Всесвітня історія (35 годин)
7 клас
Курс історії для 7 класу передбачає вивчення періоду Середньовіччя (V–XV ст.) і складається з двох окремих предметів: історії України та всесвітньої історії. Зважаючи на завдання формування в семикласників цілісних уявлень про події, явища, процеси періоду Середніх віків, взаємовплив народів і цивілізацій цієї доби, розуміння значущості внеску Середньовіччя, зокрема українського, у світову політичну й культурну спадщину, програма пропонує такий порядок синхронізації названих курсів: Всесвітня історія. Повторення. Вступ. — Всесвітня історія. Розділ 1. Перші середньовічні держави. — Історія України. Розділ 1. Виникнення та становлення Русі-України. — Всесвітня історія. Розділ 2. Середньовічний світ Західної Європи. — Всесвітня історія. Розділ 3. Європейське суспільство і держави в Х–ХV ст. — Історія України. Розділ 2. Київська держава (Русь-Україна) наприкінці X – у першій половині XI ст. — Історія України. Розділ 3. Київська держава у другій половині XI – першій половині XIII ст. — Історія України. Розділ 4. Королівство Руське (Галицько-Волинська держава). — Всесвітня історія. Розділ 5. Країни Центральної та Східної Європи в Х–ХV ст. — Історія України. Розділ 5. Руські удільні князівства у складі сусідніх держав. Кримське ханство. — Всесвітня історія. Розділ 4. Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя. — Всесвітня історія. Розділ 6. Середньовічний Схід. — Історія України. Узагальнення до курсу. Історія України в контексті епохи Середніх віків. До семикласників висуваються складніші, порівняно з 6 класом, вимоги щодо навчальних досягнень. Особливого значення набуває робота з історичними картами, укладання історичних портретів, засвоєння і використання понять і термінів, усвідомлення відмінності між такими елементами змісту, як подія, явище, процес; актуалізуються логічна та аксіологічна компетентності.
Структура курсу:
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП
Розділ 1. ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ
Розділ 2. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ
Розділ 3. ЄВРОПЕЙСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВИ в Х–ХV ст.
Розділ 4. МАТЕРІАЛЬНИЙ І ДУХОВНИЙ СВІТ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
Розділ 5. КРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ в Х–ХV ст.
Розділ 6. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СХІД (оглядово)
І-ІІ СЕМЕСТРИ
№ |
Тема і зміст уроку |
Дата |
Примітка |
|
|
Домашнє завдання |
|||
Вступ. Назустріч історії Середньовіччя.
|
||||
1. |
Цивілізаційна спадщина Стародавнього світу.
|
§ 1.
|
|
|
2. |
Середньовіччя як епоха розвитку людства.
|
§ 2.
|
|
|
Розділ 1. Перші середньовічні держави.
|
||||
3. |
Велике переселення народів та утворення «варварських королівств». |
§ 3. |
|
|
4. |
Карл Великий. Імперія франків.
|
§ 4. |
|
|
5. |
Візантійська імперія.
|
§ 5.
|
|
|
6. |
Виникнення ісламу та Арабський халіфат.
|
§ 6. |
|
|
7. |
Практичне заняття № 1. Вплив перших середньовічних імперій на європейську історію. |
§ 7. Підготуватися до контрольної роботи. |
|
|
8. |
Урок контролю та узагальнення.
|
§ 1-8. Повторити й узагальнити вивчене. |
|
|
Розділ 2. Середньовічний світ Західної Європи.
|
||||
9. |
Зв’язок людини і природи. Рух населення. Внутрішня і воєнна колонізація. |
§ 9.
|
|
|
10. |
Середньовічне суспільство та християнська церква. |
§ 10. |
|
|
11. |
Практичне заняття № 2. Замок. Рицарські традиції. Життя селян. |
§ 11.
|
|
|
12. |
Середньовічне місто. Ремесла та цехи. |
§ 12. Підготуватися до контрольної роботи. |
|
|
13. |
Торгівля і гільдії. Міська культура й повсякденне життя. |
§ 13. |
|
|
14. |
Урок контролю та узагальнення.
|
§ 8-14. Повторити й узагальнити вивчене. |
|
|
Розділ 3. Європейське суспільство і держави в 10-15 століттях.
|
||||
15. |
Скандинавія в добу Середньовіччя. Походи вікінгів та їх завоювання. |
§ 15.
|
|
|
16. |
Хрестові походи. Держави хрестоносців. Духовно-рицарські ордени. |
§ 16.
|
|
|
17. |
Середньовічні держави: від роздробленості до станово-представницьких монархій. Франція в 11-15 століттях. |
§ 17.
|
|
|
18. |
Англія в 11-15 століттях. Велика хартія вольностей. |
§ 18.
|
|
|
19. |
Практичне заняття № 3. Священна Римська імперія. |
§ 19. |
|
|
20. |
Італійські торговельні республіки. Реконкіста й утворення королівства Іспанія. |
§ 20. Підготуватися до контрольної роботи. |
|
|
21. |
Урок контролю та узагальнення.
|
§ 15-21. Повторити й узагальнити вивчене. |
|
|
Розділ 4. Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя.
|
||||
22. |
Християнська церква в 11-15 століттях. Єретики і боротьба з ними. |
§ 22. |
|
|
23. |
Практичне заняття № 4. Середньовічні школи та університети. Життя середньовічного студента. |
§ 23. |
|
|
24. |
Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування. |
§ 24. |
|
|
25. |
Раннє Відродження і гуманізм. |
§ 25. |
|
|
26. |
Архітектура і мистецтво доби Середньовіччя. |
§ 26. Підготуватися до контрольної роботи. |
|
|
27. |
Урок контролю та узагальнення.
|
§ 22-27. Повторити й узагальнити вивчене. |
|
|
Розділ 5. Країни центральної та Східної Європи. |
||||
28. |
Практичне заняття № 5. Польське королівство. Велике князівство Литовське. |
§ 28. |
|
|
29. |
Угорське та Чеське королівства. Гуситські війни. |
§ 29. |
|
|
30. |
Русь. Монгольська навала. Золота Орда. |
§ 30. |
|
|
31. |
Московська держава. Іван ІІІ. |
§ 31. |
|
|
32. |
Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда ІІ. |
§ 32. |
|
|
Розділ 6. Середньовічний Схід. |
||||
33. |
Середньовічне суспільство Індії. |
§ 33. |
|
|
34. |
Китай і Японія в добу Середньовіччя. |
§ 34. |
|
|
35. |
Урок контролю та узагальнення.
|
§ 28-35. Повторити й узагальнити вивчене. |
|
|