Панорама уроку з природознавства
(на конкурс Сухомлинських читань)
Тема уроку: „ Кругообіг води в природі".
Мета уроку: формувати поняття про кругообіг води в природі, розвивати вміння аналізувати природні явища, робити висновки, розкривати поняття перетворення води з одного стану в інший, виховувати бажання економно використовувати води.
Обладнання: склянки з водою, таблиця «Кругообіг води в природі», обладнання для демонстрації досліду , речовини, що розчиняються і не розчиняються у воді.
Хід уроку
Ось дзвіночок пролунав,
Дзвінко пісню заспівав, Чули діти? (так)
Сьогодні урок – відкритий для всіх, Багато гостей! Тож вітаймо їх.
Загадка
Відома здавна рідина, усяк її вживає, Буває хмаркою вона, сніжинкою буває...
Фронтальне опитування
Вправа «Мозковий штурм»
3) Гра „ Довідкове бюро"
(Вода знаходиться в ставках, озерах, річках, морях, океанах, є в ґрунті, в повітрі, в рослинах та в організмах тварин й людей.)
(Вода - є рідина, вона прозора, безбарвна, без запаху, не має власної форми.)
(Вода вміє випаровуватись, замерзати, при нагріванні -розширюється, а при охолодженні - стискається, ще у воді розчинюються розчинні речовини.)
(Водяна пара - це вода в газоподібному стані.)
(Дощ - це атмосферні опади, у вигляді водяних крапель. Це вода в рідкому стані. Роса - це краплини води , що осідають на поверхні ґрунту, рослин, коли з ними стикається охолоджений шар повітря.)
( Дощ р., туман г., Роса р., сніг т., Лід т . ,град т., Іній г.)
Робота в парі
Завдання 1. Відібрати речовини, що розчиняються у воді. Довести за допомогою досліду.
Завдання 2. Відібрати речовини, що не розчиняються у воді. Довести за допомогою досліду.
Завдання 3. Назвати властивості снігу, льоду.
Проблемне питання
Інсценізація казки «Краплина роси»
краплина роси
Рано-вранці на квітці троянди прокинулась Краплина роси.
І захотілось їй знову в небо.
Пригріло сонечко. Випарувалась Крапля, піднялася високо в небо блакитне, до самого Сонечка. Там — тисячі інших крапель! Зібрались вони в темну хмару й заступили Сонечко.
Вправа «Мікрофон»
Демонстрація досліду
Групова робота „ Коло ідей".
Відповіді
Група № 2
(Пригріло сонечко , при нагріванні вода перетворюється у водяну пару, тобто випаровується. А водяна пара легша за повітря й вона піднімається в.нефо. З рідкого стану вода переходить в газоподібний.)
Група № З
(Ми вважаємо, що дощ пішов тому, що краплина з'єдналася з іншими краплинами й утворилися хмари. А вгорі повітря холодніше й важкі хмари падають у вигляді дошу на землю. З газоподібного стану вода перетворилася в рідкий стан.)
Група№5
(Краплина просочилась у грунт. Ми , вважаємо, що краплина не зникла, вона потрапила до струмка, потім підземними водами побігла до річок, а там до морів та океанів, й знову піднялась вгору в небо)
Група№1
( Ми згодні з поясненнями членів 5 групи, й хочемо доповнити, чому земля подякувала воді, тому, що вода потрібна рослинами Своїм корінням вони вбирають в себе воду з землі, а там краплинка дібравшись до зелених листочків з'являється у вигляді роси, й під впливом сонця випаровується, піднімається в небо.)
Група № 4
( Ми підтримуємо усі відповіді усі судження , й простежили ,що краплина ніби мандрівниця весь час подорожує, рухається
Випарувалася, перетворилась на хмарку, потім перетворилась на дощ ( чи сніг) впала на землю , частина потекла до річок, морів, океанів, до рослин, а потім знову піднялась в небо. Тобто перетворення з одного стану в інший води у природі відбувається постійно.
„ Довідкове Бюро „. Прошу знайти в тлумачному словнику укр. мови.
Значення кругообігу води в природі.
Кругообіг - це переміщення та перетворення води з одного стану в інший.
5)Підсумки проблеми.
Давайте посмакуємо воду з цілющих джерел. На виставці мінеральні води: «Миргородська», «Знаменська», «Поляна квасова», «Поляна купель», «Трускавецька», «Лужанська», «Оболонська», «Софія Київська», «Моршинська».
6) Домашнє завдання: намалювати кругообіг води в природі