Тема. Короткі історичні відомості про символ України - писанку.
Мета. Створити умови для формування в учнів понять про техніки писанкарства, про композицію українських орнаментів і принципи їх побудови, виховувати в учнів повагу до писанки, розвивати естетично-сенсорні сфери особистості, продуктивної творчої діяльності учнів.
Обладнання. Комп’ютер, картки із завданням, малюнки.
Тип уроку. Вивчення і первинне закріплення нових знань.
Форма уроку. Урок-подорож.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
1.1. Перевірка наявності учнів.
1.2. Перевірка готовності до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вступне слово вчителя.
- Сьогодні я вас запрошую до подорожі на чарівний острів назва якому «ПИСАНКА». А що ви очікуєте від сьогоднішньої мандрівки, стоячи біля воріт острова.
2. Вправа «Мої очікування»
- У вас на робочих столах лежать кольорові зірки, напишіть свої очікування на сьогоднішній урок, виразивши їх трьома словами.
- Подивіться на дошку, ми знаходимось біля воріт до цього острова, але ж вони зачинені. Ворота не відчиняються, але я бачу на них якийсь лист. Давайте зачитаємо його.
Текст листа:
Дорогий друже! Для того, щоб потрапити до нашого острова, треба згадати все, що ми вивчали на уроках трудового навчання, і якщо ваші знання міцні-ворота відчиняться! Бажаю успіху!
3. Виконання різнорівневих завдань. (Робота в групах)
Завдання І: «Склади поняття»
м о а н р н т е
в о м т и
я і ц и з о п м о к
(орнамент; мотив; композиція).
Завдання ІІ: «Яке сердечко без слова?»
Вам запропоновано чотири сердечка із набором букв, ви повинні прочитати зашифровані слова і сказати в якому сердечку немає слова. (стиль, інтер’єр, ___ , традиція)
4. Слово вчителя.
- Молодці, ви добре впорались із завданням. І я повертаюсь до воріт, які ведуть нас до чарівного острова. І ось нарешті ми потрапляємо на цей острів, але на ньому є чарівний замок.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні на уроці ми пройдемо його кімнати, і я сподіваюсь, ви отримаєте для себе дуже багато корисного та цікавого.
- Людина за своєю природою художник. Усе, що її оточує і до чого торкаються її руки, вона намагається внести красу. Майстри декоративно-ужиткового мистецтва створили справжні шедеври, до таємниць яких ми сьогодні спробуємо доторкнутися.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
- І ми заходимо до першої кімнати нашого замку, яка має назву «Теоретична»
Поняття про писанку.
- Пташине яйце, розписане мініатюрним орнаментом, називають писанкою. Назва її походить від слова «писати», тобто прикрашати орнаментом.
Писанка-одна із стародавніх форм українського народного розпису, в якому наші пращури втілювали свої прагнення, віру. Зрештою писанка-це символ весни, сонця, повернення природи до життя. Існує декілька видів орнаментальних яєць:
- крашанка;
- писанка;
- крапанка;
- дряпанка.
- А ми переходимо до другої кімнати нашого чарівного замку, яка має назву «Історична».
Не можна говорити про сучасне декоративно-прикладне мистецтво, не пов’язуючи його з надбанням українського народу, з життям та побутом людей.
(Виступ учня, відомості з історії).
(виступ учня, орнаментика писанкового розпису).
V. Закріплення нового матеріалу.
Картки для індивідуального опитування.
П.І. ______________________
Перевір себе: Позначте знаком «+» правильні твердження, «-» неправильні.
Картка із завданням.
1. Крапанка- це яйце з темною шкарлупою, яке фарбується в один колір і на його поверхні гострим інструментом надряпують малюнок.
2. Дряпанка- це яйце з темною шкаралупою в один колір і на його поверхні гострим інструментом надряпують малюнок.
3. Мальованка- це яйце, розписане фарбами за допомогою пензля.
4. Писанка- це символ весни, сонця, повернення природи до життя.
Відповіді: 1-; 2+; 3+; 4+.
VI. Підсумок уроку.
1. Індивідуальне оцінювання досягнень учнів за роботу на уроці.
2. Заключне слово вчителя.
- Ось і підійшла до кінця наша подорож по чарівному замку. Щоб вийти з цього острова, треба відповісти на запитання:
- Чи сподобалась вам наша подорож?
- Що нового дізнались на уроці?
- Про що хотіли б ще дізнатись?
- Я сподіваюсь, що ми досягли з вами певної мети - ви здобули нові знання.