«КРУТИ – символ героїзму українського юнацтва»

Про матеріал
Цей матеріал можна використовувати для проведення тематичної лінійки. Мета якого виховувати риси громадянина України , розвивати історичну пам′ять учнів, зміцнювати почуття патріотизму; формувати почуття обов'язку і відповідальності, чесності і мужності; виховувати силу волю; закладати основи становлення особистості.
Перегляд файлу

                                        Сценарій тематичної лінійки

                     «КРУТИ – символ героїзму українського юнацтва»

Мета: Формування в учнів почуття патріотизму, любові до свого народу, його історії та героїчного минулого; формування й розвиток мотивації, спрямований на підготовку до захисту Вітчизни, на прикладі подвигу однолітків; формування інтересу до літератури про бій під Крутами.

                                                  Хід заходу:

Ведучий:  Добре   кажуть : “Хто не знає свого минулого, не вартий свого майбутнього”.

 І це дійсно так, бо так само, як дерево тримається на землі своїми коріннями, так

і людина тримається на землі своїм минулим.

Ведуча: Саме тому, ми повинні знати свою історію. А історія наша полита кров’ю

і сльозами .

 Однією із найтрагічніших її сторінок є бій під Крутами .

Ведучий: 29 січня 1918 року назва невеликої станції, що розташована на Чернігівщині уздовж лінії Бахмач – Київ, ознаменувала відлік нового духовного злету нації.

 

  1. ВІДЕО «На січень…»         

Ведучий: В останні хвилини  перед небезпекою, уряд  кинув  клич до всього українського народу: «Стати зі зброєю в руках на захист українських кордонів».

Ведуча: 300 українських юнаків–добровольців виступили на захист Української Народної Республіки. І прийняли на засніженому чернігівському полі нерівний бій із, майже, п’ятитисячною армією більшовиків.

Ведучий: В основі українських добровольців були переважно студенти Київського університету, Київського політехнічного інституту та учнів старших класів київських гімназій. Деяким з них було лише 14 – 15 років.

 

  1. ВІДЕО «Це було під Крутами…»

Ведучий: На фронт вирушили студенти Січового Стрілецького куреня.

Ведуча: Курінь мав на меті допомогти українським частинам утримати станцію Бахмач. По дорозі, до них надійшло зведення: - що в Бахмачі уже ворог.

Ведучий: Тому, Аверкій Гончаренко наказав зупинитися відразу за Ніжиним,

на залізничній станції Крути, і зайняти оборону.  

Ведуча: Командувач загону, Аверкій Гончаренко, мав у своєму розпорядженні 4 сотні бійців, переважно студентів та юнкерів.

Ведучий: 29 січня 1918 року на залізничній станції, поблизу селища Крути, розпочався бій між 4-ох тисячною більшовицькою армією Михайла Муравйова та 300(трьомастами) київськими студентами, що захищали підступи до Києва.  

Ведуча:  Студентам попре все потрібно було утримати станцію.

               Перемога під Крутами може дати шанс відбити Бахмач, зруйнувати  колії.

               Поразка - відкривала  ворогові шлях на станцію.

Ведучий:  Втрачаючи вбитих і поранених, більшовики вперто просувалися вперед.

                 Їх гарматна батарея  зосередила  вогонь по українських позиціях.

                 Бій тривав більше 5 годин. 

Ведуча: Сотня понесла втрати, загинув і сам Омельченко.

Ведучий: Коли  зібралися  усі  українські підрозділи, виявилося, що не вистачає одного взводу студентів, що стояв найближче до станції. У сум'ятті битви в полон потрапив розвідувальний взвод (близько 30 чоловік). Відступаючи у сутінках, студенти втратили орієнтир та вийшли прямо на станцію Крути, вже зайняту червоногвардійцями.

Ведуча: За свідченнями очевидців, з 27(двадцяти семи) студентів, які потрапили у полон, спочатку знущалися, а потім розстріляли. Перед розстрілом один з учнів почав співати: «Ще не вмерла Україна» і всі інші студенти його підтримали.

Ведучий: Юначі тіла було понівечено й спотворено так, що рідні матері не могли впізнати своїх дітей. Одна мати знайшла свого сина лише по монограмі на вишиванці. Учень читає вірш:

                                   Під Крутами сльози, зітхання тяжке...

                                   І як же це сталось, здатний хто на таке?

Ведуча: Схилімо свої голови перед світлою пам’яттю тих молодих лицарів, які далекого січневого ранку загинули  в  ім’я  України. Тож вшануймо пам’ять полеглих  - хвилиною  мовчання.

                                 Хвилина мовчання

 

Ведучий: Вони: студенти, курсанти, школярі – коли постала потреба, без вагань віддали молоде життя в ім’я волі свого народу.

Ведуча: Ані сотник  Аверкій Гончаренко, ані юні добровольці зі студентського куреня, не уявляли собі на скільки важливу роль зіграв  їх  короткий та кривавий бій для держави.

  1. ВІДЕО «Сотник Гончаренко…» -0:50хв. 

 

Ведуча:  Існували  різні  суперечливі трактування перебігу подій, і кількості загиблих — від декількох десятків, до декількох сотень. Наприклад, Павло Тичина присвятив свій вірш «Пам'яті тридцяти»:

Учень читає вірш:

                                    На Аскольдовій могилі

                                    Поховали їх —,

                                    Павло Тичина, 1918 рік

                                                               

Ведучий: В масштабах всесвітньої історії ця битва зовсім невелика. Вона не є зразком військового мистецтва. Однак, це – символ нескореного духу  нашої  нації.

Ведуча:    - Крути ввійшли в історію України як символ національної честі.

            - Ті, хто загинув у битві під Кругами назавжди залишаться в нашій пам'яті.

      - Вони полягли, щоб ми сьогодні жили у вільній і незалежній Українській державі.

Ведучий: - І тепер Тебе чекають випробування, які Ти мусиш витримати,

 щоб захистити Батьківщину від  будь-якої  агресії.

             - Гартуйсь  і  готуй себе до праведної  боротьби за волю і майбутнє Твого Народу, пам’ятаючи наших Героїв.

 

  1. ПІСНЯ «Ніколи не плач»

Ведуча: На цьому наш захід завершено.

Ведучий: До нових зустрічей!

 

docx
Додано
30 листопада 2023
Переглядів
169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку