Коспек уроку до теми "«Духовне життя нації крізь трагічну історію нещасливого кохання у романі “Маруся Чурай” Ліни Костенко

Про матеріал
Поданий матеріал містить конспект уроку «Духовне життя нації крізь трагічну історію нещасливого кохання у романі “Маруся Чурай”, дидактичний матеріал та завдання, які можна використати для контролю знань учнів 11 класу під час вивчення творчості Ліни Костенко.
Перегляд файлу

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

 

«Духовне життя нації  крізь трагічну історію нещасливого кохання  у романі “Маруся Чурай”»

 

1. Організаційна частини (вітання з учнями, з’ясування відсутності учнів)

2. Перевірка д/з

- читання віршів напам’ять

СЛАЙД №1

- написання літературного диктанту (додаток 1)

- взаємоперевірка робіт, виставлення балів

3. Мотивація

- прослуховування пісні «Ой не ходи, Грицю»

- обговорення  тексту пісні

  • Скажіть, будь ласка, яка головна думка пісні?
  • Про яку трагедію йде мова?
  • Чому так сталося?

Викладач: Дійсно, в основі цієї пісні лежить любов, зрада і помста. Ця пісня про нещасливе кохання дівчини до хлопця, якого вона отруїла за зраду. Саме  художня трансформація цієї пісні і лягла в основу твору Ліни Костенко «Маруся Чурай», а тому і тема наша звучить так:

СЛАЙД №2

«Духовне життя нації  крізь трагічну історію нещасливого кохання  у романі “Маруся Чурай”»

 Сьогодні на уроці ви познайомитесь  з  жанром твору “Маруся Чурай”, я  розкажу вам про історично-фольклорну основу твору, разом ми спробуємо  простежити сюжетну канву та композицію твору, визначити головні проблеми твору; і розпочнемо знайомство із змістом роману та героями. Протягом уроку вам пропонується скласти «Візитну картку роману», (додаток 2)

Протягом уроку ми будемо працювати над такими питаннями:

СЛАЙД №3

1. Жанр твору «Маруся Чурай»

2. Історично-фольклорна основа твору

3. Тематика роману та головна ідея

4. Сюжет і композиція «Марусі Чурай»

(записують у зошит)

Викладач:

Роман «Маруся Чурай» був написаний Ліною Костенко у роки її вимушеного мовчання, а побачив світ лише в1979 році. Цей твір представляє  в українській літературі рідкісний жанр – історичний роман у віршах.

Скажіть, будь ласка, а що називається романом?

Відповідь:

Учень 1: роман – це жанр художньої літератури: великий і складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені події й докладно розкриті життєві долі кількох, а іноді багатьох людей у зв’язку з їх суспільними відносинами й побутовими обставинами.

Учень2: роман дає змогу письменникові глибоко і всебічно відтворити складні життєві конфлікти, докладно показати формування характерів персонажів у ряді ситуацій, їхню участь у важливих подіях.

Пригадайте, які різновиди романів ви знаєте?

- автобіографічні

- психологічні

- фантастичні і т.д.

Викладач: Жанр нашого роману історичний та ще і у віршах. Скажіть, будь ласка, а хто із відомих поетів писав у цьому жанрі?

 Учені: відповіді учнів

Викладач: Ви все правильно сказали, а тепер давайте ж остаточно з’ясуємо, що ж це за жанр «історичний роман у віршах»

СЛАЙД № 4

Історичний роман у віршах – це великий ліро-епічний твір, в якому розповідь викладено у віршовій формі. Роман має багато спільного з поемою, але йому притаманні  значно більший обсяг, велика кількість персонажів, щонайменше дві сюжетні лінії, органічна єдність ліричного, епічного й драматичного; глибоко та об’єктивно відображається дух і колорит історичної епохи.

(записують у зошит)

 

Викладач: працюючи над романом, Ліна Костенко використала історичні, напівлегендарні  відомості про поетесу-співачку із Полтави Марусю Чурай. Хто ж вона така, дівчина з легенди?

СЛАЙД №5

 Епіграф до уроку:

“Ця дівчина не просто так Маруся.

