Тема. Країни Європи. Польща.
Мета: сформувати уявлення про географічне положення країни сусіда України – Польшу; розкрити особливості населення, природно-ресурсного потенціалу та залежність від нього економіки країни; сформувати загальні уявлення про економічний розвиток, структуру господарства і розвиток транспорту; розвивати практичні вміння учнів працювати з комплексними картами, навички роботи в групах, систематизації й узагальнення вивченого матеріалу; виховувати толерантне ставлення до сусідніх народу.
Обладнання: Презентації «Польща», інформаційні картки, опорні конспекти учнів, відеоролик «Варшава», політична карта світу, роздавальний матеріал, підручники.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
Доброго дня,діти.
Перед вами скриня, а в ній скарб – знання. Щоб дістати скарб її треба відкрити ключем.
Напишіть на ключиках що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку. (Учні прикріплюють ключики до скрині, кілька учнів озвучують свої очікування.)
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Земля у Всесвіті – краплина.
На ній вода й материки.
І неповторні всі її частини,
Що розвиваються епохи і віки.
Єднає нас, людей, планета,
Яка у Всесвіті одна,
І той, хто близько чи далеко,
Тобі мов брат або сестра.
Нам разом на Землі цій жити,
Любить і мріять, будувать, творить,
Щоб зберегти її, ми мусим щось робити,
Ми мусим діяти – не тільки говорить.
Куточків різних на Землі багато.
Європа серед них – найкраща нам усім,
Бо саме тут нас народила мати.
Європа – наш великий спільний дім!
Європа є одним з основних осередків світової цивілізації, батьківщиною Великих географічних відкриттів, багатьох велетів культури. Європа – це регіон, у якому ми живемо,розвиваємося.
Сьогодні на уроці ми дізнаємося багато цікавого про іще одну європейську країну,нашу сусідку на заході України,з якою нас поєднують тісні соціально-економічні та культурні зв’язки.
Перегляд відео-ролика
Записуємо тему уроку в робочий зошит.
Під час вивчення країн світу ми користуємося планом-характеристико.
Давайте його пригадаєм.
Перше, з чого починається вивчення країни, це складання «Візитки країни».
Використовуючи підручник та додаткову літературу, давайте складемо з вами візитку Польщі
1.Складання «Візитки країни»
1. Офіційна назва - Польща
2. Площа країни – 313 тисяч квадратних кілометрів
3. Населення – 38.5млн.(7 місце в Європі0)
4. Столиця – місто Варшава
5. Тип країни – постсоціалістична країна
6. Форма державного устрою – унітарна держава, парламентська республіка
7. Грошова одиниця - злотий
2.Економіко-географічне положення
Назва «Польща» походить від праслов’янського пол’ «відкритий, вільний, порожній», що вказує на, переважно, рівнинний рельєф країни.
Польща - держава в Центральній Європі, на перетині транзитних шляхів. На півночі омивається Балтійським морем: порти Гданськ, Гдиня, Щецин. На півночі межує з Росією, на сході Білоруссю та Україною та партнером НАТО Литвою, на півдні з партнерами НАТО Чехією і Словаччиною та на заході – з Німеччиною. Країна наближена до мінерально-сировинних баз Європи. Протяжність території як з півночі на південь, так із заходу на схід майже однакова – близько 720 км.
Вправа «Німа карта» (робота з атласом)
Завдання: нанести на контурну карту Європи межі Польщі
Нанести сусідів першого порядку:
2.Робота в групах
Учні об'єднуються в групи та працюють над вивченням наступних пунктів плану-характеристики країни за завданнями інтерактивних карток, використовуючи текст підручника, атласи та додаткову літературу.
Назви груп:
1. Природознавці
2.Демографи
3.Промисловці
4. Міжнародці
Картка 1 (Природознавці)
Природні умови та природні ресурси
- Господарська оцінка природних ресурсів.
- Характеристика природних умов ( вплив рельєфу і клімату на розвиток промисловості).
- Екологічні проблеми та шляхи їх вирішення
Картка 2(Демографи)
Населення
Кількість населення його природній та механічний рух.
- Густота.
- Розміщення.
- Міське, сільське
- Урбанізація.
- Статево - віковий, етнічний та релігійний склад населення.
- Трудові ресурси та зайнятість населення по сферах.
Картка 3 (Промисловці)
Господарство та промисловість
1. Загальна характеристика господарства.
- Розміри ВНП.
- Рівень економічною розвитку країни.
- Галузева структура господарства.
2. Промисловість.
- Природно - ресурсні передумови розвитку.
- Галузева структура промисловості, провідні галузі промисловості (галузі спеціалізації.)
- Територіальна структура промисловості. Найбільші промислові центри.
3. Сільське господарство
Природно - ресурсні передумови розвитку.
Структура галузі (співвідношення рослинництва і тваринництва).
Основні риси географії галузей сільського господарства.
Картка 4 (Міжнародці)
1.Зовнішньоекономічна діяльність
2. ЇЇ членство в міжнародних організаціях, об’єднаннях та групах країн.
Виступи груп з докладами опрацьованого матеріалу
Вчитель:
Вигідне «сусідське» розташування, вихід до морів, переважання помірного клімату і рівнинного рельєфу, а також досить велика для європейської країни площа (313 тис. км2) виключно сприятливі для розвитку економіки Польщі вцілому.
VI. Закріплення нових знань і умінь учнів
Бліц-турнір «Географічні ерудити»
1.Столиця Польщі? (Варшава).
2.За національним складом Польща?(однонаціональна).
3.Грошова одиниця?(злотий).
4.До якого моря має вихід?(Балтійського)
5.З якою країною межує на заході?(Німеччиною)
6. Які гори знаходяться на території країни?( Судети та Західні і Східні Карпати)
7.Клімат Польщі?(помірний)
8.Які корисні копалини поширені на території Польщі?(кам'яне та буре вугілля)
9. Що називають «сонячним каменем»?(Бурштин)
10. Який вид електростанцій переважає в Польщі?(ТЕС)
11.Яка продукція переважає в експорті?( машинобудування, вугілля, мідь, срібло, продукцію легкої, харчової та фармацевтичної промисловості, продукцію сільського господарства)
VII. Підсумок уроку