9 клас Біологія, профільний рівень
(140 год – 4 год на тиждень, із них 4 год – резервні)
І семестр
№ п/п |
Дата |
Тема |
Примітки |
|
|||
Вступ (1 год) |
|||
1. |
|
Біологія як наука. Предмет біології, її основні галузі та місце серед інших наук. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. |
|
Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули (8 год) |
|||
2. |
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
3. |
|
Органічні молекули. Біологічні макромолекули – біополімери. |
|
4. |
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
5. |
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
6. |
|
Ферменти, їхня роль в клітині. |
Лабораторне дослідження властивостей ферментів. |
7. |
|
Вуглеводи та ліпіди. |
|
8. |
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. Макроергічні сполуки, АТФ. Поняття про перетворення енергії та реакції синтезу в біологічних системах. Молекулярні мотори. |
|
9. |
|
Практична робота №1 Розв'язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
ПР №1 |
Тематична 1 |
|||
Тема 2. Структура клітини (6 год) |
|||
10. |
|
Методи дослідження клітин, типи мікроскопії. |
|
11. |
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели.
|
|
12. |
|
Лабораторна робота 1. Вивчення будови клітин. Лабораторні дослідження 1, 2 руху цитоплазми в клітинах рослин; явища плазмолізу та деплазмолізу у рослинній клітині |
|
13. |
|
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
14. |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. |
Демонстрування моделей –аплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин.
|
15. |
|
Лабораторна робота 2. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини (6 год) |
|||
17. |
|
Обмін речовин та енергії. |
|
18. |
|
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
19. |
|
Біохімічні механізми дихання. |
|
20. |
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. Хемосинтез. |
Лабораторне дослідження 3 виділення кисню зеленою рослиною в процесі фотосинтезу
|
21 |
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах.
|
|
22. |
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
Тематична 2 |
|||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (15 год) |
|||
23. |
|
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
24. |
|
Транскрипція та основи її регуляції. Основні типи РНК. |
|
25. |
|
Транскрипція та основи її регуляції. Основні типи РНК. |
|
26. |
|
Генетичний код. Біосинтез білка. |
|
27. |
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|
28. |
|
Практична робота 2.Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
ПР №2 |
29. |
|
Ділення клітин: клітинний цикл, мітоз та мейоз. |
|
30. |
|
Ділення клітин: клітинний цикл, мітоз та мейоз. |
Лабораторне дослідження 4: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі) |
31. |
|
Ділення клітин: мейоз. |
|
32. |
|
Рекомбінація ДНК.
|
|
33. |
|
Генетичне та епігенетичне спадкування.
|
|
34. |
|
Розмноження живих організмів Класифікація способів розмноження. |
|
35. |
|
Статеві клітини та запліднення. |
|
36. |
|
Закономірності індивідуального розвитку |
|
37. |
|
Лабораторне дослідження 5: стадій перебігу ембріогенезу (на прикладі амфібій). Уявлення про життєві цикли. |
|
Тематична 3 |
|||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (9 год) |
|||
38. |
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. |
Демонстрування схем схрещування, що ілюструють основні генетичні закономірності. |
39. |
|
Алелі. Закони Менделя. |
|
40. |
|
Ознака як результат взаємодії генів. Зчеплення генів. Кросинговер. |
|
41. |
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
42. |
|
Практична робота 3. Складання схем схрещування. |
ПР №3 |
43. |
|
Форми мінливості. |
Лабораторне дослідження 6 прояву мінливості у рослин і тварин. |
44. |
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
45. |
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування |
|
46. |
|
Сучасні методи молекулярної генетики. |
|
Тематична 4 |
|||
Тема 6. Еволюція органічного світу (7 год) |
|||
47. |
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. Популяційна генетика. |
|
48. |
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. Механізми видоутворення. |
|
49. |
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. |
|
50. |
|
Докази еволюції живої природи. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
51. |
|
Еволюція людини. Механізми антропогенезу. |
|
52. |
|
Етапи еволюції людини. |
|
53. |
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя. |
|
Тематична 5 |
|||
Тема 7. Біорізноманіття (13 год) |
|||
54. |
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
55. |
|
Основні групи організмів: віруси, бактерії, археї, еукаріоти. |
|
56. |
|
Практична робота 4.Порівняння будови та процесу розмноження клітинних та неклітинних форм життя. |
ПР №4 |
57. |
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів. |
|
58. |
|
Поняття про вид як основну класифікаційну одиницю різноманітності живого. Проблеми концепцій виду та його визначень. |
|
59. |
|
Практична робота 5. Методи фенотипної ідентифікації видів за допомогою діагностичних ключів та таблиць. |
ПР №5 |
60. |
|
Уявлення про класифікацію та номенклатуру. |
|
61. |
|
Міжнародні Кодекси номенклатур. Міжнародні банки генетичної інформації, пошукові системи. |
|
62. |
|
Практична робота 6. * Молекулярно-генетична ідентифікація видів за допомогою маркерних послідовностей ДНК (BLAST-ідентифікація). |
ПР №6 |
63. |
|
Макросистема органічного світу. |
|
64. |
|
Різноманітність органічного світу. |
|
65. |
|
Конвенція про біорізноманітність. |
|
66. |
|
Генетична, видова та екосистемна різноманітність. |
|
Тематична 6 |
|||
І семестр Скоригована |