Виховна година
Мета: Виховання любові до рідної землі, до рідної мови, до її носія – українського народу, до
держави Україна, до народних традицій; формувати переконаність у нетлінності духовних скарбів народу, прагнення своєю працею примножувати здобутки українського народу;
формувати розуміння того, що мова ‒ скарб, без якого не може існувати ні народ, ні держава.
Ведуча 1. Сьогодні ми відзначаємо велике свято ‒ Свято рідної мови.
Ведуча 1. Рідний край, рідна земля, Батьківщина, Україна... Які це прості і разом з тим прекрасні та святі для нас слова! Рідний край починається для нас не лише з хрещатого барвінку, верби та калини, без яких, як кажуть, нема України, а й із рідної, калинової, солов’їної мови!
Ведуча 2. Україна – золота, чарівна сторона. Земля рясно вквітчана врожаями, закосичена лісами й ріками і має чудових людей, що народилися в Україні й живуть тут.
Ведуча 1. Бути українцем – значить пишатися своєю Вітчизною. І нам є чим пишатися! Ми милуємось красою рідної природи, пишаємось давніми традиціями і мудрістю предків, зберігаємо найбагатшу культурну спадщину. Ведуча 2. Бути українцем – значить щиро вірити в Україну, як вірив у неї геній народу Тарас Шевченко.
Ведуча 1. Скільки ніжних, ласкавих слів придумали люди, щоб висловити гарячу любов до свого рідного краю. Пізнаємо історію свого народу з книг. Чим більше проходить часу, тим яскравішою ми її уявляємо. Пізнати все нам допомагають книги і самобутня творчість нашого народу. Хай же сьогодні свято відкриє перед вами розум, мудрість, творчість нашого народу.
1 учень: Із ніжності слова беру насолоду:
Воно – ідеал мій, для злету - крило. Мова моя дана Богом народу, Мова моя – це душі джерело.
2 учень: Вона – моя доля, незмінні вітрила.
Наснагу вона для творіння дає.
Мова моя – це безсмертя і сила,
Мова – найбільше багатство моє.
3 учень: Ця мова в граніті, в Дніпровому плесі...
Найкращі у світі лунають пісні.
В них вічність Шевченка і лагідність Лесі, І дух тих героїв, що впали в борні. 4 учень: Вона і покрова, вона і порука, Початок дороги, початок життя.
Мова моя – це найвища наука,
Це – згусток любові, це – серця биття.
5 учень: Вона в материнстві і в стиглім колоссі, І клич до геройства в пекельнім бою. Вона і надія, і біль, і тривога, Освячена вірою вічна зоря.
Мова мені дана від Бога,
Вона – то мій корінь і гордість моя.
2 ведуча: Рідна мова ‒ це мова, що першою засвоюється дитиною і
залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом,з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.
1 ведуча:
Горіли хроніки, храми і святі книги, а слово вийшло з вогню як заповіт. Гнане, принижене й занапащене, воно ніколи не відчувало себе як у
полоні. Воно начебто чекало великої пори, і вона прийшла: волика пора формування нації –XVI-XVII століття. Усе прийшло в досі нечуваний і небачений рух – розвивалася освіта, ширилася наука, збагачувалася культура. Народні братства творили єдиний національний фронт. Слово стало демократичним і непоборним, як республіка Запорозька Січ, і прекрасним, як козацьке бароко. Відео «Козацький марш»
2 ведуча:Вперше українську народну мову було піднесено до рівня літературної наприкінці ХVШ століття з виходом у 1798 році першого видання "Енеїди" Івана Котляревського, який вважається зачинателем нової української літературної мови.
1 ведуча:
Так Котляревський у щасливий час
Вкраїнським словом розпочав співати,
І спів той виглядав на жарт не раз, Та був у нім завдаток сил багатий. І огник, ним засвічений, не згас, А розгорівсь, щоб всіх нас огрівати.
2 ведуча: Будеш, батьку, панувати.
Доки живуть люди, Доки сонце в небі сяє, тебе не забудуть.
1 ведуча: Так оцінить Т. Шевченко творчість нашого земляка, родоначальника української мови. Адже знаменита поема стала першим друкованим твором, написаним живою народною мовою, всупереч тогочасній традиції використання в книгодрукуванні книжної української мови, хоч її функціонування поступово ущільнювалося й зводилося нанівець царськими заборонами на українське слово.
Послухайте, як чудово звучить рідна мова з уст Наталки з п’єси І. П.
Котляревського «Наталка Полтавка».
Уривок з фільму «Наталка Полтавка»
2 ведуча: Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – в нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, живуть наші батьки – тут коріння роду українського. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово.
1 ведуча: Світ захоплюється українською мовою, яка належить до першої трійки наймилозвучніших мов земної кулі. У 1934 році на конкурсі мов у Парижі українська мова була визнана поряд з французькою і перською як найкраща, найбагатша мова світу. За мелодійністю українська мова займає друге місце серед мов світу, поступаючись лише італійській.
2 ведуча: Вишукана у розмові інтелектуалів, строга і регламентована у діловодстві, легка і гнучка у бесіді друзів, образно багата, лексично наповнена в літературних творах… Такою постає українська мова перед нами сьогодні.
1 ведуча: Будьте допитливими і натхненними – і перед вами відкриються неозорі виднокола української мови.
2 ведуча: Мова – це душа мільйонів українців, загартована історією й відточена творчістю найталановитіших письменників.
1 ведуча: А ми з вами на білому рушникові історії золотими нитками вишиємо найкращі слова любові до рідної мови. Чому люблю я українське слово, Співучіше за пісню солов’я?
Чому люблю я українську мову?
Люблю тому, що мова ця – моя!
Де є іще такі слова привіту, Такі красиві, сонячні пісні? Вкраїнська серед мов усього світу Здається найбагатшою мені.
2 ведуча:
І зайвих слів для вислову не треба – Є речення короткі і ясні. Вона подібна зорепаду з неба, Польоту птаха у височині.
…Уста виводять ніжну колискову,
А за віконцем зіронька сія…
Чому люблю я українську мову? Люблю тому, що мова ця - моя! 1 ведуча: Рідною мовою говорить серце й душа української землі. Не з примусу, а лише за покликом власного сумління та гідності плекаймо в душі любов до рідної мови.
2 ведуча:
Торкніться сонячного слова На струнах серця і душі.
І старанно вивчайте мову,
І трепетно любіте мову, І все життя шануйте мову, Мов рідну матір бережіть!
1 ведуча: Рідне наше слово! Не раз розіп'яте на історичних Голгофах, ніби навмисне було обране для мук і випробувань. На захист рідного слова поставали Іван Франко, Леся Українка, Борис Грінченко, Микола Куліш, Олександр Олесь... Тих, хто зберіг рідну мову в страшні часи лихоліть, було набагато більше, ніж тих, які своєю байдужістю мовчки відправляли її у вічне небуття.
2 ведуча: Мова — де показник культури людини. Недаремно кажуть: «Заговори, щоб я тебе побачив». На жаль, не так багато сьогодні людей, які досконало володіють рідною мовою. Причиною цієї прикрості є суржик, який засмічує й поганить одну з найкрасивіших мов світу. 1 ведуча:Справді, приємно слухати ніжну, витончену, зі смаком, з душею скомпоновану гру
слів. Тут і мовне багатство, і з граматикою все гаразд. Але, на жаль, не завжди так буває. Дехто забуває, що чистота мови, її багатство – така ж необхідна річ, як і чистота тіла, охайність одежі. А недбале ставлення до власного мовлення викликає не лише зневагу, але й огиду.Не вірите? Ми спробуємо вас переконати. До вашої уваги сценка «На дискотеці».
2 ведуча: Ви сьогодні почули вірші про мову різних письменників, а зараз самі спробуєте побути в ролі поетів. Я буду читати, а ви доберіть слова-рими, щоб вийшов вірш.
Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову…………………….(знати).
А щоб вміти говорити, треба рідну мову………………………………(вчити).
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без ………………………..(мови).
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла………………………….(світанкова). І дзвенить щодня і в свята, бо вона така……………………………….(багата).
І така джерельно чиста, наша мова………………………………(промениста).
Чарівна і калинова, наша мова …………………………………….(веселкова).
В ній такі слова чудові, хліб і сіль на …………………………….(рушникові).
В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі ………………………. .(жити)?
Понад світом хай лунає і ніхто не ……………………………………(забуває).
Рідну мову українську, мудру, щедру, ………………………….(материнську).
1 ведуча: Своєї мови не цурайтесь, ні в грізні ні в щасливі дні. Любіть її завжди, пишайтесь, хай долі будуть у вас ясні!
2 ведуча: Ой яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс — лісок — лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й барак.
1 така розкішна, і гнучка, як мрія,
Можна «звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль»,
Є у ній хурделиця, віхола, завія, Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
Та не в тому справа, що така багата
Помагало слово нам у боротьбі,
Кликало на битву проти супостата, То звучало сміхом на полях плаката, І за все це, мово, дякуєм тобі.
Скрізь одне жадання, і мета і ясність
Живемо, працюємо, як одна сім’я, 1 краса новітня окриля сучасність, Цю красу звеличує мова і моя! Нас далеко чути, нас далеко видно Дмуть вітри історії в наші паруси. Розвивайся й далі, мово наша рідна, 1 про нас нащадкам звістку донеси.
1 ведуча: Будемо гідні Тарасового заповіту:
І чужому научайтесь, і свого не цурайтесь та розмовлятимемо солов’їною, милозвучною мовою, яка у нас одна, як і одна Батьківщина ‒ рідна Україна.
Звучить пісня «Україна – це ти».