КОЗАЦТВО. СПОГАДИ ПРО СТАРОЖИТНЮ УКРАЇНУ. ЗАПОРІЗЬКЕ КОЗАЦТВО В ПОЕЗІЇ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА „ДО ОСНОВ’ЯНЕНКА” БІНАРНИЙ УРОК (УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, АНГЛІЙСЬКА МОВА) О.Біров, викладач української мови та літератури, Н.Гудь, викладач англійської мови ДПТНЗ «Білківський ПАЛ»
КОЗАЦТВО. СПОГАДИ ПРО СТАРОЖИТНЮ УКРАЇНУ. ЗАПОРІЗЬКЕ КОЗАЦТВО В ПОЕЗІЇ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА „ДО ОСНОВ’ЯНЕНКА”
БІНАРНИЙ УРОК (УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, АНГЛІЙСЬКА МОВА)
О.Біров, викладач української мови та літератури,
Н.Гудь, викладач англійської мови
ДПТНЗ «Білківський ПАЛ»
Оскільки творчість Тараса Шевченка у старшій школі не вивчають, проте його згадують як основоположника української літератури. Життя і творчий спадок Кобзаря цікавив, цікавить і буде цікавити ще не одне покоління, тому що став загальновизнаним символом України і вовіки насущним у ній.
Пропонуємо вашій увазі розробку бінарного уроку з української літератури та англійської мови. Завдяки вказаним формам роботи ми намагаємося виховувати почуття пошани до Великого Кобзаря – Тараса Шевченка, вчити любити і цінувати Україну так, як її любив і цінував Шевченко.
Мета:
Тип уроку: бінарний урок засвоєння знань урок засвоєння знань.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, Г. Квітки-Основ’яненка; „Кобзар”, фрагмент фільму про українське козацтво (1-2 хв.), англо-українські словники, картки із завданнями.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
ІІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
Викладач англійської мови
The Cossack sits there on the further
Shore the blue waves dance.
He dreamed that he would find good fortune.
Sorrow crossed his path.
And now the cranes fly sin long skeins
Towards the further shore.
The Cossack over grown with thorns.
(Taras Shevchenko “Song”.
Translated by Vera Rich)
Ліцеїсти, урок у нас сьогодні незвичайний – бінарний. Ми поєднаємо вивчення двох предметів – української літератури та англійської мови. Як ви гадаєте, чому саме такий урок?
IV.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
-What are you waiting from today’s lesson?
- What results are you waiting for by the end of the lesson?
Complete the sentence
-I’d like to learn……
-to revise….
-to analyze….
-to understand….
-to find out…
You have some mottoes on the blackboard. You must decide which of them are the most suitable for today’s lesson and then write it down into your copybooks.
Перед вами декілька епіграфів. Спираючись на тему уроку та його мету, запишіть який на вашу думку найбільш відповідає нашому уроку.
A good deed is never lost. (Proverb) deed-вчинок, дія.
Reaching back to our roots , knowing where we come from helps us to know where to go. (Saying) to reach-досягати.
А як ми бились, умирали, за що ми голови складали
В оці могили? Будеш жить.
То, може, й знатимеш, небоже...
Т. Шевченко
Було колись – в Україні
Ревіли гармати;
Було колись – запорожці
Вміли панувати.
Т. Шевченко
У кінці уроку ми повернемося до цього завдання, і нам буде цікаво дізнатися, чи змінилася ваша думка чи ні.
2. Ассоціативне гроно.
Now we shall do a very interesting kind of work. You are divided into three groups…
Each group will be given its own task. You have min. for this work. Don’t forget about speakers, timers, writers.
Робота в групах
1 група. Вправа «Риси характеру козаків».
Викладач англійської мови.
Dear pupils? You see traits of character. You must choose only such traits which are deal which Cossacks and explain your choice (I think….,I believe…,I suppose….,I am sure…),
Traits of Character.
Traits of Character.
true patriots talented
free- loving smart
good sportsmen sociable
hard- working lazy
religious friendly
tolerant strong-willed
brave honest
clever decisive
kind-hearted ignorant
2 група. „Зовнішній вигляд козаків”
- Look at the picture above and say what this man in the picture is. Why do you think so?
Одяг козаків: жупан – старовинний верхній чоловічий одяг, оздоблений хутром та позументом (срібна тасьма); кунтуш – верхній одяг темно-синього кольору з галунами (золота, срібна або нитяна тасьма) і китицями; кирея – верхній довгий суконний одяг з відлогою, юпка - коротка шкіряна куртка; шаровари; сорочки; шапки; чоботи; сап’янці; пояс.
Зброя козаків: шабля з піхвою, рушниця, спис, мушкети, кинджали, гармати.
3 група. «Стиль життя, поведінка козаків»
Pre-reading .
What do you know about Cossacks? Here is a short quiz.
Work in pairs and choose the correct answer:
a) 500 years ago;
b) 400 years ago;
c) 600 years ago
3. Zaporizhyan Sich existed…
a)more than 100 years;
b) more than 200 years;
c) more than 300 years.
4. Cossacks ship was called…
a)”Chaika”;
b)”Galera”;
c)”Lodya”.
5. If a Cossack lost his sabre (shablya)…
a) he was given the new one;
b) he was said to get the new one;
c) he was turned out.
Reading comphension. Text ”A travel to Cossacks Times”
A travel to Cossacks Times
Who were Cossacks? Why were they called so?
What did they do for Ukraine?
The word “Cossack” is probably of Turkish origin. It meant a free and independent man.
The first news about Cossacks date from the 15-th century.
The original Cossacks were largely adventurous serfs who had fled from their masters and just ordinary people who were in search of a better life, freedom and military fame.They banded together in the South Ukrainian steppes in the reaches of the Dniepre.
The Cossacks were engaged in fishing, hunting, bee-keeping and building their settlements.
They had to protect themselves against attacks by Tatars and Turks. The harshness of the
In the sixteenth century the Cossacks united in a single military organization. They built the first permanent fortress, the Zaporizhian Sich : the heart of Sich was the Island of Khortytsya . It Was founded in 1557 by Dmitro Vishnevetsky, who was the first Cossacks hetman.
Cossacks lived in a strict military brotherhood . They had their own laws, insignia and other symbols of rank and authority : the standard, the mace, the seal, the kettle-drum, etc.
They launched their raids against the Crimean Khanate and the Turkish Empire and defended the Southern Ukraine from Polish landlords and Tatars.
The Ukrainian Cossacks played an important role in the history. All Ukrainian people chrish the glory. In1990 they marked the 500-th anniversary of Zaporizhian Sich, the first democratic formation in Europe.
Finally read the whole text.
How many of your questions were answered?
Post-reading.
What do you know about Cossacks’ style of life?
They…
-defended their native land.
-lived far away from their families.
-loved their style of life.
Проміжний підсумок:
Викладач української мови. Щойно ви склали асоціативне гроно, тобто розповіли, якими ви уявляєте запорозьких козаків. Зараз ви переглянете невеликий уривок із кінофільму.
Проміжний підсумок:
Викладач української літератури. Удома ви познайомилися з поезією Т.Шевченка „До Основ’яненка”.
Проблемне запитання. Навіщо Т.Шевченко у своїй ранній творчості так часто звертається до славного козацького минулого українського народу?
3. Пошукова діяльність
1 група. Скориставшись текстом, визначити тему твору.
Нема Січі, пропав і той,
Хто всі верховодив!
2 група. Скориставшись текстом, визначити основну думку твору.
Утни, батьку, щоб нехотя
На ввесь світ почули,
Що діялось в Україні,
За що погибала,
За що слава козацькая
На всім світі стала!
Викладач. Ми вже знаємо, що творам молодого Шевченка притаманні елементи романтизму. Найбільш романтизм молодого Шевченка проявився у творах на історичні теми: „Іван Підкова”, „Тарасова ніч”, „Гамалія”, численних зразках лірики. Він створив яскраві романтичні образи українського козацтва з його морськими походами, запорізькими чайками, лицарськими звичаями, ясновельможними гетьманами, які стояли на сторожі України.
Бесіда.
Робота в групах.
1 група.
2 група.
- Чому рядки поезії „До Основ’яненка” оповиті мелодією смутку і жалю? За чим сумує Т.Шевченко? Заповніть схему.
- (вернуться)
НЕ - (встануть)
- (покриють)
3 група.
Славне минуле у раннього Шевченка завжди контрастувало із сучасним йому занепадом. Заповніть таблицю:
МИНУЛЕ |
ТЕПЕРІШНЄ |
коні паслись |
нема Січі |
тирса шуміла |
чайки плачуть |
кров морем червоніла |
скрізь могили |
жита похилились |
|
Викладач. І який же висновок робить для себе поет? (Тяжко, важко...)
- Чи є в цій картині місце майбутньому? (Смійся, лютий враже! / Та не дуже, бо все гине, - / Слава не поляже...)
4. Вправа „Фізики і лірики”
- Яким знаком ви б позначили минуле України? (+). А сучасне поетові? (-).
- Що дають під час зіткнення два протилежні полюси? (Енергетичний заряд)
- Поясніть, про який енергетичний заряд ідеться у Т.Шевченка.(Такий твір повинен викликати бажання вийти зі стану національного безсилля, почати діяти в ім’я відродження України)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Бесіда.
- Чи знайшли ви відповідь на проблемне запитання? Сформулюйте її. (Хоча поезія пройнята духом минувшини, автор звертається до сучасних українців, до їхньої національної свідомості, гідності, честі. Нація, яка має живу історичну пам’ять, носіями якої є наш народ, - не може загинути).
- Яким ви уявляєте майбутнє без минулого?
- До чого закликає Т. Шевченка, може, до збройного повстання? (Головне – не бути байдужими)
- Чи правильно ви дібрали епіграф? Обґрунтуйте.
2. Рефлексія.
Дайте відповіді на запитання.
- Чи зуміли ми досягти поставленої мети?
- Які знання були відтворені?
- Які методи були використані на уроці?
- Чи справдилися ваші сподівання щодо уроку?
- У якому настрої ви перебували на уроці?
- Який був настрій (на вашу думку і думку викладача)?
- Що заважало працювати ефективно?
- Чи доцільною була робота в групах?
- Що було зайвим на уроці?
- Які негативні елементи уроку ви помітили?
- Що корисного для навчання і подальшого життя ви отримали?
- Чого б ви ще хотіли навчитися з української літератури?
- Did you like the whole lessons?
- What would you like to study during English lessons?
Завдання, яке здалося мені
VІ. ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Українська література
- Аналізувати поезію „До Основ’яненка”, прочитати перші дві частини „Гайдамаки”.
Англійська мова Complete the dialogue using the information from the text.
Список використаної літератури
1.Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук. – метод. посібн. / О.І. Пометун, Л.В. Пироженко. – К., 2004.
2. Фасоля А. Особистісно-зорієнтований урок літератури. Мета, зміст, технологія уроку //Дивослово. – 2004. - №8.
3. Шевченко Т.Г. Кобзар. – К., 1972.
4. Журнал „Welcome to Ukraine”. – 2001. - №3.
5. Це – Україна. This is Ukraine.: Видавничий дім „Комп’ютерні системи”, 1995.
6. Ілюстрована енциклопедія історії України (від найдавнішого часу до кінця XVIII ст.) – К.: „Спалах ЛТД”, 1998.