Мета: формувати знання про гідросферу та її складові;
поглибити та систематизувати знання про властивості води, кругообіг та його наслідки;
розвивати первинні практичні навички розрізняти складові гідросфери;
виховувати бережливе ставлення до водних багатств планети.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Тема: Гідросфера – водна оболонка Землі
Мета: формувати знання про гідросферу та її складові;
поглибити та систематизувати знання про властивості води, кругообіг та його наслідки;
розвивати первинні практичні навички розрізняти складові гідросфери;
виховувати бережливе ставлення до водних багатств планети.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Зміст уроку
I.Організаційний момент.
1. Психологічний момент.( 2 хв)
- Я хочу розпочати урок словами поета, який сказав:
«Вважай, ти втратив той день,
У який не посміхнувся…» Слайд 1
- А тепер покажіть мені ваші обличчя, щоб я побачила, з яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок. Зараз візьміться за руки і посміхніться один одному,
- щоб ви почули, як співає ваша душа? Від чого вона може співати? (від щастя, від радості).
Людське щастя складається з маленьких успіхів, перемог чи просто посмішок, які дарують нам інколи навіть незнайомі люди. Я бажаю вам, діти,
попрацювати на уроці так, щоб в кінці уроку, прислухавшись до вашої душі, ви відчули її спів.
- Давайте разом рухатись вперед і успіх прийде. Девізом нашого уроку буде китайська мудрість: «Не бійся, що не знаєш – бійся, що не навчишся». слайд 2
- Перевіримо, чому ви навчилися й що знаєте з попередніх уроків.
II.Актуалізація опорних знань і вмінь.
1.Прийом «Геолото» (4 хв)
- Давайте пригадаємо, ті оболонки Землі,які ми вивчили на попередніх уроках.
Учитель.
Людина здавна мріяла про безсмертя. Мандрівники в заморських країнах, алхіміки в лабораторіях настирливо, шукали еліксир життя та джерело вічної молодості. Та вони й не здогадувалися, що таємничий еліксир - це звичайна вода. Та сама вода, що заповнює моря, озера, річки, випадає на землю дощами, вкриває її сніговим покривалом. Вода без якої неможливе існування всього живого. Тисячі років може лежати в сухій землі зерно, та доторкнеться до нього життєтворча крапля води - воно оживає. В усі часи вода перетворювала засушливі степи на плодотворні поля, а спекотні піски - в квітучі оазиси.
Світ походить від води - говорив Фалес Мілетський, один зі стародавніх мудреців. А й справді, історія Землі - це перше за все історія води. У воді виникло життя. Різноманітна і щедра, беззахисна і сильна, вода безперервно змінювала і змінює обличчя нашої планети. То тече в річках і океанах, то парою піднімається в хмари, то покриває водойми льодом.
Тож сьогоднішній урок ми присвячуємо вивченню водної оболонки
Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що таке вода, звідки вона з'явилася.
Вичимо складові частини гідросфери, дізнаємось про властивості води.
1). Як ви гадаєте, що ж таке вода?(...) Здається, простішого запитання неможливо придумати, бо вода - це звичайна рідина, яка давно всім відома, а навколо стільки води, що про які дива можна говорити.
Постривайте, не поспішайте робити висновки, оскільки звичайна вода є надзвичайно цікавою, невідомою речовиною. Вона заслуговує бути названою 8-м чудом світу. І сьогодні ми переконаємося в цьому. Як же утворилася вода зараз запитаємо у геолога
Геолог.
Після того як основа планети затвердилася остаточно, первісна хаотична суміш протягом кількох мільйонів років випадала в осад.
Поступово геологічні процеси приводили до того, що ще більш легкі молекули відривалися від основи, що тверднула. Відбувалася конденсація води; менш щільна вона піднімалася на гору, заповнюючи низини й западини і врешті-решт над твердінню і водами забулькотіли легкі молекули - народжувалась атмосфера планети. У цілому наукова картина утворення води стверджує: «Суходіл народив океан».
Учитель.
З точки зору геохіміків.
Геохіміки переконані, що вода має цілком земне походження.
Породи, що складають земну мантію під впливом тепла розплавлялися.
З них виділялися азот, хлор, сірка, а найбільш водяна пара.
Учитель. Вулканолог
А ось ще одна гіпотеза виникнення води вулканічного походження.
Гіпотеза про вулканічне походження океанів може здатися неправдоподібною Але, як відомо, над усіма діючими вулканами - а їх більше 600 клубочаться хмари пари. Вивержена магма насичена водяною парою і газами. На Алясці є «Долина десяти тисяч димарів», що утворилася після виверження вулкана Катмая. Вулкан давно мовчить, а долина кожної секунди викидає в атмосферу 20 тис тон пари.
Учитель.
Серед вчених є думка і про космічне походження води.
Учень. Учені тривалий час сперечалися, звідки на планеті виникла вода. Єдиної думки не дійшли й досі.
Космічне походження води першим довів італійський хімік Пізані. Досліджуючи метеорит, він виявив, що в ньому міститься 14% води.
Потім довели, що всі метеорити містять воду, вона є і в між зоряному просторі.
Учитель.
Та чи дійсно вода так важлива для життя всієї планети та людини на цій планеті?
Учитель.
Послухаємо розмову медика та географа.
Медик.
У тілі людини є мільйони кровоносних судин. Для чого потрібна кров організму людини? Кров постачає кисень та поживні речовини до
кожного органу, до кожної клітини організму. Вона з'єднує мозок і серце, шлунок і нирки, утворюючи єдину працездатну систему.
В організмі дорослої людини 68 - 70% води, в тому числі: у крові - 90%,
в м'язах - 75%, кістках - 28%. Втрата людським організмом води дуже небезпечна.
Географ.
Кровоносна система є й у нашої планети. «Кров Землі» - це води, а кровоносні судини - це річки, струмки, озера. Вода на землі відіграє велику роль в житті людини. Саме вода, переходячи з ґрунту до рослин, з рослин до атмосфери, стікаючи річками до океану і повертаючись на суходіл у вигляді опадів, об'єднує різні компоненти природи у єдину систему. «Візник природи» - так називав воду Леонардо да Вінчі.
Учитель.
4). А ми всю водну оболонку Землі називаємо гідросферою. Розглянемо схему «Частини гідросфери». Сьогодні моїми помічниками будуть гідрологи:
Гідролог 1. До складу гідросфери входять води Світового океану, вода в атмосфері, води суходолу. На води Світового океану припадає 96.5% усієї води планети, на води суходолу 3.5%, а в атмосфері води менше 1%. Меншою частиною Світового океану є моря. Ще більш дрібними частинами Світового океану є затоки і протоки
Гідролог2: Крім Світового океану невелика частина води є й в атмосфері у формі водяної пари. Водяна пара охолоджується, утворюючи хмари, а з хмар випадають опади.
Води суходолу становлять 3.5% усієї води планети. Діляться на 2 групи. Поверхневі води представлені річками, озерами, болотами, льодовиками, штучними водоймами та каналами. До підземних вод належать води, які залягають на великій глибині в породах і тріщинах земної кори, а також багаторічна мерзлота.
Робота з підручником.
Давайте, за допомогою підручника визначимо складові гідросфери і складемо схему.
Складові частини гідросфери
Води світового океану Води суходолу Вода в атмосфері
Океани поверхневі підземні опади
Моря річки багаторічна хмари
затоки озера мерзлота водяна пара
протоки водосховища
льодовики
болота
штучні водойми
Який висновок ви можете зробити із нашої схеми ?
-води на Землі є дуже багато - найбільше в океанах і морях. У повітрі вона перебуває у вигляді водяної пари, хмар, кристаликів льоду. Вода є під землею.
Перебуваючи у твердому стані вода покриває полюси нашої планети
найхолодніший материк Антарктиду. Всі живі організми містять у собі велику кількість води. Земля - це ніби посудина, наповнена водою.
-Щоб краще зрозуміти зміст цієї цитати із Біблії звернімося до наступного слайду.
Під впливом сонячної енергії з поверхні океанів, морів, річок, озер постійно випаровується вода. Водяна пара легка. Вона піднімається над поверхнею Землі. У повітрі водяна пара охолоджується і перетворюється на дрібні крапельки води або кристалики льоду, з яких утворюються хмари.
Вітер переганяє хмари з одного місця на інше. З хмар випадають опади.
Частина води після дощу потрапляє назад в океан, частина в річки, озера, болота; частина опиняється на вершинах високих гір і стає гірським льодовиком; а ще деяка частина води проникає крізь гірські породи і утворює підземні джерела. Але з часом кожна краплина води знову повертається в океан. Всі ці процеси відбуваються під дією енергії Сонця.
- То чому сказано у Біблії «море воно не наповнюється» (відбувається кругообіг води в природі)
Ви знаєте, що розрізняють великий кругообіг води в природі, малий і внутрішньоматериковий.
Висновок. Що таке колообіг води ? (безперервний замкнений процес переміщення води на земній кулі)
Переходимо до наступного питання «Властивості води» (показ слайду)
Дослід 1. Досліджуємо колір води.
У мене у пробірці є вода. Я взяла різні за кольором стрічки і занурила у воду. Чи зміняться їхні кольори? Чому?
Висновок (вода немає кольору)
Дослід 2. Форма води.
Налили води із колби у склянку. Що можна сказати про форму води?
Вода не має форми, а набуває форми посудини у яку налита. Вода текуча.
Дослід 3. Смак води.
Які смаки вам відомі?
Вода не має смаку. Але вода із природних джерел містить у собі різні розчини солей, які є в ґрунті. Різний смак надають воді ті речовини, які у ній розчинені. Тому і кажуть у народі, що вода із джерела є смачною.
Дослід 4. Вода розчинник.
Якщо ми налиємо води у пробірки, у яких є цукор, сіль і глина. Акуратно і ретельно перемішаємо воду. Що відбудеться у кожній пробірці?
Висновок. Солі та цукру не видно.
Який висновок можна зробити? - вода розчиняє деякі речовини.
За яких умов речовини швидше розчиняється у воді? (якщо вода тепла)
Ви зранку, збираючись до школи, готуєте чай. Коли закипає чайник, що виділяється в повітря? (водяна пара)
У якому агрегатному стані може перебувати вода? (звертаюся до слайда)
Висновок. При якій температурі вода замерзає?
Про які властивості води ви дізналися?
Вода буває різною: джерельна вода, мінеральна, яка має лікувальні
властивості , а ще дощова. Вона дуже м'яка. З стародавніх часів таку воду цінували як послану небесами.
А яке ще значення має вода на Землі?
Вода змінює рельєф - зовнішній вигляд земної поверхні. Вона спричинює
руйнування гір, утворює долини, яри, балки. А ще вода переносить тепло по трубах і нагріває приміщення.
Вода необхідна рослинам для розчинення поживних речовин, які є в ґрунті, тому що поглинати їх рослини можуть тільки з води.
Усі процеси травлення і засвоєння їжі людиною і тваринами відбуваються у водному середовищі. Надмірна втрата води організмом може привести до його загибелі. Для деяких тварин вода є єдиним середовищем існування.
- Хоча вода займає більшу частину нашої планети, прісної води уже й не так багато.
Але в багатьох місцях планети вода така забруднена, що стає небезпечною для життя і здоров'я людей.
Воду забруднюють стічними водами заводів і фабрик, нафтопродуктами.
Річки й озера мілішають, коли навколо них вирубують ліси.
Наші річки теж потребують охорони і дбайливого ставлення до себе.
Необхідно укріплювати береги річок, насаджувати дерева, не допускати забруднення берегів і русла річок сміттям. Наші річки чекають від нас любові, затишку і допомоги.
V. Закріплення знань.
1. Географічний крос.
1. Водна оболонка нашої планети називається… (гідросфера)
2.Основна частина води зосереджена у …(Світовому океані)
3. Вода може перебувати у трьох станах …(рідкому, твердому, газоподібному)
4. Основною причиною утворення кругообігу води в природі є… (енергія Сонця)
5.Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий океани разом утворюють…(Світовий океан)
Яке значення має вода для людей, рослин і тварин? Що сталося б, якби раптом не стало води?