К. Д. Ушинський: «Нема сумнівів,що багато чого залежить від загальногорозпорядку в закладі,та найголовніше буде завжди залежати відособистості самого вчителя,що є поряд з учнем: вплив особистості вчителя на молоду душу складає ту виховну силу,котру неможливо замінити нінавчальними посібниками,ні моральними сентенціями,ні системою покараньта заохочень.»В. В. Сухомлинський: «Робота вчителя-це творчість,а не буденне заштовхуванняу дітей готових знань»
В наш час швидких змін та перетворень:політичних,соціальних т,культурних,в епоху глобалізації та інформації,система освіти та підготовка кадрів для неї зазнає докорінних змін. В попередніх етапах розвитку суспільства головним пріоритетом у навчанні була передача соціального досвіду, знань, умінь і навичок від старшого покоління до молодшого й здійснення контролю їх засвоєння. На сучасному етапі розвитку суспільства вимоги до професійної підготовки педагогічних кадрів дуже підвищилися. Виникає потреба в учителеві, який володіє сучасними педагогічними технологіями, здатний до різних нововведень, які можуть стати інтелектуальним підгрунттям для нової школи.
Креативність (від лат. creatio — творення, створення)— це особистісна якість, яка базується на розвитку вищих психічних фун-кцій. новітній термін, яким окреслюються «творчі здібності індивіда, що характеризуються здатністю до продукування принципово нових ідей і що входять в структуру обдарованості як незалежний фактор». Критерії креативності:
У складних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нових ідей, задумів, нових підходів, нових рішень. Під творчістю розуміється діяльність, що породжує дещо якісно нове, що відрізняється неповторністю, оригінальністю та суспільно-історичною унікальністю. Творчість базується на розвинених мисленні, уяві та інтелекті. Поряд із поняттям творчості у психології зустрічається поняття "креативність". Креативність - сума інтелектуальних та особистісних особливостей індивіда, який здатен до самостійного висування проблеми, генерувати нові, оригінальні ідеї, знаходити нетрадиційні та нешаблонні способи вирішення проблемних завдань.
параметрівкреативностіЗдатність до визначення і постановки проблеми. Здатність до генерування великої кількості ідей. Гнучкість – здатність до продукування різноманітних ідей. Оригінальність – здатність відповідати нестандартно. Здатність удосконалювати об’єкт, додаючи деталі. Здатність розв’язувати проблеми, здатність до аналізу та синтезу.6
Вчені В. А. Кан-Каликта та М. Д. Нікандров виділяють такі основні умовиперетворення діяльності вчителя в творчу: Усвідомлення себе як творця в педагогічному процесі;усвідомлення сутності,значення і завдання власної педагогічної діяльності ,її мети;сприймання вихованця як особистості в педагогічному про- цесі .усвідомлення власної творчої індивідуальності.
Велике місце у дослідженнях креативності посідає визначення ролі цілеутворення. Більшість дослідників вважають, що творчий процес — це форма діяльності в проблемному пошуку, свідома та цілеспрямована спроба розширити наявні межі знань, усунути обмеження . Творчий процес базується на роботі несвідомого і підсвідомості;Процес творчості протікає в трьохосновних фазах: підготовчій, пошуковій, виконавчій.
Поняття педагогічної творчостіМайстерність завжди розкривається в діяльності, причому в діяльності ефективній. Саме таке розуміння майстерності і прийняте в педагогіці. Дехто з науковців визначає майстерність як «найвищий рівень педагогічної діяльності, який виявляється в тому, що у відведений час педагог досягає оптимальних наслідків». Сутність майстерності — в особистості вчителя, в його позиції, здатності виявляти творчу ініціативу на підставі реалізації власної системи цінностей. Майстерність — вияв найвищої форми активності особистості вчителя у професійній діяльності, активності, що ґрунтується на гуманізмі і розкривається в доцільному використанні методів і засобів педагогічної взаємодії у кожній конкретній ситуації навчання і виховання.
Поняття педагогічної творчостіТворчість - це процес створення чогось нового на основі перетворення пізнаного: нового результату або оригінальних шляхів і мета дій його одержання. Педагогічна творчість займає особливе місце серед різних видів творчості, оскільки саме вона визначає вектори динамічного розвитку всіх творчих процесів людства. Носієм педагогічної творчості є вчитель, який стоїть біля витоків розвитку особистості кожної людини. Метою і результатом педагогічної творчості є творчий розвиток учнів, який передбачає поступове формування в учнів здатності до творчості - інтегральної якості особистості, що об'єднує спрямованість й мотиви, творчі уміння й психічні процеси, характерологічні якості особистості, які забезпечують людині успіх у творчості і піднімають діяльність людини до творчого рівня.
Роль та значення педагогічної творчості в підготовці майбутнього вчителя. Особливість будь-якого творчого процесу - процесу, в результаті якого створюється якісне нове - полягає в тому, що не тільки людина-творець впливає на результат власної творчості, а й сам предмет творчості сприяє подальшому творчому розвитку людини. Саме тому у процесі педагогічної творчості творчий розвиток учнів виступає як метою діяльності вчителя, так і засобом творчого розвитку особистості самого вчителя, підвищення його професійної компетентності і рівня педагогічної майстерності. Підготовка вчителя до педагогічної творчості забезпечує його здатність як до формування та розвитку творчої особистості учня, так і до власного професійного та особистісного саморозвитку, що є домінуючими цілями його професійної підготовки. Підготовка вчителя до педагогічної творчості набуває завершеності, якщо будується на основі органічної єдності загального, особливого та індивідуального.
Роль та значення педагогічної творчості в підготовці майбутнього вчителя. Характерними рисами сучасного вчителя є глибокі знання своєї спеціальності у поєднанні з методичною майстерністю, розуміння особливостей розвитку учнів різного віку, їх внутрішнього світу, мотивів поведінки, любов до дітей, бажання й уміння спілкуватися з ними, сучасне науково-педагогічне мислення, почуття нового, готовність до постійної самоосвіти, поглиблення й поповнення знань у різних галузях науки, мистецтва й культури тощо.
Педагогічна творчість як предмет педагогіки творчостіПедагогіка творчості - це галузь загальної педагогіки, яка вивчає закони та закономірності: формування творчої особистості, розвитку та саморозвитку її творчих можливостей в процесі освіти та навчання; створення психолого-педагогічних умов для прояву творчого потенціалу особистості в суспільно-корисних і індивідуально-значущих для неї видах життєдіяльності. Головним і найбільш складним явищем, яке вивчає педагогіка творчості, є формування творчої особистості дитини в її навчально-виховній взаємодії з педагогом. У цьому процесі власні можливості як учня, так і педагога розвиваються й набувають об'єктивного характеру, відбиваючись у конкретних якостях і особливостях їх особистостей. Саме тому процес формування творчої особистості учня неможливо відокремити від творчого розвитку того, хто його навчає й виховує.
Педагогічна творчість як предмет педагогіки творчостіПринципи педагогічної творчості: Принцип діагностики. Принцип оптимальності. Принцип взаємозалежності. Принцип фасілітації передбачає розуміння процесу формування творчої особистості учня як процесу полегшення, сприяння творчій діяльності учня, стимулювання його творчої активності. Принцип креативності відображає необхідність виявлення можливостей змісту навчального матеріалу для посилення його орієнтації на формування творчої особистості учня. Принцип доповнення передбачає посилення розвитку творчих можливостей учнів за рахунок реалізації додаткового змісту в організаційних формах навчально-пізнавальної діяльності в позаурочний час. Принцип варіантності виражає необхідність подолання одноманітності змісту, форм, методів навчання. Принцип самоорганізації відображає специфіку управління процесом формування творчої особистості учня.
Критерії творчої педагогічної діяльностіКритерії творчої педагогічної діяльності вчителя, які за своєю сутністю є індивідуально-творчими і характеризують творчу педагогічну діяльність вчителя як творчий процес:- розробка принципово нових підходів до навчання виховання і розвитку учнів;- раціоналізація та модернізація змісту, форм, методів та засобів навчально-виховного процесу у світлі реформування освіти, зокрема з метою розвитку творчих можливостей учнів, їх талантів та обдарованості;- комплексне і варіантне використання в професійній діяльності всієї сукупності теоретичних знань і практичних навичок;- бачення нової проблеми у зовнішнє знайомій ситуації, знаходження варіантних шляхів її вирішення;- застосування науково-доказового вибору дій у конкретній педагогічній ситуації;- проведення систематичного самоаналізу професійної діяльності, науково-дослідницької роботи з творчого узагальнення власного досвіду та досвіду своїх колег;- володіння формами і методами управління творчою навчальною діяльністю учнів з метою розвитку їх творчих можливостей;- реалізація на практиці принципів педагогіки співробітництва;- прояв гнучкості при виборі оптимального управлінського рішення у нестандартних (особливо конфліктних) ситуаціях;- оригінальне конструювання навчально-виховного процесу.
Підсистеми та рівні творчої педагогічної діяльностіРепродуктивний рівень передбачає, що вчитель, працюючи на основі вироблених до нього методик, рекомендацій, досвіду, відбирає ті, які найбільше відповідають конкретним умовам його праці, індивідуально- психологічним особливостям учнів. Раціоналізаторський рівень передбачає, що вчитель на основі аналізу свого досвіду, конкретних умов своєї педагогічної діяльності вносить корективи у свою роботу, вдосконалює, модернізує деякі елементи існуючих рекомендацій, методик, досвіду відповідно до нових завдань. Конструкторський рівень характеризує діяльність учителя, коли на основі свого досвіду, самоаналізу своєї діяльності і знань психолого-педагогічних особливостей учнівського колективу вчитель, використовуючи існуючі методики, рекомендації, передовий досвід, конструює свій варіант вирішення педагогічної проблеми. Новаторський рівень передбачає, що вчитель вирішує педагогічні проблеми на принципово нових засадах, які відрізняються оригінальністю, високою результативністю.
Педагогічна майстерність – вияв високого рівня педагогічної діяльностіЕлементи педагогічної майстерності Гуманістична спрямованість діяльностіПрофесійна компетентність, професіоналізм. Педагогічні здібностіПедагогічна техніка (мистецтво, майстерність, уміння)Суть педагогічної майстерності – це своєрідний сплав особистої культури, знань і кругозору вчителя, його всесторонньої теоретичної підготовки з удосконаленням оволодіння прийомами навчання й виховання, педагогічною технологією й передовим досвідом.
Творчість – це незримі ниточки, що об'єднують серця. В. Сухомлинський. Що ж потрібно хоча б для маленького відкриття ? Потрібно мислити творчо, мати добре розвинуті творчі здібності. «Відкриття неможливо зробити, якщо дотримуватися абсолютної логіки» Ейнштейн Творчі здібності - це здатність дивуватися і пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях, це націленість на відкриття нового і здатність до глибокого усвідомлення свого досвіду. Е. Фромм ( німецький психолог )
Творча особистість. Характерні риси :пошуково-проблемний стиль мисленнярозвинена творча уява, фантазіяспецифічні особисті якості (допитливість, самостійність, цілеспрямованість, готовність до ризику)специфічні провідні мотиви (творчий інтерес, захопленість творчим процесом, прагнення досягти результату і потреба в особистій реалізації)
Немає нічого кращого за професію ВЧИТЕЛЯ. Людина, яка живе спілкуванням з дітьми, — ВЧИТЕЛЬ. Яким би не був його настрій, які б події в його житті не відбувалися, цілющим для нього залишається спілкування з дітьми. І якщо цього немає, то вчитель не стане МАЙСТРОМ. Саме для таких термін «учитель-артист» справді стає професійним кредо. Складових педагогічної майстерності безліч. Якщо вчитель, який у душі «не вчитель», захоче стати МАЙСТРОМ, то жодні поради не допоможуть. Так, можна все робити правильно, так, можна забавляти учнів, так, можна їм багато прощати, проте це вже інше. Для людини, що за своїм духом, призначенням — ВЧИТЕЛЬ, стати МАЙСТРОМ — життєва потреба.
основні умови перетворення діяльності педагога у творчу:● усвідомлення себе як творця у педагогічному процесі;● усвідомлення сутності, значення і завдань власної педагогічної діяльності, її мети;● сприймання вихованця як особистості в педагогічному процесі (як об'єкт і суб’єкт виховання);● усвідомлення власної творчої індивідуальності.
Висновки. Поки існує школа, актуальними залишаються слова К. Д. Ушинського: «У вихованні все повинно базуватися на особистості вчителя, тому, що виховна сила випливає тільки з живого джерела людської особистості. Ніякі статути і програми, ніякий штучний організм закладу, як би хитро він не був придуманий, не може замінити особистості в справі навчання і виховання...». Вимогою сьогодення є формування покоління вчителів нової генерації, здатних до навчання креативних дітей. Тільки креативний учитель спроможний креативно підходити до навчання сучасних учнів, формування їх креативних здібностей. Отже, творчий педагог - це особистість, яка характеризується високим рівнем педагогічної креативності (креативні риси особистості й додатково сформовані мотиви, особистісні якості, здібності, які сприяють успішній творчій педагогічній діяльності), відповідним рівнем знань предмету, який викладає, набутими психолого-педагогічними знаннями, уміннями та навичками,які, за сприятливих для педагогічної творчості педагога умов, забезпечують його ефективну педагогічну діяльність із розвитку потенційних творчих можливостей вихованців. Креативність є необхідною складовою праці педагога.
Список використаної літератури:1. Айзенк Г., Еванс Д. Як перевірити здібності вашої дитини: тести для дітей 10-15 років: [пер. з англ.] – К.: Школа, 2001. – 192 с. 2. 2. Литвиненко С. Креативність як загальна здібність до творчості: сучасні підходи // Збірник наукових праць полтавського державного педагогічного університету імені В. Г. Короленка. – Серія «Педагогічні науки». – випуск 3 (50). – Полтава, 2006. – С. 215-219.3. Павлюк Р. О. Креативність як складова частина професійної підготовки майбутніх учителів [Електронний ресурс]. Режим доступу http://www.rusnauka.com/16_NPM_2007/Pedagogica/22154.doc.htm. с. 4. Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості: підручник. – К.: Міленіум, 2006. – 346 с. 5. Стрельников В. Методики оцінювання інтелекту та критерії творчої особистості // Психологічна підтримка творчості учня [ упоряд. О. Главник, В. Зоц]. – К.: Редакції загальнопедагогічних газет, 2003. – 128 с. 6. Терещук А. Креативність як невід’ємний компонент інтелектуального розвитку особистості [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://www.newacropolis.org.ua/ua/study/conference/?thesis=4254. 7. Філософія: Підручник / Г. А. Заїченко, В. М. Сагатовський, І.І. Кальний та ін.; За ред. Г. А. Заїченко. – К.: Вища шк., 1995. – 455 с. 8. Філософія та історія креативної освіти : [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://yrok.at.ua/publ/filosofija_ta_istorija_kreativnoji_osviti/8-1-0-388.