Розвиток критичного мислення на уроках
У наш час дуже важливо розвивати критичне мислення в учнів - щоб дитина стала отримувати задоволення від вивченого матеріалу, навчилася його аналізувати і робити самостійні висновки, щоб навчилися ставити розумні запитання і творчо знаходити на них відповіді. Важливо відзначити, що технологія розвитку критичного мислення допомагає учням самостійно визначати напрям у вивченні теми і самостійно вирішувати проблеми, тобто «мислити по-справжньому»
Критичне мислення повинно займати одне з провідних місць у шкільній освіті, тому що ця технологія насамперед допомагає формуванню пізнавальної потреби в учнів, яка спрямовує особистість на сприйняття та усвідомлення мети діяльності. Відповідно до цього формує позитивні цінності, навички та вміння, навчає самостійності та організованості.
Щоб підготувати учнів до реалій сучасного життя, прийоми технології критичного мислення необхідно застосовувати як у навчальному, так і у виховному процесах.
Це допоможе учням швидше орієнтуватись у новому матеріалі (за час навчання у школі) та новій інформації (у дорослому житті); розвиватиме навички і вміння аналізувати події, орієнтуватись у різних ситуаціях, дозволятиме швидко і правильно приймати ті чи інші рішення, припускатися менше помилок, бо люди вмітимуть аналізувати дії і події
Використання на уроках стратегії критичного мислення надасть можливість сформувати гармонійно розвинуту, конкурентоспроможну особистість, яка набуватиме уміння і навички потрібні в подальшому житті. Технологія формування критичного мислення школярів передбачає
• формування пізнавального інтересу шляхом розвитку внутрішньої мотивації до цілеспрямованого навчання,
• підтримку пізнавальної активності учнів,
• спонукання їх до порівняння отриманої інформації з особистим досвідом і на її ґрунті формування аналітичних суджень.
Основними етапами уроку з використанням технології «Критичного мислення» є етап актуалізації, усвідомлення, рефлексії, що фактично відповідає етапам будь-якого уроку:
Всі уроки будуються приблизно за такою структурою: вступна частина уроку (5-7 хвилин) є етапом актуалізації опорних знань і умінь та мотивації їх до навчання. В літературі з критичного мислення цей етап називають «викликом». На цьому етапі діти разом з учителем «освіжають» свої знання, уявлення, уміння, проводять «інвентаризацію»цих знань, зосереджують увагу на новій темі, готуються для сприйняття нових ідей, формують позитивне ставлення , зацікавленість до процесу навчання.
В основній частині уроку (27-35 хвилин уроку) відбувається конструювання учнями знань і навичок, формування власного ставлення до теми.
Завданням підсумкової частини уроку (до 10 хвилин) є рефлексія учнів щодо процесу і результатів навчальної діяльності. На цьому етапі учні розвивають важливі уміння: резюмувати інформацію, викладати ідеї, передавати почуття й уявлення в кількох словах, порівнювати нову інформацію з тією, яка була перед початком уроку.
Розвиток мислення на такому уроці відбувається за наступною схемою: Сучасна освіта повинна допомагати розвитку особистості учня. Саме цьому сприяє використання технології розвитку критичного мислення.