08.10.2019
Конспект із зарубіжної літератури
для 5 класу №11-12
Тема. Брати Якоб і Вільгельм Ґрімм. Казка «Пані Метелиця». Моральні цінності в казці. Антитеза. Позакласне читання. Брати Якоб і Вільгельм Ґрімм. Казка «Бременські музиканти»
Цілі: навчальна: допомогти учня глибше усвідомити значення моральних цінностей, уславлених у казці, художні особливості твору; ознайомити учнів з іншими казками братів Ґрімм, викликати інтерес до читання художньої літератури, розширити кругозір учнів; розвивальна: розвивати навички переказу твору, виділення ключових епізодів, художніх засобів та їх коментування; вміння характеризувати героїв, висловлювати свою думку про них; розвивати навички вибору книги, самостійного читання, висловлення суджень про прочитане; виховна: виховувати кращі моральні якості – працьовитість, скромність, товариськість, готовність допомогти іншим, любов до книги, допитливість, прагнення до пізнання.
Теорія літератури: герой художнього твору, тема, головна думка, антитеза та інші художні засоби, автор, упорядник, перекладач, анотація, каталог.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок, урок-бесіда з позакласного читання.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Вступне слово вчителя
Уявіть зимовий день… З неба падає лапатий, легкий, як пух, сніжок. І ось все навкруги побіліло, усе урочисте, святкове. Звідки той сніжок береться, з якої далечі прилітає? Хто нам його сіє-розсіває, яка метелиця-хурделиця? Замислювались над цим предки багатьох народів – і створили безліч казок, прислів’їв, пісень про зиму, мороз, сніг. Але наділені казкові персонажі якостями, притаманними людям. І вивели форму – якою ж повинна вирости дитина, якою стати людиною. Про це й поміркуємо на уроці.
ІІІ.ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Евристична бесіда
2.Складання плану (або сюжетного ланцюжка) казки
3. Інтерактивна вправа «Діаграма Венна»
Порівняйте героїв казки – рідну дочку та пасербицю.
4.Робота із словником літературознавчих термінів (ст..52)
5. Завдання пошуково-дослідницького характеру
6.Огляд розділу підручника «Народні казки в різних видах мистецтва»(ст..58-62)
7.Бесіда
8.Інтерактивна вправа «Мішень»(Додаток 1)
Запишіть враження від уроку.
9.Слово вчителя з елементами бесіди
Чим більше людина читає, тим більше вона розвивається інтелектуально і духовно. А якщо вона ще й вміє насолоджуватись читанням гарної книжки, то назавжди знайде в ній вірного і мудрого порадника, друга. Про книгу як друга ми погоровимо на сьогоднішньому особливому уроці.
10.Перегляд окремих анімаційних уривків з мультфільму «Бременські музиканти»
11.Інценізації(Додаток 2)
12. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Визначте головну думку казки, згадавши прислів’я.
IV.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Слово вчителя
Сподіваюсь, що ви, шановні п’ятикласники, всі до одного полюбили художню книжку, читання сприйматимете не як обтяжливе домашнє завдання, а як радісне, цікаве спілкування з другом.
V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватись до контрольної роботи
Додаток 1
Додаток 2
Інсценівка №1
Виходить віслюк.
В і с л ю к. Охо-хо! Старий став, важко мені вже лантухи до млина возити. А господар скоса дивиться, ось-ось скаже іти геть. Подамся до Бремена, стану музикою. (Йде, бачить собаку, звертається до нього.) Здоров, Сірко! Чого лежиш та важко сопеш?
П е с. Сили немає підвестися, а де там уже сторожувати, то хазяїн надумав здихатись мене. От я і втік.
В і с л ю к. То ходімо зі мною до Бремена. Я гратиму на лютні, а ти на барабані. (Йдуть, бачать кота.) Ей, старий воркоте, що з тобою сталось?
К і т. Постарівся, зуби затупились. От хазяйка й замахнулась на мене, ледве втік.
В і с л ю к. Гайда з нами в Бремен. (Йдуть вони, бачать півня) Чого розкукурікався, наче тебе ріжуть? Що сталось в тебе?
П і в е н ь. Наша господиня звеліла куховарці зварити з мене суп, щоб гостей частувати. От я і горлаю, поки можу.
К і т. Слухай, гребенястий! Ходімо з нами в Бремен (Виходять під музику.)
Інсценівка №2
На дошці – плакат (можна зообразити прямо на дошці або за допомогою мультимедійних засобів) із зображенням вікна. У вікні видно, як за столом сидять розбійники і бенкетують. Підходять Віслюк, Пес, Кіт, Півень. Віслюк заглядає у вікно.
В і с л ю к. Ого, що я бачу! Стіл накритий білою скатертиною, на столі – чого тільки немає! А навколо розбійники сидять.
К і т. А спробуємо їх прогнати!
П е с. Як же ми це зробимо?
К і т. А ось як! Ти, віслюче, заревеш, ти, собако, загавкаєш, я занявчу щосили, а ти, Півню, закукурікаєш. Тільки всі разом! Ще й ногами затупаємо і кігтями зашкрябаємо!
В і с л ю к. Почали! (Учасники ревуть по-віслючому, гавкають, нявчать, кукурікають.)
К і т. Диви, диви, як вони тікають! Ходімо швидше до столу! (Йдуть.)