Короткі історичні відомості про виникнення і розвиток мистецтва- квілінг. Основні модулі квілінга. Етапи виготовлення елементів квілінга. Філігранне мистецтво.

Про матеріал
Конспект уроку на тему «Короткі історичні відомості про виникнення і розвиток мистецтва – квілінг. Основні модулі квілінгу. Етапи виготовлення елементів квілінгу. Філігранне мистецтво» можна використати для учнів сьомих, восьмих та дев’ятих класів, де відсутній поділ на групи хлопців і дівчат. Мета даного заняття – це формувати в учнів вміння узагальнювати та систематизувати знання про техніку квілінг, про основні модулі та елементи квілінгу. Навчити дітей розрізняти інструменти, прилади та матеріали для виготовлення виробів з квілінгу, працювати з двосторонніми кольоровими стрічками та виготовляти штучні квіти з них, виготовляти панно чи картини в техніці квілінг. Розвивати творче мислення, фантазію; вміння міркувати, робити розрахунки, ескізи; екологічну грамотність, уміння розуміти та раціонально користуватися природними ресурсами; здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя; художній смак, уяву, фантазію; поняття «композиція»; дрібну моторику. Виховувати любов до природи, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, бажання бути для неї мудрим другом; естетичні смаки, вміння відчувати та розуміти прекрасне; повагу до традицій українського народу.
Перегляд файлу

                                                                                               Вигадуй, пробуй і твори!

                                                                                               Розум, фантазію прояви!

                                                                                               Активним і уважним будь

                                                                                               І про кмітливість не забудь!

Тема       Короткі історичні відомості про виникнення і розвиток мистецтва – квілінг.

                Основні модулі квілінгу.  Етапи виготовлення елементів квілінгу. Філігранне

                 мистецтво

Практична робота   Розрізняти  інструменти,  прилади  та  матеріали  для  виготовлення  

                 виробів  із квілінгу;  працювати  з двосторонніми  кольоровими стрічками; 

                 виготовляти   панно чи картини в техніці квілінг

Мета:       

навчальна    формувати  вміння узагальнювати та систематизувати знання про техніку -      

                 квілінг,  про основні модулі та елементи квілінгу, працювати з паперовими

                 смужками двостороннього паперу, виготовляти штучні квіти з них,  створювати

                 панно чи  картини в техніці квілінг

розвиваюча   розвивати  творче мислення, фантазію; вміння міркувати, робити

                 розрахунки, ескізи; екологічну  грамотність,  уміння  розуміти  та  раціонально

                 користуватися  природними  ресурсами;  здатність і  бажання  дотримуватися

                 здорового  способу  життя;  художній  смак, уяву, фантазію; поняття

                 «композиція»;  дрібну моторику

виховна   виховувати  любов  до  природи,  усвідомлення  ролі  навколишнього

                 середовища  для  життя  і  здоров’я  людини, бажання бути для неї мудрим 

                 другом;     естетичні смаки, вміння  відчувати та розуміти   прекрасне;  повагу 

                 до  традицій   українського  народу;  працювати в колективі; бажання 

                 дотримуватися  правил  безпечної  праці

Ключові слова:  квілінг,  модулі та елементи квілінгу, філігранне  мистецтво

Наочність:   інструкційні картки; малюнки штучних квітів з квілінгу; зразки картин та

                 панно, виконаних  в техніці квілінг            

Інструменти і матеріали: папір для квілінгу, гачки для квілінгу  або зубочистки, клей

                 ПВА, пінцет, ножиці,  циркуль або дошка – лінійка, шило, картон

Тип уроку     Комбінований

 

Структурні елементи уроку

I          Організаційний  момент

I I        Виявлення  знань  і  вмінь учнів

I I I     Актуалізація  опорних  знань

IY       Мотивація  навчальної  діяльності

Y         Повідомлення  теми  уроку

YI       Визначення  мети для  учнів на  урок

YII      Вивчення  нового  матеріалу

YIII    Осмислення  учнями  вивченого  матеріалу

       Формування  умінь та навичок  учнів

Х         Рефлексія

ХI       Завдання  додому

ХII      Прибирання  робочих  місць

I     Організаційний  момент

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи! Швидше в клас!

Біля парти станемо чемно –

Плине час хай недаремно.

Будемо уважні і старанні всі,

Сядемо рівненько на місця свої.

 

I I    Виявлення  знань  і  вмінь  учнів

  Дійсно, діти, не можна втрачати жодної хвилинки, тому що дуже багато цікавого і корисного можна почути та зробити за невеличкий проміжок часу.

