Корекційна педагогіка
Назаренко С.М.
спеціаліст «другої» категорії,
олігофренопедагог, заступник директора з ВР
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«БОГОДУХІВСЬКА СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА»
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА РОБОТА В СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
В даний час в області спеціальної освіти є ряд проблем, однією з яких є пошук найбільш ефективних умов організації навчання дітей з особливими освітніми потребами.
Особливе значення в спеціальній школі на кожному уроці, занятті з фахівцем, виховному заході має корекційно-розвивальна спрямованість. Вона як би пронизує весь процес навчання і виховання дитини. Принцип корекційної спрямованості передбачає корекцію пізнавальної, емоційно-вольової, поведінкової сфер і рухової активності учнів з порушенням інтелекту засобами навчання і виховання. Це відображено в задачах спеціальної школи в програмах кожного навчального предмета, з метою кожного уроку та виховного заходу.
У ході багаторічної практики в нашій школі сформована чітка і динамічна система корекційної роботи вчителя (вихователя, олігофренопедагога), яка має бути спрямована на створення, перш за все, умов для розвитку дитини з особливими освітніми потребами, а саме:
- В корекційно-педагогічній роботі колективу необхідно максимально реалізовувати вікові можливості дитини, спираючись на зону найближчого розвитку.
- У кожному віковому періоді необхідно розвивати в освітньому процесі індивідуальні особливості учнів з проблемами розвитку: інтересів, схильностей, спрямованості, цінностей, життєвих перспектив тощо.
- В закладах освіти треба створювати позитивний настрій, здоровий психологічний клімат, який би сприяв розвитку дітей з особливостями освітніми потребами. Це – продуктивне спілкування, взаємодія дитини і педагога, дитини і однолітків (за Т.П.Калиновською) [1, с.75].
Порушення зазначених умов розвитку дітей з особливостями освітніми потребами в освітньому процесі призводить до: формування в них негативного (неціннісного) ставлення до навчання, навчальної діяльності, до школи, зниження самооцінки, гальмування прогресивного розвитку особистості.
Виходячи з вищеозначеного, основними принципами корекційно-розвивальної роботи вчителя (олігофренопедагога) в спеціальній школі є:
- єдність корекції та розвитку;
- врахування вікових та індивідуальних особливостей розвитку учня;
- всебічне та цілісне вивчення здобувача освіти з особливими освітніми потребами;
- діяльнісний принцип корекції;
- принцип гуманності й довіри до дитини [2, с.123].
Вся система корекційно - педагогічної роботи покликана реабілітувати і соціально адаптувати учнів з особливими освітніми потребами до реалій навколишнього світу, зробити його повноправним і активним трудівником, який нарівні з усіма людьми може включитися в трудову та суспільне життя та приносити користь суспільству [3, с.42].
Хоча порушення інтелекту розглядається як явище необоротне, це не означає, що воно не піддається корекції. При правильно організованому комплексному корекційно-педагогічному впливі в умовах спеціальних закладів, при правильній організації системи освітньої роботи відзначається позитивна динаміка розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
Таким чином, вміло і професійно організована робота по корекційної спрямованості навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами дозволить з найменшими витратами інтегрувати їх у суспільство, сформувати соціальну компетентність і самодостатність, на що і спрямована робота педагогічного колективу нашої школи.
Список використаних джерел:
1. Калиновская Т.П. Реабилитационная деятельность учителя. Учебное пособие для студентов высших и средних педагогических учебных заведений. – С-Пб: ИОВ РАО, 2002. – 284 с.
2. Мамайчук И. Психокоррекционныетехнологии для детей с проблемами в развитии. – СПб.: Речь, 2003. – 400 с.
3. Колупаєва А.А. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання: наук.-метод. посіб. / А.А. Колупаєва, Л.О. Савчук. ‒ К.: Наук. світ, 2010. ‒ 196 с.