Це - голос наш. Це –пісня. Це – душа”

Ліна Костенко, “Маруся Чурай”

 

Дослідники вважають, що Маруся народилася 1625 року в сім’ї козацького старшини – урядника полтавського добровільного козачого полку Гордія Чурая та його дружини Горпини. Під час сварки з шляхтичем, який довго і жорстоко знущався над простими людьми, батько Марусі вихопив шаблю і вбив напасника, а сам втік на Запорізьку Січ і записався до не реєстрованого козацтва. У  битві під Кумейками  в 1637 році під час козацько-селянського повстання Гордій Чурай разом з гетьманом Павлюком був страчений у Варшаві як один із ватажків визвольної боротьби.

 Після смерті Гордія Чурая його дружина Горпина залишилася удвох із дочкою Марусею. Дівчина дуже любила козака Григорія Бобренка. Слабовольний Гриць був під впливом матері, яка й чути не  хотіла про його одруження з Марусею. Розлука з коханим, який пішов на війну, стала важким ударом для дівчини, свій жаль вона виливала у піснях і чесно, віддано його чекала. Після повернення козаків Маруся дізналася про заручини  Грицька з іншою дівчиною, багатою Галею Вишняківною та ще якось  на вечорницях Маруся побачила їх удвох. Життя без коханого стало неможливим і вона хоче отруїтися, але ту отруту випадково випиває Гриць і помирає. Марусю звинувачують у смерті Гриця і судять.

Саме ці події і лягли в основу роману.

СЛАЙД №6

 Отже, головна тема роману – зображення нещасливого кохання Марусі та Грицька в поєд­нанні з широкою картиною життя України XVII ст.

Головною ідеєю твору є незнищеність українського народу глибока віра в його духовну силу і могутність.

У романі поєднуються  дві сюжетні лінії, які переплітаються, 

СЛАЙД №7

осо­биста (доля Марусі та Грицька)

історична (боротьба українського народу проти загарбницької політики польської шляхти).

Роман складається з дев’яти різних за обсягом розділів.

 

СЛАЙД №8

I розділ «Якби знайшлась неопалима книга».

Дощенту знищена пожежею Полтава 1658 р. Суд над Марусею, яку звинувачено в отру­єнні коханого Грицька Бобренка. На захист Марусі стають козаки — полковник Мартин Пушкар та Іван Іскра. Марусі виносять смертний вирок.

II розділ «Полтавський полк виходить на зорі». Полтавський полк на зорі вирушає в похід боронити волю свого народу.

III розділ «Сповідь».

Маруся перебуває у в’язниці, вона згадує ди­тинство, батьків, родинні стосунки; дитинство Гриця, його батьків і їхні сімейні стосунки; далі постає історія кохання Марусі й Гриця і його зра­да з Галею Вишняківною. У кінці розділу (він найбільший у творі, цент­ральний) Марусю виводять на страту.

IV розділ «Гонець до гетьмана».

Іван Іскра мчить до гетьмана Бог­дана Хмельницького, щоб сповістити про суд над Марусею. Гетьман своїм універсалом скасовує смертний вирок Марусі.

V розділ «Страта».

Марусю виводять на площу для страти, де зі­бралася чи не вся Полтава, люди по-різному висловлюються щодо Марусиної трагедії. В останній момент перед стратою на площу вривається Іван Іскра з добутим універсалом, у якому наказано скасувати вирок з огляду на пісенний талант Марусі і героїзм її батька Гордія, якого як оборонця України було покарано на горло у Варшаві.

VI розділ «Проща».

Маруся вирушає на прощу до Києва і по дорозі знайомиться з мандрівним дяком-філософом, який розповідає їй про Якова Остряницю, Северина Наливайка та Ярему Вишневецького. Маруся глибоко осмислює історію України з розповідей дяка і з побачених у дорозі картин зруйнованої Батьківщини.

VII розділ «Дідова балка».

Іван Іскра відвідує старого запорожця, колись визволеного з двадцятилітньої турецької неволі, який оселився під Полтавою й займається різьбярством. Іван попереджає діда про наступ ворожих військ, але той вирішив не покидати свою домівку.

VIII розділ «Облога Полтави».

Брами Полтави зачинені, гармати націлені на ворога. Полтава мужньо тримається в польській облозі вже четвертий тиждень. Іван Іскра відвідує самотню Марусю (її мати померла) і пропонує одружитися. Маруся відмовляє парубкові.

IX розділ «Весна, і смерть, і світле воскресіння».

Маруся попрощалася з Іскрою, виснажена горем і хворобою, чекає свого кінця. Облогу знято, і місто повертається до звичного життя. Повз будинок Марусі проходять козаки й співають її пісні, а далі дівчата — пісню «Ой не ходи, Грицю…»

 

Твір починається фактично із розв’язки, причому несподіваної і страшної, а розташування частин композиції у не хронологічному порядку тільки збільшує напругу й загострює цікавість.

Які ж проблеми порушує Ліна Костенко у своєму творі?

СЛАЙД №10

  1. Незнищеність українського народу
  2. Глибока віра в його духовну силу й могутність
  3. Митець і народ
  4. Митець і суспільство
  5. Батьки і діти
  6. Проблема кохання і зради

6. Закріплення матеріалу відбувається протягом уроку

- Пригадати твір, де розкривається схожий сюжет, показано любовний трикутник?

- Яка головна тема роману?

- Які проблеми порушує Ліна Костенко у цьому творі?

7. Підсумок уроку.

Викладач: Отже, ми можемо зробити висновок, що роман Ліни Костенко невичерпний своїм змістом, загальнолюдською та національною проблематикою. Серед названих проблем, що звучать у романі «Маруся Чурай», насамперед варто вирізнити проблему нелегкої, але й високої водночас, місії митця та його слова в житті й долі українського народу. Якби Ліна Костенко писала лише про трагічне кохання дівчини та її зраду, то роман закінчився б разом із розділом «Страта». Але таке могло бути в тому разі, коли героїня була б людиною звичайною або ж, принаймні, не мала іскри рідкісного поетичного хисту. Маруся Чурай цілком могла б сказати про себе словами одного з ліричних віршів Л. Костенко: «Я тільки інструмент, в якому плачуть сни мого народу», а тому ми з упевненістю можемо сказати про те, що крізь образ Марусі її трагічну історію нещасливого кохання  і розкривається духовне життя нації.

СЛАЙД №11

8. Домашнє завдання:

1. Прочитати окремі розділи роману «Маруся Чурай», виписати цитати до характеристики головних героїв

Креативне завдання:

  • Дібрати записи пісень, які належать Марусі Чурай
  • Зробити презентацію на тему: «Маруся Чурай – дівчина з легенди»
  • Фотоальбом (ілюстративний матеріал) до роману.

 

Літературний диктант

 

  1. Ліна Костенко народилася у місті…… (Ржищеві)
  2. Батьки Ліни Костенко за фахом були …. (вчителі)
  3. З 6-ти річного віку Ліна Костенко разом з батьками мешкає у місті ……. (Києві)
  4. Вищу освіту поетеса здобула у …. (Московському літературному інституті)
  5. Першою поетичною збіркою Ліни Костенко була збірка ….. («Проміння землі»)
  6. Знищені владою були збірки … («Зоряний інтеграл», «Княжа гора»)
  7. Роки вимушено мовчання Ліни Костенко  тривали… років (16 років)
  8. У 1987 році поетеса була нагороджена премією… (Шевченка)
  9. У 1990 році в Америці відбувся Всесвітній конгрес  під назвою «……» («Ліна Костенко – поет і мислитель»)
  10. Назва роману поетеси, який був виданий до 80 річниці Ліни Костенко….. («Берестечко»)
  11. У 2011 році вийшов перший прозовий роман поетеси під назвою…. («Записки українського самашедшего»)
  12. Тема поезії «Життя іде і все без коректур» …..(філософські роздуми над буттям людини)

 

  1. Назва твору: ______________________________________________
  2. Рік написання: _____________________________________________
  3. Жанр твору: ______________________________________________
  4. Тема твору:_______________________________________________ __________________________________________________________
  5. Ідея твору: _______________________________________________

_____________________________________________________________

6. Композиція: ________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Основні сюжетні лінії: __________________________________

________________________________________________________________________________________________________________

doc
Додав(-ла)
Соловей Ірина
Додано
2 листопада 2023
Переглядів
356
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку