Тема: Булава не цукерка, а козацький клейнод.
Мета:
Виховувати:
Обладнання: комп’ютер, мультимедійна дошка, презентація з історії козацтва, інструкційні картки, фонограма козацьких пісень.
Інструменти та матеріали: лобзик, пилочки, струбцина, лінійка, олівець, шило, коловорот, матеріали для шліфування, копіювальний папір, калька, шаблони, підвіска до брилка.
Матеріал : фанера.
Тип уроку: формування практичних компетентностей.
Методи та прийоми проведення уроку: робота в парах, робота в групах, мозковий штурм, рольова гра, «Мікрофон».
Міжпредметні зв’язки: історія, образотворче мистецтво.
Хід уроку
І. Організаційний момент( 1-2 хв.)
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
Увага!
Встали всі рівненько, підтягнулись
Один одному щиро усміхнулись
На урок старання не забули взяти,
Отже, починаємо працювати!
Привітання. Слава Україні!
«Ми – художники, митці,
Ми - таланти і творці» (На дошці)
ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів.
Профорієнтаційна розминка
Показ слайдів за професіями
Питання вчителя
Порівнюючи козацьку добу та сучасні професії , могли козаки мати дані професії ?
Козацький кросворд
1 Б |
а |
т |
і |
г |
||||||||||||||
2 м |
У |
д |
р |
и |
й |
|||||||||||||
3 ч |
о |
р |
т |
о |
м |
Л |
и |
ц |
ь |
к |
а |
|||||||
4 к |
А |
з |
а |
н |
||||||||||||||
|
5 л |
і |
т |
а |
В |
р |
и |
|||||||||||
6 г |
е |
т |
ь |
м |
А |
н |
||||||||||||
Вертикаль:
Горизонталь:
6 Найвище військове звання у козаків
IV. Мотивація навчально - трудової діяльності учнів
Розповідь. Оголошення теми уроку
«Булава не цукерка, а козацький клейнод» Для вас нове слово клейнод.
Слово клейнод запозичений із польського у перекладі «подарований поштовий предмет влади». Предметів влади у козаків було багато.
Редакція часопису «Сторінки історії»
Дівчата у відрядженні
Блеф - клуб «Блеф» означає – вигадка, неправда, введення в оману кого небудь.
Починаємо зі слів
Чи вірите ви , що ….
Так як ми працюємо із фанерою то виникає питання : « Де ми її бермо?»
Відеофільм «Виготовлення фанери в промислових масштабах»
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь. Деталі з товстої фанери або складної форми випилюють лобзиком (демонстрація слайду). Найчастіше користуються лобзиком з металевою рамкою, на кінцях якої є затискачі з баранниковими гайками.
Під запис. Пилочка лобзика —це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік.
Розповідь. Пилочки розрізняють за шириною полотна та насічкою зубців (демонстрація слайду). Для роботи з товстою фанерою та деревиною беруть широке полотно з крупними зубцями, а для тонкої фанери - вузеньке полотно з дрібними зубцями.
Щоб підготувати лобзик до роботи,
беруть пилочку і один її кінець затискують гайкою біля ручки (демонстрація малюнку). Пилочку встановлюють так, щоб її зубці були спрямовані назовні від рамки і вниз. Потім стискують обидва кінці рамки в напрямку один до одного і так само затискують другий кінець пилочки. Якщо відпустити стиснуті кінці дуги, вони приймуть своє попереднє положення і натягнуть пилочку. Отже, лобзик готовий до роботи.
Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці, який кріплять до робочого стола струбциною .
Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підставку, і щоб вона не сповзала, притримують лівою рукою. У праву руку беруть лобзик і, приставивши пилочку до фанери, починають пиляти. Пиляють так, щоб пилочка рухалася точно по лінії контурів.
Працюючи лобзиком, треба додержувати таких правил: мал3. Столик-підставка
Робоча поза під час пиляння лобзиком
Спочатку випилюють внутрішній контур заготовки, а потім - зовнішній. Виконання отвору шилом
Для випилювання по внутрішньому контуру у заготовці роблять отвір шилом (демонстрація слайду). Вставляють у цей отвір верхній кінець пилочки, а потім закріплюють його. Випилявши внутрішні контури, відкручують верхню гайку, звільняють кінець пилочки і виймають її. Потім знову закріплюють і розпочинають випилювати зовнішні контури.
Завершують обробку випиляних деталей рашпілем, надфілем або шліфувальною шкуркою.
VІ. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ ТА ІНСТРУКТАЖ ВЧИТЕЛЯ
А. Самостійна робота учнів.
На пиляння нескладних елементів учням відводиться 15- 20 хв., а для другого завдання учні виділяють 30 хв.
Б. Інструктаж вчителя:
2) Слідкую за постійним дотриманням учнями прийомів безпечної праці під час виконання завдання.
3) Оголошення про закінчення виконання роботи. Прийом робіт.
VІІ. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ
VIII. Підсумок уроку
Учитель. Ось і підійшла до завершення наша робота.
Слайд на екрані. «Прийняття присяги Президентом»
Питання на закріплення
Доречі: Чи існують сучасні клейноди влади, і хто їх має?
Оцінювання – сума цифр (гаєчні ключі)
IX . Висновок
Слово вчителя .
Ми сьогодні створили функціональний предмет – брелок. Він має побутовий естетичний , історичний , патріотичний навіть «владний» зміст. Але нашою метою було заглибитись у відчуття єдності, гідності, братерства, взаємовиручки, співпраці у колективі, так як було заведено у козаків.
Нехай часточка історичної влади завше буде з Вами і нагадує про велич українського народу.
Звучать літаври.
Подарунок гостям.
X. Домашнє завдання.
Повторити властивості деревини.
Підготувати матеріали для шкільного проекту «Вертеп»