Корінь, види коренів та кореневі системи

Про матеріал
систематизувати знання про вегетативні органи рослин, познайомити з особливостями зовнішньої будови кореня ,видами коренів і типами кореневих систем, визначити практичне значення знань про будову кореня і кореневих систем ; продовжувати формування умінь і навичок виконання і оформлення лабораторної роботи ; виховувати бережливе ставлення до природи .
Перегляд файлу

Відокремлений підрозділ БОГДАНІВСЬКА ФІЛІЯ І – ІІ ступенів

КЗ «Богданівська опорна загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів»

 

 

 

Відкритий урок на тему: «Видозміни коренів»

6 клас

 

 

                                                       Підготувала і провела

                                                           вчитель  біології

Топорова Т.В.

 

 

 

 

 

 

2020 – 2021 н.р.

 

Тема. Корінь. Види коренів і типи кореневих систем. Видозміни кореня .

Цілі : систематизувати знання про вегетативні органи рослин, познайомити з   

           особливостями зовнішньої будови кореня ,видами коренів і типами кореневих

           систем , визначити  практичне значення знань про будову кореня і кореневих

           систем ; продовжувати формування умінь і навичок виконання і оформлення     

           лабораторної  роботи ; виховувати бережливе ставлення до природи .

Тип уроку : засвоєння нових знань .

Обладнання : таблиці : «Види коренів», «Типи кореневих систем», «Видозміни  

                          коренів»; гербарні зразки коренів , коренеплоди буряка . моркви ,

                          корені плюща , жоржини.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу.

  • Встаньте , розслабтеся , закрийте очі . Уявіть , що ви молоденьке деревце посеред широкого степу.
  • Підніміть руки вгору , лопатки зведіть разом , і сильна , як міцний стовбур . тягніться вгору до Сонця .
  • Опустіть руки на рівні плечей , витягніть їх у перед , помахайте ними , як легенький вітерець хитає листочки на дереві.
  • Міцно опріться на свої ноги , і уявіть , що це коріння дерева проростають у глибину ґрунту .

 

ІІ. Актуалізація опорних знань .

Бесіда.

  • Діти , які органи рослин були тільки що згадані нами ? ( Стовбур, листок , корінь)

 

Розгадування криптограми

Криптограма

О

Р

о

с

и

н

а

Р

й

и

в

и

ж

-

г

а

н

і

з

м

 

(Відповідь. Рослина – живий організм.)

Прийом «Німий  малюнок».

На дошці зображена рослина , хто підпише її частини ?

 

1-

2-

3-

4-

5-

6-

Доповніть схему.

Як поділяють органи рослин ?

Органи рослин

 

                                   . ………. ..                                         …………..

                                                    

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .

«Мозковий штурм».

  • Для чого рослині ці органи ?
  • Чи може вона без них обійтися ?
  • Які види цих органів бувають ?

ІV. Повідомлення теми і мети .

 Почнемо ми вивчення теми із вегетативні органи . Перший із них корінь .

 

Коріння – плетиво химерне

                                                 П’є життєдайний сік землі,

     Щоб в колосі тіснились зерна ,

       Щоб хліб духм’янивсь на столі .

V. Засвоєння нових знань .

Пояснення вчителя із використанням таблиці «Види коренів».

Гра «Господарі і господині». Робота в групах.

Група І – «Господарі»

Група ІІ – «Господині»

Перед дітьми лежать гербарні зразки  коренів .

  1. Розглянути корені , знайти в них спільне і відмінне , по групувати їх.
  2. Із яких видів коренів складаються корені , які ви об’єднали?

 

Пояснення вчителя із використанням таблиці «Типи кореневих систем».

Підсумуємо. У вас утворилося 2 групи коренів : І – де є головний корінь, ІІ- де відсутній головний корінь . За такою ознакою розрізняють такі типи кореневих систем : стрижнева і мичкувата.

Окрім видів коренів і типів кореневих систем існують видозміни коренів .

Робота з підручником.

Гра «Розпізнайко».

Перед вами лежать корені різних рослин : плюща, буряка, жоржини , моркви . З допомогою підручника дізнайтеся як називають такі видозміни кореня .

VІ. Лабораторна робота №2. Корінь і кореневі системи. Видозміни кореня.

Виконується в парах.

  1. Інструктаж з БЖД.
  2. Виконується згідно інструкцій до роботи .

2.Бульбокорені або кореневі бульби  - відкладання поживних речовин у бічних та додаткових кореня . Вони зустрічаються у жоржин,  батату,  любки двулистої,  хвощів.

Повідомлення учня.  Батат.

 Походить з Південної Америки. Одна з найпоширеніших у світі харчових і кормових культур. Батат  він же «солодка  картопля» - рослина,  яка  з картоплею не має нічого спільного. Через  те,  що теж росте в землі,  чимось нагадує  бульби картоплі, або ж з-за високого вмісту крохмалю,  його часто іменують  картоплею.  Ну а солодким  -  бо  батат на смак дійсно солодкий, особливо його десертні  сорти.

Коренебульби  батату — це ущільнені і потовщені бічні корені.  М’якоть батату залежно від сорту буває рожевою, білою або навіть фіолетового.

3. Повітряні корені -  додаткові корені, які відходять від стебла і звисають у повітрі. Зазвичай вони характерні для рослин тропічних лісів, де в повітрі завжди багато вологи, тому вони притаманні тропічним рослинам – орхідеям, монстері.

4.Дихальні корені – характерні для рослин, що зростають на болотах і надмірно зволожених ґрунтах, де відчувається гостра нестача кисню. Вони забезпечують постачання кисню безпосередньо з повітря до клітин кореневої системи для їхнього дихання (кипарис, мангрові дерева) .

Повідомлення учня.  Мангрові дерева

 Мангрові дерева - це вічно зелені листяні рослини, що влаштувалися на тропічних і субтропічних узбережжях і пристосувалися до життя в умовах постійних відливів і припливів. Виростають вони до 15 метрів і мають химерні типи коренів. Одні  корені  - опорні або ходульні  підводять дерева над водою і допомагають  їм закріпитися в мулові. Другий тип  коренів - дихальні (пневматофори), що стирчать з грунту, подібно до соломинок  та поглинають  кисень з повітря.

5.Опорні корені . Є рослини, які вимагають додаткової опори. У таких рослин можуть утворюватися додаткові корені, які виконують функцію підпорок. Корені-підпірки відходять від крони дерева і у ґрунту сильно гілкуються. Прикладом може послужити тропічна рослина баньян, кукурудза, пальми.

Повідомлення учня.   Баньян.

Одним з найвідоміших дерев з незвичайною  кореневою системою вважається  баньян.  Ця рослина  належить до фікусів, а його унікальність полягає у здатності формувати на гілках допоміжні стовбури – опорні корені. Вони ростуть вниз, і в деяких випадках утворюють  під великими представниками баньяна величезні  гірлянди.  Спочатку  повітряні  корені зберігають тонкість і гнучкість, але після  досягнення землі  вони стають подобою стовбура і починають  підтримувати  гілку. Завдяки  цим  кореням баньян  називають дерево-ліс.

Переглянемо відео фрагмент про баньян.

6.Корені-причіпки.

Видозмінені корені, які з’являються у витких  рослин. Вони здатні чіплятися  за опору чи кору дерева, по якій в’ється рослина. Такі чіпкі   корені наявні у плющів, фікусів.

7.Корені-присоски – притаманні рослинам-паразитам або напівпаразитам.  Ці корені проникають у товщу стебел інших видів рослин та споживають їхні соки (повитиця, омела). 

Музична фізкультхвилинка «Райдуга»

5. Закріплення вивченого матеріалу.

Станція 6 “Правильних відповідей”

Назвіть зображені рослини та поясніть, які видозміни коренів вони мають. Кожна правильна відповідь 1 бал.

Відповіді:

1. Баньян – опорні корені;

2. Орхідея – повітряні корені;

3. Петрушка - коренеплоди;

4. Жоржини – бульбокорені.

VІІ. Закріплення.

Кросворд «Корінь».

  1. Вид кореневої системи .
  2. Корені , що утворюються на стеблі .
  3. Головний корень.
  4. Видозмінені корені плюща.
  5. Видозмінені корені буряка.
  6. Видозмінений корінь жоржини.

 

 

 

C:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\Изображение\Изображение 002.jpg

VІІІ. Підведення підсумків уроку .

 

Рефлексія.

  •                                             Чи цікаво було на уроці ?
  •                                             Ви дуже втомилися під час уроку ?
  •                                             Щоб покращити вам настрій , я підготувала для кожного очищену морквину, на перерві ви зможете нею поласувати. Смачного.

 

ІХ. Домашнє завдання .

  1.                                                                   Вивчити параграф 25
  2.                                                                   Щоденно споживати такі коренеплоди як буряк і морква.

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
toporova tatyna
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку