Виступ на батьківських зборах "Відсутність у дітей мотивації до навчання. Причини. Рекомендації"

Про матеріал
Відсутність мотивації до навчання веде до стійкої неуспішності та інтелектуальної пасивності учнів. Неуспішність, в свою чергу - до відхилень у поведінці. Ця тема є актуальною для розгляду на батьківських зборах, щоб відповісти на запитання: "Чому діти відмовляються ходити до школи?". В матеріалі розглянуто причини небажання дітей навчатися та надано рекомендації батькам для підтримки своїх дітей.
Перегляд файлу

Відсутність мотивації до навчання.

Причини. Рекомендації.

 

 «Навіщо ходити до школи?», «Не хочу я вчитися!», «І хто вигадав цю школу?»... Як часто вам доводиться чути подібні фрази від своєї дитини?  Першочерговою причиною цих фраз є відсутність в дитини мотивації до навчання.

Відсутність мотивації  до навчання часто веде до стійкої неуспішності та інтелектуальної пасивності. Неуспішність, в свою чергу, веде до відхилень у поведінці.

Важливо, щоб батьки контролювали процес навчання і враховували індивідуальні особливості дитини.

     І, якщо раніше це стосувалося здебільшого підлітків (у зв’язку з перехідним періодом), то зараз навіть малюки в початковій школі не мають бажання ходити до школи.

    Тому сьогодні ми з’ясуємо, що може стати причиною втрати інтересу школяра до отримання знань і як батьки можуть допомогти дитині сформувати навчальну мотивацію.

 

  Які ж причини відсутності бажання вчитися у дітей?

   Психологи говорять: «Вчитися і пізнавати нове  це природна потреба дитини. І вона втрачає доступ до неї, коли щось в її житті відбувається не так».

Тож у випадку небажання дитини навчатися розглядають такі причини:

    1. Перевтома

    Дитячий організм  не може витримувати великі навантаження. А батьки, в гонитві за навчальним результатом, часто забувають про це, і поспішають записати дитину одразу на кілька секцій і додаткових курсів.

    Тому, якщо в дитини погіршилася успішність і вона відмовляється вчитися, насамперед з’ясуйте, чи не є навантаження в школі і поза нею надмірним для вашої дитини, чи немає в неї ознак перевтоми (млявість, дратівливість, погіршення апетиту, порушення сну, часті хвороби).

    2. Страхи  

    Коли дитині страшно, вона перестає сприймати нову інформацію:

Що найчастіше школярі бояться:

  • авторитарних батьків;
  • конкретних однокласників, які дражнять дитину;
  • проявити неуспішність (якщо дитина пропустила попередній матеріал чи не має базових знань);
  • зробити помилку;

   

 

 3. Неготовність до навчання

    Дуже часто дитина втрачає інтерес до навчання, коли її рано віддають до школи, не враховуючи її потреби, можливості сприймати і засвоювати інформацію, фізичний розвиток і ту ж таки здорову мотивацію.

  •  «Коли діти йдуть до школи зарано, це дає негативні результати практично відразу. Біологічна неготовність дитини до школи призводить до втоми, нездатності зосередитися на завданнях, розчарувань і в результаті — до шкільної дезадаптації. І це аж ніяк не сприяє бажанню вчитися й мати від цього задоволення.»

    Якщо дитина ще й не відвідувала дитячого садка, то в неї може бути несформована довільна поведінка, яка дає можливість враховувати думку іншого, дотримуватися правил, жити в колективі.

  • «Такий школяр часто діє на свій розсуд, не враховуючи необхідності зважати на думку інших людей. У результаті він отримує реакцію на свої дії, до якої не звик. І надалі це може розвинутися в стійке небажання ходити до школи, яка живе за недоступними і незрозумілими йому законами.»

          4. Критика дій дитини веде до заниженої самооцінки

    Якщо батьки  негативно оцінюють діяльністьдитини, інтерес до цього заняття в дитини пропадає. Це можуть бути фрази наприклад:

  • «Ой, що це ти тут „накарлякав“?»;
  • «Не роби цього, однаково в тебе не вийде»,
  • «Он дивися, як у Каті гарно, а в тебе як завжди...»;
  • «Краще це зроблю я».

   Часто критика супроводжується ще й бажанням дорослих зробити все не разом із дитиною, а замість неї. Відповідно, дитина сприймає таку поведінку, як сигнал — «Ти сам не впораєшся, ти не здатен, покинь це!». Хіба в таких умовах може сформуватися здорова мотивація?

    5. Конфлікти в родині

    Діти, в чиїх сім’ях бувають часті конфлікти й скандали між батьками, також не дуже хочуть вчитися. Дитина в такій родині витрачає багато енергії на переживання або залагодження конфліктів, і їй може просто бракувати сил на навчання.

  • Оскільки абстрагуватися від такої ситуації дитині дуже складно, вона реагує на стрес зниженням усіх форм активності, в тому числі й навчальної.

   6.Відсутність чіткої організації життя дитини

   Діти з низькою навчальною мотивацією часто живуть у родинах, де немає єдиних правил і вимог до дитини з боку батьків, де мама і тато дають суперечливі інструкції з виконання, наприклад, домашніх завдань.

   У таких сім’ях в дитини відсутній режим дня, немає чіткої організації побуту, виконання домашніх завдань контролюється випадково й безсистемно, а критерії успішності змінюються залежно від настрою батьків чи інших членів родини.

    7. Негативне ставлення батьків до школи

    Критичні фрази про школу, негативна оцінка батьками вчителя, навчальних предметів і шкільних подій зовсім не сприяють формуванню шанобливого ставлення  дитини до школи.

  • «Фрази, що знецінюють шкільні предмети, про те, що навчання — це втрата часу, не приведуть до того, що дитина на цьому тлі раптом почне вчитися й усім серцем полюбить школу»

    8. Надмірна опіка

    Знецінюючи вольові прагнення дитини, не даючи їй можливості проявляти самостійність, батьки можуть викликати апатію дитини й повне небажання вчитися. Школяр взагалі може відмовитися робити щось самостійно, без постійних підказок мами та сидіння поряд, поки всі уроки не будуть зроблені.

 

Коли ми з’ясуємо справжню причину, то зможемо змінити і ситуацію.

Як допомогти дитині підвищити мотивацію до навчання?

    1. Першочергове завдання батьків - з’ясувати причини, чому дитина відмовляється вчитися

    Якщо причина лежить глибше або ви не можете її знайти, варто проконсультуватися з психологом, який допоможе розібратися в ситуації, що виникла і, можливо, дасть конкретні поради.    

 2. Підтримуйте допитливість дітей

     Насамперед дуже важливо не задушити витоки внутрішньої мотивації, коли маленька дитина намагається пізнавати й досліджувати світ, ставить батькам багато запитань.

Якщо загасити цю природну дитячу допитливість («Не лізь!», «Не заважай!», «Відчепись!»), потім, у шкільні роки, змінити це буде дуже важко. А детально й терпляче відповідаючи на всі запитання дитини, ви формуєте в неї установку, що процес пізнання нового — це цікаво, і що ви, як батьки, це заохочуєте.

І не забувайте показувати позитивне ставлення до школи

і навчального процесу, адже дитина має бачити, що батьки високо оцінюють роль освіти. Будьте обережні у висловлюваннях про педагогів і предмети.

         Рекомендується батькам стежити за тим, куди тягнеться природна мотивація дитини, що її цікавить. Дозволяйте дитині змінювати свої уподобання та захоплення, шукати себе в різних формах і різновидах діяльності.                  

  3. Допоможіть  дитині сформувати навички навчальної діяльності

     Навчіть дитину вчитися, допоможіть опанувати вміння знаходити, запам’ятовувати, застосовувати знання.

Батьки не завжди зможуть контролювати навчальний процес. А якщо мова йде про підлітка, то контроль і зовсім може бути відсутнім.

    Допоможіть дитині навчитися правильно розподіляти свій час і навантаження, адже під час підготовки доводиться на якісь завдання і предмети виділяти більше часу, на якісь — менше. Це допоможе школяру стати більш організованим і продуктивним. 

  4. Давайте простір для самостійності та креативності.

   Порада батькам створювати умови, за яких дитина може зробити завдання сама і допомагати тільки, коли вона попросить.

«Важливо створити для дитини зону розвитку, а не робити за неї те, що вона може (хоч і з труднощами) виконати сама. Наприклад, не варто показувати, як вирішувати задачу, виконуючи її замість дитини. Краще створити таку ситуацію, коли хоча б частину завдання дитина робить сама. Цей процес триваліший, але більш правильний.

   5. Створюйте  ситуації, в яких помилки є нормою, частиною процесу засвоєння знань (частиною досвіду, гри, необхідною умовою для того, щоб навчитися)

    Вчіть дитину перетворювати будь-яку помилку в засіб розвитку, а не привід для звинувачень. Адже коли ми сваримо дитину за помилки, в неї з’являється страх невдачі, що може стати першим кроком на шляху до демотивації.   

6. Хваліть дитину за її зусилля

    Дитині важливо знати, що всі її зусилля помічаються батьками. Але хвалити теж треба вміти правильно.

«Недостатньо просто сказати дитині: „Молодець!“. Коли ви хвалите роботу, дитина має відчути, що ви не просто дивитеся на неї, а й бачите те, що зображено. Важливо відзначити деталі, які ви розглянули, розпитати, що там намальовано, зроблено, тоді дитині буде очевидна ваша зацікавленість, і вона бажатиме повторити цей приємний досвід.»   

 7. Не критикуйте, не порівнюйте дитину  з іншими

    Замість того, щоб допомогти, батьки часто сварять дитину за погані оцінки або ставлять у приклад інших, більш успішних дітей. Така поведінка  найгірша помилка батьків. Адже дитина починає думати, що в центрі вашої уваги — лише її досягнення, а не вона сама. До того ж, порівнюючи дитину з іншими, ми підриваємо її самооцінку і змушуємо думати, що вона гірша за інших.   

 

 8. Підтримуйте під час невдач

     У випадку невдачі проявіть свою любов і розуміння «Орієнтуйте дитину на пошук виходу, давайте емоційну підтримку без докорів та фраз наприклад «Тебе ж попереджали!», а ще  діліться власним досвідом невдач та способів впоратися з ними («Я теж переживав подібне...»).

    9. Дозувати навантаження

     Обов’язково дотримуйтеся балансу між навчанням і відпочинком дитини. Не допускайте надмірного навантаження, оскільки саме воно часто стає причиною спаду інтересу до процесу отримання знань.

Пам’ятайте, що дитина фізично не зможе приділяти достатньо часу навчанню, якщо її день буде розписаний по хвилинах і вона не зможе відпочивати від занять.

     Тому подбайте про те, щоб школяр мав достатньо часу для відпочинку, захоплень і спілкування з друзями.

   10. І наостанок: не вимагайте від дитини занадто багато і не очікуйте негайних змін. Можуть бути падіння, «топтання» на місці. Але, якщо послідовно і систематично працювати над питанням підвищення навчальної мотивації дитини, то неодмінно буде результат. 

Вірте в свою дитину, створіть сприятливе середовище для розвитку її здібностей, і вона здивує вас. Бажаємо успіхів!

 

 

Підготувала

психолог Лохвицької ЗОШ І-ІІІст.№2

Пономаренко Тетяна Володимирівна

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Попік Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Жаврук Надія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Хорешко Надія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 лютого 2023
Переглядів
4257
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку