Тема: На гостині в Кобзаря. Хто живе у нашій пам'яті?
Мета:
- поглибити знання дітей про життя і творчість народного поета
Т. Г. Шевченка;
- показати, як поет оспівує красу рідного краю;
- збагачувати словник учнів;
- сприяти національному вихованню.
Матеріал: аудіозапис відео "Дитинство геніїв", зразок малюнку калини, конструктор LEGO, зашифровані у факти біографії Т.Г. Шевченка.
ХІД УРОКУ
1. Емоційне налаштування
|
|
|
Вправа “Ми — художники”
|
2. Вправа “Буква до букви”
|
Переставте букви і прочитайте слова.
етпо Перевірте себе
|
3. Вправа “Розкодуй”
|
Розкодуйте слова і перевірте свої припущення.
Код: 2а, 1б, 4в, 1б, 3в.
Код: 1а, 2б, 4б, 1б, 2б, 2в, 3а, 3в. Перевірте себе
|
4. Повідомлення теми уроку
|
Тарас Шевченко — гордість українського народу, його слава. Талановитих поетів і художників у нас багато — чому ж саме Тараса знають і шанують в усьому світі, чому саме він став справжнім символом України? Бо Шевченко — це не просто вірші й картини. Це боротьба за Україну, за її свободу, за її світле майбутнє. Сьогодні ми з вами дізнаємося більше про славетного митця, чиї твори як ніколи актуальні нині. |
5. Вправа “Хмара слів”
|
А що ще ви знаєте ви про Тараса Шевченка? Створіть у звичайних зошитах хмару слів.
Наприклад: Шеченко — кріпак — воля; Шевченко — художник — поет тощо.
|
6. Вправа “Поміркуй”
|
Форзац і перша сторінка “Кобзаря”, виданого 1840 року Подивіться на “Кобзар” Тараса Шевченка. Яке ж довголітнє і прекрасне у нього життя! Цю безсмертну книгу читали ще сучасники Тараса Григоровича, далі — їх діти, онуки, правнуки. Сьогодні її читаємо ми — і розуміємо, що це книга правди, що єдина та безцінна для всіх поколінь. У своїх віршах поет висвітлював життя українського народу, закликав до боротьби за його свободу, за справедливість. |
7. Перегляд відео “Дитинство геніїв. Про Т. Шевченка”
|
Нелегкою була доля Шевченка. Довго люди не знали, що на світі є людина, яка живе дуже тяжким життям і таїть в собі такі великі здібності, про які зараз знає увесь світ.
|
8. Фізкультхвилинка “Нейрогімнастика”
|
А тепер перепочиньмо. Виконуйте рухи в ритм музики разом.
|
9. Читання з передбаченням
|
Спробуйте передбачити, про що може йтися в оповіданні з назвою “Зустріч крізь віки”. — Мам, тебе знову до школи викликають. — Синку, що знов утнув? — Нічого ніби, окрім того, що не вивчив вірша Тараса Шевченка. — Вивчиш. Твоя прапрабабця читала напамять “Наймичку” і “Катерину”, хоча й була неграмотною. Тож у тебе тим паче все вийде! Микита пішов до себе в кімнату. У навушниках, які подарував старший брат, голосно лунав реп. Але саме так Микита і любив засинати. На якусь мить навіть здалося, що репер зачитував ті рядки, які треба було вивчити. Та невдовзі хлопчика здолав сон, і він уже не чув музики. Натомість почув гудіння джмелів у полі, густо всіяному маками й ромашками. — Дивина, — сказав уголос, — таке безмежне й гарне поле я бачив лише раз у житті! — коли їхали з батьками на авто відпочивати вліку. Але ж зараз би мала бути осінь… Де це я?
А навколо — ні душі, тільки отара овець і хлопчик-пастушок десь років тринадцяти, у якомусь лахмітті, з олівчиком і сірим папірцем у руках, змальованим уздовж і впоперек. — Ти хто? — запитав Микита. — Тарас. — Тарас? — Тарас Шевченко. — Не сміши. — Я тебе не смішу. Це ти якийсь смішний. Що це на тобі? Новий знайомий аж здригався від сміху, показуючи пальцем на Микитину футболку з незрозумілими і йому самому ієрогліфами (теж спадок від брата). — Це футболка, у якій я сплю. Микита глянув на вимкнений телефон, який увесь час тримав у руках. “Невже я бачу самого Шевченка? Хіба таке може бути: — Тарасе, скажи, а який зараз рік? — 1827, літо. — Та бачу, що літо. Тільки от дивися, яка штука — спати я лягав осіннього вечора 2019 року. — То ти з майбутнього? Та ну… — Виходить, що так. І як тепер мені повернутися?
Тарас почухав потилицю, знизав плечима: — Як сюди втрапив, так і вернешся. Можеш, коли не знаєш, що робити, мені з вівцями допомогти. А потім разом до пана сходимо. — До пана? — Еге, треба води свіжої в покої наносити. — І так щодня? — І так щодня. А хіба в тебе, Тарас показав пальцем у небо, — не так? — Ні, не так. У нас вода з крана тече. — А що це таке — той кран? Микита хотів показати на мобільному, але згадав, що той не працює, і спробував пояснити на словах. І про мобільник також розповів. І про школу, і про свої захоплення. Єдине, що оминув, то це вчорашнє невиконане завдання. Перед ним стояв худорлявий, стомлений тяжкою працею, але з дуже розумними і світлими очима хлопчик. — Це як сон, — сказав Тарас, — але мені про це, мабуть, краще забути. Кому скажи — ніхто не повірить. Добре тобі. Я от не можу ходити до школи. Але якби ти знав, як хочеться вчитися! — Хочеться вчитися? — Так. Я трохи вчився, та як мама померла — перестав, доглядав малих і чумакував із батьком. Коли помер і він, я знову до школи пішов, але туди прислали нового дяка вести уроки, а він незлюбив мене. — І що? — Що-що? Тебе били малого? — Ні, ніколи! — А мене дяк бив. Терпів я, терпів, а тоді втік. Тепер от наймитую по сусідніх селах у малярів і вчуся в них ремесла — малюю. А ще інколи вірші пишу… Я навіть деякі з них уже Оксанці прочитав. — А хто така Оксанка? — Дівчинка, яка мені подобається… Он вона до нас біжить. Микита хотів сказати Тарасу, що всі його мрії здійсняться, що його вірші читатимуть і через багато-багато літ, що його картинами захоплюватимуться. І що на долю Тараса так батато ще всього випаде… Але йому стало соромно від того, що коли Тарас попросить прочитати хоча 6 одну з тих поезій, він, окрім кількох на ходу вивчених дорогою до школи рядків, нічого пригадати не зможе… І Микита мовчав.
Задзвенів будильник. Микита схопився, труснув головою і зрозумів, що він не на полі біля Моринців, а у своєму ліжку, що в нього дуже щасливе, безтурботне й чудове дитинство. Не таке, як у Тараса… А може, то був не сон? Підбіг до шухляди, витягнув “Кобзаря” і почав читати вголос, аби краще запам’ятати Тарасові вірші: “Тепер я хочу знати їх, хай не всі, але багато. Можливо, колись зустрінемося ще.” “Мені тринадцятий минало. Я пас ягнята за селом. Чи то так сонечко сіяло, Чи так мені чого було? Мені так любо, любо стало, Неначе в Бога.” — почула мама Микити, зайшовши покликати сина до сніданку. Усміхнулася і тихенько зачинила за собою двері.
|
10. Вправа “Дай відповідь”
|
|
11. Онлайн-вправа “Великий Кобзар”
|
Перевірте, що ви знаєте про Тараса Шевченка. Виконайте завдання.
|
12. Рефлексія
|
|