9 клас Біологія, профільний рівень
(140 год – 4 год на тиждень, із них 4 год – резервні)
І семестр
№ п/п |
Дата |
Тема |
Примітки |
|
|||
Вступ (1 год) |
|||
1. |
|
Біологія як наука. Предмет біології, її основні галузі та місце серед інших наук. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. |
|
Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули (8 год) |
|||
2. |
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
3. |
|
Органічні молекули. Біологічні макромолекули – біополімери. |
|
4. |
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
5. |
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
6. |
|
Ферменти, їхня роль в клітині. |
Лабораторне дослідження властивостей ферментів. |
7. |
|
Вуглеводи та ліпіди. |
|
8. |
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. Макроергічні сполуки, АТФ. Поняття про перетворення енергії та реакції синтезу в біологічних системах. Молекулярні мотори. |
|
9. |
|
Практична робота №1 Розв'язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
ПР №1 |
Тематична 1 |
|||
Тема 2. Структура клітини (6 год) |
|||
10. |
|
Методи дослідження клітин, типи мікроскопії. |
|
11. |
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели.
|
|
12. |
|
Лабораторна робота 1. Вивчення будови клітин. Лабораторні дослідження 1, 2 руху цитоплазми в клітинах рослин; явища плазмолізу та деплазмолізу у рослинній клітині |
|
13. |
|
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
14. |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. |
Демонстрування моделей –аплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин.
|
15. |
|
Лабораторна робота 2. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини (6 год) |
|||
17. |
|
Обмін речовин та енергії. |
|
18. |
|
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
19. |
|
Біохімічні механізми дихання. |
|
20. |
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. Хемосинтез. |
Лабораторне дослідження 3 виділення кисню зеленою рослиною в процесі фотосинтезу
|
21 |
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах.
|
|
22. |
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
Тематична 2 |
|||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (15 год) |
|||
23. |
|
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
24. |
|
Транскрипція та основи її регуляції. Основні типи РНК. |
|
25. |
|
Транскрипція та основи її регуляції. Основні типи РНК. |
|
26. |
|
Генетичний код. Біосинтез білка. |
|
27. |
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|
28. |
|
Практична робота 2.Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
ПР №2 |
29. |
|
Ділення клітин: клітинний цикл, мітоз та мейоз. |
|
30. |
|
Ділення клітин: клітинний цикл, мітоз та мейоз. |
Лабораторне дослідження 4: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі) |
31. |
|
Ділення клітин: мейоз. |
|
32. |
|
Рекомбінація ДНК.
|
|
33. |
|
Генетичне та епігенетичне спадкування.
|
|
34. |
|
Розмноження живих організмів Класифікація способів розмноження. |
|
35. |
|
Статеві клітини та запліднення. |
|
36. |
|
Закономірності індивідуального розвитку |
|
37. |
|
Лабораторне дослідження 5: стадій перебігу ембріогенезу (на прикладі амфібій). Уявлення про життєві цикли. |
|
Тематична 3 |
|||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (9 год) |
|||
38. |
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. |
Демонстрування схем схрещування, що ілюструють основні генетичні закономірності. |
39. |
|
Алелі. Закони Менделя. |
|
40. |
|
Ознака як результат взаємодії генів. Зчеплення генів. Кросинговер. |
|
41. |
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
42. |
|
Практична робота 3. Складання схем схрещування. |
ПР №3 |
43. |
|
Форми мінливості. |
Лабораторне дослідження 6 прояву мінливості у рослин і тварин. |
44. |
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
45. |
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування |
|
46. |
|
Сучасні методи молекулярної генетики. |
|
Тематична 4 |
|||
Тема 6. Еволюція органічного світу (7 год) |
|||
47. |
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. Популяційна генетика. |
|
48. |
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. Механізми видоутворення. |
|
49. |
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. |
|
50. |
|
Докази еволюції живої природи. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
51. |
|
Еволюція людини. Механізми антропогенезу. |
|
52. |
|
Етапи еволюції людини. |
|
53. |
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя. |
|
Тематична 5 |
|||
Тема 7. Біорізноманіття (13 год) |
|||
54. |
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
55. |
|
Основні групи організмів: віруси, бактерії, археї, еукаріоти. |
|
56. |
|
Практична робота 4.Порівняння будови та процесу розмноження клітинних та неклітинних форм життя. |
ПР №4 |
57. |
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів. |
|
58. |
|
Поняття про вид як основну класифікаційну одиницю різноманітності живого. Проблеми концепцій виду та його визначень. |
|
59. |
|
Практична робота 5. Методи фенотипної ідентифікації видів за допомогою діагностичних ключів та таблиць. |
ПР №5 |
60. |
|
Уявлення про класифікацію та номенклатуру. |
|
61. |
|
Міжнародні Кодекси номенклатур. Міжнародні банки генетичної інформації, пошукові системи. |
|
62. |
|
Практична робота 6. * Молекулярно-генетична ідентифікація видів за допомогою маркерних послідовностей ДНК (BLAST-ідентифікація). |
ПР №6 |
63. |
|
Макросистема органічного світу. |
|
64. |
|
Різноманітність органічного світу. |
|
65. |
|
Конвенція про біорізноманітність. |
|
66. |
|
Генетична, видова та екосистемна різноманітність. |
|
Тематична 6 |
|||
І семестр Скоригована |
9 клас Біологія, профільний рівень
(140 год – 4 год на тиждень, із них 4 год – резервні)
ІІ семестр
№ п/п |
Дата |
Тема |
Примітки |
9-В |
|||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (7 год) |
|||
67. |
|
Поняття про екосистему. Різноманітність екосистем. |
|
68. |
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин у екосистемах. |
|
69. |
|
Практична робота 7. Розв’язування задач з екології. |
ПР 7 |
70. |
|
Біотичні, абіотичні та антропогенні фактори. |
|
71. |
|
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
72. |
|
Біосфера як цілісна система. |
|
73. |
|
Захист та збереження біосфери, основні заходи щодо охорони оточуючого середовища. |
Проєкт Виявлення рівня антропогенного впливу в екосистемах своєї місцевості. |
Тема 9. Різноманітність біоти України та принципи і підходи до її збереження (15 год) |
|||
74. |
|
Природні зони України. |
|
75. |
|
Червона Книга України. |
|
76. |
|
Зелена Книга України. |
|
77. |
|
Природно-заповідний фонд України – основа збереження біорізноманітності держави. |
|
78. |
|
Основи заповідної справи. |
|
79. |
|
Біосферні та природні заповідники. |
|
80. |
|
Біосферні та природні заповідники |
|
81. |
|
Національні парки. |
|
82. |
|
Заказники та пам’ятки природи. |
|
83. |
|
Заказники та пам’ятки природи |
|
84. |
|
Збереження біорізноманітності в ботанічних садах, зоопарках, колекціях культур, банках гермплазми. |
|
85. |
|
Збереження біорізноманітності в ботанічних садах, зоопарках, колекціях культур, банках гермплазми |
|
86. |
|
Проблеми біологічних інвазій. |
|
87. |
|
Екосистеми та ландшафти України особливого наукового та природоохоронного значення. |
|
88. |
|
Узагальнення знань з теми. |
КР |
Тематична 7 |
|||
Тема 10. Біорізноманітність Українського Полісся (6 год) |
|||
89. |
|
Основні природні комплекси Українського Полісся. |
|
90. |
|
Раритетні ландшафти та екосистеми. |
|
91. |
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
|
92. |
|
Природні заповідники Українського Полісся. |
|
93. |
|
Національні природні парки. |
|
94. |
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українського Полісся. |
|
Тема 11. Біорізноманітність лісостепу (6 год) |
|||
95. |
|
Основні природні комплекси лісостепової зони. |
|
96. |
|
Раритетні ландшафти та екосистеми. |
|
97. |
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
|
98. |
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. Національні природні парки Лівобережного лісостепу. |
|
99. |
|
Національні природні парки Правобережного лісостепу. Особливості підходів до збереження іорізноманітності лісостепу. |
|
100. |
|
Узагальнення знань з теми. |
КР |
Тематична 8 |
|||
Тема 12. Біорізноманітність українських степів (6 год) |
|||
101. |
|
Основні природні комплекси степової зони . Раритетні ландшафти та екосистеми. |
|
102. |
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. Принципи збереження різноманітності степової біоти. |
|
103. |
|
Біосферні заповідники, природні заповідники степів України. |
|
104. |
|
Національні природні парки степової зони без морських охоронних акваторій. |
|
105. |
|
Степові комплекси природних заповідників та національних парків Криму. |
|
106. |
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності українських степів. |
|
Тема 13. Біорізноманітність Українських Карпат (6 год) |
|||
107. |
|
Природні комплекси Українських Карпат. Основні висотні пояси та їх біота. |
|
108. |
|
Раритетні гірські екосистеми. Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
|
109. |
|
Принципи збереження різноманітності біоти Українських Карпат. Біосферні заповідники: Карпатський біосферний заповідник. |
|
110. |
|
Природні заповідники, Національні парки Українських Карпат. |
|
111. |
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українських Карпат. |
|
112. |
|
Узагальнення знань з теми. |
КР |
Тематична 9 |
|||
Тема 14. Біорізноманітність Гірського Криму (3 год) |
|||
113. |
|
Основні природні комплекси Гірського Криму. |
|
114. |
|
Природні заповідники Гірського Криму. |
|
115. |
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Гірського Криму. |
|
Тема 15. Біорізноманітність Чорного та Азовського морів (10 год) |
|||
116. |
|
Біота Азовського моря та проблеми її збереження. |
|
117. |
|
Основні причини збіднення морської біоти. |
|
118. |
|
Проблеми інтродукованих видів. |
|
119. |
|
Біота Чорного моря та основні загрози для її різноманітності. Морські інвазійні види. |
|
120. |
|
Об’єкти природно-заповідного фонду України, що мають охоронні морські акваторії. |
|
121. |
|
Національні природні парки. |
|
122. |
|
Навчальний проект (на вибір) Збереження раритетних видів біоти та природних комплексів (на прикладі певної природної зони або гірської країни). |
|
123. |
|
Навчальний проект (на вибір) Природа місцевості, де я живу. Чим пишаюсь я та мої земляки. |
|
124. |
|
Навчальний проект (на вибір) Заповідний куточок, який я мрію відвідати. |
|
125. |
|
Узагальнення знань з теми. |
КР |
Тематична 10 |
|||
Тема 16. Біологія як основа біотехнології та медицини (14 год) |
|||
126. |
|
Одомашнення рослин та тварин. Поняття про селекцію. |
|
127. |
|
Огляд традиційних біотехнологій. |
|
128. |
|
Основи генетичної та клітинної інженерії. |
|
129. |
|
Основи генетичної та клітинної інженерії |
|
130. |
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
|
131. |
|
Генетично-модифіковані організми. |
|
132. |
|
Генетично-модифіковані організми |
|
133. |
|
Практична робота 8.Порівняння природного, штучного добору та генетичної модифікації. |
ПР 8 |
134. |
|
Узагальнення знань з теми. |
КР |
135. |
|
Екскурсія Історія розвитку життя на Землі (до краєзнавчого музею). |
|
137. |
|
Екскурсія Вивчення біорізноманіття (на прикладі своєї місцевості). |
|
138. |
|
Узагальнення Основні загальні властивості живих систем. |
|
139. |
|
Узагальнення знань за семестр. |
|
140. |
|
Узагальнення знань за рік. |
|
Тематична 11 |
|||
ІІ семестр Скоригована Річна |