Сьогодні, коли ви будете виготовляти панно чи картини в техніці квілінг,  у вас вийдуть неймовірної краси роботи, тому що кожен з вас буде створювати щось своє, неповторне. Але ці роботи будуть ще кращими і досконалішими, якщо ви пригадаєте знання та вміння,  здобуті  на попередньому уроці та добре засвоїте матеріал сьогоднішнього уроку.

Учитель:    *   Що ви можете розповісти про фольгу?

                  *   Що вам відомо про олов’яну фольгу?

                  *  Яку загальну характеристику має алюмінієва фольга?

                  *  Які властивості має алюмінієва фольга?

                  *  Які сфери застосування алюмінієвої фольги вам відомі?

 

I I I    Актуалізація  опорних  знань

Отже, ви вже знаєте, що своїми руками можна виготовляти штучні рослини та вмієте їх робити з двостороннього  кольорового  паперу, з гофрованого  паперу та фольги

 

IY      Мотивація  навчальної   діяльності

Сьогодні, діти, на нас чекає подорож у чарівний світ народного декоративного мистецтва – світ квілінгу. З поміж інших, цей вид мистецтва є зовсім недорогим, тому доступний кожному. Адже, щоб створювати свої маленькі шедеври потрібні практично підручні матеріали та особиста уява і винахідливість. З паперових спіралей створюють квіти і узори, які потім використовують, зазвичай, для прикраси листівок, альбомів, упаковок для подарунків, рамок для фотографій. Вироби з паперових стрічок можна використовувати також як настінні прикраси – панно чи картини, або, навіть,як біжутерію.         

  Ми з вами сьогодні на уроці будемо виготовляти  панно чи картини в техніці квілінг.  Працюючи, пам’ятайте народне прислів’я:  « Умілому всяка робота легка».

 

Y     Повідомлення  теми  уроку  

Короткі історичні відомості про виникнення і розвиток мистецтва – квілінг.  Основні модулі квілінгу.  Етапи виготовлення елементів квілінгу. Філігранне   мистецтво.

                                                                               

YI    Визначення   мети  для  учнів  на  урок

Знати:   Короткі історичні відомості про виникнення і розвиток мистецтва – квілінг. 

              Основні модулі квілінгу.  Етапи виготовлення елементів квілінгу.  Сучасне 

              філігранне  мистецтво.

Вміти:   Розрізняти  інструменти,  прилади  та  матеріали  для  виготовлення виробів  із

               квілінгу;  працювати  з двосторонніми  кольоровими стрічками;   виготовляти 

               панно чи картини в техніці квілінг

 

YII   Вивчення   нового   матеріалу

 

Діти, на сьогодні вам було завдання підготувати кілька повідомлень. Хотілось би розпочати  із історії виникнення квілінгу

 

Історія виникнення квілінгу

 Квілінг або паперова філігрань - це мистецтво виготовлення пласких або об’ємних  вишуканих, майже мереживних виробів методом скручування у спіралі довгих і вузьких смужок паперу.

 «Квілінг» походить від англійського слова «guill», що означає «пташине перо».  Достовірно історія походження квілінгу невідома, тому існує  багато точок зору щодо виникнення цієї техніки. За одними джерелами, перекручування з’явилося в Китаї після винайдення  паперу у 105 році до нашої ери, за іншими – у Давньому Єгипті. Одне можна сказати, напевно, – квілінг має дуже багату історію.

 Вважають, що у 300 – 400 роки срібні та золоті дротики, закручені навколо стовпів та ваз, гарні ювелірні вироби виготовлялися саме за допомогою техніки квілінг. До ХІІ століття  це захоплення було дуже популярним. Головним матеріалом був метал. Але коли метал став недоступним для мирянина і був відомий  папір, то почали  використовувати папір.

Найбільш розповсюдженою є версія того, що квілінг з’явився у Європі наприкінці ХІV на початку ХV століття, хоч фактично квілінг документально був згаданий уперше в 1500 році. Це був період, коли французькі та італійські ченці використовували тонкі позолочені смужки з паперу, закручуючи їх на кінчиках гусячого пір’я, щоб прикрасити релігійні картини, книги, ікони, медальйони. Це  створювало імітацію золотої мініатюри і особливо часто використовувалося в бідних церквах. Використання саме гусячого пір’я породило назву «guilling».

 В Європі та Англії серед жінок вищого світу це мистецтво стало популярним  лише в кінці ХVІ століття. Вони використовували  цю екзотичну техніку для створення прикрас, а також для вишуканого декорування скриньок, кошиків, меблів, ваз, підсвічників та інших речей. Таким екзотичним видом мистецтва займалися тільки заможні люди.  У ХV- ХVІ століттях квілінг вважався мистецтвом, а в ХІХ столітті – дамською розвагою і мало не єдиним рукоділлям гідним благородних пані. Навіть у школах заможних дівчаток навчали квілінгу разом із вишивкою. А для жінок робочого класу квілінг ніколи не був розвагою.

Велику частину ХХ століття мистецтво - квілінг було забуте. І лише в кінці минулого століття квілінг знову став перетворюватися на мистецтво. В Україні квілінг набув поширення не так давно, а в Німеччині, Америці та Англії він надзвичайно популярний. Ним серйозно захоплюються в цих країнах. Навіть королева Англії Єлизавета небайдуже ставиться до цього виду  мистецтва. У музеї Вікторії й Альберта в Лондоні можна побачити  багато її творінь.

 

 

 

Інструменти та матеріали для роботи з квілінгом

  • Квілінг – процес «живий», барвистий і творчий. Тому вельми поважно вибирати не

лише зовні красиві, але і якісні матеріали для створення його елементів. Головним матеріалом в квілінгу є смужки паперу різних кольорів. Папір використовується особливої щільності, забарвлений в об’ємі, щоб обидва боки і зріз виглядали однаково. Інколи зрізу спеціально додають іншого кольору. Стандартна ширина смужки двостороннього різнокольорового паперу для квілінгу –  3–7 міліметрів

  • Шило або металева паличка з розщепленим кінцем, діаметром приблизно 1 міліметр,  для скручування паперових смужок
  • Пінцет з гострими кінцями, точно суміщеними для виконання робіт, що потребують  високої точності
  • Циркуль або дошка – лінійка з отворами різного діаметру
  • Загострені ножиці для максимально точного нарізування бахроми
  • Клей, який має достатньо швидко сохнути і не залишати слідів
  • Картон, що слугуватиме основою виробу

 

Основні модулі квілінгу

На початку роботи потрібно ретельно ознайомитися з основними модулям  квілінгу. Саме за допомогою цих базових форм створюється композиція.

Модулі поділяються на закриті і відкриті. У закритих формах застосовують клей. Так можна отримати:

  • «око»  - коло, стиснуте одночасно з двох сторін
  • «півмісяць» - схожий на «око» , але защипи роблять зі зміщенням
  • «квадрат» - коло, стиснуте з чотирьох сторін
  • «ромб» - основою слугує заготовка «квадрат»
  • «крапля» - середину спіралі зміщують в один бік, а декілька шарів протилежного боку стискають у формі гострого кінця
  • «трикутник» - виготовляють із  «краплі» , розплющуючи основу елемента
  • «стріла» - основу однієї сторони  «трикутника» здавлюють усередину

Виготовляючи відкриті форми, клей не використовують. Таким чином можна отримати:

  • «гілочку» - паперову смужку згинають у співвідношенні 1:2, а кінці закручують в один бік
  • «ріжки» - смужку згинають у середину, а половинки викручують назовні
  • «завиток» - не роблячи складку, натискають на середину смужки, а кінці викручують в різні боки або всередину
  • «серце» - смужку згинають, а потім закручують половинки всередину

 

Етапи виготовлення елементів

  • Паперову смужку закріплюють на кінчик шила і закручують у щільну спіраль
  • Коли стрічка сформована, шило обережно виймають
  • Спіраль викладають на дошку  і розміщують в потрібний діаметр кола, щоб дати їй розпуститися до потрібного діаметру
  • Коли спіраль набуде необхідного розміру, потрібно змастити кінчик паперової смужки клеєм для фіксації елемента
  • Тепер можна формувати потрібний модуль, залежно від композиції
  • Використовуючи пінцет, за допомогою клею прикріпити на картон готовий елемент

 

Сучасне філігранне мистецтво

Колоритні роботи з квілінгу завжди вражають своєю надзвичайною витонченістю. Такі картини – окраса будь – якої виставкової експозиції, а майстер – класи перетворюються на чарівну магію.

Саме такою магією володіє миколаївська майстриня НТО «Прибужжя» Тетяна Віремієнко. У творчому доробку майстрині понад 30 авторських робіт, виконаних у техніці квілінг. У них яскраво відображено різнобарв’я квітково – рослинного світу нашого південного краю. Її філігранні панно наповнені легкістю повітря, багатошарові ажурні композиції створюють відчуття 3D-ефекту, а вдало підібрані відтінки кольорів – своєрідне внутрішнє мерехтіння.

Мистецтвом перекручування також захоплюються  майстрині Березанського району Ольга Костюк та Ада Локтіонова.  Вони не тільки створюють оригінальні декоративні панно, а й навчають цьому мистецтву інших.

Сучасні європейські роботи значно відрізняються від корейської школи квілінга. Вони, як правило, складаються з невеликого числа деталей, лаконічні, нагадують мозаїки. Східні ж майстри створюють складні твори, більш схожі на шедеври ювелірного мистецтва – якнайтонше об’ємне «мереживо» сплітається з сотень дрібних деталей.

Попри те, що існують загальні правила мистецтва квілінгу, кожен майстер намагається привнести у творчий процес щось особливе, що надає виробам індивідуальності. Ажурні вироби з квілінгу прикрасять будь – яке підвіконня, стіну, робочий стіл, дитячу кімнату. Витончені листівки, панно, картини, закладки для підручника, рамки для фотографій, оздоблення для обкладинки блокноту чи книги або маленькі сувеніри з квілінгу припадуть до душі шанувальникам прекрасного і тим, чиє серце незмінно прагне казки. Квілінг – неповторна техніка, яка допомагає передати легкість і вишуканість мереживних візерунків.

YIII   Осмислення  учнями  вивченого  матеріалу

                                               Гра «Додатковий бал»

*   Що таке квілінг?              

                  (Квілінг або паперова філігрань - це мистецтво виготовлення пласких або

                    об’ємних  вишуканих, майже мереживних виробів методом скручування у

                    спіралі довгих і вузьких смужок паперу)

 *  Які інструменти та матеріали необхідні для роботи з квілінгом?

                  (Двосторонні смужки різнокольорового паперу, пінцет, шило або зубочистка,

                   загострені ножиці,  циркуль або дошка – лінійка, клей, картон)

*   Які ви знаєте модулі квілінгу?

                  (Модулі поділяються на закриті і відкриті)

 *  Які ви можете назвати закриті модулі квілінгу?

       (Закриті модулі квілінгу це - «око»,  «півмісяць», «квадрат», «ромб», «крапля»,

        «трикутник»,  «стріла»)

*   Які ви можете назвати відкриті модулі квілінгу?

                   (Відкриті  модулі квілінгу це - «гілочка» «ріжки» «завиток» «серце») 

*   Де можна використати техніку квілінг?

                   (Квілінг використовують для вишуканого декорування скриньок, кошиків, ваз,

                    меблів, підсвічників та інших речей, а також для виготовлення панно, картин)

А тепер, діти, перейдемо до практичної частини уроку

 

   Формування   умінь   та  навичок   учнів

Вимоги до практичної роботи

*   Аналіз завдань практичної роботи

*   Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами

*   Дотримання правил безпечної праці, організації робочого місця та санітарно – 

     гігієнічних вимог під  час виконання практичної роботи

*   Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи за інструкційними картками

*   Контроль учителя з метою виявлення  знань та вмінь учнів

*   Здійснення вчителем поточного інструктажу (індивідуального, групового)

*  Організація самоконтролю та взаємоконтролю учнів

 

Практична робота

 

Інструкційна картка №1

Виготовлення «Дерева життя» із квілінга

 Сьогодні на уроці  ви будете виготовляти панно чи картину, використовуючи  декоративно – прикладне мистецтво – квілінг. Я пропоную вам виконати Дерево життя з квілінга , створивши цим самим своєрідний власний оберіг – «Дерево життя».  В ньому об’єднуються Дійсність, Майбутнє і Минуле кожної людини. За  основу  картини пропоную взяти картон, а її рамку  оздобити квілінгом.

          Дерево життя – це найголовніший символ рослинного світу майже у всіх народів планети. В українців воно існує майже у всіх видах мистецтва, зокрема, широко оспівується в колядках, де йому надають надзвичайного значення у створенні світу та інших важливих Божих та людських справах.

 Дерево давало життя не тільки людям, а й птахам,  більшість із яких живе на деревах, а також тваринам. Під «деревом» майстри мали на увазі всяку рослину. Деревам поклонялися. Більшість із них були святими й окремо щось символізували:

  • Верба – прадерево
  • Липа – матір, вода
  • Дуб – прадерево, Перун, Сонце, сила, авторитет, житло Першобога
  • Береза – Лада
  • Клен – Лель
  • Вишня – чарування, дівоча краса
  • Калина – коляда, Різдво світу, дівоча краса
  • Смерека – вічне життя
  • Явір – прадерево, юнак
  • Яблуня – жіночий початок , материнство

Священними також вважалися бузина, терен, ялина, сосна, кедр, виноград, черешня,

ожина, малина, горіх, черемха та ще чимало рослин.

Але справжні митці, як правило, «узагальнювали» свої дерева, тобто не визначали їх породи, бо мислили і переживали символічно й глибоко, а не копіювали бачене. На своїх деревах вони розміщували птахів, Богів, людей і Сонце.

