вправу перехресними рухами. Після того як дитина освоїла дану вправу під зовнішній рахунок, можна запропонувати виконати її самостійно.
3.2 Вправа "Чужими очима" (Розвиток комунікативних навичок, подолання імпульсивності)
Одній дитині зав'язують очі, він буде художником. Другий гравець стане його очима. Задайте дітям тему для малювання. Проводити лінії на малюнку має право тільки дитина із зав'язаними очима. Але керувати його рухами за допомогою слів буде партнер. У його завдання входить керування руками художника, причому доторкатися до "майстра" заборонено. Один з учасників повинен бути терплячим і уважним, намагатися зрозуміти і правильно виконати інструкції, а другий - вміти чітко висловлювати свої думки, робити їх зрозумілими для іншого, контролювати свої дії, уникаючи виконання завдання за партнера, навіть коли він щось робить неправильно.
4.Релаксація. «Пляж». (Розвиток м'язового контролю, зниження імпульсивності.)
Запропонуйте дитині закрити очі і уявити, що вона лежить на теплому піску. Лагідно світить сонечко і зігріває її. Віє легкий вітерець. Вона відпочиває, слухає шум прибою, спостерігає за грою хвиль і танцями чайок над водою. Нехай прислухається до свого тіла. Відчує позу, в якій «лежить». Чи зручно їй? Нехай спробує змінити свою позу так, щоб було максимально зручно, щоб вона була максимально розслаблена. Нехай уявить себе цілком і запам'ятає образ, що виник. Потім потрібно потягнутися, зробити глибокий вдих і видих, відкрити очі.
Заняття 10
1.Розминка. «Дерево».
Дитині пропонується сховати голову в коліна, коліна обхопити руками. Це насіннячко, яке поступово проростає і перетворюється в дерево. Нехай дитина повільно піднімається на ноги, потім розпрямляє тулуб, витягає руки вгору. Потім потрібно напружити м'язи тіла і витягнути його вгору. Повіяв вітер: нехай дитина розгойдує тіло, імітуючи дерево.
2.1 Гра «Що зникло? ». (Розвиток концентрації уваги.)
Перед кожною дитиною по черзі розкладаються предмети. Їх просять уважно подивитися на них і запам'ятати. Потім дитина закриває очі, а інструктор прибирає один предмет. Завдання дитини назвати зниклий предмет.
2.2 Гра «Склади пари картинок» (Розвиток логічного мислення)
Розкладіть на столі перед дітьми 30—36 предметних картинок. Запропонуйте кожній дитині по черзі вибрати будь-яку картинку й підібрати їй пару, пояснити свій вибір. Наприклад, душ — рушник: після душу людина витирається рушником; яйце — хліб: вони їстівні тощо.
3.1Вправа «Млин». (Розвиток міжпівкульної взаємодії.)
Запропонуйте дитині робити одночасні кругові рухи рукою і ногою. Спочатку лівою рукою і лівою ногою, правою рукою і правою ногою, лівою рукою і правою ногою, правою рукою і лівою ногою. Спочатку обертання виконується вперед, потім назад, потім рукою вперед, а ногою назад. Виконуйте так, щоб рука і протилежна нога рухалися одночасно з обертанням очей вправо, вліво, вгору, вниз. Дихання довільне.
3.2 Вправа «Камінь мудрості» (Розвиток концентрації уваги і довільності.)
Інструкція: вчитель каже: «Я принесла вам щось незвичайне - це «камінь мудрості». Зараз, поки я його тримаю, я можу говорити. Коли хтось інший захоче про щось розповісти - він повинен повідомити про це і взяти в мене камінь. Поки камінь перебуває в руках в однієї дитини, решта говорити не можуть.»
Потім камінь передається іншій дитині і т.д. Можна також передавати камінь дитині, яка просто хоче щось сказати.
Після вправи вчитель проводить рефлексію:
- Чи подобається тобі, коли інша людина перебиває тебе?
- Що ти відчуваєш, коли хочеш щось сказати, а в цей час всі зайняті своїми розмовами?
- Що ти відчуваєш, коли всі уважно тебе слухають?
4.Релаксація. «Море».
Дитина разом з інструктором розповідає історію і супроводжує її відповідними рухами: «На морі плескаються хвилі маленькі і великі (спочатку однією, а потім іншою рукою в повітрі малює маленькі хвилі; руки зчеплені в замок - малює в повітрі велику хвилю). По хвилях пливуть дельфіни ( здійснює синхронні хвилеподібні рухи всією рукою вперед). Вони спочатку разом, а потім по черзі пірнають у воду - один пірнув, інший пірнув (здійснює послідовні хвилеподібні рухи рук). За ними пливуть їх дельфінята (руки зігнуті в ліктях , притиснуті до грудей, кисті рук виконують синхронні хвилеподібні рухи вперед). Вони пірнають разом і по черзі (виконує одночасні і почергові хвилеподібні рухи кистями рук). Ось так рухаються їх хвостики (кожен палець по черзі робить хвилеподібні рухи). Разом з дельфінами плавають медузи (руки, стиснуті в кулаки, різко розпрямляються). Всі вони танцюють і сміються (обертання рук в зап'ясткових суглобах).
Підготувала
психолог Лохвицької ЗОШ І-ІІІст.№2
Пономаренко Тетяна Володимирівна