"КОЗАЦТВО. СПОГАДИ ПРО СТАРОЖИТНЮ УКРАЇНУ. ЗАПОРІЗЬКЕ КОЗАЦТВО В ПОЕЗІЇ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА „ДО ОСНОВ’ЯНЕНКА” БІНАРНИЙ УРОК (УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, АНГЛІЙСЬКА МОВА)

Про матеріал

КОЗАЦТВО. СПОГАДИ ПРО СТАРОЖИТНЮ УКРАЇНУ. ЗАПОРІЗЬКЕ КОЗАЦТВО В ПОЕЗІЇ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА „ДО ОСНОВ’ЯНЕНКА” БІНАРНИЙ УРОК (УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, АНГЛІЙСЬКА МОВА) О.Біров, викладач української мови та літератури, Н.Гудь, викладач англійської мови ДПТНЗ «Білківський ПАЛ» 

Перегляд файлу

КОЗАЦТВО. СПОГАДИ ПРО СТАРОЖИТНЮ УКРАЇНУ. ЗАПОРІЗЬКЕ КОЗАЦТВО В ПОЕЗІЇ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА „ДО ОСНОВЯНЕНКА”

БІНАРНИЙ УРОК (УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, АНГЛІЙСЬКА МОВА)

О.Біров, викладач української мови та літератури,

Н.Гудь, викладач англійської мови

ДПТНЗ «Білківський ПАЛ»

Оскільки творчість Тараса Шевченка у старшій школі не вивчають, проте його згадують як основоположника української літератури. Життя і творчий спадок Кобзаря цікавив, цікавить і буде цікавити ще не одне покоління, тому що став загальновизнаним символом України і вовіки насущним у ній.

Пропонуємо вашій увазі розробку бінарного уроку з української літератури та англійської мови. Завдяки вказаним формам роботи ми намагаємося виховувати почуття пошани до Великого Кобзаря – Тараса Шевченка, вчити любити  і цінувати Україну так, як її любив і цінував Шевченко.

Мета:

  • навчальна: показати неперевершеність історичного часу доби козаччини, за яким сумує Т.Шевченко, визначити той вклад, який зробив митець у скарбницю народної пам’яті;
  • розвивальна: розвивати вміння складати художньо-образну характеристику твору; вміння робити самостійні висновки та аналізувати факти;  творчу уяву учнів; мислення учнів шляхом розв’язання поставлених проблемних завдань; вміння працювати в групі; навички монологічного мовлення на рівні речення; мовленнєву здогадку, увагу та фантазію учнів; вміння працювати в групі;
  • виховна: виховувати почуття любові до рідного краю, бережне ставлення до його славної історії, щиру шану тому, хто доніс до нас безцінні скарби далекого минулого; виховувати бажання та підтримувати в учнів мотивацію до оволодіння англійською мовою.

Тип уроку: бінарний урок засвоєння знань урок засвоєння знань.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, Г. Квітки-Основ’яненка; „Кобзар”, фрагмент фільму про українське козацтво (1-2 хв.), англо-українські словники, картки із завданнями.

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

ІІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

Викладач англійської мови

The Cossack sits there on the further

Shore the blue waves dance.

He dreamed that he would find good fortune.

Sorrow crossed his path.

And now the cranes fly sin long skeins

Towards the further shore.

The Cossack over grown with thorns.

(Taras Shevchenko “Song”.

Translated by Vera Rich)

Ліцеїсти, урок у нас сьогодні незвичайний – бінарний. Ми поєднаємо вивчення двох предметів – української літератури та англійської мови. Як ви гадаєте, чому саме такий урок?

IV.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Слово викладача англійської мови

-What are you waiting from today’s lesson?

- What results are you waiting for by the end of the lesson?

Complete the sentence 

-I’d like to learn……

-to revise….

-to analyze….

-to understand….

-to find out…

You have some mottoes on the blackboard. You must decide which of them are the most suitable for today’s lesson and   then write it down into your  copybooks.

Перед вами декілька епіграфів. Спираючись на тему уроку та його мету, запишіть який на вашу думку найбільш відповідає нашому уроку.

A good deed is never lost. (Proverb)    deed-вчинок,  дія.

Reaching back to our roots , knowing where we come from helps us to know where to go.    (Saying) to reach-досягати.

 

А як ми бились, умирали, за що ми голови складали

В оці могили? Будеш жить.

То, може, й знатимеш, небоже...

                                      Т. Шевченко

Було колись – в Україні

Ревіли гармати;

Було колись – запорожці

Вміли панувати.

                                      Т. Шевченко

У кінці уроку ми повернемося до цього завдання, і нам буде цікаво дізнатися, чи змінилася ваша думка чи ні.

2. Ассоціативне гроно.

Now we shall do a very interesting kind of work. You are divided into three groups…

Each group will be given  its own task. You  have  min. for this work. Don’t forget about speakers, timers, writers.

Робота в групах

1 група. Вправа «Риси характеру козаків».

Викладач англійської мови.

Dear pupils? You see traits of character. You must choose only such traits  which are deal which Cossacks and explain your choice  (I think….,I believe…,I suppose….,I am sure…),

Traits  of  Character.

Traits  of  Character.

true patriots         talented

free- loving             smart

good  sportsmen       sociable

hard- working             lazy

religious                      friendly

tolerant                       strong-willed

brave                           honest

clever                          decisive

kind-hearted               ignorant

2 група. „Зовнішній вигляд козаків”

- Look at the picture above and say what  this  man in the picture is. Why do you think so?

http://kampot.org.ua/imag/history/kozaku/kozak_viysko-7_small.jpg

Одяг козаків: жупан – старовинний верхній чоловічий одяг, оздоблений хутром та позументом (срібна тасьма); кунтуш – верхній одяг темно-синього кольору з галунами (золота, срібна або нитяна тасьма) і китицями; кирея – верхній довгий суконний одяг з відлогою, юпка - коротка шкіряна куртка; шаровари; сорочки; шапки; чоботи; сап’янці; пояс.

Зброя козаків: шабля з піхвою, рушниця, спис, мушкети, кинджали, гармати.

3 група. «Стиль життя, поведінка козаків»

Pre-reading .

What do you know about Cossacks? Here is a short quiz.

 Work in pairs and choose the correct  answer:

  1. The first  Cossacks’ fortress ( sich) in the region of Zaporizhya was built by…
  1.   Ivan Mazepa;
  2. Dmitro Vishnevetsky;
  3. Bogdan Khmelnitsky.
  1. Zaporizhyan Sich was founded…

a) 500 years ago;

b) 400 years ago;

c) 600 years ago

3. Zaporizhyan Sich existed

a)more than 100 years;

b) more than 200 years;

c) more than 300 years.

4. Cossacks ship was called…

a)”Chaika”;

b)”Galera”;

c)”Lodya”.

5. If a Cossack lost his  sabre (shablya)…

a) he was  given the new one;

b) he was said to get the new one;

c) he was turned out.

 

Reading  comphension. Text ”A travel to Cossacks Times”

A travel to Cossacks Times

Who were Cossacks? Why were they called so?

What did they do for Ukraine?

The word  “Cossack” is probably of Turkish origin. It  meant a free and independent man.

The first news about Cossacks date from the 15-th century.

The original Cossacks were largely adventurous serfs who had fled from their masters and just ordinary people who were in search of a better life, freedom and military fame.They banded together in the South Ukrainian steppes in the reaches  of the Dniepre.

The Cossacks were engaged in fishing, hunting, bee-keeping and building their settlements.

They had to protect themselves against attacks by Tatars and Turks. The harshness of the

In the sixteenth century the Cossacks united in a single military organization. They built the first permanent fortress, the Zaporizhian Sich : the heart of Sich was the Island of Khortytsya . It Was founded in 1557 by Dmitro Vishnevetsky, who was the first Cossacks hetman.

    Cossacks lived in a strict military brotherhood . They had their own laws, insignia and other  symbols of rank and authority : the standard, the mace, the seal, the kettle-drum, etc.

They launched their raids against the Crimean Khanate and the Turkish Empire and defended the Southern Ukraine from Polish landlords and Tatars.

The Ukrainian  Cossacks played  an important role in the history. All Ukrainian people chrish the glory.  In1990 they marked the 500-th anniversary of Zaporizhian Sich, the first democratic formation in Europe. 

Finally read the whole text.

How many of your questions were answered?

Post-reading.

What do you  know about Cossacks’ style of life?

 They…

-defended their native land.

-lived far away from their families.

-loved their style of life.

Проміжний підсумок:

  • Чому ми виконали цей вид робіт?
  • Що дала вам ця вправа?

Викладач української мови. Щойно ви склали асоціативне гроно, тобто розповіли, якими ви уявляєте запорозьких козаків. Зараз ви переглянете невеликий уривок із кінофільму.

  • Чи справдилися Ваші уявлення від козаків?
  • Чи змогли киномитці передати дух козацької вольниці і звитяги?

Проміжний підсумок:

Викладач української літератури. Удома ви познайомилися з поезією Т.Шевченка „До Основ’яненка”.

  • Що могло спонукати Шевченка до написання такого вірша? (С. Маланюк писав, що у петербурзький період Т. Шевченко був дуже самотній. Єдина втіха – літературний салон Є. Гребінки та листування з рідними та друзями. А він думками линув в Україну.)
  • Чому саме до Основ’яненка  звернувся Т. Шевченко?

Проблемне запитання. Навіщо Т.Шевченко у своїй ранній творчості так часто звертається до славного козацького минулого українського народу?

3. Пошукова діяльність

1 група.  Скориставшись текстом, визначити тему твору.

Нема Січі, пропав і той,

Хто всі верховодив!

2 група.   Скориставшись текстом, визначити основну думку твору.

Утни, батьку, щоб нехотя

На ввесь світ почули,

Що діялось в Україні,

За що погибала,

За що слава козацькая

На всім світі стала!

Викладач. Ми вже знаємо, що творам молодого Шевченка притаманні елементи романтизму. Найбільш романтизм молодого Шевченка проявився у творах на історичні теми: „Іван Підкова”, „Тарасова ніч”, „Гамалія”, численних зразках лірики. Він створив яскраві романтичні образи українського козацтва з його морськими походами, запорізькими чайками, лицарськими звичаями, ясновельможними гетьманами, які стояли на сторожі України.

Бесіда.

  • Що поєднує Шевченка з цією добою?
  • Як удалося митцеві так чітко і яскраво виразити свої почуття в поезії „До Основ’яненка”?

Робота в групах.

1 група.  

  • Як змальовує українське козацтво Т. Шевченко у поезії „До Основ’яненка”?

2 група.  

- Чому рядки поезії „До Основ’яненка” оповиті мелодією смутку і жалю? За чим сумує Т.Шевченко? Заповніть схему.

                           - (вернуться)

НЕ                      - (встануть)                         

                           - (покриють)

3 група.  

Славне минуле у раннього Шевченка завжди контрастувало із сучасним йому занепадом. Заповніть таблицю:

МИНУЛЕ

ТЕПЕРІШНЄ

коні паслись

нема Січі

тирса шуміла

чайки плачуть

кров морем червоніла

скрізь могили

жита похилились

 

Викладач. І який же висновок робить для себе поет? (Тяжко, важко...)

- Чи є в цій картині місце майбутньому? (Смійся, лютий враже! / Та не дуже, бо все гине, - / Слава не поляже...)

4. Вправа „Фізики і лірики”

- Яким знаком ви б позначили минуле України? (+). А сучасне поетові? (-).

- Що дають під час зіткнення два протилежні полюси? (Енергетичний заряд)

- Поясніть, про який енергетичний заряд ідеться у Т.Шевченка.(Такий твір повинен викликати бажання вийти зі стану національного безсилля, почати діяти в ім’я відродження України)

V.  ПІДСУМОК УРОКУ

1. Бесіда.

- Чи знайшли ви відповідь на проблемне запитання? Сформулюйте її. (Хоча поезія пройнята духом минувшини, автор звертається до сучасних українців, до їхньої національної свідомості, гідності, честі. Нація, яка має живу історичну пам’ять, носіями якої є наш народ, - не може загинути).

- Яким ви уявляєте майбутнє без минулого?

- До чого закликає Т. Шевченка, може, до збройного повстання? (Головне – не бути байдужими)

- Чи правильно ви дібрали епіграф? Обґрунтуйте.

2. Рефлексія.

Дайте відповіді на запитання.

- Чи зуміли ми досягти поставленої мети?

- Які знання були відтворені?

- Які методи були використані на уроці?

- Чи справдилися ваші сподівання щодо уроку?

- У якому настрої ви перебували на уроці?

- Який був настрій (на вашу думку і думку викладача)?

- Що заважало працювати ефективно?

- Чи доцільною була робота в групах?

-  Що було зайвим на уроці?

- Які негативні елементи уроку ви помітили?

- Що корисного для навчання і подальшого життя ви отримали?

- Чого б ви ще хотіли навчитися з української літератури?

- Did you like the whole lessons?

- What would you like to study during English lessons?

Завдання, яке здалося мені

  • найцікавішим
  • найскладнішим
  • нудним

VІ. ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ  УЧНІВ.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Українська література

- Аналізувати поезію „До Основ’яненка”, прочитати перші дві частини „Гайдамаки”.

Англійська мова Complete the dialogue using the information from the text.

Список використаної літератури

1.Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук. – метод. посібн. / О.І. Пометун, Л.В. Пироженко. – К., 2004.

2. Фасоля А. Особистісно-зорієнтований урок літератури. Мета, зміст, технологія уроку //Дивослово. – 2004. - №8.

3. Шевченко Т.Г. Кобзар. – К., 1972.

4. Журнал „Welcome to Ukraine”. – 2001. - №3.

5. Це – Україна. This is Ukraine.: Видавничий дім „Комп’ютерні системи”, 1995.

6. Ілюстрована енциклопедія історії України (від найдавнішого часу до кінця XVIII ст.) – К.: „Спалах ЛТД”, 1998.

 

docx
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку