Заклад загальної середньої освіти І- ІІ ступенів № 5
військово-цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області
Учитель зарубіжної літератури
Глущенко Людмила Володимирівна
м. Торецьк - 2020
Зміст:
Кроссенси до уроків зарубіжної літератури:
Клас: 5
Розділ: Народні казки Тема: «Фарбований шакал»
По периметру
1-2- Індія - «Панчатантра» . «Панчатантра» - індійська пам’ятка («панча»- п’ять», «тантра»- книга), створена в Індії в ІУ ст. до н.е.; 2-3 – «Панчатантра» - шакал. Шакал - герой казки «Фарбований шакал», яка ввійшла до збірника «Панчатантра»; 3 – 6 – шакал – синя фарба. Шакал, рятуючи життя, потрапив у бочку з синьою фарбою; 6 - 9 – синя фарба – корона. Побачивши синього звіра, лісові мешканці обрали шакала царем; 9 – 8 - корона – звірі. Коронований шакал усім звірям подарував високі посади; 8 -7 – звірі – шакали. За наказом « царя» звірі виганяють геть усіх шакалів з лісу; 7 – 3 – шакали – терези. Шакали не робили опір, підкорилися самозванцю, тобто, зробили свій вибір. Переважив страх; 3 – 1 – терези – Індія. За часи давньої Індії існувала така традиція: у день свого народження імператор сідав на одну з позолочених чаш великих ваг, встановлених в палаці. На іншу чашу поміщали відповідне його вазі кількість мішечків із золотом і сріблом. Все це потім роздавали людям на знак милосердя імператора.
По хресту:
5- 2 – «Фарбований шакал» - «Панчатантра» . Як і всі казки, які увійшли до збірки «Панчатантра», казка «Фарбований шакал» ілюструє заповіді житейської мудрості; 5 – 4 - «Фарбований шакал» - терези. Казка показує, що у кожної людини є вибір; що вона вибере, залежить від неї самої; 5- 4 - «Фарбований шакал» - фарба. Основна мета казки – навчити читачів довіряти не зовнішньому вигляду, а його сутності, а також бути собою, учитися розрізняти тих, хто своїми хитрощами вводить в оману інших; 5 – 8 - «Фарбований шакал» - звірі. В алегоричній формі казки розкриваються особливості реального світу, у якому люди інколи діють нерозумно, допускають помилки.
Клас: 5.
Розділ: Літературні казки
Тема: Ганс Крістіан Андерсен. Життєвий та творчий шлях казкаря.
По периметру: 1-2 – Г.К. Андерсен – театр. У майбутнього казкаря Г.К.Андерсена в дитинстві ляльковий театр був улюбленою грою, а сам він мріяв стати актором; 2-3- театр – солдат. Актора з Андерсена не вийшло. Одного разу у хвилини відчаю на папері з’явились рядки: «Йшов солдат дорогою…» Це був початок казки «Кресало» 3- 6 – солдат – слава. Казка про солдата «Кресало» принесла авторові довгоочікувану славу і змінила його життя; 6 – 9 – слава – самотність. У Андерсена була слава, але він був самотнім, бо не мав найголовнішого – домівки, коханої, сім’ї; 9- 8 – самотність – гидке каченя. Чи не про себе розповів нам письменник у казці «Гидке каченя»? 8-7 – казка «Гидке каченя » - пам’ятник казкової героїні Русалонці. Казка «Гидке каченя», «Снігова королева», «Дюймовочка»… всього 158 казок написав Г.К.Андерсен, а героїні казки «Русалонька» в Копенгагені поставлений пам’ятник; 7 – 4- пам’ятник Русалоньці – золота медаль Міжнародної Літературної премії ім. Г.К. Андерсена. Пам’ятник літературному герою та золота медаль Міжнародної Літературної премії ім. Г.К. Андерсена – це висока оцінка діяльності письменника. 4 – 1 - золота медаль – Г.К.Андерсен. Народна слава і всесвітнє шанування великого казкаря. По хресту: 5 – 2 – дзеркало – театр. Саме в театрі актори приміряють різні образи, грають свою роль; 5 – 4 - дзеркало – золота медаль. Як у дзеркалі відображаються характери казкових героїв Андерсена. Письменник нікого не повчає, нічого не проголошує, читач сам робить висновки, вчиться відрізняти добро від зла. За цей талант і почесна нагорода; 5 – 6 - дзеркало – слава. Автор надає нам можливість побачити у казці, як у дзеркалі, себе, свої недоліки. Змушує нас задуматися, спонукає думати й співпереживати. І ми, читачі, це цінуємо і славимо автора. 5 – 8 – дзеркало – гидке каченя. Мабуть, через «сатанинське дзеркало» дивилися мешканці двору на маленьке каченя, якому судилося стати чудовим лебедем.
Клас: 5 Розділ: Сила творчої уяви Тема: Льюїс Керролл, повість - казка «Аліса в Країні Див»
По периметру:
1-2 - «вікторіанська» доба – Льюїс Керролл. У «вікторіанську» добу жив англійський письменник Льюїс Керролл;
1-3 - Льюїс Керролл – людина - загадка. Льюїса Керролла називають найзагадковішим письменником. Ніхто не міг зрозуміти, чому цей дорослий чоловік у рясі носив з собою фотокамеру, багато часу проводив із дітьми; 1- 6 – людина - загадка – математик. Льюїс Керролл був магістром математики; 6 - 9 - математик – герб Оксфордського університету. Письменник – математик навчався в Оксфордському університеті, а потім став викладачем коледжу цього університету; 9 – 8 - Оксфордський університет – сестрички Лідделл. Сестри Лідделл - доньки ректора коледжу при університеті; 8 - 7 – сестри Лідделл – «Аліса в Країні Див» . Саме для Аліси Лідделл та її сестер Л. Керролл створив повість – казку «Аліса в Країні Див»; 7– 4 – повість – казка «Аліса в Країні Див» - « Аліса в Задзеркаллі». Коли Аліса виросла, Льюїс Керролл створив продовження повісті «Аліса в Задзеркаллі»;
4 -1 « Аліса в Задзеркаллі» - «вікторіанська» доба. Головна героїня казки – повісті Аліса є втіленням усіх дитячих вікторіанських чеснот: чемності, привітності, стриманості, відчуття власної гідності. По хресту: 5 - 2- Аліса – Л. Керролл – Аліса. Головна героїня повісті - казки Л. Керролла; 5 - 6 – Аліса – математик . Аліса любила навчатися і знала математику, хоча автор у повісті критикує тогочасну систему освіти, у якій було чимало предметів, відірваних від реального життя. Математика називається - «матимайчуха»; 5 – 8 – Аліса – сестри Лідделл. Прообразом головної героїні Аліси стала одна із сестер Лідделл; 5 - 4 – Аліса - « Аліса в Задзеркаллі. Далека родичка письменника Аліса Рейкс стала прототипом головної героїні повісті «Аліса в Задзеркаллі».
Клас : 6
Розділ: Пригоди і фантастика Тема: М. Гоголь «Ніч перед Різдвом»
Скласти ланчужок подій із цитат
Щедрик, ведрик!
Дайте вареник,
Грудочку кашки,
Кільце ковбаски!
Клас : 6 Розділ: Пригоди і фантастика Тема: Чарлз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі»
Скласти ланчужок подій із цитат
1. - О Скрудже! - сказав привід.- У людини душа не повина бути замкнена, - треба, щоб вона завжди зустрічалася зі своїми близькими, щоб могла співчувати до інших;
2. Цей гість був чудна істота. Волосся спадало йому на плечі й було зовсім біле, як у діда, але на його свіжому обличчі не було жодної зморшки. Дух мінився та світився.
3. Коло блідого вогню сиділа самотня дитина й читала. Скрудж сів на лавку й заплакав, побачивши свою власну бліду тінь, себе самого, забутого, як бувало завжди на Різдво.
4. - Нічого, - говорила дівчина тихим голосом, - вам все одно: другий божок став вам за мене. - Який божок став мені за вас?- спитав Скрудж. - Золотий.
5. Дух був убраний у просту зелену кирею, облямовану білим хутром. Кирея була накинута вільно, і було видно широкі Духові груди. 6. Подумайте собі тільки! Боб брав усього п’ятнадцять шилінгів на тиждень, і, незважаючи на це, Дух Різдва поблагословив його маленьку домівку. 7.- Ні, ні! - скрикнув Скрудж. – О ні, добрий Духу, скажи, що він буде помилуваний! - Нехай собі вмирає! Поменше трохи людей, а то дуже багато їх намножилося! Скрудж нахилив голову, почувши свої слова. 8. - Невже?! – скрикнув Скрудж, упавши на коліна. - Невже той чоловік, що лежав на ліжку, - це я?.. Дух показав пальцем на нього, а тоді на могилу. - Ні, Духу! О ні, ні! 9. - Я шануватиму в своєму серці Різдво і думатиму про нього цілий рік! Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім. Усі три Духи будуть завжди зі мною. Я не забуду їхньої науки.
Клас: 6 Розділ: Людські стосунки Тема: Дж. Лондон «Жага до життя»
По периметру: 1-2- Джек Лондон – Аляска. 1897 р. Америкою поширилися чутки, що на Алясці знайдено великі запаси золота І Джек Лондон разом із тисячами інших людей вирушив на далеку Північ. 2-3 – Аляска – золото. На Аляску прибуло 25 тисяч золотошукачів 3-6 – Золото – зрада. Золотошукачі - герої «північних» оповідань Дж. Лондона пройшли випробування золотом. В екстремальних умовах виявляється сутність людини й справжні цінності. 6-9- Герой твору – вовк. Білл, герой твору «Жага життя» зрадив свого товариша. Природа ( вовк) покарала його за підлість і жорстокість. 9-8- Вовк – герой твору. Протистояння природи і людини, трагедія боротьби за існування – таку роль відіграє епізод із вовком. 8-7- герой – квітка (жага життя). І у героя, і у квітки є гаряче бажання вижити. 7 -4- квітка (жага життя) – допомога. Дорогу здолає той, хто йде. 4 -1 – допомога - Дж. Лондон. Вершиною людської гідності є здатність захистити слабшого, вірність дружбі, гуманізм у стосунках між людей. Такими були улюблені герої Джека Лондона. Таким був і він сам.
По хресту: 5-2- «Жага до життя» - Аляска. Твори Дж. Лондона відкрили американцям Північ. Письменник не тільки дав точні, яскраві і поетичні картини краю Білої Тиші, але й показав людей, які його населяли. 3-6 - «Жага до життя» - зрада. Світ звичайних людей, їхні душі розкриває письменник у своїх творах. Він пише про страждання людини, її боротьбу, про добро і зло, про дружбу та зрадництво. 5 – 8 - «Жага до життя» - герой – борець. Письменник доводить, що найцінніший скарб, важливіший за все золото світу - це життя людини. 5-4 - «Жага до життя» - допомога. Твір навчає нас цінувати своє життя, слідувати законам товариськості, людяності.
Клас: 7 Розділ: Світова новела Тема: Рюноске Акутагава «Павутинка»
По периметру: 1 – 2 Рюноске Акутагава - ієрогліф «дракон». Им’я Рюноске від РЮ, що означає дракон, оскільки письменник народився в рік Дракона, місяць Дракона, день Дракона.
2 - 3 Дракон – Будда. Дракон і Будда — священні істоти Японії.
3 – 6 Будда – лотос. Лотос уважається в Японії священною квіткою, пов’язаною з буддизмом.
6 - 9 Лотос – озеро. У буддизмі лотос символізує чистоту, адже квітка народжується у брудній болотяній воді, однак з’являється на світ чистою і незабрудненою.
9 - 8 Озеро – пекло. На дні озеро знаходилось пекло
8 - 7 Пекло – павутинка. У пеклі, з далекого неба з’явилась блискуча сріблиста павутинка.
7 – 4 Павутинка – Ф.М. Достоєвський. У російського письменника Ф.М.Достоєвського є притча зі схожим сюжетом, де роль павутинки виконує цибулинка
4 - 1 Ф.М.Достоєвський – Акутагава Обидва письменника не залежно від національності та часу написання творів звертаються до вічних тем людства.
По хресту:
5 – 2 «Павутинка»- ієрогліф «дракон». Рюноске Акутагава ( «дракон») – автор новели «Павутинка» , яка написана японською мовою, ієрогліфами.
5 – 6 «Павутинка» - лотос. У новелі «Павутинка» лотос - символізує чистоту
5 – 8 «Павутинка»- пекло. Пекло – це місце, де розгортаються дії новели «Павутинка»
5 - 4 «Павутинка» - Достоєвський. Сюжет новели «Павутинка» був запозичений у російського письменника Ф.М.Достоєвського та творчо перероблений автором.
.
Клас: 8
Розділ: Відродження
Тема: Книга – ювіляр (415 років) «Дон Кіхот» Мігеля де Сервантеса
Визначаємо такі асоціації по периметру:
1-2 - Іспанія – Мігель де Сервантес. Мігель де Сервантес народився в Іспанії;
2-3- Сервантес – Всесвітній День книги. Щорічно, 23 квітня в Іспанії відзначають День книжки, що припадає на день смерті великого письменника. Іспанці протягом двох - трьох днів в людних місцях читають «Дон Кіхота»;
3-6 «Дон Кіхот» - Біблія. «Нашою Біблією» називають іспанці твір Сервантеса;
6-9 Біблія – сонце. Біблія показує, що Бог є джерелом енергії, з якої постав Усесвіт.
До речі, Сонце у Біблії згадується 95 разів;
9-8 Сонце – в’язниця. Знаходячись на кораблі «Сонце», майбутній письменник потрапив в полон і опинився в Алжирі;
8-7 В’язниця – Дон Кіхот – можливо, тодішня Іспанія видавалася письменнику духовною «в’язницею» і через образ Дон Кіхота автор утверджував ідею внутрішньої свободи;
7- 4 Дон Кіхот - епоха Відродження, В образі Дон Кіхота автором закладено високі гуманістичні ідеї доби Відродження;
4-1 епоха Відродження – Іспанія. Епоха Відродження охоплює Іспанію у другій половині ХУ-ХУІ ст.
По хресту:
5- 2 «Дон Кіхот» - Мігель де Сервантес. Сервантес – автор роману;
5- 6 «Дон Кіхот» – Біблія. Після Біблії «Дон Кіхот» - друга книга, перекладена найбільшою кількістю мов світу;
5-8 «Дон Кіхот» - в’язниця - за словами самого автора, Сервантес почав писати твір у в’язниці, куди потрапив 1597 р.;
5-3 «Дон Кіхот» - епоха Відродження – час написання роману.
Клас: 8
Розділ: Середньовіччя в Китаї
Тема: Омар Хайям. Рубаї.
По периметру:
1 - 2 – епоха Середньовіччя - Омар Хайям. Серед східних письменників Середньовіччя Омар Хайям посідає чільне місце.
2- 3- Омар Хайям – математика. У науці письменник відомий як автор «Алгебри» та коментатор античного математика Евкліда.
3- 6 - О.Хайям – математик - календар. О.Хайям став одним із розробників календаря.
До речі, на межі І-ІІ тис. це був найкращий календар, що давав можливість визначати час точніше за римський юліанський і пізніший європейський григоріанський календарі.
6 - 9 – календар – Ісфахан. О.Хайям, як і час, не стоїть на місці. Залишив рідне місто, митець опинився в Ісфахані.
До речі, Ісфахан – іранське місто з дуже сприятливим для життя кліматом і надзвичайно цікавою історією. Це місто називають Половиною світу.
9 – 8 – Ісфахан – книга. Саме в цьому місті О. Хайям стає духовним наставником султана Мелік – шаха.
8 – 7 – книга( рубаят) – вільна людина (свобода). Рубаят поета – це гімн свободі й праву кожного на щастя.
7 - 4 – свобода та природа. У творчості письменника утверджується віра в силу природи, право окремої особистості на життя, свободу.
4- 1 - природа – Середньовіччя. У епоху Середньовіччя природа й людина сприймається як єдине ціле ( людина – органічна частка Всесвіту), тому пізнати природу означає пізнати й людину.
По хресту:
5 – 2- музика – О. Хайям. О. Хайям - автор чотиривіршів, що мають назву рубаї. Рубаї – філософсько - ліричні вірші, які виконувались у супроводі музичного акомпанементу.
5 – 6 – музика – час. Мистецтво непідвладне часові.
5 – 8 – музика – книга (рубаят). Від самого початку жанр рубаї тісно пов'язаний із музикою – у давнину це була форма пісні.
5 - 4 – музика – природа. Оспівуючи повноту реалізації людини, митець вбачає щастя в
тому, що є у світі: це прекрасна природа, кохана, мистецтво
Клас: 9 Розділ: Взаємодія романтизму і реалізму Тема: М.Ю Лермонтов «Герой нашого часу»
1 -2- М.Ю. Лермонтов – мапа. Дослідники неодноразово звертали увагу на те, що імена двох головних героїв творів О.С.Пушкіна («Євгеній Онегін» ) і .Ю. Лермонтова («Герой нашого часу») пов’язані: Онега й Печора – дві російські річкі, розташовані неподалік одна від одної. 2-3- мапа – Печорін. Прізвище головного героя походить від назви річки Печора.
3 -6 - Печорін – бокал напою ( Бела). Кохання до Бели Печоріну набридло. Дівчина гине. «Любовь Бэли для Печорина была полным бокалом сладкого напитка, который он и выпил за раз, не оставив в нём ни капли..»,- писав В. Бєлінський.
3-6- бокал напою (Бела) - Максим Максимович . Максим Максимович дуже прив’язався до Бели, поважав її за гордість та витримку.
6-9 - Максим Максимович – щоденник. У штабс - капітана Максима Максимовича залишилися щоденники Печоріна.
До речі, у «Передмові» Лермонтов висловлює своє особливе ставлення до щоденника, називаючи його автора «героєм нашого часу». Він хоче показати, що люди, подібні Печоріну, дедалі частіше зустрічаються в суспільству і що вони - зовсім не гірша його частина, а чуйний натягнутий нерв. Поява таких людей свідчить про хворобу суспільства.
9-8- щоденники – Тамань. У своїх щоденниках Печорін розповідає про пригоди, які сталися в маленькому провінційному місті Тамань. «І навіщо було долі кинути мене в мирне коло чесних контрабандистів? Як камінь, кинутий в гладке джерело, я стривожив їх спокій.»
8-7- Тамань – квітка (княжна Мері). Дві глави одного роману. Автору важливо було показати Печоріна за різних обставин у стосунках з різними людьми. У повісті «Тамань» Печорін має потребу в яскравих враженнях, він прагне пригод. У повісті «Княжна Мері» Печорін проходить випробування коханням. Закохує в себе княжну Мері, а потім, як надламану квітку, кидає з розбитим серцем, зневірою у коханні.
7-4- княжна Мері – Фаталіст. Напевно, і княжна Мері вірила в долю, думаючи, що Печорін їй посланий Богом.
4-1- фаталіст – М.Ю. Лермонтов. Саме в повісті «Фаталіст» Лермонтов стверджує необхідність боротьби, активного відношення до життя за будь-яких умов. Слова одного офіцера в повісті – « … якщо справді є приречення, то нащо ж нам дано волю, розум?» - підтверджують, що автор не розділяє суджень про те, що людина залежить від долі. На думку Лермонтова, люди можуть змінити існуючі умови життя, якщо у них є сила волі, сміливість, бажання діяти.
По хресту:
5-2- Печорін – мапа, Печора. Лермонтов свідомо підкреслював, що його герой – певною мірою «спадкоємець» героя роману у віршах О.Пушкіна.
До речі, О. І. Герцен назвав Печоріна молодшим братом Онєгіна.
5-6 – Печорін – Максим Максимович. Штабс – капітан близько знав Печоріна, але так і не зміг зазирнути в його душу, збагнути її.
5 -8- Печорін – Тамань. Глава «Тамань» відкриває журнал Печоріна
5 -4- Печорін – фаталіст. Своїм вчинком Печорін доводить, є доля чи ні, людина повинна діяти сміливо, йти їй назустріч, не перестаючи піддавати все сумніву і самостійного критичного перегляду. У фінальній частині він говорить: «Я люблю сумніватися у всьому: це розташування розуму не заважає рішучості характеру, навпаки, що до мене стосується, то я завжди сміливіше йду вперед, коли не знаю, що мене чекає. Адже гірше смерті нічого не трапиться, а смерті не оминути! ».
Клас: 9 Розділ: Взаємодія романтизму і реалізму Тема О.С. Пушкін «Євгеній Онєгін» (сон Тетяни)
Завдання: До якої глави роману «Євгеній Онєгін» можна віднести ці ілюстрації?