Критерії оцінювання учнів з інформатики та математики
Вчителя Даценко Олени Володимирівни
З метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів у допрофільній та профільній школі може бути використаний метод оцінювання портфоліо.
Основна суть портфоліо – «показати все, на що ти здібний (а)». Педагогічна ідея портфоліо передбачає зміщення акценту з незнання учнів на індивідуальні досягнення, їх активну участь у накопиченні різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку; інтеграцію кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
Таке оцінювання передбачає певну підготовку: визначення критеріїв для включення учнівських напрацювань до портфоліо; форми подання матеріалу; спланованість оцінного процесу; елементи самооцінки з боку учня тощо.
Портфоліо учнів як засіб оцінювання індивідуальних досягнень
Портфоліо– це накопичувальна система оцінювання, що передбачає формування уміння учнів ставити цілі, планувати і організовувати власну навчальну діяльність; накопичення різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку; активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
У широкому розумінні портфоліо – це спосіб фіксування, накопичення та оцінки індивідуальних досягнень школяра протягом певного періоду навчання. Сутність портфоліо означає показати все, на що здібний школяр. Портфоліо передбачає акцентуацію вчителя на індивідуальні досягнення учнів, їх активну участь у накопиченні різних видів робіт, які засвідчують результати в індивідуальному розвитку; інтеграцію кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
Таке оцінювання передбачає певну підготовку: визначення критеріїв для включення учнівських напрацювань до портфоліо; форми подання матеріалу; спланованість оцінного процесу; елементи самооцінки з боку учня тощо.
Залежно від конкретної мети навчання добирається відповідний тип портфоліо: портфоліо документів, портфоліо досягнень, портфоліо розвитку, портфоліо підготовленості, показовий портфоліо. До його складання, по можливості, потрібно залучати самого учня. Портфоліо має бути процесуальним, тобто охоплювати певний період навчальної діяльності, і візуальним. Укладання портфоліо допомагає вчителю:
– розкрити індивідуальні можливості дитини;
– стежити за динамікою навчальних досягнень учня за певний проміжок часу;
– визначати ефективність та відповідність індивідуальної програми розвитку можливостям дитини, відтак коригувати її;
– стежити за розвитком соціалізації та формуванням особистості учня;
– здійснювати зворотний зв'язок між дитиною, батьками, учителем.
Разом з тим, портфоліо зорієнтоване не лише на процес оцінювання, але і самооцінювання. Вимоги до портфоліо:
1. Портфоліо має бути процесуальним: застосовуватися для простежування поточного та кінцевого оцінювання результатів навчальної діяльності учнів.
2. Портфоліо завжди візуалізоване (може бути у вигляді спеціальної папки чи картотеки).
Типи портфоліо:
1. Робоче портфоліо – добираються як поточні роботи, так і зразки підсумкових робіт. До його створення долучаються: вчитель, учень та батьки.
2. Показове портфоліо – містить лише найкращі роботи учня і не включає поточних робіт. Учень сам формує таке портфоліо і вирішує, що туди покласти.
3. Портфоліо, або облік, що веде вчитель. Містить контрольні (тестові) завдання, зразки робіт, роботи не відібрані учнем для показового портфоліо.
Портфоліо учня може містити такі розділи:
Титульний лист (прізвище, ім'я, по-батькові дитини; навчальний заклад, клас), контактна інформація.
Розділ: “Досягнення учня у навчанні”.
Сторінки: Інформатика; Математика;
Складають; контрольні та самостійні роботи; завдання, спрямовані на усунення помилок, допущених у роботах; зразки щоденних робіт; зразки домашніх робіт, підсумкові атестаційні відомості (за четверть, навчальний рік).
Розділ “Соціальна компетентність учня”.
Записи вчителя про особливості співпраці учня з однокласниками на уроці, у позаурочний час; особливості спілкування з однолітками, дорослими, коло друзів.
Розділ “Суспільна робота учня”.
Доручення, які дитина виконує в класі, у школі; участь у суспільно корисній праці, подяки за виконане тощо.
Розділ “Творчі роботи учня”.
Творчі роботи, які не увійшли до портфоліо учня. Фото об'ємних робіт; якщо дитина брала участь у виставці або конкурсі, необхідно вказати інформацію про цей захід: назва, коли, де і ким проводився.
Розділ “Відгуки і побажання”.
Вміщують висновки та побажання за результатами навчального року.
Можуть бути рекомендації і побажання вчителя за результатами навчального року.
Мета учнівського портфоліо:
– формування в учня відповідальності і самостійності навчання;
– розвиток вміння давати якісну оцінку результатів власного навчання та діяльності;
– розвиток уміння аналізувати власні інтереси, схильності, потреби і співвідносити їх з наявними можливостями;
– формування пізнавальних інтересів і готовність до самостійного пізнання;
– розвиток ситуації успіху, що призводить до підвищення самооцінки і впевненості у власних можливостях.
У процесі навчання в інклюзивному класі вчитель використовує різні методи діагностики, добираючи їх у залежності від індивідуальних особливостей та освітніх можливостей усіх учнів, теми, змісту, що дозволить подолати суб'єктивізм і формалізм в перевірці та оцінюванні знань учнів.
Правила визначені вчителем, накопичувальна система оцінювання
Картка особливого контролю учнів ____ класу з предмет на місяць 2020 року Вчитель Даценко О.В. Порушення учнів, що призвели до попадання до особливого контролю: Систематичні запізнення на урок, відсутність зошита, підручника, не реагування на зауваження вчителя, постійне користування мобільним телефоном не за навчальною потребою, розмови з однокласниками та інше…
|
В разі покращення поведінки та роботи на уроках, учні знімаються з особливого контролю. В іншому разі ці порушення учнів будуть передані у доповідній адміністрації школи.
Можливі порушення учня.
Порушення |
Систематичні запізнення учня на урок, довільні розмови без дозволу вчителя, розмови під час уроку по мобільному телефоні, нарікання, незадоволення, неналежна культура учнівської поведінки, нецензурні вислови, сварки з однокласниками, бійка з учнями або, навіть, з вчителем, зневажливе ставлення до вчителя, однокласників, відмова виконувати завдання та інше. |
Таблиця переведення балів в оцінки за дванадцяти бальною шкалою
Бали |
Оцінка |
1-10 |
1 |
11-20 |
2 |
21-30 |
3 |
31-40 |
4 |
41-50 |
5 |
51-60 |
6 |
61-70 |
7 |
71-80 |
8 |
81-90 |
9 |
91-100 |
10 |
101-104 |
11 |
105-108 |
12 |
№ п\п |
Вид роботи |
Кількість балів |
|
Повна усна відповідь на одне питання |
+1 бал |
|
Неповна усна відповідь на одне питання |
+0,5 бал |
|
Доповнення до відповіді |
+0,5 бал |
|
Одне додаткове виконане завдання |
Від +2 балів |
|
Розв’язане завдання на дошці |
від +1 до +12 балів |
|
Тести |
До +10 балів |
|
Неохайне виконання побудов олівцем (малюнків, таблиць, графіків, тощо) |
-3 бали |
|
Дистанційна відповідь учня в позаурочний час |
Від +1 до +5 балів |
|
Участь в інтернет конкурсах, олімпіадах |
+10 балів |
|
Дистанційна навчальна підготовка в позаурочний час |
Від +3 бали до 10 балів |
|
Додаткова творча робота, задана вчителем |
10 балів |
|
Активна організаційна допомога вчителю |
2 бали |
|
Активність на уроці |
2 бали |
|
Повна підготовка до уроку (зошит з класними роботами та виконаним домашнім завданням, підручник, щоденник, словник-довідник, ручка, олівець, лінійка, додаткові креслярські прилади за потреби: косинець, транспортир, циркуль, тощо) |
+3 бали або -1 бал |
|
Охайність зовнішнього вигляду |
+1 або -1 бал |
|
Асистент вчителя |
+10 балів |
|
Допомога невстигаючим |
+2 бали |
|
Неповний запис класної роботи |
-2 бали |
|
Вчасне ведення та заповнення словників-довідників |
+1 бал |
|
Активна участь в позакласних заходах з предмету |
+10 балів |
|
Відмова виконувати завдання вчителя |
-5 балів |
|
|
|
Розрахунки максимальної кількості балів (3 самостійні+5 практичних+1 контрольна)*12=108 балів |
||
|
Максимальна кількість балів |
108 балів |
У процесі навчання, зокрема під час оцінювання, вчителю важливо виявляти доброзичливість, вимогливість поєднувати з індивідуальним підходом, тобто порівнювати виявлені досягнення учня (учениці) не тільки з нормою, а з його (її) попередніми невдачами чи успіхами.
Дата ________________ _______________О.В.Даценко
1