Корінь. Спільнокореневі слова.

Про матеріал
Сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів, вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів, розвивати усне та писемне мовлення, збагачувати словниковий запас, складати діалог; виховувати любов до рідної Батьківщини, навколишнього середовища, вдячність нашим захисникам за те, що маємо можливість вчитися.
Перегляд файлу

Тема: Корінь. Спільнокореневі слова.

 

Мета: Сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів, вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів, розвивати усне та писемне мовлення, збагачувати словниковий запас, складати діалог; виховувати любов до рідної Батьківщини, навколишнього середовища, вдячність нашим захисникам за те, що маємо можливість вчитися.

 

1. Організаційний момент. Створення позитивного настрою.

Вправа”Лайк”.

 Усі підніміть праву долоньку і загніть мізинчик, якщо вас сьогодні вранці розбудила найрідніша людина.

 Тепер загніть наступний пальчик, якщо ви сьогодні з радістю прийшли до школи.

 Загніть середній пальчик, якщо ви раді бачити своїх однокласників.

 Загніть вказівний пальчик, якщо ви побачили чиюсь посмішку. Що у вас утворилося? (Лайк).

Отже ранок у вас уже вдався. Урок наш також має бути вдалим.

 

Що очікуєте від уроку?

 Яким має бути урок?

Якими маєте бути ви на уроці?

 

Сьогодні у нас урок незвичайний, святковий. Ми з вами, дітки, помандруємо до Сонячної країни. А супроводжувати нас буде Сонечко.

На хвилинку заплющіть свої очка і уявіть собі Сонячну країну.

Озвучте свої уявлення, відчуття.

Як ви гадаєте, зможемо ми потрапити в Сонячну країну. Але це не прсто, ми маємо виконати ряд завдань, які пропонує нам Сонечко. Тоді вперед до праці.

 

2.    Повідомлення теми і мети уроку.

 

3.    Каліграфічна хвилинка.  Запишіть словосполучення.

Золотий годинник, золоті руки, золоте волосся, золоте серце, золотий ланцюжок, золоті сережки.

Складіть речення із словосполученням в прямому і переносному значенні. (Самооцінювання).

 

4.    Словниковий диктант.

Казка, казковий, казкар, казати, сад, садівник, садити, береза, підберезники, березовий.  Визначіть корінь, закінчення, основу.

 

5.    Працюємо в групах.

 На картках записані слова. Кожне слово окремо. Згрупуйте спільнокореневі слова і виділіть корінь.. Назвіть слова з нульовим закінченням.

Соснячок, свято, стежка, лікар, стежинка, сосна, святкувати, лікарня, сосновий, лікувати, святковий. (Взаємоперевірка).

 

6.    Наступне завдання виконуємо в парах.

 До слів, що означають назви предметів доберіть слова, що вказують на ознаку та дію. Визначте корінь.

1.пара                  2.пара                         3. пара                               4. пара

Черга -                 Темнота -                   Мова -                                  Ніжність -

Крик -                  Слух -                         Світло -                                Добро - 

7.    Відпочинок. Гра “Добрий дощик.   Ми веселі, ми краплинки ля-ля-ля.

 Ми кружляєм, ми танцюєм ля-ля-ля.

 Ми дощем мчимо на землю ля-ля-ля.

 Звеселяєм все навколо ля-ля-ля.

Діти утворюють коло. Усі вони добрі дощові краплинки. Усередині-мама Хмара. Це дитина. Вона має кухлик з чарівною водою доброти. Лунає музика. Усі краплинки танцюють навколо мами Хмари. Коли музика стихає, усі краплинки завмирають. Мама Хмара бризкає чарівною водою на кожну дитину і запитує

-  Анічко, краплинко, кому ти сьогодні допомогла?

(Я звеселила сумних діток).

-  Вікторіє, краплинко, а ти кому допомогла? (Я напоїла спраглого воїна)...

 

8.      Робота з підручником (колективна).

 Запишіть слова в порядку вказаних значень. Позначте корінь. Яке слово не є спорідненим.

Зимонька, зима, зимний, зимовий, зимородок, взимку, зимувати. а) Пестливе слово до слова зима.

б) Жити де-небудь узимку, залишатися десь на зиму.

в) Найхолодніша пора року між осінню і весною.

г) У зимовий час, зимою.

ґ)Має низьку температуру, холодний.

д) Призначений для зими, використовуваний узимку.

е) Невеликий птах з густим пір’ям, довгим прямим дзьобом і дуже короткими ногами, живе біля води.

 

9.      Читання. Факти і думки.

Коли зимородок виводить пташенят?

Чому його назвали зимородком?

Вибіркове списування. Випишіть споріднені слова з тексту до виділених слів. Перегляд відео про пташку зимородка.

 

10.  Згадаймо, діточки, кому ми повинні завдячувати за те,що можемо ходити до школи, вчитися. Хто береже наш спокій? (Діти висловлюють свою думку). Придумайте до слова захисник споріднені, виділіть корінь.

 

11.  Складання діалогу в групах.

   Перша група. Мама і захисник. Розмова по телефону.

-  Захисник. Привіт, мамо.

-  Мама. Привіт, синочку мій любий.

-  Захисник. Як дома у вас справи, чи всі здорові?

-  Мама. У нас все добре. Що там у вас на передовій?Чи важкі бої? Як твої побратими?

-  Захисник. Так, бої важкі, але ми тримаємось і обов’язково переможемо.

-  Мама. Синочку, бережи себе. Передавай вітання своїм побратимам. Ми молимось за вас.

Повертайся додому якнайшвидше. Ми всі тебе чекаємо, любимо, обіймаємо.

-  Захисник. Дякую, мамо. Обов’язково повернуся. До скорої зустрічі мої рідні.

Друга група. Сонечко і Хмаринка.

-  Автор. Одного разу рано-вранці встало веселе Сонечко. Раптом на небі з’явилася Хмаринка і дуже швидко почала наближатися до Сонечка.

-  Сонечко. Хмарко, хмарко, що з тобою? Ти куди так швидко поспішаєш?

-  Хмарка. До тебе моє любе Сонечко.

-  Сонечко.  Ти що мене закриєш?

-  Хмарка. Не журися, я ненадовго. Я хочу, щоб ти трішки відпочило. Адже ти так гарно нагріло землю. А квіти опустили голівки і почали в’янути. Я ще трішки помандрую і закличу дощик. Дощику, дощику, лий як з відра, щоб кожна квіточка швидко росла.

-  Сонечко. Та це ж прекрасно!

-  Хмарка. Тепер всі зможуть милуватися красою квітів. Я більше не закриватиму тебе.

-  Сонечко. Спасибі тобі, Хмарко, ти чудова.

 

12.  Гра з ЛЕГО.

Вставити пропущені букви. До окремих слів дібрати споріднені і визначити корінь.

 

13.  Рефлексія.

Перед кожним учнем квіточки-ромашки. Оберіть таку квіточку, яка відповідатиме вашій активності, уважності, старанності на уроці. А тепер домалюйте квіточці ротик.

-  Посмішка. Сподобався урок.

-  Куточки ротика вниз. Урок не сподобався.

-  Пряма лінія. Не визначився.

Із Сонячної країни до вас прибули сонечка-посланці з побажаннями:   гарного дня. Всі діти отримали пам’ятні сонечка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
14 листопада 2023
Переглядів
479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку