Відокремлений підрозділ БОГДАНІВСЬКА ФІЛІЯ І – ІІ ступенів
КЗ «Богданівська опорна загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів»
Відкритий урок на тему: «Видозміни коренів»
6 клас
Підготувала і провела
вчитель біології
Топорова Т.В.
2020 – 2021 н.р.
Тема. Корінь. Види коренів і типи кореневих систем. Видозміни кореня .
Цілі : систематизувати знання про вегетативні органи рослин, познайомити з
особливостями зовнішньої будови кореня ,видами коренів і типами кореневих
систем , визначити практичне значення знань про будову кореня і кореневих
систем ; продовжувати формування умінь і навичок виконання і оформлення
лабораторної роботи ; виховувати бережливе ставлення до природи .
Тип уроку : засвоєння нових знань .
Обладнання : таблиці : «Види коренів», «Типи кореневих систем», «Видозміни
коренів»; гербарні зразки коренів , коренеплоди буряка . моркви ,
корені плюща , жоржини.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань .
Бесіда.
Розгадування криптограми
Криптограма
О |
Р |
о |
с |
и |
н |
а |
Р |
й |
и |
в |
и |
ж |
- |
г |
а |
н |
і |
з |
м |
|
(Відповідь. Рослина – живий організм.)
Прийом «Німий малюнок».
На дошці зображена рослина , хто підпише її частини ?
1-
2-
3-
4-
5-
6-
Доповніть схему.
Як поділяють органи рослин ?
Органи рослин
. ………. .. …………..
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .
«Мозковий штурм».
ІV. Повідомлення теми і мети .
Почнемо ми вивчення теми із вегетативні органи . Перший із них корінь .
Коріння – плетиво химерне
П’є життєдайний сік землі,
Щоб в колосі тіснились зерна ,
Щоб хліб духм’янивсь на столі .
V. Засвоєння нових знань .
Пояснення вчителя із використанням таблиці «Види коренів».
Гра «Господарі і господині». Робота в групах.
Група І – «Господарі»
Група ІІ – «Господині»
Перед дітьми лежать гербарні зразки коренів .
Пояснення вчителя із використанням таблиці «Типи кореневих систем».
Підсумуємо. У вас утворилося 2 групи коренів : І – де є головний корінь, ІІ- де відсутній головний корінь . За такою ознакою розрізняють такі типи кореневих систем : стрижнева і мичкувата.
Окрім видів коренів і типів кореневих систем існують видозміни коренів .
Робота з підручником.
Гра «Розпізнайко».
Перед вами лежать корені різних рослин : плюща, буряка, жоржини , моркви . З допомогою підручника дізнайтеся як називають такі видозміни кореня .
VІ. Лабораторна робота №2. Корінь і кореневі системи. Видозміни кореня.
Виконується в парах.
2.Бульбокорені або кореневі бульби - відкладання поживних речовин у бічних та додаткових кореня . Вони зустрічаються у жоржин, батату, любки двулистої, хвощів.
Повідомлення учня. Батат.
Походить з Південної Америки. Одна з найпоширеніших у світі харчових і кормових культур. Батат він же «солодка картопля» - рослина, яка з картоплею не має нічого спільного. Через те, що теж росте в землі, чимось нагадує бульби картоплі, або ж з-за високого вмісту крохмалю, його часто іменують картоплею. Ну а солодким - бо батат на смак дійсно солодкий, особливо його десертні сорти.
Коренебульби батату — це ущільнені і потовщені бічні корені. М’якоть батату залежно від сорту буває рожевою, білою або навіть фіолетового.
3. Повітряні корені - додаткові корені, які відходять від стебла і звисають у повітрі. Зазвичай вони характерні для рослин тропічних лісів, де в повітрі завжди багато вологи, тому вони притаманні тропічним рослинам – орхідеям, монстері.
4.Дихальні корені – характерні для рослин, що зростають на болотах і надмірно зволожених ґрунтах, де відчувається гостра нестача кисню. Вони забезпечують постачання кисню безпосередньо з повітря до клітин кореневої системи для їхнього дихання (кипарис, мангрові дерева) .
Повідомлення учня. Мангрові дерева
Мангрові дерева - це вічно зелені листяні рослини, що влаштувалися на тропічних і субтропічних узбережжях і пристосувалися до життя в умовах постійних відливів і припливів. Виростають вони до 15 метрів і мають химерні типи коренів. Одні корені - опорні або ходульні підводять дерева над водою і допомагають їм закріпитися в мулові. Другий тип коренів - дихальні (пневматофори), що стирчать з грунту, подібно до соломинок та поглинають кисень з повітря.
5.Опорні корені . Є рослини, які вимагають додаткової опори. У таких рослин можуть утворюватися додаткові корені, які виконують функцію підпорок. Корені-підпірки відходять від крони дерева і у ґрунту сильно гілкуються. Прикладом може послужити тропічна рослина баньян, кукурудза, пальми.
Повідомлення учня. Баньян.
Одним з найвідоміших дерев з незвичайною кореневою системою вважається баньян. Ця рослина належить до фікусів, а його унікальність полягає у здатності формувати на гілках допоміжні стовбури – опорні корені. Вони ростуть вниз, і в деяких випадках утворюють під великими представниками баньяна величезні гірлянди. Спочатку повітряні корені зберігають тонкість і гнучкість, але після досягнення землі вони стають подобою стовбура і починають підтримувати гілку. Завдяки цим кореням баньян називають дерево-ліс.
Переглянемо відео фрагмент про баньян.
6.Корені-причіпки.
Видозмінені корені, які з’являються у витких рослин. Вони здатні чіплятися за опору чи кору дерева, по якій в’ється рослина. Такі чіпкі корені наявні у плющів, фікусів.
7.Корені-присоски – притаманні рослинам-паразитам або напівпаразитам. Ці корені проникають у товщу стебел інших видів рослин та споживають їхні соки (повитиця, омела).
Музична фізкультхвилинка «Райдуга»
5. Закріплення вивченого матеріалу.
Станція 6 “Правильних відповідей”
Назвіть зображені рослини та поясніть, які видозміни коренів вони мають. Кожна правильна відповідь 1 бал.
Відповіді:
1. Баньян – опорні корені;
2. Орхідея – повітряні корені;
3. Петрушка - коренеплоди;
4. Жоржини – бульбокорені.
VІІ. Закріплення.
Кросворд «Корінь».
VІІІ. Підведення підсумків уроку .
Рефлексія.
ІХ. Домашнє завдання .
1