19 січня о 18:00Вебінар: Психологічна допомога дітям і дорослим у кризових станах

Ковалентний зв’язок, його утворення. Полярний і неполярний ковалентний зв’язок.

Про матеріал
Мета: - освітня: сформувати уявлення про утворення ковалентного зв’язку з урахуванням засвоєння знань поняття про електронегативність та будови атомів; вивчити особливості ковалентного неполярного та полярного зв’язків, навчити відрізняти ці зв’язки; - розвивальна: розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; - виховна: виховувати активність, працелюбність, інтерес до предмету, ініціативність.
Перегляд файлу

8 клас

Урок № 18

Тема: Ковалентний зв’язок, його утворення. Полярний і неполярний ковалентний зв’язок.

Мета:

  • освітня: сформувати уявлення про утворення ковалентного зв’язку з урахуванням засвоєння знань поняття про електронегативність та будови атомів; вивчити особливості ковалентного неполярного та полярного зв’язків, навчити відрізняти ці зв’язки;
  • розвивальна: розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки;
  • виховна: виховувати активність, працелюбність, інтерес до предмету, ініціативність.

Матеріали та обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, робочі зошити, ручки, підручники, картки.

Очікувані результати: На кінець уроку учні:

·        пояснюють особливості утворення ковалентного зв’язку;

·        наводять приклади сполук із ковалентним (полярним і неполярним) зв’язком;

·        виконують вправи з теми.

Компетентності: спілкування державною мовою (формулювати відповідь на поставлене запитання, робити висновки), математична компетентність (аналізувати принцип утворення зв’язку), основні компетентності у природничих науках (виконувати вправи на засвоєння ковалентного полярного та неполярного зв’язку), вміння вчитися впродовж життя (застосовувати і переносити знання та навички у нову тему).

Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.

ХІД УРОКУ

Організаційний етап уроку

Вчитель вітається з учнями, записує відсутніх до журналу.

І. Актуалізація опорних знань учнів

«Кулька питань»

Вчитель кидає кульку кільком учням і задає питання. Якщо учні не відповідають, то кульку кидають вчителю.

  • Чому атоми інертних елементів не вступають у хімічну взаємодію?
  • Що таке електронегативність?
  • У яких випадках атому вигідно віддати електрони, а в яких приєднати?
  • В чому полягає утворення хімічного зв’язку?
  • Що таке хімічний зв’язок?
  • У періодах зі збільшенням порядкового номера електронегативність…(збільш.)
  • У групах зі збільшенням порядкового номера електронегативність…(зменш.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

У 1907 р. Російський вчений М. О. Морозов, а в 1916р. Американський фізико-хімік Дж. Льюїс висловили припущення, що хімічний зв’язок може утворюватись, якщо виникає спільна пара електронів, що одночасно належить двом атомам.

Слово вчителя: чи були вірними припущення вчених про те, що хімічний зв’язок обумовлений утворенням спільної електронної пари ми зараз і з’ясуємо.

 ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Вчитель записує тему на дошці, називає мету уроку разом з учнями.

ІV. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу

 

Утворення ковалентного зв’язку. Ковалентний неполярний зв’язок

Для початку пригадаємо електронну форму і графічну схему будови атома Н.

Учень на дошці записує електронну та графічну будови атома Гідрогену і робить висновок про його здатність утворювати хімічні зв’язки.

11 Н +1)11S1

Розповідь вчителя

При утворенні хімічного зв’язку атоми прагнуть до того, щоб на їх зовнішньому енергетичному рівні було два або вісім електронів. Цього можна досягти декількома способами. Найпоширеніший з них полягає в об’єднанні неспарених електронів у спільні електронні пари. При зображенні утворення хімічного зв’язку прийнято позначати електрони зовнішнього енергетичного рівня крапкою або хрестиком:

Розглянемо, як же утворюється хімічний зв’язок в молекулі водню.

В утворенні молекули водню беруть участь два атоми Гідрогену, які намагаються добудувати свій зовнішній енергетичний рівень за рахунок іншого атома. Кожен атом намагатиметься притягнути на свою електронну оболонку додатковий електрон і таким чином отримати електронну конфігурацію найближчого інертного газу – Неону.

Під час взаємного притягання ядер атомів та електронних оболонок дві s-орбіталі перекриваються і в місцях перекривання утворюється підвищена електронна густина (густина імовірності виявлення електрона у даній точці).

 

Утворення молекули водню можна записати і у вигляді схеми:

 

Н• + •Н      Н : Н , такі формули називають формулами Льюїса, або електронно-крапковими формулами.

Ковалентний зв’язок ‒ хімічний зв’язок, що виникає в результаті утворення спільних електронних пар.

Спільну електронну пару, що обумовлює хімічний зв’язок , можна позначити рискою. Таким чином виходить структурна формула:

V. Осмислення об'єктивних зв'язків і відносин у досліджуваному матеріалі й розкриття внутрішньої сутності досліджуваних явищ

Зверніть увагу на атом Карбону, що входить до складу вуглекислого газу. На зовнішньому рівні тільки два неспарених електрони. Але відомо, що С може мати валентність 4. Для того, щоб утворити 4 хімічні звязки. Атом С поглинає невелику кількість енергії і переходить у так званий збуджений стан (графічно він позначається зірочкою С*). Під впливом енергії один е з s-орбіталі переходить на р-орбіталь і С стає 4-х валентним. Цей процес називають промотуванням електронна

Промотування електрона – перехід електрона під впливом енергії на вільну орбіталь.

VI. Узагальнення та систематизацыя знань

Фронтальна робота

Завдання. Побудуйте електронну-крапкову формулу для таких хімічних речовин, як Н2, F2, СО2, СН4:

VII. Підсумки уроку

«Ланцюжок»

Учні користуються конспектом уроку і задають питання по ньому за ланцюжком.

VIIІ. Домашнє завдання

 

doc
Додано
17 листопада 2020
Переглядів
272
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку