«Короткотривалий проект "Врятуймо ялинку"»
Навчальний проект «Врятуймо ялинку»
Клас: 1-й.
Тип проекту: творчий, груповий.
Мета проекту: виховувати у дітей бережливе ставлення до природи; залучити учнів до пошуку цікавих фактів про ялинку та умови її збереження; удосконалювати техніку виразного читання, сприймання та аналізу художнього тексту; збагачувати словниковий запас; учити дітей здійснювати проектну діяльність на основі дослідження про ялинку; розвивати мовлення, заохочувати пізнавальну діяльність учнів; виховувати інтерес до пошукової роботи; розвивати самостійність та відповідальність.
Об'єкт пізнання: ялинка.
Проблема: збереження ялин, удосконалення мовлення учнів, виразного читання, збагачення словникового запасу.
Способи розв'язання проблеми: робота з додатковою літературою; виготовлення новорічних композицій з підручних матеріалів; виготовлення аплікацій.
Освітній продукт: виставка композицій ялинок, виставка аплікацій.
Навчальні предмети: навчання грамоти, курс «Природознавство», трудове навчання.
Тривалість: два тижні.
План роботи над проектом
І. Спрямування до мети.
ІІ. Формування проблеми проекту.
ІІІ. Обдумування шляхів вирішення проблеми.
ІV. Формування груп для проведення дослідження.
V. Реалізація проекту.
VІ. Обговорення та презентація групами проекту.
VІІ. Презентація проекту. Виставка новорічних композицій, малюнків.
VІІІ. Підсумок проекту.
Урок захисту проекту. Робота з дитячою книгою.
І. Спрямування до мети.
Учитель. Усі ми звикли, що новорічне свято приходить у наш дім разом із красунею ялинкою, з Дідом Морозом і подарунками. І цьому святі радіють всі, невесело лише одній ялинці, яку зрубали в лісі і принесли додому, щоб на декілька днів створити святкову атмосферу, а потім викинути її на смітник.
Звісно ж, який Новий рік без запаху хвої, без гірлянд і ялинкових прикрас?
Навіщо вирубують ялинки під Новий рік?
Скільки потрібно виростити дерев, щоб у новорічну ніч кожну квартиру прикрашала ялинка?
Скільки років потрібно рости ялинці, щоб вона була зростом хоча б із першокласника?
Людина, яка живе в єдності з природою, не буде руйнувати цей світ, не стане аморальною. Тому саме уроки навчання грамоти, природознавства, трудового навчання спонукають учнів класу створити спільний проект на тему: «Врятуймо ялинку».
ІІ. Формування проблеми проекту.
Проведення уроків читання, спостереження, практичні рекомендації, завдання допоможуть відповісти на ці та інші запитання. А головне, зрозуміти, що новорічна ялинка — це жива істота, збереження якої залежить від кожної людини, навіть маленького хлопчика чи дівчинки.
ІІІ. Обдумування шляхів вирішення проблеми.
Робота над текстами С. Носаня «Ялинка» та О. Олеся «Ялинка».
Практичні завдання — дослідження «Збережемо ялинки».
Презентація творчих робіт.
Практичні завдання «Виростіть ялинку самі!».
ІV. Формування груп для проведення дослідження.
Учні класу об'єдналися в групи і дали їм назви:
1 група — «Літератори»;
2 група — «Народознавці»;
3 група — «Дослідники»;
4 група — «Творці».
V. Реалізація проекту.
Самостійна пошукова робота учнів.
1 група: прочитати разом з батьками текст С. Носаня «Ялинка» і скласти своє продовження, визначити головну думку твору, переказати зміст за опорними реченнями, прочитати вірш О. Олеся «Ялинка», уявити себе дійовими особами.
2 група: дізнатися, чому саме ялинкою прикрашають оселі під час святкування Нового року.
3 група: дослідити, як визначити вік ялинки і скільки вона може стояти в оселі на Новий рік.
4 група: працювати над проектом «Як захистити ялинки?» (створення новорічних композицій, міні-ялинок).
VІ. Обговорення та презентація групами планування проекту.
Звіт групи «Літератори».
Передбачення за ключовими словами: ялинка, не купуємо, прикрашаємо, лісник, красуня, болісно, нищити, смітник.
«Мозковий штурм».
Без чого неможливе новорічне свято? (Торт, іграшки, ялинка, радість, салют.)
Яка головна героїня свята?
Читання твору С. Носаня «Ялинка».
Чи здійснювалися ваші передбачення?
Робота над текстом:
1. Визначення дійових осіб твору.
2. Читання тексту за логічно-закінченими частинами.
3. Переказування тексту за опорними реченнями:
Ось уже кілька років ми не ...
Сталося це після зустрічі з ...
Жаль отаку красу ...
Якби моя воля ...
4. Визначення головної думки твору.
5. Продовження розповіді.
Інтерв'ю «А якби моя воля...»
Виразне читання вірша О. Олеся «Ялинка».
Порівняння творів: в оповіданні Карпо Іванович висловлює думку, що не слід вирубувати ялинки для новорічних прикрас, а у вірші цю думку підтверджує зайчик, відбираючи у хлопчика ялинку.
Уявіть себе тим хлопчиком, що розповідає про зустріч із зайчиком. Як би ви поступили на місці хлопчика і зайчика?
Читання твору в особах.
Звіт групи «Народознавці».
Ми працювали над запитанням: «Чи завжди було так, що Новий рік відзначався взимку і головну роль відігравала ялинка? ».
У давнину в багатьох народів рік починався з березня, коли весняне сонечко зігрівало берези і вони наливалися солодким соком. Пізніше, у період християнства, Новий рік починався 1 вересня. Головну роль на святі відігравав сніп з колосів жита — «дідух», — прикрашений сухими і штучними квітами.
Цар Петро І Наказом «Про святкування Нового року» повелів роки обчислювати з 1 січня і прикрашати домівки сосновими і ялиновими гілками. Ці зелені в будь-яку пору року гілки символізували безсмертя, вічну молодість.
Звіт групи «Дослідники».
Ми провели дослідницьку роботу і з'ясували наступне. Ялини ростуть у хвойному лісі. У цих дерев листочки у вигляді голочок, які називаються хвоєю. На зиму голки у хвойних дерев не опадають.
Провели спостереження, щоб відповісти на запитання: звідки під ялиною взялися хвоїнки, якщо дерево ніколи не буває «голим»? Голки оновлюються поступово, через 3-5 років, саме їх ми і бачили цід деревом.
Відгадування загадок.
Восени не в'яне, а взимку не вмирає. (Ялина.)
Кого один раз нарік наряджають? (Ялинка.)
Де дозріває насіння у хвойних дерев? (У шишках.)
Результати дослідження.
Вік молодої ялинки можна визначити за допомогою маленьких гілочок, які ростуть на стовбурі кільцем, утворюючи «поверх». Щороку на дереві з'являється новий «поверх». Треба підрахувати «поверхи» ялинки від верхівок до низу і до отриманої суми додати 2 — це час, необхідний для утворення самого паростка.
8 + 2 = 10 (років) — вік ялинки.
Довідка: хвойні дерева є довгожителями: вони живуть до 600 років.
Висновок: ялинка виростає у зріст першокласника за 10 років, простоїть в оселі на Новий рік 10 днів, після чого її викинуть на смітник.
Розв'язання екологічної задачі.
На одній стороні вулиці є 15 будинків, а на другій — 20 будинків. Кожна сім'я вирішила поставити ялинку в будинку. Скільки потрібно ялинок? (15 + 20 = 35 ялинок.)
Скільки таких будинків у селі, а скільки таких сіл, міст, та скільки потрібно ялинок (Дуже багато.)
Звіт групи «Творці».
Заходи щодо захисту ялинок.
Створити в квартирі новорічну обстановку за допомогою декількох ялинових кбо соснових гілочок, шишок. Прикрасити їх сріблястим дощиком, кольоровими кульками.
Створити новорічні композиції: настільні, настінні, підвісні, композиції на підлозі.
Виготовити «сніжні букети» — «покриті інеєм» гілки, міні-ялинки.
Виростити ялинку самим.
Практичне завдання «Виростіть ялинку самі!».
Разом з матусею приготуйте квіткові горщики, землю, шнурочки, поліетиленові мішечки, камінці й насіння ялини.
До кожного горщика покладіть по 2 насінини, які присипте п'ятисантиметровим шаром землі.
Горщик накрийте поліетиленовим мішечком та обв'яжіть шнурочком, щоб земля залишалася вологою.
Як тільки з'являться паростки, мішечок зніміть; землю в горщику поливайте двічі на тиждень.
Улітку рослинку можна виставити на вулицю (балкон чи сад) або переставити на підвіконня з північної сторони.
Ялинку, яка підросте, можна висадити у відкритий ґрунт восени або навесні. Для цього необхідно викопати досить глибоку ямку, рослину висадити в ґрунт разом із шаром землі і добре полити.
VІІ. Презентація проекту.
Учитель. Якщо кожен з нас урятує маленьку сосонку або ялинку, то через десятки років це відгукнеться в нашому серці вдячним і радісним дзвоником.
Виставка новорічних композицій, малюнків.
VІІІ. Підсумок проекту.
Усі учні класу брали активну участь у пошуках матеріалу. Опрацювали багато книг, енциклопедій, в яких вибирали основне. Ви творчо підійшли до оформлення проекту, вчились оцінювати роботу інших, співвідносити свою оцінку та оцінку інших групп.