РАНКОВІ ЗУСТРІЧІ
Тиждень 5. ОСІНЬ
Тиждень 5. ОСІНЬ
Мета: дати уявлення про найхарактерніші ознаки осені в живій і неживій природі,що можна виявити в процесі спостереження. Розвивати стійку увагу,творчу уяву,спостережливість,позитивні емоції. Виховувати почуття прекрасного,любов до рідного краю,до Батьківщини.
День 1. ЯК УПІЗНАТИ ОСІНЬ?
1.Вітання
Світить сонечко
А в нього довгі,довгі промінці,які нас зігрівають
Насунули хмарки,
Спочатку був легенький вітерець
Потім сильніший
Пішов дощ,посипав град.
Подув сильний вітер
Розвіяв хмари
І знову з’явилось прекрасне сонечко.
( Діти повертаються один до одного і передають свій настрій долоньками).
Щоб нам на уроці було цікаво,маю для вас сюрприз . Відгадайте, що лежить у мене в скринці. Це є в кожного. Це нічого не коштує, але дає нам так багато. Це те, без чого людина не може обійтися. Вона приносить щастя в дім, від неї стає всім тепліше, її не можна купити, взяти в борг чи вкрасти. Вона забирає в нас лише одну мить, але залишається в пам’яті назавжди. Це... ( люстерко)
— Тож усміхнімося: це принесе щастя, удачу. Усмішка зігріє нас своїм теплом і радістю.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як упізнати осінь?»
-Слухання казки.
— За горами високими, за лісами зеленими, в одному царстві жила-була матінка Природа. І було в неї чотири доньки. Перша донька — Зима сувора, люта та холодна. Друга — Весна молода, весела, дзвінка. Третя донька — Літо, тепла, завзята. Але найулюбленішою та найщедрішою була Осінь, яка завжди вбиралася у жовто-багряний одяг. Природа довіряла кожній доньці побути у свій час господаркою на землі.
Одного разу поглянула матінка у віконце, бачить: третя донька повертається. Каже вона: «Ось і твоя пора настала, Осінюшко». Одягнула Осінь свою найкращу сукню та пішла по землі. Де не ступала, свій слід залишала. Заглянула в ліс, озирнулася навкруги і каже: «Час братися до роботи». Стало все жовтим, багряним, таким красивим!
-Якою ви уявляєте собі Осінь?
-В які кольори осінь вдягла все навкруги?
· Гра «Що буває восени?»
Мета: учити описувати красу природи восени та позитивні емоції, що вона викликає; розвивати вміння бачити ознаки осені в живій та неживій природі, уяву, фантазію, мовлення.
Діти по колу передають м’ячик і називають, що буває восени. Відповідають реченням, що починається словами «Восени...».(Іде дощ,пташки відлітають у вирій,дні стають короткими,а ночі довшими…)
· Слухання музики
— Діти, чи може музика малювати картини?
— За допомогою чого вона це робить?
— Сьогодні ми послухаємо фрагмент музики П.І.Чайковського « Пори року» «Осінь». Нехай музика намалює нам осінню картину.
— Яку картину ви уявили?
— Які кольори використали б для її малювання?
3. Групове заняття
· Робота в групах. Створення «Осіннього панно»
Діти наклеюють листочки з дерев на аркуш паперу, дещо домальовують фарбами та створюють осіннє панно. Кожна група презентує свою роботу.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мені подобається (не подобається) осінь.
□ Осінь я уявляю так... □ Моя улюблена осіння мелодія.
День 2. ЯК ЖИВУТЬ РОСЛИНИ ВОСЕНИ?
1. Вітання
— Діти, я рада всіх вас сьогодні бачити.Коли я йшла до школи, то звернула увагу на те, що дерева не просто гойдаються від вітру. Вони ніби розмовляють між собою. Тож я вам сьогодні пропоную теж привітатися так, як вітаються дерева. Я починаю. Я — струнка тополя. Доброго дня, Богданчику!А я могутній дуб. Доброго дня Кіріле!А я білокура берізка.Доброго дня Дашо! А я багряна горобина.Доброго дня Євгене. (Діти продовжують.)
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як живуть рослини восени?»
Відгадайте загадку.
Жовте листячко летить,
Під ногами шелестить.
Сонце вже не припікає.
Коли ,діти, це буває? ( Восени)
— Яка пора року за вікном?
— Які зміни в природі відбуваються з настанням осені? (Холоднішає,опадає листя,відлітають птахи,звірі впадають у сплячку,люди збирають урожай).
— Яку пору року зобразив художник? Обґрунтуйте свою відповідь.
— Діти, що відбувається з рослинами восени?
·
-Що спільне, а що – відмінне на картинах?
-Які періоди осені ви знаєте?
( Рання,золота,пізня).
3.Гра « Що буває восени»
Якщо такі явища бувають,діти плескають в долоні: сніг,злива,туман,роса,спека,ожеледиця,райдуга.
— Як відбуваються зміни восени?
— А як розмовляють листочки, коли немає вітру або вітер тихенький?
Ш-ш-ш... (Діти вимовляють голосно і тихо.)
· Гра «Відгадай»
Учитель називає дерева. Якщо вони восени скидають листя, учні повинні підняти руку, якщо не скидають — стоять непорушно.
3. Групове заняття
· Робота в групах
Кожній групі пропонують картину, розрізану на частини. Діти мають зібрати її, визначити, яка осінь зображена на ній — рання, пізня або золота. Назвати найбільш характерні ознаки кожної пори.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я люблю осінні квіти.
□ Мене вражає краса осені.
□ В осінньому лісі я...
День 3. ЯК ЖИВУТЬ ТВАРИНИ ВОСЕНИ?
Доброго ранку,діти!
( Відповіді дітей)
Давайте дізнаємося з яким настроєм ви прийшли до школи.
Вправа «Долонька»
Покажіть мені зараз долоньку.
( Клас)
( Клас)
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як живуть тварини восени?»
· Гра «Продовж ланцюжок»
□ Восени стає холодніше, тому що...
□ Опадають листочки, тому що...
□ Удень ще тепло, а вночі прохолодно, тому вранці бувають...
□ Поховалися комахи, тому що...
□ Відлетіли птахи, тому що
3.Розгадування загадок.
— Чи потребують птахи взимку допомоги людей?
· Гра «Відгадай»
Учитель називає тварин. Якщо тварина на зиму впадає у сплячку, учні зображують сон; якщо ні,— то імітують рухи цієї тваринки.
3. Групове заняття
· Гра «Їдальня для тварин»
Діти об’єднуються в групи. Кожна група витягує картку із зображенням тварини (білки, зайця, їжачка, синички, лисички). Учням потрібно скласти меню для цієї тваринки.
4. Які тварини зайві
4. Теми для щоденника вражень
□ Осінній ліс я уявляю так...
□ В осінньому лісі мене вразила зустріч з...
□ Моя турбота про...
День 4. Що нам дарує осінь?
Добрийдень,сусіде справа.
Добрий день,сусіде зліва.
Руку дай, сусіде справа.
Руку дай,сусіде зліва.
Ми одна сім’я.
( Діти говорять один одному компліменти).
2. Обмін інформацією. Тема дня «Що нам дарує осінь?
Хазяйнувати осінь не ліниться:
Городниця вона та садівниця,
На вулицях, у парках та у полі
Всім восени роботи є доволі —
Всім, хто працює, щедра осінь рада.
Так! Восени — і горобець багатий.
Чому осінь називають щедрою? (Осінь дарує нам багаті врожаї фруктів, овочів, грибів, горіхів.)
— Чому осінь називають господаркою? (У цю пору не можна марнувати часу — потрібно господарювати, трудитися: у полі, у садку, на городі.)
· Гра «Осінь-господиня»
— Тихо осінь ходить гаєм, усі дерева роздягає.
— Які дерева скидають на зиму листя? (Дуби, берези, клени, тополі, горобина, яблуня та інші.)
— Які дерева залишаються всю зиму зеленими? (Ялина і сосна.)
— Почала збирати осінь у теплі краї птахів. Яких? (Ластівок, шпаків, солов’їв, качок...)
— Змусила готуватись до зими тварин. Яких? (Білок, ведмедів, їжаків...)
— Ведмідь готує собі що? (Барліг.)
— Зайчик змінює... (шубку).
— Білочка... (запасається горішками в дуплі).
— Люди в саду збирають... (яблука, груші, сливи...).
— На городі доспіли...
· Конкурс «Фрукти — овочі — ягоди»
Діти утворюють коло, обирають ведучого. Він кружляє, повторюючи слова «Фрукти — овочі — ягоди». Щойно він зупиняється, то промовляє одне із цих трьох слів. Той, на кого він вказує, повинен швидко назвати фрукт, овоч або ягоду, залежно від того, яке саме слово назвав ведучий. Діти лічать до трьох. Якщо за цей час гравець не встигає, то він залишає гру. Повторювати слова не можна.
— В осені запах урожаю, солодкий п’янкий аромат виноградної лози, стиглих ягід! Це аромат плодів — фруктів, овочів! Помаранчевий яскравий колір стиглого гарбуза! Запах груші, стиглої сливи, яблук, а також грибів у лісі!
А ЧИМ ЖЕ ПАХНЕ ОСІНЬ?
Твої вуста так терпко пахнуть грозами,
Солодким медом, грушами, вином,
Достиглими житами, трохи сльозами,
Калиною, що плаче за вікном.
А тиша пахне білими жоржинами,
Туманом, що дрімає у покосах,
І ти чомусь так пахнеш горобиною,
І сливами... А чим же пахне осінь?
3. Групове заняття
· Гра «Вершки — корінці»
Діти об’єднуються в групи. Кожна група отримує набір карток із зображенням овочів. Перша група обирає овочі, вершки яких вживають у їжу, тобто листя, зелень; друга група — корінці; третя група — овочі, у яких їдять і зелень, і корінці.
4. Теми для щоденника вражень
□ Дозріли в моєму саду...
□ Що мені принесла осінь?
□ Мені осінь пахне...
5 День.Чи можливе життя без змін?
Ви сьогодні вже проснулись
Зранку мамі посміхнулись
Клас нас радісно вітає.
Настрій кожний гарний має.
Станьте разом дружно в коло.
Привітай нас рідна школа.
2.Обмін інформацією. Тема дня» Чи можливе життя без змін?»
- Що станеться,якщо ніч не змінюватиметься на день?
- Якщо не змінюватимуться пори року?
- Якщо не буде змін у житті та зовнішньому вигляді людини?
- Якщо не буде змін у технічному розвитку?
« Роботав парах «Чи можливе життя без змін?»
(Учням роздаю підготовлені заздалегідь картки із зображенням явищ природи)
3.Робота в групах.
(Діти об’єднуються у групи)
Завдання: підготувати повідомлення за результатами власних спостережень,що змінюється чи не змінюється протягом:
1 група – протягом тижня;
2 група - протягом місяця.
4.Теми для Щоденника вражень.
- Моє життя неможливе без змін.
-Від мене залежить…