Конспект
відкритого уроку з географії
у 10 класі
Урок №28.
Індія: економіко-географічне положення, природно-ресурсний потенціал, населення. Практична робота №4 «Аналіз статево-вікових пірамід Японії, Китаю та Індії з метою оцінювання працересурсного потенціалу країн»
Очікувані результати НПД: учні називають основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці; знаходять та аналізують необхідну інформацію для характеристики країни.
Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння організовувати власний навчальний процес через керування начальними ресурсами та інформацією, збирати дані, аналізувати результати, виховувати уважність, зібраність, відповідальність, організованість.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Азії, фізична карта Азії, ресурси Інтернету.
Опорні та базові поняття: ЕГП, природні умови, природні ресурси, густота населення, статево-вікова піраміда, демографічна політика, касти, урбанізація, інтелектуальна міграція, система розселення.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Добрий день, діти! Сьогодні у нас на уроці гості. Давайте привітаємося! Вас не повинно будь-що бентежити. Всі свої зусилля намагайтесь сконцентрувати на виконання завдань уроку. Я бачу, що у вас чудовий настрій. Сподіваюсь, що таким він залишиться до кінця уроку. Тож давайте подумки побажаємо собі успіхів і розпочнемо урок!
Девізом нашого уроку стануть слова Г. Сковороди:
З усіх скарбів знання – найкращий.
Його не можна ні вкрасти,
не згубити, ні знищити.
ІІ. АКТУАЛІЗАЗІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Вчитель: Тож давайте пригадаємо:
(Південно-Західна, Південна, Південно-Східна, Східна і Центральна Азія.)
(48 держав і територій. Із них 47 країн є суверенними)
(Три азіатські держави відносять до типу високорозвинених — Японію, Ізраїль та Кіпр.
В Азії дев’ять країн із перехідною економікою — це колишні республіки СРСР, що перебувають на етапі структурної перебудови (Казахстан, Узбекистан, Грузія, Вірменія, Азербайджан) та Монголія.
Усі інші держави є країнами, що розвиваються. Проте їхні місце та роль у світовому господарстві мають значні відмінності.)
(Асоціація держав Південно-Східної Азії ( АСЕАН) — геополітична та економічна міжнародна організація, до якої входять 10 країн, розташованих в Південно-Східній Азіï.)
3. Вчитель.
- Ми з вами вже вивчили 2 країни Азії: Японію та Китай. Давайте пофантазуємо і перенесемося у Х ст. Почувши слово «Індія», що ми уявили при цьому? (Багатства, казкові скарби, чудеса, загадкова екзотична країна). Хто з європейців відкрив шлях до Індії? (Васко да Гама, 1497-1499 рр.).
- А ще можна назвати десять речей, що дала нам Індія.
(Показ слайдів.)
1.Шахи.
2.Йога існує вже більше 5000 років
3.Чай.
4.Гімнастика та танці
5.Спеції.
6.Карма – універсальний закон дії та наслідків. Це вчинки, думки, слова і все інше, що зробила людина в своєму минулому та дійсному житті. Якщо людина робила погані вчинки, то вона накопила негативні наслідки («погану карму»), відповідно за це вона буде страждати і розраховуватися. В нас говорять: «Що посієш, те й пожнеш», або «Як аукнеться, так і відгукнеться».
7. Сарі - традиційний жіночий одяг в Південній Азії у вигляді шматка тканини довжиною від 4,5 до 9 метрів і шириною до 1,2 м, особливим чином обернутого навколо тіла. Носиться сарі з блузою, відомою як чолі або равіка, і нижньою спідницею
8.Аюрведа – стародавнє вчення про секрети здорового життя і довголіття.
- аромотерапія
- музикотерапія
- кольоротерапія
9. Алгебра, тригонометрія та обчислення.
10. Кашемір - легка вовняна, напіввовняна або бавовняна гладкофарбована тканина саржового переплетення ниток. Вироби з кашеміру характеризуються легкістю, низькою алергеністю, дуже приємні на доторк.
Вчитель: Отже, як ви вже здогадуєтесь, що сьогодні ми з вами поговоримо про Індію. Офіційна назва країни – Республіка Індія.
Оголошення теми уроку:
Індія: економіко-географічне положення, природно-ресурсний потенціал, населення. Практична робота №4 «Аналіз статево-вікових пірамід Японії, Китаю та Індії з метою оцінювання працересурсного потенціалу країн»
Завдання нашого уроку - розкрити особливості економіко- географічного положення країни та природно-ресурсного потенціалу, розміщення населення та основні риси демографічної ситуації, розширити уявлення про Індію.
Діти, Індію дуже часто називають країною контрастів. Виконавши всі завдання нашого уроку ви в цьому переконаєтесь.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Діти, сьогодні на нашому уроці призначені експерти з питань економічного розвитку. Вони нам допоможуть розібратись в деяких проблемах сьогоднішньої теми: політолог, еколог, фахівець з міжнародного туризму, соціолог.
Учитель: А що цікавого нам розповість про Індію фахівець з міжнародного туризму? Чи варто вiдвiдaти Iндiю?
Індія – країна з найдавнішою культурою. На території нинішньої держави існували різні цивілізації ІІІ тис. до н.е. Країна стала джерелом багатьох світових географічних відкриттів. Природні умови і ресурси Індії приваблювали сюди інші народи. Європейці прагнули досягти її як сухопутними, так і морськими шляхами.
Із середини XIX ст. до 1947 р. Індія фактично була сировинним придатком Британської імперії, звідки вивозилися практично всі промислові вироби.
Зараз Індія — найбільша держава Південної Азії. Це країна контрастів як з точки зору природних умов, так і соціально-економічної ситуації.
«Країною чудес» називали її мореплавці й мандрівники минулого за казкову красу і багатство. В кoжнoму кутoчку, в caмoму пoвiтрi є щocь, щo дaрує насолоду тa cпoкiй. Екзoтикa.
«Країною снігів і пальм» називають її самі індійці за вічнозелену рослинність і величні хребти Гімалаїв. Це країна контрастів, де плоска як стіл Індо-Ганська рівнина межує з посушливим Деканським плоскогір’ям з південними штатами, що потопають у тропічній рослинності.
«Країна мовних джунглів», оскільки тут налічується понад 1,5 тис. мов і говірок. Індія - воістину велична країна, де живе працьовитий, талановитий, сповнений почуття власної гідності народ.
У країні – безліч історичних, архітектурних, релігійних пам’яток і музеїв, головні серед них Амристар (Золотий храм), Мадурай (Храм Меєнакши), храм Лотоса, Храм Шиві, фортеця Лал-Кіла (червоний форт, 1639-1648рр.) та всесвітньо відомий Тадж-Махал в Агрі.
Всім раджу здійснити хоча б віртуальну подорож до цієї країни!
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вчитель: Тож давайте ближче познайомимося із Індією Для цього спочатку пригадаємо типовий план характеристики будь-якої країни.
ПЛАН
економіко - географічної характеристики країни
1. Загальні відомості (візитка)
2. Географічне положення країни
3. Природно - ресурсний потенціал країни
4. Населення
5. Характеристика господарства країни
6. Транспорт
7. Зовнішньо-економічна діяльність країни. ЇЇ членство в міжнародних організаціях, об’єднаннях та групах країн
1.Візитка
Вчитель: Загальні відомості про Республіку Індія нам надасть політолог.
Площа — 3,287 млн км2
Населення — 1 млрд. 291 млн. осіб
Столиця — Нью-Делі.
Адміністративний поділ: Федеративна республіка, у складі якої 28 штатів і 6 союзних територій, національний столичний округ.
Глава держави: Президент, що обирається строком на 5 років.
Форма правління – парламентська республіка
Законодавчий орган – двопалатний парламент
Глава держави – президент
Глава уряду – прем'єр-міністр
Партійні структури: багатопартійність
Державна мова: Хінді (за офіційні вважаються ще 18 мов).
Валюта: Індійська рупія = 100 пайсам
Показ слайдів:
2.Економіко-географічне положення (Учитель-клас, фронтально)
Завдання № 1: Використовуючи карти атласу та опорні питання давайте дамо оцінку ЕГП країни. Визначте позитивні та негативні риси ЕГП (бліцопитування).
Республіка Індія розташована в Південній Азії на півострові Індостан, що за формою нагадує трикутник, наче відгороджений від іншої Азії високою стіною Гімалаїв. До складу її території, крім материкової частини, входять численні острови — Лаккадівські (Аравійське море), Андаманські й Нікобарські (Бенгальська затока).
Наслідки:
Індія має багато сусідів на суходолі. На півночі вона межує з Афганістаном, Китаєм, Непалом і Бутаном, на сході — із Бангладеш, М’янмою (колишньою Бірмою), а на заході — із Пакистаном.
Наслідки:
На півдні, сході, заході країна омивається Аравійським морем і Бенгальською затокою Індійського океану.
Наслідки:
Близькими морськими сусідами Індії є острівні держави Шрі-Ланка і Індонезія, Мальдівська Республіка.
Наслідки:
Учитель:
- Слід вказати, що напруженими залишаються відносини з Пакистаном через його територіальні претензії щодо північної частини штату Джамму і Кашмір.
- Несприятливими є й кордони з Афганістаном, на території якого протягом кількох десятиліть ведеться громадянська війна.
- Всередині самої Індії політична ситуація дуже нестабільна. Особливо це стосується штату Пенджаб, жителі якого вимагають незалежності та проголошення власної держави.
- Індія всупереч міжнародним угодам володіє ядерною зброєю.
Учні роблять висновок: економіко-географічне положення Республіки Індія - вигідне і зручне.
3. Природно-ресурсний потенціал
Вчитель: Діти, ми не раз чули з історії, що Індію називали «Перлиною Британської Імперії». Чи випадково це? Із особливостями природно-ресурсного потенціалу регіону «Азія» ми вже ознайомилися. А природні умови та ресурси Індії ви досліджували вдома. Перед вами тематичні карти.
І група охарактеризує рельєф, ІІ група – кліматичні умови, ІІІ група - ресурси.
Рельєф
• Індія є переважно рівнинною країною. 3/4 території країни займають рівнини та плоскогір’я. Майже весь Індостан розміщений на Деканському плоскогір’ї, яке знижується на схід від 900 до 300 м.
• На півночі країни трьома крутими уступами піднімається найвища гірська система — Гімалаї і гори Каракорум.
• Паралельно хребтам Гімалаїв витягнута Індо-Гангська низовина
Які висновки можуть зробити кліматологи?
Клімат
• Країна лежить в субекваторіальному кліматичному поясі.
Переважає субекваторіальний мусонний клімат. (Мусонний клімат спостерігається головним чином у тих районах, де взимку і влітку вітер змінює напрямок і несе вологу або сухе повітря. Найчастіше мусонний клімат спостерігається в субтропічному, тропічному і субекваторіальному поясі.) В Індії виділяють три сезони: сухий прохолодний (з листопада до лютого), сухий жаркий (березень — травень) та вологий жаркий (червень — жовтень).
• Середні температури січня — +20…+25 °С, липня — +27…+32 °С.
• Кількість опадів у цілому значна, але дуже різниться за сезонами року і за територіями. Найбільше їх випадає у вологий сезон (червень — вересень) і найменше в жаркий і посушливий (березень — червень). У Індії знаходиться найвологіше місце на Землі — плато Шіллонг, тут випадає до 12 000 мм опадів в рік.
Висновок: Особливості клімату дозволяють отримувати по два або навіть три врожаї в рік.
Як країна забезпечена ресурсами?
Мінеральні ресурси |
|
Земельні |
- Ґрунти різноманітні. - Переважають алювіальні лучні, алювіальні оглеєні, червоноземи. - Під посіви використовується майже сорок відсотків території країни.
|
Водні |
|
Лісові |
|
Рекреаційні |
|
Слово надаємо екологу, який зробить висновок щодо природо-ресурсного потенціалу та вкаже на наявні екологічні проблеми в країні:
Еколог:
Безумовно Індія є дуже багатою країною в природному відношенні. Природно-ресурсний потенціал країни сприяє розвитку багатьох галузей економіки. Але нераціональна господарська діяльність спровокувала низку екологічних проблем.
- проблема водозабезпечення людей і господарства;
- швидка ерозія ґрунтів унаслідок нераціональної господарської діяльності (для збільшення врожаїв надмірне використання мінеральних добрив);
- засолення ґрунтів при зрошенні;
- збільшення площі пустель унаслідок вирубування лісів.
Завдання для 3-х груп: Спрогнозуйте можливі напрями міжнародної спеціалізації Індії, що можуть розвиватися на основі наявного природно-ресурсного потенціалу.
Учні:
4.Населення
Вчитель:Упродовж багатьох століть у Європі Індію уявляли як багату і розвинену країну. Зараз вона серед найбідніших і слаборозвинених. Чи не криється причина в демографічних процесах?
Переписи населення в Індії проводяться кожні 10 років.
Статистичні дані говорять про вражаючі факти:
- кожен 7 у світі — індієць;
- населення країни можна порівняти із сумарною кількістю людей, що проживають в Африці та Південній Америці.
- величезний щорічний природний приріст дорівнює всьому населенню Австралії;
- за таких темпів кількість людей в Індії подвоюється кожні 80 років, тому, за прогнозами фахівців, вона випередить Китай у найближчі півстоліття.
Вчитель: Чому демографічним процесам в Індії притаманні такі риси? Давайте з’ясуємо. Я ставлю перед групами завдання, які необхідно вирішити у ході мого аналізу.
Завдання для групи № 1:
Визначити тип відтворення населення. Які соціальні проблеми з цим пов’язані?
Завдання для групи № 2:
Виділіть позитивні риси населення Індії. Тези запишіть в зошит.
Завдання для групи № 3:
Виділіть негативні риси населення Індії. Тези запишіть в зошит.
Вчитель:
За кількістю населення Індія поступається лише Китаю. Однак темпи зростання є вищими, ніж у Китаї, тому, за прогнозами, уже до середини XXI ст. Індія стане найнаселенішою країною світу. Індійський уряд ще із середини XX ст. почав запроваджувати програму планування сім’ї, спрямовану на зниження народжуваності. Це дозволило зменшити темпи зростання кількості населення, природний приріст знизився майже вдвічі (у 2017 р. він складав 12 ‰). Однак за абсолютним приростом населення Індія є світовим лідером: щороку кількість індійців збільшується більш ніж на 15 млн. осіб.
Індія — найбільш багатонаціональна країна світу. Тут налічують понад 300 народів і народностей. В Індії розмовляють понад 20 різними мовами і є близько 700 діалектів. Завдяки такому розмаїттю статус офіційної надано 15 мовам. Проте державною мовою вважається хінді. Для міжнаціонального спілкування широко використовується англійська, яка має статус тимчасової державної мови.
Багато століть у країні існувала кастова структура суспільства. Хоча Конституція Індії 1950 р. проголосила рівноправність каст, однак пережитки кастових суспільних відносин зберігаються в країні й досі, особливо в сільській місцевості. Стійкість кастових відносин пов’язана з головною релігією індійців — індуїзмом.
Строкатий етнічний та релігійний склад населення нерідко призводить до міжнаціональних та релігійних суперечностей, загострення сепаратистських настроїв.
Густота населення в країні є дуже високою — понад 400 осіб/км2, але розподіл населення нерівномірний. Найбільш густо населені східна частина Індо-Гангської низовини, дельта Гангу й узбережжя Індійського океану; найменше — пустельні та гірські райони.
На відміну від Японії та Китаю, в Індії значно переважає сільське населення. Рівень урбанізації порівняно невисокий — 33,5 %. Однак за такої кількості населення масштаби її вражають. У країні близько 50 міст і міських агломерацій із населенням понад 1 млн осіб, а за кількістю міських жителів (майже 450 млн) Індія поступається лише Китаю. Прискорення процесів урбанізації за останні півстоліття призвело до формування таких гігантських агломерацій, як Делі (26,5 млн), Мумбаї (22,9 млн), Колката (11,8 млн), Бангалор (10,1 млн), Ченнаї (10 млн).
Як і Китай, Індія має колосальний трудовий потенціал. Економічно активне населення складає 514 млн осіб та продовжує зростати. За останні десятиряччя у структурі зайнятості населення відбулися суттєві зміни. Стрімко зростає частка працюючих у промисловості (28 %) та сфері послуг (50 %). Досить багато залишається зайнятих і в сільському господарстві (22 %). Змінюється і якість трудових ресурсів. За кількістю випускників вищих навчальних закладів Індія поступається лише Китаю та США. Крім того, підготовка індійських фахівців ведеться й за кордоном.
Поряд зі знанням англійської в індійських працівників є ще одна перевага — низька порівняно з розвиненими країнами оплата праці. Це створює умови для потужної інтелектуальної міграції. Близько 120 млн індійських трудових мігрантів працюють у США, Австралії, країнах ЄС.
Мігранти, повертаючись в Індію, привозять із собою не лише зароблені гроші, а й нові знання, досвід, ділові зв’язки, які вони використовують для створення власного бізнесу. Велике значення у формуванні нового покоління трудових ресурсів має індійська діаспора в різних країнах світу, що забезпечує батьківщину передовими ідеями та технологіями, вкладає інвестиції в різні підприємства Індії. Високий рівень освіти та знання англійської мови роблять Індію ідеальним місцем для інтелектуального аутсорсингу. Це насамперед стосується ІТ-послуг, фінансового й бухгалтерського обліку.
Поряд із позитивними змінами у структурі та якості трудових ресурсів у країні залишається ще багато нерозв’язаних соціальних проблем. За рівнем грамотності дорослого населення Індія відстає не лише від розвинених країн, а й від багатьох країн, що розвиваються. Зараз понад 29 % дорослого населення країни є неписьменними, а серед жінок цей показник досягає 40 %. Дуже сильним є соціальне розшарування суспільства. Майже в усіх великих містах Індії існують величезні квартали нетрів, у яких проживають десятки й навіть сотні тисяч людей (мал. 2). Індія однією з перших серед країн, що розвиваються, розпочала розробляти програми викорінення бідності. Однак проблема ще залишається гострою.
Відповідь № 1: Вважаю, що для Індії притаманний ІІ тип відтворення тому, що:
ІІ тип
- дуже високі показники народжуваності
- високий рівень смертності
- дуже високий природній приріст
- у віковій структурні переважає молодь
Відповідь № 2:
Учні роблять висновки
Позитивні риси населення |
Прискорення процесу урбанізації |
Значний потенціал трудових ресурсів |
Велика кількість випускників вищих навчальних закладів |
Підготовка індійських фахівців ведеться за кордоном |
Індійська діаспора в різних країнах світу |
|
Відповідь № 3:
Проблеми |
Демографічний вибух: проблема бідності та голоду, житла. Безробіття |
Значне розшарування населення |
Індія – регіон міжетнічних конфліктів |
Проблема каст |
Незначна тривалість життя |
Понад 29 % дорослого населення країни є неписьменними |
V.ПРАКТИЧНА РОБОТА
Аналіз статево-вікових пірамід Японії, Китаю та Індії з метою оцінювання працересурсного потенціалу країн.
Вчитель: Давайте пригадаємо, яку інформацію нам дають Статево-вікові піраміди.
Соціолог:Для графічного зображення розподілу населення за віком і статтю застосовують статево-вікову піраміду населення. Вона формується одночасно під впливом природного руху та міграцій населення. Піраміда являє собою двобічну гістограму розподілу чоловіків (ліворуч) і жінок (праворуч) за їхнім віком на одній ординаті. На вертикальній осі позначають вікові інтервали (одно- чи п’ятирічні), а на горизонтальній - абсолютну кількість (або частку) окремих вікових груп населення.
При аналізі демографічних процесів виділяють три основні вікові групи: діти (0-15 років), люди працездатного віку (15-65 років), літні люди (старші за 65 років).
Демографічний перехід — історичний перехід від одного типу відтворення населення до іншого. Існує 4 основних фази демографічного переходу.
Завдання для групи №1. Проаналізуйте статево-вікову піраміду Японії.
Завдання для групи №2. Проаналізуйте статево-вікову піраміду Індії.
В Індії ж відсоток населення працездатного віку також досить великий, але й ринок праці не такий значний. Тому в країні спостерігається високий рівень безробіття та голодуючих. Населення Японії в основному зайнято в сфері обслуговування, тому їх вік не так впливає на економіку країни. Кількісні характеристики працересурсного потенціалу напряму залежать від кількості працездатного населення. В Китаї цей показник складає більше 72% та є найвищим у світі.
ВИСНОВКИ
VІІ. Домашнє завдання.
§ прочитати
За результатами практичної роботи дати оцінку працересурсного потенціалу Індії, Китаю та Японії у найближчі 10 років.
VІІІ. Оцінювання
ІХ. Рефлексія
• Як вважаєте, чи досягли ви особисто бажаних результатів від уроку? А клас у цілому?
• Що вдалося найкраще?
• Що було найцікавішим і запам’яталося найкраще?
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Завдання. Уважно прочитайте наведені твердження. Якщо твердження, на Вашу думку, є вірним, запишіть поруч слово «ТАК». Якщо ж ні – напишіть «НІ».
1.Конституційна монархія. (НІ – республіка федеративна)
2.Багатонаціональна.(ТАК)
3.Має мусонний клімат. (ТАК)
4. Лежить в екваторіальному кліматичному поясі. (НІ – в субекваторіальному)
5.Ніколи не була колонією. (НІ- в минулому була колонією Великої Британії)
6.Має перший тип відтворення. (НІ – ІІ тип відтворення)
7.Активно проводить демографічну політику. (ТАК)
8. Не має на своїй території міст-мультимільонерів. (НІ - 5 міст-мультимільонерів)
9.Вкрай бідна на різноманітні види природних ресурсів. (НІ)
VІ. Підсумок уроку.
Користуючись набутими знаннями групою складіть синквейн на тему «Індія».
1 рядок – тема чи предмет (іменник)
2 рядок – опис предмета (два прикметника)
3 рядок – опис дії (три дієслова)
4 рядок – фраза з чотирьох слів, ваше ставлення до предмета
5 рядок – синонім, узагальнюючий тему або предмет (одне слово)