КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
«ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА, ДОБРОБУТ» 6 КЛАС НУШ
Відповідно до МОДЕЛЬНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ ДЛЯ 6 КЛАСУ (автори Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, І. В. Лаврентьєва, О. Л. Хомич)
№ з/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Види навчальної діяльності |
Корекція |
Очікувані результати |
|
6б |
6в |
|||||
ВСТУП. БАЗОВІ ПОНЯТТЯ |
||||||
1 |
|
|
Життя і здоров’я людини. Цінність життя і здоров’я. Безпечна життєдіяльність. Цілісність здоров’я. Складники здоров’я. Рівні здоров’я. Навички ХХІ століття. |
Вправа «Один щасливий день» З’ясування очікувань від свого життя. Самооцінювання рівня здоров’я. |
|
- Діє за алгоритмом відповідно до інструкцій у небезпечних ситуаціях. - Бережливо ставиться до власного й чужого майна, обґрунтовує недоторканість чужого майна. - Здатний викликати необхідні рятувальні служби, повідомляючи відповідно до ситуа- ції необхідну інформацію. - Визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я й безпеки людини. - Розпізнає ймовірні небезпеки природного, техногенного, соціального характеру й побутового походження. - Прогнозує наслідки своїх дій в неперед- бачуваних і надзвичайних ситуаціях. - Передбачає вплив на здоров’я, безпеку й добробут неналежного використання цифрових пристроїв. - Досліджує та обговорює чинники, котрі впливають на стан здоров’я і розвиток організму, зокрема профілактичні заходи щодо інфекційних і неінфекційних захворювань. - Визначає форми поведінки, які приносять задоволення без нанесення шкоди власному здоров’ю й здоров’ю інших осіб. - Обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки й добробуту - Обстоює потребу ощадливого використання ресурсів і повторної переробки вторинної сировини. - Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби |
2 |
|
|
Безпека і ризики. Ознаки безпеки і небезпеки. Ризики. Види і рівні ризику. Щоденні ризики. Причини й наслідки небезпечних ситуацій Виправдані і невиправдані ризики. Оцінка ризиків у щоденному житті. Екстремальні і надзвичайні ситуації. Алгоритмдій в екстремальнихситуаціях. |
Оцінка рівня ризику у щоденних ситуаціях. Розпізнавання виправданих і невиправданих ризиків. Моделювання способів самоконтролю емоцій та алгоритму дій в екстремальних ситуаціях. |
|
|
3 |
|
|
Навколишнє середовище. Види довкілля. Складові соціального довкілля. Соціальне середовище і здоров’я. Захист від кримінальних небезпек. Захист особистого майна. |
Дослідження впливу соціального середовища на життя і здоров’я. Складання пам’яток запобігання кримінальних небезпек, безпечної поведінки у школі, вдома, надворі, захисту особистого майна (квартири, велосипеда, мобільного телефону). |
|
|
4 |
|
|
Природа і здоров’я. Вплив природних чинників на здоров’я людини. Небезпеки природного середовища. Акліматизація. Погодні умови і одяг. |
Дослідження інформації з різних джерел про небезпеки природного походження. Створення колекції одягу та взуття для несприятливих погодних умов. |
|
|
5 |
|
|
Технічний прогрес і здоров’я. Розвиток технологій. Вплив техногенного середовища на здоров’я людей. Екологічні проблеми довкілля. Як подбати про добробут наступних поколінь. |
Створення стрічки часу про технічний прогрес. Дослідження переваг і недоліків технічного прогресу. Груповий проєкт: «Світ через 50 років» |
|
|
РОЗДІЛ 1. ФІЗИЧНЕ ЗДОРОВ’Я |
||||||
6 |
|
|
Харчування і здоров’я. Вплив харчування на здоров’я. Вода і поживні речовини. Поживність і калорійність продуктів харчування. Особливості харчування підлітків. |
Створення інфографіки про поживні речовини та джерела їх надходження. Дослідження особливостей харчування у підлітковому віці. |
|
- Моделює ситуацію надання елементарної долікарської допомоги в разі травматизму чи поганого самопочуття. - Здатний викликати необхідні рятувальні служби, повідомляючи відповідно до ситуації необхідну інформацію. - Пояснює наслідки недотримання здорового способу життя. - Звертається до фахівців у небезпечних ситуаціях, наслідкам яких не може зарадити власними силами. - Досліджує та обговорює чинники, котрівпливають на стан здоров’я і розвиток організму, зокрема профілактичні заходи щодо інфекційних і неінфекційних захворювань. - Обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки й добробуту. - Аналізує вибір свій та інших осіб з позиції користі й задоволення (радість) для здорового, безпечного життя - Знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки й добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність. - Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості потреби. - Вміє обирати продукти й товари за показниками якості, термінів придатності, складу. - Правильно інтерпретує інформацію, наведену на маркувальних знаках, пакувальних матеріалах для безпечного й раціонального використання харчових і промислових продуктів. |
7 |
|
|
Збалансоване харчування. Як формуються харчові звички. Ознаки збалансованого харчування. Харчова піраміда. Калорійність харчування та енерговитрати залежно від фізичних навантажень. |
Створення денного меню за допомогою харчової піраміди. Визначення калорійності за допомогою онлайн-калькуляторів. Зміни харчового раціону залежно від фізичних навантажень. |
|
|
8 |
|
|
Наслідки неправильного харчування. Причини й профілактика цукрового діабету, йододефіциту, харчових отруєнь. Правила купівлі, обробки і зберігання харчових продуктів. Перша допомога при харчових отруєннях. Харчові добавки і допінги, їх вплив на здоров’я. |
Складання пам’ятки «Профілактика йододефіциту». Відпрацювання алгоритму надання допомоги при харчових отруєннях. Аналіз маркування харчових продуктів. Вибір за показниками якості та безпечності. |
|
|
9 |
|
|
Особиста гігієна. Складові особистої гігієни. Засоби гігієни. Догляд за шкірою. Особиста гігієна під час занять спортом. Гігієна ротової порожнини. |
Вибір засобів особистої гігієни за показниками ціни та якості. Відпрацювання навичок миття рук у громадському місці. Створення інфографіки (плаката, пам’ятки) про догляд за шкірою, гігієну ротової порожнини. |
|
|
10 |
|
|
Профілактика інфекційних захворювань Епідемії інфекційних захворювань в історії людства. Епідемії нашого часу: ВІЛ-інфекція, туберкульоз, ковід-19. Шляхи інфікування та методи захисту. Профілактичні щеплення. |
Створення стрічки часу про епідемії інфекційних захворювань. Критичний аналіз джерел інформації про інфекційні захворювання, вакцини тощо. |
|
|
11 |
|
|
Вимірювання компетентностей з теми: |
Форма на розсуд вчителя. |
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ 2. ПСИХІЧНЕ І ДУХОВНЕ ЗДОРОВ’Я |
|||
12 |
|
|
Розвиток підлітка. Фізичний і психічний розвиток підлітка. Ознаки гармонійного розвитку. Потреби людини, розвиток потреб. |
Обговорення етапів і ознак фізичного психічного і соціального розвитку підлітків. Дослідження піраміди людських потреб. |
|
Приймає індивідуальні темпи вікових змін в організмі як вияв норми. - Визначає причини вікових змін в організмі, зокрема в період статевого дозрівання. - Виявляє ризики невідповідності власних потреб і можливостей. - Моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб - Визначає форми поведінки, які приносять задоволення без нанесення шкоди власному здоров’ю й здоров’ю інших осіб. - Визначає наслідки соціальних впливів на прийняття рішення щодо здоров’я, безпеки й добробуту (реклама, вплив інших осіб, медійна інформація). - Оцінює надійність різних джерел інформації (ЗМІ, реклама, соцмережі тощо) - Використовує перевірену інформацію для ухвалення рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки й добробуту. - Пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників. - Аналізує причини вибору нездорової поведінки. Визначає свої потреби, бажання, інтереси й цілі. - Визначає форми поведінки, які приносять задоволення без нанесення шкоди власному здоров’ю й здоров’ю інших осіб. - Аналізує вибір свій та інших осіб з позиції користі й задоволення (радість) для здорового, безпечного життя. - Самостійно створює й реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті тощо. - Виявляє наполегливість у досягненні мети. |
13 |
|
|
Самооцінка і здоров’я. Поняття самооцінки. Види самооцінки. Вплив самооцінки на поведінку і здоров’я людини. Формування адекватної самооцінки. |
Визначення переваг адекватної самооцінки. Дослідження впливу самооцінки на поведінку і здоров’я людини. Проєкт самовдосконалення (вибір, планування і досягнення мети). |
|
|
14 |
|
|
Ухвалення рішень. Види рішень. Алгоритм ухвалення зважених рішень. Рішення, важливі для здоров’я. |
Аналіз алгоритму ухвалення зважених рішень. Моделювання ситуації прийняття зважених рішень. |
|
|
15 |
|
|
Протидія соціальному тиску. Позитивні й негативні впливи засобів інформації. Вплив реклами на рішення людини. Рекламні хитрощі і маніпуляції. Соціальна і комерційна реклами. Рекламні стратегії тютюнових і алкогольних компаній. |
Аналіз джерел інформації, які впливають на наші рішення. Дослідження соціальної і комерційної реклами. Аналіз рекламних стратегій тютюнових і алкогольних компаній. |
|
|
16 |
|
|
Звички і здоров’я. Як формуються звички. Вплив звичокна здоров’я. Корисні і шкідливі звички. Як змінити звичку. |
Критичний аналіз чинників, які впливають на формування звичок. Створення плану формування корисної звички (чи відмови від поганої або шкідливої звички). |
|
|
17 |
|
|
Тютюн і здоров’я. Міфи і факти про тютюн. Негайні наслідки куріння. Середньострокові і віддалені наслідки куріння. Нікотинова залежність. Вартість шкідливої звички. |
Аналіз міфів і фактів про тютюн. Дослідження наслідків куріння для здоров’я. Обчислення грошових витрат, пов’язаних з курінням. |
|
|
18 |
|
|
Небезпека алкоголю і наркотиків. Психоактивні речовини і здоров’я. Міфи і факти про алкоголь і наркотики. Вплив алкоголю на організм. Наслідки зловживання алкоголем. Чому люди обирають тверезе життя. |
Аналіз міфів і фактів про алкоголь і наркотики. Дослідження впливу алкоголю на організм, наслідків зловживання алкоголем. Обговорення причин не вживати алкоголь. |
|
|
19 |
|
|
Вимірювання компетентностей з теми: |
Форма на розсуд вчителя. |
|
|
РОЗДІЛ 3. СОЦІАЛЬНЕ ЗДОРОВ’Я |
||||||
20 |
|
|
Спілкування і здоров’я. Засоби комунікації. Ефективне спілкування. Вербальне і невербальне спілкування. Стилі спілкування: пасивний,агресивний, упевнений. Переваги і недоліки різних стилів спілкування. Ознаки і наслідки різних стилів спілкування. Переваги упевненої поведінки. Спілкування та особистий простір. |
Дослідження ознак вербального і невербального спілкування. Аналіз переваг і недоліків різних стилів спілкування. Відпрацювання навичок упевненої поведінки у життєвих ситуаціях. Визначення меж спілкування з різними людьми. |
|
Пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту. - Застосовує вербальні й невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації. - Розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами. - Розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування. - Досліджує та обговорює ситуації булінгу, зокрема кібербулінгу. - Прогнозує ризики комунікації у віртуальному середовищі. - Розробляє стратегію подолання булінгу, визначає джерела допомоги жертвам булінгу, звертається по допомогу. - Протидіє проявам тиску, агресії, маніпуляції й неповаги щодо себе та інших осіб. - Визначає наслідки соціальних впливів на прийняття рішення щодо здоров’я, безпеки й добробуту (реклама, вплив інших осіб, медійна інформація). - Пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників. Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту. - Ідентифікує причини й наслідки виникнення конфліктів у різних ситуаціях. - Моделює ситуацію з конструктивним залагодженням конфліктів. - Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. - Розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності. - Встановлює нові контакти й ефективно співпрацює для досягнення результату,використовує різні засоби зв’язку. |
21 |
|
|
Навички ефективного спілкування. Активне слухання. Способи уникнення непорозумінь. Як спілкуватися у незнайомій компанії. Як робити компліменти. Уміння, необхідні для ефективного спілкування. Безпечне спілкування в інтернеті. |
Відпрацювання навичок активного слухання, початку розмови, уникання непорозумінь. Моделювання спілкування у незнайомій компанії. Відпрацювання умінь робити і сприймати компліменти. |
|
|
22 |
|
|
Стосунки і здоров’я. Види стосунків. Ознаки здорових стосунків. Як стати командою. Способи покращення стосунків. |
Самооцінка стосунків. Читання і обговорення притчі: «Уроки гусей» Складання плану покращення стосунків. |
|
|
23 |
|
|
Стосунки з однолітками. Позитивні й негативні впливи однолітків. Способи маніпуляцій. Як долати тиск однолітків. Підліткові компанії. Попередження булінгу та кібербулінгу. Протидія булінгу. Допомога жертвам булінгу. |
Мозковий штурм: «Вплив друзів» Тренінг навичок відмови від небезпечних пропозицій. Прогноз ризиків комунікації у віртуальному середовищі. Розробка стратегії подолання булінгу. |
|
|
24 |
|
|
Види і наслідки конфліктів. Поняття конфлікту. Види і способи розв’язання конфліктів. Запобігання ескалації конфліктів. Конліктогени. Самоконтроль у конфліктних ситуаціях. Алгоритм конструктивного розв’язання конфліктів. |
Тренінг розпізнавання конфліктних ситуацій. Аналіз способів розв’язання конфліктів. Тренінг навичок самоконтролю у конфліктних ситуаціях. Моделювання ситуації із конструктивним розв’язанням конфліктів. |
|
|
РОЗДІЛ 4. БЕЗПЕКА У ПОБУТІ І ДОВКІЛЛІ |
||||||
25 |
|
|
Безпека оселі. Правила користування газовими приладами, електроприладами, водогоном, тепловими мережами. Безпека при користуванні засобами побутової хімії. |
Складання пам’ятки безпечного зберігання ліків і препаратів побутової хімії. Обстеження безпеки своєї оселі (разом з дорослими). |
|
- Діє за алгоритмом відповідно до інструкцій у небезпечних ситуаціях. - Обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та в громадських місцях. - Бережливо ставиться до власного й чужого майна, обґрунтовує недоторканість чужого майна. - Моделює ситуацію надання елементарної долікарської допомоги в разі травматизму чи поганого самопочуття. - Здатний викликати необхідні рятувальні служби, повідомляючи відповідно до ситуації необхідну інформацію. - Визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я й безпеки людини (дорожній рух, забруд- нення, хімічні речовини, ультрафіолетове випромінювання тощо). - Вирізняє речовини, які становлять загрозу в разі неналежного використання. - Прогнозує наслідки своїх дій в не передба- чуваних і надзвичайних ситуаціях. - Ухвалює рішення щодо надання самодопо- моги й допомоги іншим, звернення до інших осіб чи відповідних служб - Моделює послідовність дій у небезпечних ситуаціях природного, техногенного, соціа- льного і побутового походження. - Звертається до фахівців у небезпечних ситуаціях, наслідкам яких не може зарадити власними силами. - Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. |
26 |
|
|
Пожежна безпека оселі. Умови і причини виникнення пожеж. Пожежна охорона. Профілактика пожеж. План евакуації з будинку. |
Створення плану евакуації із приміщення. Відпрацювання навичок організованої евакуації. |
|
|
27 |
|
|
Поведінка під час пожежі. Стадії розвитку пожежі. Гасіння пожежі на початковій стадії. Засоби пожежогасіння. Захист органів дихання в зоні пожежі. Дії в разі загоряння одягу. |
Моделювання захисту органів дихання на пожежі. Відпрацювання алгоритму правильних дій у разі загоряння одягу. Моделювання застосовування засобів пожежогасіння при різних типах пожеж. |
|
|
28 |
|
|
Аварії на підприємствах. Види небезпечних промислових об’єктів. Дії учнівства під час виникнення аварійної ситуації на підприємстві. Підручні засоби захисту. |
Моделювання алгоритму дій під час аварії на промисловому підприємстві. |
|
|
29 |
|
|
Безпека велосипедиста. Історія велосипеда. Елементи конструкції велосипеда, що впливають на безпеку руху. Одяг для велосипедиста. Засоби безпеки велосипедиста. |
Дослідження конструкції велосипеда, що впливають на безпеку руху, засобів безпеки велосипедиста. |
|
|
30 |
|
|
Дорожня безпека велосипедиста. Безпечні місця для прогулянок велосипедом. Правила дорожнього руху для велосипедистів. Правила перевезення вантажів і виконання маневрів на велосипеді. |
Визначення безпечних місць для велосипедних прогулянок у своєму населеному пункті. Моделювання безпечного виконання маневрів на велосипеді. |
|
|
31 |
|
|
Джерела допомоги. Правила взаємодії з рятувальниками. Допомога потерпілим. Перша допомога при ураженні електричним струмом, попаданні хімічних речовин на шкіру, отруєнні, ДТП. Вміст домашньої аптечки. |
Моделювання взаємодії з рятувальниками. Відпрацювання навичок надання допомоги при ураженні електричним струмом, попаданні на тіло речовин побутової хімії та при отруєнні ними. |
|
|
РОЗДІЛ 5. ДОБРОБУТ |
||||||
32 |
|
|
Фінансова грамотність. Економічна діяльність. Потреби та ресурси. Гроші. Ринок товарів і послуг. Доходи й витрати. Законні джерела доходів. Сплата податків. |
Створення опорної схеми базових понять. Аналіз видів економічної діяльності та ресурсів для здійснення соціального проєкту. Дискусія про необхідність сплачувати податки. |
|
Доводить, що здоров’я, безпека й добробут є підґрунтям успішного майбутнього. - Розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього. - Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. - Виконує різні ролі в груповій роботі. - Оперує основними економічними поняттями (гроші, зайнятість, підприємництво тощо). - Розрізняє й указує законні джерела доходів для свого віку. - Вміє раціонально розпоряджатися власними грошима. - Розуміє вагу докладених зусиль дорослих для отримання доходів. |
33 |
|
|
Підприємливість і волонтерство. Ознаки добробуту. Складники підприємливості. Творчість і власна діяльність для успішного майбутнього. Ефективна співпраця. Життєві навички для розвитку підприємливості. Етика підприємницької діяльності. Доброчинність і волонтерство. |
Створення хмари слів, пов’язаних із ключовими поняттями теми. Мозковий шторм «Розвиваємо креативність».
|
|
|
34 |
|
|
Підприємливість і волонтерство. Ефективна співпраця. Життєві навички для розвитку підприємливості. Етика підприємницької діяльності. Доброчинність і волонтерство. |
Моделювання етичної поведінки у підприємницькій діяльності. Виконання волонтерського проєкту. |
|
|
35 |
|
|
Узагальнення вивченого у ІІ семестрі. |
Форма проведення на розсуд вчителя. |
|