Практичне заняття. Тема: Руїна: причини та наслідки.
Номер слайду 2
Теоретичні відомості60—80-ті рр. XVII ст. — доба Руїни. Руїна — період в історії України, який розпочався після смерті Б. Хмельницького і характеризується боротьбою за владу між представниками козацької верхівки, поділом України та втручанням у її внутрішні справи іноземних держав (Московії, Речі Посполитої, Туреччини). Різні думки й погляди про періоди й хронологічні рамки Руїни• Одні дослідники вказують, що Руїна охопила тільки Лівобережну Україну в часи правління трьох гетьманів — І. Брюховецького, Д. Многогрішного та І. Самойловича, які орієнтувалися на Московську державу (1663-1687 рр.).• Другі — що Руїна охопила Правобережжя, яке стало об’єктом загарбницьких зазіхань із боку Речі Посполитої, Османської імперії та Кримського ханства внаслідок внутрішньої міжусобної боротьби (60-80-і рр. XVII ст.).• Треті — що Руїна поширилася як на Лівобережжя, так і Правобережжя, почалася після смерті Б. Хмельницького, і закінчилася з початком гетьманування І. Мазепи, тобто тривала протягом 30 років (1657-1687 рр.).
Номер слайду 3
Висновки:• Українська держава, створена Б. Хмельницьким, в середині XVII ст. була втягнена в міжнародну боротьбу між сусідніми державами та їх прибічниками, окремими гетьманами та претендентами на гетьманську булаву;• в Україні наростали внутрішні суперечності, анархія, хаос і руїна, соціальні конфлікти і протистояння.
Номер слайду 4
Завдання до практичного заняття1. Повторюємо і узагальнюємо інформацію. Користуючись теоретичними відомостями й матеріалом підручника, дайте відповіді на запитання.1) Як розгорнулася боротьба за владу в Українській державі після смерті Б. Хмельницького? ____________ .2) Якими були причини Руїни на українських землях? ____________ .3) Які наслідки для України мав «Вічний мир»? ____________ .4) Чому П. Дорошенка називають «сонцем Руїни»? ____________ .2. Формуємо поняття1) Руїна — це ____________ .2) Національно-визвольна війна — це ____________ .3) Громадянська війна — це ____________ .
Номер слайду 5
3. Вчимося аналізувати писемні джерелаІсторик М. Костомаров про період Руїни. Українська справа явно гинула. Невдача за невдачею знищували надії, і люди позбулися віри у свою справу, у свою мету. Виникла думка, що тієї мети взагалі не можна досягти. Через це зникала воля і терплячість, слабшала любов до рідного краю, до громадського добра. Патріотичні вчинки і жертви виявлялися даремними. Особисті приватні інтереси мали переваги над усіма чесними і патріотичними поривами. Своє власне домашнє горе для кожного ставало непомірно тяжким, кожний почав піклуватися тільки про себе. Людські душі дрібнішали, ставали убогими, розум притуплявся під вагою тяжкого пошуку шляху до порятунку. Усе, що було колись дорогим, святим, тепер щоразу продавалося усе дешевше. ... Суспільство не йшло до одноголосно наміченої мети, суспільний ідеал уступав ідеалу особистої наживи і самолюбства. Чи згодні ви з думкою М. Костомарова? Доведіть фактами висновки М. Костомарова про період Руїни. ____________ .
Номер слайду 6
З листа О. Потоцького... Українці самі себе поїдають, один населений пункт воює з іншим, син батька, а батько сина грабує. В чому, на вашу думку, полягає трагізм ситуації в Україні в період Руїни? ____________ . Період після смерті ____________ у ____________ роках століття називається в історії України ____________ . Правобережжя орієнтувалося на ____________ , Лівобережжя — на ____________ державу. Фактично в Україні йшла ____________ війна.4. Тренуємо асоціативне мислення.
Номер слайду 7
5. Дайте відповідь на запитання. Обґрунтуйте свою відповідь.а) Чому період 60-80-х рр. XVII ст. називають Руїною? ____________ .б) У чому полягає історичне значення періоду Руїни для подальшого розвитку України, перспектив української державності? ____________ .в) Чому Україна не змогла відстояти свою незалежність, незважаючи на тривалу і героїчну боротьбу? ____________ .г) Чому сусідні держави були проти створення Української держави? ____________ .1) Чи повинна Українська держава сьогодні врахувати уроки періоду Руїни? ____________ .2) Які саме уроки варто враховувати і чому? ____________ .3) За яких умов можна було уникнути Руїни? ____________ .6. Вчимося робити висновки.