Історія України (52 години)
9 клас
Курс історії для учнів 9 класу складається з двох окремих предметів – історії України та всесвітньої історії. У частині історії України його мета подати виклад подій, явищ і процесів, що відбувалися на українських землях упродовж «довгого» ХІХ ст., сформувати в учнів знання та розуміння особливостей розвитку України у складі Російської й Австрійської (Австро-Угорської) імперій, проявів модернізації та їхнього впливу на соціально-економічне, політичне, культурне і повсякденне життя населення України. У частині всесвітньої історії курс має сприяти виробленню в учнів власного ставлення до змін у житті та світогляді людей у другий період Нового часу – епоху революцій, появи нових ідеологій, становлення модерного суспільства з його соціально-політичними та соціально-економічними структурами – і підготувати до розуміння ХХ ст. Важливим у 9 класі є остаточне опанування учнями/ученицями таких складних умінь, як визначення причин, сутності та наслідків подій, явищ і процесів на українських територіях та інших країнах, їх характеристика та порівняння, й формування вмінь аргументованого висловлювати власні думки і позиції в усній та письмовій формі. Матеріал курсу відкриває значно більші, порівняно з 8 класом, можливості для компетентнісного підходу в навчанні – насамперед через актуалізацію фактично всіх наскрізних, міжпредметних і предметних змістових ліній, про які йдеться в початковій пояснювальній записці.
Одним з найважливіших завдань курсу є показати історію України в контексті всесвітньої історії. Розробники програми пропонують такий порядок синхронізації курсів історії України та всесвітньої історії в 9 класі: Історія України. Повторення. Вступ. — Всесвітня історія. Розділ 1. Європа в час Французької революції та наполеонівських війн. — Всесвітня історія. Розділ 2. Європа та Америка в добу революцій і національного об’єднання (1815–1870 рр.). — Історія України. Розділ 1. Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. — Історія України. Розділ 2. Українські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. — Історія України. Розділ 3. Повсякденне життя та культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст. — Всесвітня історія. Розділ 3. Модернізація країн Європи та Америки в останній третині ХІХ – на початку ХХ ст. Пробудження Азії. — Історія України. Розділ 4. Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст. — Історія України. Розділ 5. Українські землі у складі Австро-Угорщини в другій половині ХІХ ст. — Всесвітня історія. Розділ 4. Міжнародні відносини (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). — Історія України. Розділ 6. Україна початку ХХ ст. перед викликами модернізації. —Всесвітня історія. Розділ 5. Розвиток культури та повсякденне життя (кінець ХVІІІ – початок ХХ ст.). — Історія України. Розділ 7. Повсякденне життя та культура України в середині ХІХ – на початку ХХ ст. — Всесвітня історія. Узагальнення до курсу: Основні ідеї, здобутки, виклики «довгого» ХІХ ст.
Структура курсу:
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП
Розділ 1. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Розділ 2. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ АВСТРІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Розділ 3. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА УКРАЇНИ кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.
Розділ 4. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ в другій половині ХІХ ст.
Розділ 5. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ АВСТРО-УГОРЩИНИ в другій половині ХІХ ст.
Розділ 6. УКРАЇНА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ ПЕРЕД ВИКЛИКАМИ МОДЕРНІЗАЦІЇ
Розділ 7. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА УКРАЇНИ в середині ХІХ – на початку ХХ ст.
І-ІІ СЕМЕСТРИ
№ |
Тема і зміст уроку |
Дата |
Примітка |
|
|
Домашнє завдання |
|||
Розділ 1. Українські землі у складі Російської імперії наприкінці 18 – у першій половині 19 століття
|
||||
1. |
Наддніпрянська Україна в системі міжнародних відносин. Українське козацтво після ліквідації Запорізької Січі. |
§ 1.
|
|
|
2. |
Соціально-економічний розвиток українських земель у першій половині 19 століття. |
§ 2.
|
|
|
3. |
Початок українського національного відродження в Наддніпрянській і Слобідській Україні. |
§ 3.
|
|
|
4. |
Практичне заняття № 1. Програмові документи Кирило-Мефодіївського братства. |
§ 4.
|
|
|
5. |
Загальноросійські і польські визвольні рухи в першій половині 19 століття. |
§ 5-6. Підготуватися до контрольної роботи. |
|
|
6. |
Урок контролю та узагальнення.
|
§ 1-6. Повторити й узагальнити вивчене. |
|
|
Розділ 2. Західноукраїнські землі у складі Австрійської імперії наприкінці 18 – у першій половині 19 століття
|
||||
7. |
Соціально-політичний та економічний розвиток західноукраїнських земель у складі Австрійської імперії наприкінці 18 – у першій половині 19 ст. |
§ 7.
|
|
|
8. |
Соціально-політичний та економічний розвиток західноукраїнських земель у складі Австрійської імперії наприкінці 18 – у першій половині 19 ст. |
§ 7.
|
|
|
9. |
Початок українського національного відродження на західноукраїнських землях. |
§ 8.
|
|
|
10. |
Європейська революція 1848-1849-х років на західноукраїнських землях. |
§ 9.
|
|
|
11. |
Практичне заняття № 2. Галицько-руська матиця. |
§ 10. Підготуватися до контрольної роботи. |
|
|
12. |
Урок контролю та узагальнення.
|
§ 7-10. Повторити й узагальнити вивчене. |
|
|
Розділ 3. Культура України кінця 18 – першої половини 19 століття.
|
||||
13. |
Освіта і наука України кінця 18 – першої половини 19 століття. |
§ 11.
|
|
|
14. |
Розвиток української літератури кінця 18 – першої половини 19 століття. |
§ 12. |
|
|
15. |
Розвиток музики, театра, образотворчого мистецтва та архітектури кінця 18 – першої половини 19 століття.
|
§ 13.
|
|
|
16. |
Практичне заняття № 3. Повсякденне життя першої половини 19 століття. |
§ 14. Підготуватися до контрольної роботи. |
|
|
17. |
Урок контролю та узагальнення.
|
§ 11-14. Повторити й узагальнити вивчене. |
|
|
Розділ 4. Наддніпрянська Україна в другій половині 19 століття
|
||||
18-19. |
Українське питання в контексті міжнародних відносин. Східна (Кримська) війна 1853-1856-х років на українських землях |
§ 15. |
|
|
20-21. |
Ліквідація кріпацтва та реформи 1860-1870-х років. |
§ 16. |
|
|
22. |
Соціально-економічний розвиток підросійської України в другій половині 19 століття. |
§ 17. |
|
|
23. |
Відродження українського національного руху наприкінці 50-х – на початку 60-х років 19 століття. |
§ 18. |
|
|
24. |
Український національний рух у 1870-1890-х роках. |
§ 19. |
|
|
25. |
Суспільно політичні рухи в Наддніпрянській Україні в 90-х роках 19 століття. |
§ 20. |
|
|
26. |
Практичне заняття № 4. Культурницький етап національного відродження на українських землях у складі Російської імперії: суспільні виклики. |
§ 21. Підготуватися до контрольної роботи. |
|
|
27. |
Урок контролю та узагальнення.
|
§ 15-21. Повторити й узагальнити вивчене. |
|
|
Розділ 5. Західноукраїнські землі у складі Австро-Угорщини в другій половині 19 століття
|
||||
28. |
Особливості соціально-економічного розвитку західноукраїнських земель у другій половині 19 століття. |
§ 22. |
|
|
29. |
Українське національне відродження 19 століття на західноукраїнських землях. |
§ 23. |
|
|
30. |
Суспільно-політичне життя західноукраїнських земель у 80-90-х роках 19 століття. |
§ 24. |
|
|
31. |
Радикальний рух і політичні партії в Галичині. |
§ 25. |
|
|
32. |
Практичне заняття № 5. Особливості культурницького й політичного етапів національного відродження на західноукраїнських землях. |
§ 26. Підготуватися до контрольної роботи. |
|
|
33. |
Урок контролю та узагальнення.
|
§ 22-26. Повторити й узагальнити вивчене. |
|
|
Розділ 6. Українські землі у складі Російської імперії на початку 20 століття
|
||||
34. |
Особливості соціально-економічного розвитку Наддніпрянщини. |
§ 27. |
|
|
35. |
Український політичний і національний рух на початку 20 століття. |
§ 28. |
|
|
36. |
Практичне заняття № 6. Ідеї автономії та самостійності в програмах українських політичних партій Наддніпрянщини. |
§ 29. |
|
|
37. |
Політичне й громадське життя в Наддніпрянщині в 1905-1907-х роках. |
§ 30. |
|
|
38. |
Наддніпрянська Україна в 1907-1914-х роках. |
§ 31. Підготуватися до контрольної роботи. |
|
|
39. |
Урок контролю та узагальнення.
|
§ 27-31. Повторити й узагальнити вивчене. |
|
|
Розділ 7. Західноукраїнські землі у складі Австро-Угорщини на початку 20 століття |
||||
40. |
Соціально-економічний розвиток краю на початку 20 століття. |
§ 32. |
|
|
41. |
Національне піднесення в західноукраїнських землях на початку 20 століття. |
§ 33. |
|
|
42. |
Національне піднесення в західноукраїнських землях на початку 20 століття. |
§ 34. |
|
|
43. |
Практичне заняття № 7. Вплив греко-католицької церкви на піднесення національної свідомості населення західноукраїнських земель. |
§ 35. Підготуватися до контрольної роботи. |
|
|
44. |
Урок контролю та узагальнення.
|
§ 32-35. Повторити й узагальнити вивчене. |
|
|
Розділ 8. Культура України в середині 19 – на початку 20 століття
|
||||
45. |
Зрушення в соціокультурному житті України в середині 19 – на початку 20 століття. |
§ 36. |
|
|
46. |
Особливості розвитку культурного життя в середині 19 – на початку 20 століття. |
§ 37. |
|
|
47. |
Розвиток живопису і архітектури. |
§ 38. |
|
|
48. |
Практичне заняття № 8. Вплив греко-католицької церкви на піднесення національної свідомості населення західноукраїнських земель. |
§ 39. |
|
|
49. |
Вплив греко-католицької церкви на піднесення національної свідомості населення західноукраїнських земель. |
§ 39. |
|
|
50. |
Урок контролю та узагальнення.
|
§ 36-39. |
|
|
51. |
Резервна година. |
|
|
|
52. |
Резервна година. |
|
|
|