Світове дерево знаходиться в центрі світу і має триєдину будову: вершина його – небесне царство (світ Богів); стовбур – земля (світ людини і тварин); коріння – підземне царство (світ підземних божеств і померлих предків).

Справжнє мистецтво – квілінг – символічне. Попри свою простоту, доступність, мистецтво квілінгу має власні оберегові символи, як і писанкарство, вишивка, ткацтво.

Мотиви геометричних елементів квілінгу і фігур:

  • Прямі, ламані, хвилясті – символи життєвої дороги
  • Трикутні – обереги
  • Чотирикутні – символи родючості
  • Магічна символіка – чотири пори року, чотири сторони світу
  • Розеткові  - Сонце

Будь – який виріб має потрійну символіку: форми, орнаменту та кольору. Рослинним  мотивам притаманне:

  • Відображення живої природи, ріст, цвітіння
  • Найдавніші знаки – деревце з піднятими гілками, ялинка, колосок, листочки
  • Центральний елемент – квіти, дерево життя

Ці символи відображали міфологічні уявлення наших предків про будову Світу. Знаючи модулі та мотиви геометричних елементів квілінгу і фігур, пропоную кожному створити своє «Дерево життя», яке стане вашим оберегом

C:\Users\Admin\Desktop\дерево життя.jpg

Інструкційна картка №2

Технологічна послідовність виготовлення

квітів – пролісків з квілінгу

 На початку весни на проталинах з’являється невелика рослина з двома вузькими листочками і одною білою квіткою. Ця чудова прикраса і радість, ще по зимовому холодна, називається пролісок. Незважаючи на те, що пролісок з’являється весною, він здатний витримувати десятиградусний мороз. У цьому йому допомагає своєрідний «чохол» із тонких волосків під основою стебла.

 Всього в природі близько вісімнадцяти видів, а на Україні росте тільки три. Зустріти проліски у природі вдається не так часто, але купивши цибулини пролісків і висадивши їх у квітники, на галявини, міксбортери, альпінарії  можна милуватися цією ніжною квіточкою  багато років.

 Проліски нерідко стають героями різних художніх творів. Пригадайте казку Самуїла Маршака «Дванадцять місяців», написану в 1942 році, де зла мачуха відправила падчерку збирати проліски взимку, а казка Ганса Христіана Андерсена «Пролісок», написана ще в 1862 році, розповідає про маленьку відважну квітку та про нестійку любов дівчат.

Технологічна послідовність виготовлення

квітів – пролісків із квілінгу

  • На зубочистці скрути три модулі під назвою «вільна спіраль» - це пелюстки проліска
  • Сформуй з них три базові елементи «око», натиснувши на спіраль з двох протилежних боків
  • Візьми зелену смужку паперу і сформуй з неї тугу спіраль
  • За допомогою тупого кінця шпажки витисни середину спіралі
  • Збери підсніжник: склей пелюстки і помісти їх в середину конуса
  • Якщо хочеш виготовити закритий бутон, то помісти в конус лише одну пелюстку
  • Із зеленого паперу виріж тонкі стебла довжиною 8 – 9 сантиметрів
  • Наклей всі деталі букета на картон

C:\Users\Admin\Desktop\підсніжники.jpg

 

* Підбиття підсумків практичної роботи

                   Демонстрація робіт

 

Х    Рефлексія

Учитель:            Що нового ви дізналися на уроці?  

(Метод мікрофона)

*   Про історію виникнення квілінгу

*   Які інструменти та матеріали необхідні для роботи з квілінгом

*   Основні модулі квілінгу

*   Етапи виготовлення елементів

*   Що собою являє сучасне філігранне мистецтво

Учитель:            Чого навчилися?     

(Метод мікрофона)

                  * Виготовляти  «Дерево життя» з квілінгу

                  * Виготовляти квітки – проліски з квілінгу 

Діти, сьогодні на занятті ви ознайомилися з технікою квілінг. У вас вийшли чудові, неповторної краси роботи. Наше з вами завдання відродити і зберегти традиції стародавнього художнього промислу. Даруйте близьким людям  вироби, оформлені в техніці квілінг.

 

ХI     Завдання додому

 На наступному уроці ми продовжимо  з вами виготовляти  штучні квіти, але це будуть квіти, виготовлені з  тканини. Візьміть із собою  атлас, шифон,  шовк, сатин, фліс, мішковину, голку,  нитки, ножиці, дріт,  клей ПВА або клейовий пістолет

ХII   Прибирання робочих місць

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 березня 2021
Переглядів
2491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку