Урок 31
Тема. Корінь: будова, основні функції (поглинання води та укріплення у ґрунті). Лабораторне дослідження №4. Будова кореня.
Мета:
Освітня: ознайомити учнів з основними функціями кореня та особли- и<х іями його будови, значенням кореня для життєдіяльності рослин.
Розвиваюча: розвивати навички спостереження, вміння робити вис- н» піки та використовувати раніше вивчений матеріал формувати вміння і навички роботи з підручником.
Виховна: виховувати розуміння взаємопов'язаності всіх процесів, що підсуваються на планеті із життєдіяльністю живих організмів, виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип уроку. Комбінований.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
а) словесний: пояснення, розповідь, бесіда.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
в) репродуктивний: прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
Міжпредметні зв’язки: природознавство.
Матеріали та обладнання: плакати або слайди презентації із зображенням будови кореня та його основних функцій, схеми механізму поглинання води коренями та транспорту речовин в коренях рослин.
Основні поняття та терміни: корінь, зони кореня, кореневий чохлик, зона росту, всисна зона, провідна зона, кореневі волоски, поглинання води, укріплення в ґрунті, запасання речовин.
СТРУКТУРА УРОКУ
Організаційний етап ……………………………………………………….. 2 хв
Перевірка домашнього завдання…………………………………………….. 8 хв
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності .. 3 хв
Вивчення нового матеріалу ……………… 22 хв
Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів ……………. 7 хв
Підведення підсумків уроку ……………… 2 хв
Домашнє завдання …………………………………………………………. 1хв.
Девіз уроку: «Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я пам 'ятаю.
Те, що я роблю, я розумію.»
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Привітання.
Перш ніж ми почнемо проводити урок, давайте повторимо правила, яких нам потрібно дотримуватися на уроці і які вам уже давно відомі:
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Метод «Мікрофон»
ІІІ. Актуалізація опорних знань (протягом уроку).
IV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Проблемне запитання.
- У пустелях денна температура піднімається до 80 градусів, у ночі бувають приморозки, грунт сухий і сольовий. Який орган рослини допомагає вижити за таких умов?
V. Пояснення нового навчального матеріалу
План
1. Зовнішня будова кореня.
2. Типи кореневих систем.
3. Видозміни кореня.
Корінь — вегетативний орган з необмеженим ростом, який забезпечує закріплення рослин у субстраті, поглинання і транспорт води та розчинених у ній мінеральних речовин та продуктів життєдіяльності ґрунтових мікроорганізмів і коренів інших рослин, первинний синтез органічних речовин, виділення в ґрунт продуктів обміну речовин і вегетативне розмноження.
Сукупність усіх цих коренів (головного, бічних та додаткових) утворює кореневу систему. За формою розрізняють два типи кореневих систем: стрижневу і мичкувату. Стрижнева має добре виражений головний корінь, який займає в ґрунті вертикальне положення; від нього відходять бічні корені, що розміщуються в ґрунті радіально.
На поздовжньому розрізі головні, додаткові й бічні корені мають подібну будову і в них можна виділити такі зони: зона росту з кореневим чохликом, зона розтягування (власне росту) і початок диференціації клітин, всисна і провідна зони.
Зони кореня:
• Кореневий чохлик, клітини чохлика виконують захисну функцію, вони пошкоджуються, відмирають, злущуються і на їхньому місці утворюються нові клітини.
Фізкультхвилинка
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один і два, три і чотири —
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
Видозміни коренів та функції, які вони виконують:
Тема. Будова кореня
Мета: ознайомитися з будовою кореня, встановити основні функції його зон.
Обладнання та матеріали: плакати із зображенням будови кореня та його основних функцій, постійні мікропрепарати перерізом кореня, мікроскоп, зошит, підручник.
3. Знайти зону поділу, прикриту кореневим чохликом, зону росту, всисну і провідну зони.
4. Скласти таблицю, у якій вказати зони кореня з особливостями їхньої будови та функції, які вони виконують.
5. Зробити висновок, у якому вказати, як пов'язана будова зон кореня із функціями, які вони виконують.
VI. Узагальнення знань.
Робота зі схемою
VII. Підведення підсумків уроку.
- Що сподобалось на уроці? Що залишилось незрозумілим? Чому навчилися? Аргументація оцінок.
VIII. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника по темі § (конспект уроку).
2. Cловник.
3. Скласти кросворд на тему «Корінь».