Коспекти уроків із ЗЛ для 5 класу

Про матеріал
Розробка уроків 11-12 для 5 класу за календарним плануванням О.Я.Загоруйко. З готовими додатками до друкування.
Перегляд файлу

08.10.2019

Конспект із зарубіжної літератури

для 5 класу №11-12

Тема. Брати Якоб і Вільгельм Ґрімм. Казка «Пані Метелиця». Моральні цінності в казці. Антитеза. Позакласне читання. Брати Якоб і Вільгельм Ґрімм. Казка «Бременські музиканти»

Цілі: навчальна: допомогти учня глибше усвідомити значення моральних цінностей, уславлених у казці, художні особливості твору; ознайомити учнів з іншими казками братів Ґрімм, викликати інтерес до читання художньої літератури, розширити кругозір учнів; розвивальна: розвивати навички переказу твору, виділення ключових епізодів, художніх засобів та їх коментування; вміння характеризувати героїв, висловлювати свою думку про них; розвивати навички вибору книги, самостійного читання, висловлення суджень про прочитане; виховна: виховувати кращі моральні якості – працьовитість, скромність, товариськість, готовність допомогти іншим, любов до книги, допитливість, прагнення до пізнання.

Теорія літератури: герой художнього твору, тема, головна думка, антитеза та інші художні засоби, автор, упорядник, перекладач, анотація, каталог.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок, урок-бесіда з позакласного читання.

Хід уроку

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Вступне слово вчителя

   Уявіть зимовий день… З неба падає лапатий, легкий, як пух, сніжок. І ось все навкруги побіліло, усе урочисте, святкове. Звідки той сніжок береться, з якої далечі прилітає? Хто нам його сіє-розсіває, яка метелиця-хурделиця? Замислювались над цим предки багатьох народів – і створили безліч казок, прислів’їв, пісень про зиму, мороз, сніг. Але наділені казкові персонажі якостями, притаманними людям. І вивели форму – якою ж повинна вирости дитина, якою стати людиною. Про це й поміркуємо на уроці.

ІІІ.ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Евристична бесіда

  • Чому в часи, коли жили брати Ґрімм, Шарль Перро, в їхньому оточенні збирання фольклору вважалось несерйозним заняттям, дитячою забавою? (Бо це творчість простого народу,а багаті зневажливо ставились до бідних)
  • Що дають народні казки дорослим? (Учать, як виховувати дітей, як до них ставитись, знання того, які риси характеру найбільше цінуються, за які людей поважають; учать мови, показують національні особливості, дух народу.)

2.Складання плану (або сюжетного ланцюжка) казки

3. Інтерактивна вправа «Діаграма Венна»

Порівняйте героїв казки – рідну дочку та пасербицю.

4.Робота із словником літературознавчих термінів (ст..52)

5. Завдання пошуково-дослідницького характеру

  • Знайдіть у вивчених раніше казках приклади антитези. (Селянин – поміщик, дракон – жаба, фенікс – курка, золото – каміння з казки «Пензлик Маляна»; худий та кощавий – тілистий і дужий, віддалятись – повертатись з казки «Синдбад-Мореплавець»; рідна дочка – пасербиця, вродлива – гидка; добра – зла.)
  • Поговоримо тепер про дорослих героїв казки «Пані Метелиця». Якими вони показані? (Мачуха несправедлива,жорстока до пасербиці; пані Метелиця – добра, справедлива.)
  • За текстом важко встановити точно, якому народові вона належить, адже там немає специфічних народних ознак – імен, географічних назв, назв предметів побуту, культури та ін.. Однак деякі риси німецького національного характеру можна встановити. У цьому нам допоможе коротке повідомлення учня про Німеччину, німецькі народні традиції та риси національного характеру.
  • До рис німецького національного характеру зазвичай належить працьовитість, акуратність, пунктуальність, любов до порядку, тому в казці відбивається і працьовитість головної героїні, її акуратність (яблука не просто обтрусила, а склала в купу; дівчина мила починок…)

6.Огляд розділу підручника «Народні казки в різних видах мистецтва»(ст..58-62)

7.Бесіда

  • Які факти здались вам найцікавішими, чому?
  • Який вид мистецтва вам припав до душі?
  • Коли б у вас був вибір – прочитати казку про Шахразаду, переглянути фільм або мультфільм, подивитись на картини чи прослухати сюїт М. Римського-Корсакова, відвідати балет – що ви вибрали б (не більше 2!)?

8.Інтерактивна вправа «Мішень»(Додаток 1)

Запишіть враження від уроку.

9.Слово вчителя з елементами бесіди

   Чим більше людина читає, тим більше вона розвивається інтелектуально  і духовно. А якщо вона ще й вміє насолоджуватись читанням гарної книжки, то назавжди знайде в ній вірного і мудрого порадника, друга. Про книгу як друга ми погоровимо на сьогоднішньому особливому уроці.

  • Навіщо люди читають книжки? (Для здобуття знань, поповнення життєвого досвіду, розваги, відпочинку.)
  • Яке першочергове завдання стоїть перед читачем? (Знайти книжку з потрібної теми, читання для душі.)
  • Що допоможе читачеві  в цьому?

10.Перегляд окремих анімаційних уривків з мультфільму «Бременські музиканти»

11.Інценізації(Додаток 2)

12. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Визначте головну думку казки, згадавши прислів’я.

IV.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Слово вчителя

   Сподіваюсь, що ви, шановні п’ятикласники, всі до одного полюбили художню книжку, читання сприйматимете не як обтяжливе домашнє завдання, а як радісне, цікаве спілкування з другом.

V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватись до контрольної роботи

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Результат пошуку зображень за запитом "мішень"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Інсценівка №1

Виходить віслюк.

В і с л ю к. Охо-хо! Старий став, важко мені вже лантухи до млина возити. А господар скоса дивиться, ось-ось скаже іти геть. Подамся до Бремена, стану музикою. (Йде, бачить собаку, звертається до нього.) Здоров, Сірко! Чого лежиш та важко сопеш?

П е с. Сили немає підвестися, а де там уже сторожувати, то хазяїн надумав здихатись мене. От я і втік.

В і с л ю к. То ходімо зі мною до Бремена. Я гратиму на лютні, а ти на барабані. (Йдуть, бачать кота.) Ей, старий воркоте, що з тобою сталось?

К і т. Постарівся, зуби затупились. От хазяйка й замахнулась на мене, ледве втік.

В і с л ю к. Гайда з нами в Бремен. (Йдуть вони, бачать півня) Чого розкукурікався, наче тебе ріжуть? Що сталось в тебе?

П і в е н ь. Наша господиня звеліла куховарці зварити з мене суп, щоб гостей частувати. От я і горлаю, поки можу.

К і т. Слухай, гребенястий! Ходімо з нами в Бремен (Виходять під музику.)

Інсценівка №2

   На дошці – плакат (можна зообразити прямо на дошці або за допомогою мультимедійних засобів) із зображенням вікна. У вікні видно, як за столом сидять розбійники і бенкетують. Підходять Віслюк, Пес, Кіт, Півень. Віслюк заглядає у вікно.

В і с л ю к. Ого, що я бачу! Стіл накритий білою скатертиною, на столі – чого тільки немає! А навколо розбійники сидять.

К і т. А спробуємо їх прогнати!

П е с. Як же ми це зробимо?

К і т. А ось як! Ти, віслюче, заревеш, ти, собако, загавкаєш, я занявчу щосили, а ти, Півню, закукурікаєш. Тільки всі разом! Ще й ногами затупаємо і кігтями зашкрябаємо!

В і с л ю к. Почали! (Учасники ревуть по-віслючому, гавкають, нявчать, кукурікають.)

К і т. Диви, диви, як вони тікають! Ходімо швидше до столу! (Йдуть.)

 

docx
Додано
9 жовтня 2019
Переглядів
1865
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку