Кримінальна відповідальність підлітків

Про матеріал
Дана розробка допоможе класному керівникові пояснити учням суть поняття кримінальної відповідальності неповнолітніх, відповідального ставлення до своїх вчинків у житті, розглянути різні життєві ситуації та знайти вихід з них.
Перегляд файлу

 

 


  Мета: Пояснити учням поняття кримінальна відповідальність неповнолітніх, вчити відповідально ставитись до своїх вчинків у житті, брати приклад з хорошої поведінки підлітків.

                                                         Хід бесіди:

 Вчитель: Преса, радіо, телебачення  щодня повідомляють громадськість про факти тих чи інших зловживань,  про різного роду події чи вчинки людей, які істотно зачіпають права інших осіб і обурюють усе суспільство. Та журналісти, як правило, оцінюють такі події чи вчинки виходячи з морально – етичних позицій, з міркувань суспільної користі чи, навпаки, шкоди для суспільства і дуже рідко намагаються дати таким подіям правову оцінку.

   Правовому вихованню приділяють багато уваги сьогодні не лише за кордоном, але і в нашій країні. А навіщо нам знати закони? Щоб у суспільстві був порядок, щоб воно розвивалось, необхідно щоб всі громадяни дотримувались загальноприйнятих правил. Адже, незнання закону не звільняє від відповідальності. Прислів´я каже: «Обізнаний – значить озброєний». Саме тому в 9 класі вводиться такий предмет як правознавство.

   Підлітки – це вже не діти, але ще й не дорослі. Погано виховані підлітки стають зухвалими, грубими, часто вступають в конфлікти з батьками і вчителями. Багато хто з школярів в цей період прилучається до шкідливих звичок – паління, вживання алкоголю, наркотичних речовин.

Вживання алкоголю затримує розумовий і фізичний розвиток підлітка, руйнує його психіку, послаблює контроль за поведінкою. Не випадково багато злочинів стають в стані наркотичного або алкогольного сп´яніння.

  Саме з того періоду (7,8,9 класи) починаються правопорушення. Спочатку у школі зривають уроки, говорять грубощі вчителям, погрожують однокласникам , коли ті попереджають про їхню недостойну поведінку. І тоді виникають проблеми і в школі, і вдома.

  Перший і найголовніший закон нашої держави – це Конституція України. Кримінальний кодекс є основним кримінальним законом, який діє в Україні.

  За цим кодексом особа підлягає кримінальній відповідальності за вчинення будь – якого злочину з 16 років, а за деякі найбільш небезпечні злочинні діяння кримінальну відповідальність встановлено з 14 років.

  За які види злочинів відповідають учні з 14 років і яке покарання вони можуть отримати?

Повідомлення вчителя правознавств.Робота з правовим джерелом.

Кримінальний кодекс України

Ст. 22. Вік, з якого може наставати кримінальна відповідальність.

1. Кримінальній відповідальності підлягають особи, яким до скоєння злочину виповнилося шістнадцять років.

2. Особи, що скоїли злочин у віці від чотирнадцяти до шістнадцяти років, підлягають кримінальній відповідальності лише за умисне вбивство, посягання на життя державного чи громадського діяча, працівника правоохоронного органу, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовця, судді, народного засідателя чи присяжного у зв’язку з їх діяльністю, захисника чи представника особи у зв’язку з діяльністю, представника іноземної держави; умисне, середньої тяжкості тілесне ушкодження, диверсію, бандитизм, терористичний акт, захоплення заручників, зґвалтування, крадіжку, грабіж, розбій, вимагання, умисне знищення, або пошкодження майна, пошкодження шляхів сполучення і транспортних засобів, незаконне заволодіння транспортним засобом.

Учитель : однією з проблем сьогодення в нашій країні є зростання рівня злочинності серед неповнолітніх, і пропонує учням висловити свої думки щодо причин цього явища.

Особливо чітко в злочинній поведінці неповнолітніх простежуються недоліки і упущення сімейного виховання. Все залежить від здорової атмосфери в сім"ї, від особистого прикладу батьків, правильного усвідомлення своїх прав і обов"язків.

Вчитель наводить приклади різних ситуацій, які разом обговорюють і дають оцінку дій підлітків.

Ситуація 1.Дмитро та Сашко, брати із Сімферополя, того дня, прийшовши зі школи, вирішили розважитися і пожартувати, обравши для цього цікавий і неординарний, на їхню думку, спосіб, - набравши по телефону довільний номер, «повідомити» про вибухівку, яку начебто заклали в будинок.

Брати придумали слова і розподілили між собою ролі – 10-річний Дмитро пішов відволікати літню бабусю, щоб вона невчасно не зайшла до кімнати, а 17- річний Сашко - дзвонити. Трубку підняла якась жінка, і юнак, прикривши платком слухавку, щоб змінити голос, швидко вимовив підготовлений текст і задоволений, що жарт удався, спокійно пішов розповідати про це братові.

 Стривожена  ж жінка негайно зателефонувала до відділення міліції і повідомила про дзвінок невідомого молодого чоловіка з невстановленого номеру і те, що в їхній багатоповерхівці, за його словами, знаходиться вибуховий пристрій.

На місце події негайно виїхала слідчо – оперативна група, бригада швидкої допомоги, співробітники МНС, кінологи, група вибухотехнічного відділу. При огляді приміщень дев’ятиповерхівки жодних підозрілих предметів виявлено не було, ніхто не постраждав.

У ході перевірки працівники міліції встановили номер телефону , з якого було здійснено дзвінок, і адресу. У квартирі оперативники затримали юних жартівників, які зовсім не очікували такого фіналу своїх розваг.

Ситуація 2. Вітя, Олег та Сергій, 14- річні однокласники з однієї з київських шкіл, вирішили відвідати заклад швидкого харчування, але виявилося, що у них не вистачає коштів. Поміркувавши, хлопці швидко знайшли спосіб, як не напружуючись, їх заробити

Обравши кіоск на безлюдній вулиці, Вітя та Олег почали бігати навколо нього, стукати у вітрину та галасувати, Вони хотіли зробити все, щоб привернути увагу продав чині і змусити її якомога далі відійти від свого робочого місця. У той час, коли жінка вийшла з кіоска, залишивши двері відчиненими, та почала сварити хуліганів, Сергій забрав із каси виручку та мобільні телефони, що лежали на видному місці, і непоміченим  утік. А відволікаючі, побачивши, що план їх спрацював, теж швидко зникли з місця злочину.

Як тільки продавчиня виявила пропажу, то відразу викликала міліцію. Вона досить точно описала «жартівників», та вказала в якому напрямку вони побігли. З а годину «винахідливих» дітей було затримано й усі вкрадені речі вилучено.

 А пообідати того дня хлопці так і не встигли.

Ситуація 3. У житомирській  школі учениці 9-го класу побили двох учениць 8 –го класу, а десятикласники знімали це на мобільний телефон.

Того дня 14- річна Олександра з подругою Мариною йшли по школі. У цей час кілька старшокласниць дивились у їхній бік і сміялись. Саша не втрималася, і сказала одній  з них: «Повилазило!»

Наступного дня на перерві в шкільному туалеті учні 9-го та 10-го класів оточили Сашу і Марину. Усі присутні хлопці тримали в руках мобільні телефони, готуючись знімати відео. Одна зі старшокласниць сказала, що дівчата повинні вибачитися за те, що зганьбили її. Прощення вони здобудуть, якщо стануть перед нею на коліна. Подруги відмовились принижуватися. Тоді дев’ятикласниці схопили Марину за волосся і спробували її нахилити. Саша кинулася захищати дівчину. Зав’язалася бійка. Марині  вдалося втекти, а Олександру нападниці почали лупцювати. Били по голові та потилиці.. Після цього дівчинка отримала черепно – мозкову травму та струс  мозку.

Ситуація 4. На території Чернівецької області сталося дві дорожньо - транспорті пригоди за участю неповнолітніх, у яких постраждали учасників дорожнього руху.

16 – річний хлопець катався на мотоциклі «ІЖ- Планета» рідним селом. На одній із вулиць він раптово відволікся, не впорався з керуванням та на повній швидкості в’їхав у металеву огорожу.

Після зіткнення неуважного мотоцикліста госпіталізували в районну лікарню. Парубок отримав перелом гомілки, хоча все могло закінчитися набагато гірше.

В іншому селі 18-річний любитель швидкої  їзди на мотоциклі також щодуху «ганяв» по грунтових дорогах, не звертаючи особливої уваги на елементарні правила дорожнього руху.

На односельчан - пішоходів юнак, мабуть, теж мало зважав, бо на повній швидкості збив з ніг 28- річного чоловіка. У результаті ДТП сам водій не постраждав, зате потерпілий отримав закриту черепно- мозкову травму і струс головного мозку.

Вчитель: Ми розглянули ситуації, взяті з реального життя, зроблені реальними людьми. Молоді люди, про яких ми почули, стали на хибну стежку. Чи штовхав їх хтось, чи обрали самостійно? Та це вже, власне, не має значення. Всі вони відбували заслужене покарання. З їх життя випав великий відрізок часу, коли вони могли бути, як усі: вчитися, працювати, радіти життю, сонцю, приносити радість рідним.

Тому, перш ніж щось вчинити, задумайтеся, а які наслідки будуть від вашого вчинку. Не потрапляйте в подібні ситуації, які сталися з нашими „героями”!

        За перший квартал минулого року неповнолітніми в стані алкогольного сп"яніння було скоєно        436    злочинів. Більше половини неповнолітніх, які вчинили злочини відносяться до вікової категорії 16-17 років. Підлітки 14-15 років роблять 30-32 % злочинів. Причому, питома вага злочинів, вчинених підлітками щорічно росте приблизно на 0,6-0,7 %. Серед неповнолітніх злочинців, переважать особи чоловічої статі. Вони складають приблизно 90 %, дівчата - 10 %. Але в останні роки спостерігається розширення кола і кількості злочинів. які вчиняють дівчата підлітки.

 Жоден злочин не повинен залишатися поза увагою. Дуже жорстокими, а часом антилюдськими (за сьогоднішніми законами) були за часів Ярослава Мудрого покарання за крадіжку. Так, наприклад, за тими законами будь - хто мав право убити на місці нічного злодія, якого наздогнав.

Ще давньогрецький філософ Платон зазначав, що покарання потрібне не для відплати за злочин, який уже вчинено, а для того, щоб запобігти вчиненню нових злочинів.

 

Поради психолога,як запобігти вчиненню злочину

Мабуть найбільш зневажливо ставилися люди до злодіїв. А їх ніколи не бракувало там де народ терпів біду. Пропоную продовжити речення.

-Краденим добром ( не збагатієш.)

-Хатній злодій гірше( чужого.)

-Для злодія, ні дня ні ночі, крадне,( коли хоче.)

-Злодій у злодія (не вкраде. )

        -Краще бути бідним,( ніж злодієм. )

-Не лише той злодій, що краде, а й той, що драбину(  держить.)

-Не лише той злодій, що крав, а й той, (що сховав. ) 

-Один раз украв, а на весь вік( злодієм став. )

-Хто краде яйця, буде красти й( кури.)

- і той злодій, хто знав та (змовчав).

 

Болгарський поет Георгій Веселін говорив "Крадій за один день може зайти так далеко, що йому не повернутися й через десять років." Я бажаю вам , щоб ви ніколи не ступали на цю хибну стежку, а були чесними громадянами нашої держави.

 

docx
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
2483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку